Hirdetés

Ivy Bridge Asus K55 notebookban

Hirdetés

Kisebb csíkszélesség, új IGP

Nyílt titok, hogy az Intel egy ideje már elsősorban notebookokhoz fejleszti középkategóriás processzorait. Két éve a Clarkdale processzoroknál, a Nehalem architektúrás CPU-hoz még csak lazán, külön integrált áramkörön kapcsolódott a grafikus mag, a tavalyi Sandy Bridge esetében már egy lapkára költöztek, most pedig az Intel tikk-takk fejlesztési ütemterve szerint a gyártási csíkszélesség csökkentése mellett jelentősen korszerűsítették a grafikus részleget, így született meg az Ivy Bridge processzor. Maga a CPU rész nem sokat változott, de a kisebb csíkszélesség jobb fogyasztást, illetve magasabb elérhető órajeleket eredményez. Az Ivy Bridge asztali vonalát elemző írásunkban elolvasható minden technikai részlet, melyek a mobil processzoroknál ugyanúgy megjelennek. Az alábbi, nagyjából méretarányos képen jól látható a fejlesztések döntő többbsége.


Négymagos Sandy Bridge (felül) és Ivy Bridge (alul) méretaránya

A kisebb csíkszélesség miatt kisebb lett a processzor mérete, így olcsóbb gyártani, kevesebbet fogyaszt, ami mobil vonalon nagyon fontos. Érdemes megfigyelni, hogy a GPU már lényegesen nagyobb részét teszi ki a lapkának. Míg a CPU-nál csak finom módosításokat hajtottak végre (azonos órajelen pár százalékos gyorsulás várható), addig a régi, sokat kritizált és masszívan elavult IGP-t kidobták, és alapjaitól tervezték újra. A hetedik generációsnak nevezett Intel IGP elődeinél sokkal hatékonyabb, számolóegységei belső felépítésben és külső kapcsolataikban lényegeset fejlődtek, valamint multimédia terén is komoly előrelépések történtek.

Ezúttal is két verziót kapunk: a nagy HD Graphics 4000-et és a kisebb 2500-at. Előbbinek 16 számolóegysége van, ezekben átalakították a párhuzamos művelet-végrehajtás (co-issue) menetét, így már kevesebb olyan helyzet merül fel, hogy egyes modulok vért izzadnak, mások pedig malmoznak, mert nem kapnak rájuk specializált feladatot. Egy köztes, csak a GPU által elérhető tárterülettel megoldották az előző generáció cache koherencia problémáját, amit eddig a programozóknak kellett kiküszöbölniük, de mivel hasonló rendszerrel korábban nem találkozhattak, nagyon kevesen foglalkoztak vele. Végre a geometriai shadert is meg tudták csinálni az Intelnél, ami minden bizonnyal lényegesen jobban fog működni a korábbi, szoftveresen emuláltnál. Fejlődött, már nem szögfüggő az anizotropikus szűrés (AF), élsimításból pedig nyolcszorost (MSAA) is választhatunk, bár ennek elfogadható sebességű kezeléséhez minden bizonnyal kevés az IGP ereje.

Multimédiás téren a fő előrelépés a másodpercenként 23,976 képkockás anyagok kezelése, most már nem lesz szaggatás 30-40 másodperecenként. Szintén jó hír a javított DXVA kezelés és a YCbCr támogatás, továbbá a jövőre is gondoltak az Intelnél, már a 4k felbontású (4096x2304) anyagok lejátszását is hardveresen gyorsítják. Kapunk az AMD és NVIDIA megoldásaihoz hasonló többmonitoros technológiát, de itt még sokat kell fejlesztenie az Intelnek. Szabványok terén a DirectX 11-es, a DirectCompute 5.0-s, az OpenGL 3.2-es és az OpenCL 1.1-es API kapott támogatást, most már csak annak kell szorítanunk, hogy tisztességes meghajtóprogramok készüljenek, és ezeket átvegyék az egyes notebookgyártók. Annyit érdemes még megjegyezni, hogy az új mobil platform a Chief Bay nevet kapta, és natívan kezeli az USB 3.0-t.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Elképesztő, 60 millió forintos összdíjazású AI hackathon Budapesten!

PR Budapesten rendezi meg egy magyar tech cég az első nemzetközi, 24 órás AI hackathonját! Bárki jelentkezhet, aki a mesterséges intelligenciában jártas és képes 24 óra alatt valami egyedit, kreatívat alkotni!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés