Megérkezett az NVIDIA GeForce GTX 550 Ti

Az NVIDIA a régi eszközökhöz nyúl

Az AMD és az NVIDIA az elmúlt hónapokban rendre újabbnál újabb videokártyákkal jelentkezett, és ez a tendencia tovább folytatódott az elmúlt hetekben bemutatott GeForce GTX 550 Ti-vel, amellyel az NVIDIA az alsó-középkategóriában betöltött szerepét szeretné tovább erősíteni. Ebben a szegmensben a fél évvel ezelőtt megjelent GeForce GTS 450-et találjuk, amely bár nem lett rossz, de nem is lett túlságosan vonzó a vásárlóközönség számára, hiszen gyakorlatilag egy régóta megvehető Radeon HD 5750 sebességszintjét hozza, ergo az NVIDIA picit lemaradt. A GTX 550 Ti az USA-ban 150 USD körül megkapható videokártyák táborát fogja gyarapítani ami idehaza kb. 40-45 000 forintot jelent. Ezért a pénzért már kapunk GTX 460-at is, egy picit drágábban pedig HD 6850-et vehetünk, tehát a GTX 550 Ti helyzete egyáltalán nem egyszerű.

De pontosan mi is ez a GTX 550 Ti? A GTX 550 Ti a GF 116-os chip köré épül, ami kis túlzással a GTS 450 alapjául szolgáló GF106-os lapka átnevezése. Egy új GPU revízió, amely elméletileg alacsonyabb szivárgású tranzisztorokból épül fel és magasabb órajeleket képes elérni. A GTX 550 Ti olyan a GTS 450-nek, mint a GTX 560 Ti a GTX 460-nak: lényegében ugyanaz a chip, de teljes funkcionalitású GPU-ra épül, magasabb órajelekkel és szélesebb memóriavezérlővel rendelkezik, engedélyezték rajta a maradék ROP-egységeket és így a memóriavezérlő is kiszélesedett, ennek köszönhetően pedig a másodszintű gyorsítótár is nagyobb lett (256 kB -> 384 kB); röviden és tömören a GTX 550 Ti-t felfoghatjuk egyfajta GTS 450 OC verziónak. Ez egyébként picit csalódást keltő, hiszen ennél azért komolyabb fejlesztésekre számítana az ember, ha már egy új videokártyáról van szó, de úgy tűnik, hogy fél év alatt ennyire tellett.



MSI N550GTX-Ti [+]

A többi GeForce-hoz hasonlóan a GTX 550 Ti-nek is létezik referenciaváltozata, ami külsőre teljesen megegyezik a GTS 450-ével, de mi ezúttal egy MSI-féle Cyclone II-est kaptunk tesztelésre. A Cyclone II-es alapkoncepciója szerint a GPU egy lapos alumíniumfelülettel érintkezik, amelyen nem csak lamellákat találunk, hanem két hőcsövet, amely két félkör alakú hűtőbordában végződik, középen pedig egy 9 cm-es ventilátor felel a levegő mozgatásáért. A GTX 550 Ti 21 cm hosszú, felépítése pedig nagyon hasonló a GTS 450-éhez, jól láthatóan a fő különbség a memóriachipek mennyiségében található (négy helyett hat). A GTX 550 Ti maximális fogyasztása 116 watt (picit magasabb, mint a GTS 450-é), ennek táplálására elég egyetlen hattűs PCIe tápcsatlakozó is. A kártya természetesen támogatja az SLI-t, ezen kívül az MSI Cyclone II-esen két DVI és egy mini HDMI portot találunk.


GTX 460 / GTS 450 / GTX 550 Ti / HD 6850 / HD 5770 [+]


A GPU és a memóriák [+]

A GF116 a GF106-tal megegyező mennyiségű, azaz 1,17 milliárdnyi tranzisztorból épül fel, és 238 mm2 alapterületű (15,2 x 15,7 mm), vagyis 43%-kal nagyobb, mint a HD 5770-en található Juniper, ebből következően az AMD ugyanazt a teljesítményt olcsóbban tudja eladni. A GF116 inkább a HD 6850 alapjául szolgáló 255 mm2-es Barts chipjével található egy súlycsoportban, már ami a méreteket illeti, teljesítmény terén viszont egyáltalán nem biztos, hogy egy kategória a két megoldás. A GTS 450-en Samsung K4G10325FE-HC05-ös jelzésű, fél nanoszekundum elérésű GDDR5-ös lapkát találtunk (max. GDDR5 4 GHz), a GTX 550 Ti-n azonban Hynix H5GQ2H24MFR-T2C jelzésű, 1,35-1,5 V-on működő, 1,25 GHz-et (GDDR5 5 GHz) elviselő memória található.

A GTX 550 Ti GPU-jának alapórajele 900/1800 MHz, a memória pedig 1025 MHz-en (GDDR5 4,1 GHz) ketyeg. Jól látható, hogy a GPU órajele 15%-kal nőtt a GTS 450-éhez képest, míg a memóriáé 14%-kal, ezek alapján joggal gondolhatnánk azt, hogy a GTX 550 Ti a VGA-limites szituációkban kb. 14-15%-kal gyorsabb elődjénél. Ennél azonban picit többre számíthatunk, hiszen a memóriavezérlő 128 bitről 192 bitre szélesedett, vagyis az új kártya jobban bírja a magas felbontást és az élsimítás bekapcsolását, így az új VGA előnyét valahova 20% környékére tennénk. Ebből is jól látszik, hogy a GTX 550 Ti nem igazán nevezhető komoly "áttörésnek", hanem az új kártya inkább egyfajta tuningolt GTS 450.

VGA megnevezése GeForce GTX 460 (1 GB) GeForce
GTX 550 Ti
GeForce
GTS 450
Radeon
HD 5770
Radeon
HD 6850
GPU kódneve GF104 GF116 GF106 Juniper Barts
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,95 milliárd 1,17 milliárd 1,04 milliárd 1,7 milliárd
GPU mérete 358 mm2 238 mm2 166 mm2 255 mm2
GPU/shader órajele terhelve 675 MHz
1350 MHz
900 MHz
1800 MHz
783 MHz
1566 MHz
850 MHz 775 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
157 MHz 100 MHz
Számolóegységek száma 336 db (7 x 48) skalár stream processzor 192 db (4 x 48) skalár stream processzor 192 db (4 x 48) skalár stream processzor 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 192 komplex és 768 darab egyszerű stream processzor
Textúrázók száma 56 textúracímző és -szűrő 32 textúracímző és -szűrő 32 textúracímző és -szűrő 40 textúracímző és -szűrő 48 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 6 blokk (24) 4 blokk (16) 4 blokk (16) 8 blokk (32)
Támogatott DirectX verzió 11
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 192 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 900 MHz (GDDR5) 1025 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 67 MHz 67 MHz 67 MHz 300 MHz 300 MHz
Max. memória-sávszélesség 115 200 MB/s 98 500 MB/s 57 600 MB/s 76 800 MB/s 128 600 MB/s
HD film lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD
(UVD 2)
AVIVO HD
(UVD 3)
TDP 160 watt 116 watt 106 watt 108 watt 127 watt

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

Videokártyatesztjeink történetében most először az összes tesztkártya az MSI műhelyéből érkezett.

Videokártya / meghajtóprogram MSI N550GTX-Ti Cyclone II 1024 MB (@ 900/1800/1025 MHz) / Forceware 267.59
MSI N450GTS Cyclone II 1024 MB (@ 783/1566/900 MHz) / Forceware 267.59
MSI N460GTX 1024 MB (@ 675/1350/900 MHz) / Forceware 266.58
MSI R6850 1024 MB (@ 775/1000 MHz) / Catalyst 11.2 + 11.2_cap2
MSI R5770 HAWK 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 11.2 + 11.2_cap2
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz)
EIST / C1E / C-state / Turbo Boost bekapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2011.03.15-ig)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • F1 2010 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

A GTX 550 Ti-t a GTS 450-hez hasonlóan 1680x1050-es és 1920x1080-as felbontásban teszteltük, mert ezek a felbontások manapság már elterjedtek; az olcsóbb 24 colos TFT LCD monitorok natív felbontása 1920x1080, tehát ezt egy középkategóriás videokártyának illik meghajtania.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A Battlefield: Bad Company 2-t és az Avatart úgy teszteltük, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. Az Aliens vs. Predatort, Metro 2033, Stalker: Call of Pripyat, az F1 2010, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. AvP, Metro 2033 és Battleforge alatt a minimum fps-t FRAPS-szel mértük le.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

Üresjáratban a GTX 550 Ti a többi VGA-hoz hasonlóan alacsony fogyasztást produkál, az energiamenedzsmentnek köszönhetően az órajelek és a feszültség is lecsökken. Terhelve azonban véleményünk szerint a többiekéhez mérten magas a GTX 550 Ti fogyasztása, nem csak a HD 5770-nél, de még a HD 6850-nél is többet eszik, holott teljesítménye valószínűleg nem fogja elérni ezekét.

A melegedéssel szerencsére nincs gond, egy 25 °C körüli szobában a GPU a Cyclone II-es hűtővel kb. 50 °C környékére melegedett, ami egyébként megegyezik a GTS 450 esetében mért értékekkel; nagyjából ez az a szint, amit elvárhatunk egy középkategóriás VGA-tól. A Cyclone II-es hűtő üresjáratban 1300-at forog percenként, ez a GPU felmelegedésének hatására méréseink szerint maximálisan 2300 rpm környékére emelkedik. A Cyclone II-es hűtő üresjáratban teljesen hangtalannak nevezhető, tehát az elsődleges kritériumunknak megfelel. Terhelés alatt 2300 rpm-en már azért szép kis szélzajt csap, de még így is bőven tolerálható, és a játék hevében fejhallgató/bármilyen hangrendszer mellett észrevehetetlen.

A GF106 köré épülő GTS 450, ha nem is gyors, de tuningban jól teljesít, jó 20-25%-nyi többlet van benne. A GF116-ról ez már sajnos nem mondható el, hiszen a GF116 eleve egy túlhajtott GF106-nak fogható fel. Az MSI Cyclone II-ese a referencia szerinti 900/1800/1025 MHz-es órajelek helyett gyárilag 950/1900/1075 MHz-es órajeleken jár, ennyi a gyári tuning. Ezeket az értékeket manuálisan, feszültségemelés nélkül mindössze 1000/2000/1200 MHz-ig tudtuk tovább emelni, tehát a GTX 550 Ti (ezen példánya legalábbis) mondhatni antituningos lett. Ez az ára annak, ha az új VGA egy korábbi VGA túlhajtott változatának tudható be.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

A picit régebbi játékok egész jól mennek a GTX 550 Ti-n, az újonc elveri a HD 5770-et, sőt Just Cause 2 alatt még a HD 6850-et is, de azért a népszerű GTX 460 még mindig gyorsabb.

HAWX, F1 2010, BFBC2

A HAWX mérési eredményei azért érdekesek, mert itt nagyon jól kiütközött a GTX 550 Ti szélesebb memóriavezérlőjének előnye (8xAA-val mértük), a GTS 450-et nagyon elverte. A DirectX 11-es játékok azonban már nem annyira fekszenek a GTX 550 Ti-nek, a HD 5770-et vagy alig éri be (BFBC2) vagy lemarad tőle (F1 2010).

STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge

STALKER és Metro 2033 alatt ismét a HD 5770 szintjét hozza, AvP és Battleforge alatt viszont gyorsabb annál, de a GTX 460 és a HD 6850 már túl nagy falatnak bizonyul.

Összegzés - 9800 GTX+ rev.2

A középkategóriás HD 5770-et másfél év után sikerült az NVIDIA-nak lenyomnia egy széthúzott videokártyával. A GTX 550 Ti egy kisebb termékpaletta-frissítés, és ennek megfelelően nem kell tőle csodákat várni, bár ami azt illeti, ennél azért többre számítottunk, már csak az árazása miatt is. Az egy dolog, hogy az NVIDIA kiad egy átnevezett, túlhajtott GTS 450-et (kb. ugyanaz a helyzet, mint anno a 9800 GTX és a 9800 GTX+ idején), de ha már így tesz, akkor egyrészt a termékszámozással ne tévessze meg a vásárlókat, másrészt az árakat reálisan lője be, mert a 40-45 000 forintért már GTX 460-at kapunk (ami gyorsabb), alig pár ezressel többért pedig ott van még a HD 6850 is, ami nem csak hogy kb. 20%-kal gyorsabb, de fogyasztása is alacsonyabb. Összegezve a GTX 550 Ti a jelenlegi árakon nem ajánlható, sokkal jobban járunk egy GTX 460-tal (amíg kapható) vagy HD 6850-nel.

A teljesítmény/fogyasztás grafikon csak egy kis ráadás, ezen a téren a GTX 550 Ti picit jobb elődjénél, de ez tényleg csak picike előrelépés, mert bár a kártya gyorsabb lett, a fogyasztás is nőtt.

GeForce GTX 550 Ti
Pro + a középkategóriától elvárható méret és megjelenés
+ DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás)
+ HD-videók hardveres lejátszása
+ HD-audio átvitele HDMI-n keresztül
+ CUDA és PhysX támogatása
Kontra - fogyasztása nem elég alacsony
- ár/teljesitmény mutatója megjelenésekor nagyon gyenge
- tuningpotenciál gyenge

fLeSs

Az MSI GeForce GTX 550 Ti-t az MSI biztosította, a teszt többi videokártyáját pedig a Expert Zrt.-től kaptuk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés