Nyár előtt nemigen érdemes Vistán játékokat futtatni

A Microsoft új operációs rendszerének megjelenését követő hetekben a játékprogramokat futtató felhasználók körében gyakorlatilag teljes az egyetértés abban, hogy Windows XP alatt problémamentesebben, gyorsabban futottak a játékszoftverek, mint a Vistával. Bár sokan a redmondi szoftvercéget hibáztatják a játékok futtatása során produkált változatos hibajelenségek, lefagyások, valamint az XP-nél tapasztaltakhoz képest esetenként lényegesen lassabb 3D-s megjelenítés miatt, valójában elsősorban a GPU-kat fejlesztő cégek lassú reakciója a most kialakult helyzet okozója.

Jó munkához idő kell

Noha a Vista egyes végleges verziói, illetve a végleges változatokhoz nagyon közel álló, kiadásra jelölt tesztverziók hónapok óta elérhetők a hardvereszközöket fejlesztő cégek számára, a nagyobb teljesítményű, elsősorban játékprogramok futtatására kihegyezett GPU-k gyártói mindmáig nem tudták az új operációs rendszer WDDM-alapú (Windows Display Driver Model) eszközmeghajtóit közel hibamentesre pofozni. Az AMD a Vista kereskedelmi változatának megjelenése előtt egy nappal ugyan elkészült egy WHQL minősítéssel rendelkező vistás Catalyst meghajtóval, de felhasználói tapasztalatok szerint ez a verzió sem kínálja minden esetben a Radeon tulajdonosok számára az XP-vel tapasztalt játékélményt. Ennél sokkal rosszabb a helyzet az NVIDIA-nál, a kaliforniai cégtől ugyanis a mai napig csak bétaváltozatú ForceWare eszközmeghajtó tölthető le Vista alá, melyből ráadásul az XP esetében elérhető funkciók jelentős része hiányzik.

Az NVIDIA illetékes szakembere egy korábbi nyilatkozatában azt ígérte, hogy cége eztán előtérbe helyezi majd a vistás eszközmeghajtók fejlesztését, így minden hónapban várható új ForceWare az új operációs rendszerhez. Az elkövetkezendő három hónap ütemtervében szerepel többek közt a korábbi GeForce változatok SLI-működésének megoldása (ez a márciusi verzióban válhat valóra), illetve a DirectX 10-alapú, SLI-kompatibilis modul véglegesítése (ez az áprilisi ForceWare változattal debütál majd).

Az NVIDIA után most az AMD is elárult egyes kulisszatitkokat a vistás fejlesztési projektről: a PC Perspective ezúttal Terry Makedont, az AMD/ATI szoftverfejlesztésért felelős vezetőjét faggatta a részletekről. A szakember szerint hatalmas kihívást jelentett az új operációs rendszer teljesen új drivermodelljére fejleszteni, ugyanakkor Makedon fontosnak tartotta leszögezni, hogy a programozók végül időben kész lettek egy alapvetően jól működő vistás Catalyst változattal (ezt a verziót egyébiránt a megjelenését követő első két hétben körülbelül 350 000-en töltötték le az AMD-től).

Van még mit fejleszteni

Az AMD helyzete mindazonáltal valamivel könnyebb, a Catalyst eszközmeghajtók ugyanis egyelőre a kompatibilis hardver hiányában nem tartalmaznak DirectX 10 modult. A DX10-es kártyák megjelenésére azonban a tervek szerint garantáltan elkészül ez a verzió is, melyet egyébként egy teljesen különálló, a jelenlegi csapattal párhuzamosan dolgozó team fejleszt az AMD-nél.

A beszámolóból kiderül továbbá, hogy az elkövetkezendő hónapokban a Vistához készített Catalyst verziókon jelentős fejlesztéseket végeznek majd, így ebben a hónapban számos OpenGL optimalizáció kerül a driverbe, mely a jövő hónapban a tervek szerint már CrossFire üzemmódban is kihasználható lesz. Áprilisban elsősorban a linux felhasználók számára készül kedveskedni az AMD, ekkor jelenik ugyanis meg a linuxos Catalyst Control Center, májusban pedig új élsimítási eljárás debütál a Catalystban; ez lesz az átlátszó textúráknál használható MSAA Adaptive Antialiasing.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés