GeForce GTS 450: kicsit megkésve

Hirdetés

GTS 450: még a GTX 460-nál is jobban vártuk

Az olvasók talán még emlékeznek másfél évvel ezelőtt megjelent cikkünkre, amelyben megállapítottuk, hogy az NVIDIA egy helyben toporog. Akkor jelent meg a GeForce GTS 250, amiről hamar kiderült, hogy egy átcímkézett GeForce 9800 GTX+, ami egy órajelemelt 9800 GTX, ami egy átcímkézett 8800 GTS... a G92-es NVIDIA chip köré épülő videokártyák tehát igen sokáig voltak velünk. Nem igazán tudjuk eldönteni, hogy ez az NVIDIA számára fájdalmas volt-e, vagy tényleg így akarták, ugyanis a 9800 GTX+/GTS 250 az idő múlásával lecsúszott abba az árkategóriába, ami a játékosok döntő többségét foglalkoztatja (kb. 35 000 forint). Fájdalmas lehetett, mert az AMD ezidő alatt három új VGA-val rukkolt elő (HD 3850, 4850, 5750), ugyanakkor meglehet, hogy egy darabig nem különösebben foglalkoztatta őket, mert a GTS 250 elbírt még a HD 4850-nel is, a DirectX 10.1-et majd a DirectX 11-et pedig hivatalosan sem tartották sokra. Mindezt összegezve tehát elmondható, hogy az NVIDIA durván 3 évig egy adott GPU köré építette középkategóriás VGA-it, ami barátok közt szólva is úgymond "égő".

A mai nappal azonban végre vége a várakozásnak, ugyanis az NVIDIA bemutatja a GeForce GTS 450-et amellyel a nagymúltú G92-es chip köré épülő GeForce GTS 250-et kívánják leváltani, megcélozva ezzel a valódi középkategóriát, amely a játékos PC-kben található VGA-k legnagyobb százalékát teszi ki. Az új középkategóriás videokártyák alapjául szolgáló GF106-os chipet a TSMC készíti 40 nm-es csíkszélességen. A GTS 450 a Fermi-család többi tagjához hasonlóan DirectX 11 kompatibilis, és összesen 192 CUDA-maggal, 32 textúrázóval illetve két ROP-partícióval (ebből következően 2x64 bites memóriacsatlakozással) gazdálkodik. A GPU 783, a CUDA-magok 1566, a memória pedig 900 MHz-en (GDDR5 3600 MHz) jár, járnak. A GF106 valójában okosabb a GTS 450-en található verziónál, ugyanis a chip eredetileg három ROP-partícióval és három 64-bites memóriacsatlakozással rendelkezik, azonban a gyártási nehézségek és a költségek leszorítása érdekében inaktiválták ezek egy részét. Nem kizárt tehát a későbbiekben egy, a most megjelent GTS 450-nél gyorsabb GF106 köré épülő videokártya piacra dobása. A GF106 a GeForce GTX 460-ban található GF104-hez hasonlóan már a PureVideo HD VP4-es verzióját tartalmazza, és támogatja a PAP-ot (Protected Audio Path), illetve képes a tömörítetlen Dolby TrueHD és a DTS-HD Master Audio hangsávok átvitelére HDMI-n keresztül.

Az NVIDIA a Radeon HD 5750 közvetlen ellenfelének szánta a GTS 450-et, így nem várhatunk brutális teljesítményt, annyit azonban igen, ami kényelmesen elég a játékosok zömének. A cég a Steam játékosok körében végzett közvéleménykutatásokra alapoz, mely szerint a játékosok döntő többsége még mindig 1280x1024 és 1680x1050 között található felbontásban játszik, és csak három évente cserél videokártyát. Kicsit úgy tűnik, mintha az NVIDIA ezzel már jó előre megmagyarázná a bizonyítványt: az alacsony teljesítménnyel nincs gond, mert ez még mindig elég, a három éves késés pedig szintén nem kifogásolható, mert a játékosok úgysem igénylik az ennél sűrűbb fejlesztést...


A GF104 (a GTX 460 alapja) és a GTS 450 (nem teljes GF106) [+]

A specifikációk tudatában már lehet némi elképelésünk a GTS 450 sebességét illetően, ami elsőre egy egyet előre, kettőt hátra lépésnek tűnik. A GTS 250/9800 GTX+-szal való összehasonlításban jól látszik, hogy a számolás egyre nagyobb teret nyer magának, elvégre a GTS 450-ben 50%-kal több a CUDA-mag. Ezen felül a GF106 az – először a – GF104-ben látott szervezettségre épül, tehát az SM-ekben (Streaming Multiprocessor) immár 48 CUDA-mag dolgozik, egy továbbfejlesztett ütemezővel egyetemben. Ezzel párhuzamosan a textúrázás egyre inkább teret veszít, a GTS 450-ben már csak 32 textúrázó található, elődje 64-es értékével szemben. A memóriavezérlő sávszélességének megnyírbálása tűnik a legszembetűnőbb érvágásnak, ezzel ugyanis a Zöldek ténylegesen beskatulyázták új kártyájukat a "maximum 1680x1050-es felbontást használók" csoportjába. A memóriavezérlő kiszélesítése drágább nyomtatott áramköri lapot igényelne, ami nem éppen egy elfogadható kompromisszum az NVIDIA helyzetében. Nem esett még szó a GTX 260-ról ami gyakorlatilag minden tekintetben majdhogynem alázza a GTS 450-et, holott nem éppen egy mai csirkéről van szó...

VGA megnevezése Radeon HD 5770 Radeon HD 5750 GeForce GTS 450 GeForce GTX 260 GeForce GTS 250
9800 GTX+
GPU kódneve Juniper GF106 GT200b G92
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,04 milliárd 1,17 milliárd 1,4 milliárd 734 millió
GPU /
shader órajele terhelve
850 MHz 700 MHz 783 MHz
1566 MHz
576 MHz
1242 MHz
738 MHz
1836 MHz
GPU /
shader órajele üresjáratban
157 MHz 157 MHz 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
738 MHz
1836 MHz
Számolóegységek száma 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 144 komplex és 576 darab egyszerű stream processzor 192 db (4 x 48) skalár stream processzor 216 db (9 x 24) skalár stream processzor 128 db (8 x 16) skalár stream processzor
Textúrázók száma 40 textúracímző és -szűrő 36 textúracímző és -szűrő 32 textúracímző és -szűrő 64 textúracímző és -szűrő 64 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 4 blokk (16) 7 blokk (28) 4 blokk (16)
Támogatott DirectX-verzió 11 10
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 128 bites crossbar 448 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1200 MHz (GDDR5) 1150 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5) 999 MHz (GDDR3) 1100 MHz (GDDR3)
üresjáratban 300 MHz 300 MHz 67 MHz 67 MHz 1100 MHz
Max. memória-sávszélesség 76 800 MB/s 73 600 MB/s 57 600 MB/s 111 888 MB/s 70 400 MB/s
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP4) Purevideo HD (VP2)
TDP 108 watt 86 watt 106 watt 182 watt 150 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés