Hirdetés

GeForce 8 a középkategóriában

GeForce 8600 és 8500

Kétségtelen, hogy az elmúlt év legnagyobb grafikus kártyás eseménye a G80 kódnevű processzor, illetve a GeForce 8800-as videokártyák megjelenése volt. Az elődeitől alapjában különböző felépítés szakított a hagyományos futószalagokkal, nincsenek többé vertex és pixel shaderek, csak univerzálisak. A felsőkategóriás modellek letaglózó teljesítménye után mindnyájan kíváncsian vártuk, milyenek lesznek az új középkategóriás GeForce-ok.

Ugyan a vártnál valamivel később, de végre itt vannak a 8600-as GeForce-ok. Ahogy számítottunk rá, az új jövevények technikailag nem különböznek a nagyoktól, azok szűkítései. A legnagyobb középmodell a G84 GPU köré épülő GeForce 8600 GTS. Első látásra kevésnek tűnhet a 32 skalár stream processzor (vagy skalár shader), hiszen ez csupán negyede a 8800 GTX-ben található 128 egységnek. Ugyanez a csökkentési arány követhető nyomon a ROP egységeknél is. Az eredeti 32 textúracímezőből 8, a 64 textúraszűrőből 16 maradt. A memóriavezérlő is sokat szűkült. Költségkímélés szempontjából az eredeti 384 bitnek csupán a harmada, vagyis 128 bit maradt. A G84 durván 289 millió tranzisztorból épül fel, ami alig több mint 40 százaléka a G80 681 milliójának, ráadásul ebben benne van a G80-ból kiköltöztetett RAMDAC is. Ehhez hozzáadva a friss, 80 nm-es gyártástechnológiát, egy meglehetősen kicsi, kis fogyasztású és gazdaságosan előállítható GPU-t kapunk eredményül.

A számolóegységek drasztikus csökkentését magas órajelekkel kompenzálják. A GeForce 8600 GTS processzora 675 MHz-en, shader egységei pedig 1450 MHz-en ketyegnek, ez mindkét esetben pontosan egy százassal több, mint a 8800 GTX-nél. A memória 1000 MHz-e szintén 100-as többletet jelent. Annak ellenére, hogy csak 128 bites a vezérlője, sávszélessége így 32 000 MB/s.

A GeForce 8600 GTS mellett bemutatkozott a GeForce 8600 GT is, amely szintén G84-re épül, de alacsonyabbak az órajelei. A GPU 540 MHz-en, a stream processzorok 1190 MHz-en, a memória pedig 700 MHz-en jár. A triót a GeForce 8500 GT teszi teljessé, amely már a G86-os processzorra épül. A legkisebb testvérnek csupán 16 stream processzora van, és azok is csak 900 MHz-en járnak. A GPU többi része 450 MHz-en fut, a memória pedig olcsó, 400 MHz-es DDR2.

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 8800 GTX NVIDIA GeForce 8800 GTS NVIDIA GeForce 8600 GTS NVIDIA GeForce 8600 GT NVIDIA GeForce 8500 GT
GPU kódneve G80 G80 G84 G84 G86
Gyártástechnológia 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 80 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 681 millió 681 millió 289 millió 289 millió 210 millió
GPU órajele 575 / 1350 MHz 500 / 1200 MHz 675 / 1450 MHz 540 / 1190 MHz 450 / 900 MHz
Vertex shader egységek száma 128 darab skalár stream processzor 96 darab skalár stream processzor 32 darab skalár stream processzor 32 darab skalár stream processzor 16 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 32 textúracímező,
64 textúraszűrő
24 textúracímező,
48 textúraszűrő
16 textúracímező,
16 textúraszűrő
16 textúracímező,
16 textúraszűrő
8 textúracímező,
8 textúraszűrő
ROP-egységek száma 6 blokk 5 blokk 2 blokk 2 blokk 2 blokk
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0
Memóriavezérlő 384 bites crossbar 320 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites crossbar
Memória órajele 900 MHz 800 MHz 1000 MHz 700 MHz 400 MHz
Memória-sávszélesség 86 400 MB/s 64 000 MB/s 32 000 MB/s 22 400 MB/s 12 800 MB/s
Memória mérete 768 MB 320/640 MB 256 MB 256 MB 256 MB

A GeForce 8-as család összefoglaló táblázatára pillantva látszik, hogy a 8800 GTS és a 8600 GTS között komoly űr van. Őszintén szólva, a középkategória csúcsára egy 64 stream processzoros, 256 bites memóriavezérlős chipet vártunk, hiszen a G84 számolóban és ROP-ban a negyede, memória-sávszélességben harmada a G80-nak. Persze szabad még a 8700-as sorszám...


G80 és G84 viszonya

Ha már a számoknál tartunk, meg kell említeni az egyelőre csak OEM piacra szánt GeForce 8400 GS-t és GeForce 8300 GS-t, melyek szintén a G86-ra épülnek. A 8400 GS azonos órajelen fut a 8500 GT-vel, de csak egy ROP blokkja és 64 bites memóriavezérlője van. A 8300 GS-nek csak 8 stream processzor és 64 bites memóriavezérlő jut.

A friss, közepes GeForce-oknak van egy teljesen új technikai részlete is, mégpedig a videodekódolást gyorsító VP2 (Video Processor 2), amely a modern, nagy számításigényű formátumok – mint például a VC-1 és a H.264 – lejátszásánál tehermentesíti a processzort. A VP2 egy programozható SIMD mag, ez végzi a dekódolás oroszlánrészét. A BSP (Bitstream Processor) a H.264-es formátum entrópiakódolását, az AES128 pedig a nagy felbontású (HD-DVD és Blu-Ray korongokon megjelenő) videók másolásvédelmének (AACS) kezelését gyorsítja. A képmegjelenítéssel kapcsolatos, hogy a két 400 MHz-es RAMDAC ismét visszaköltözött a GPU-ba, ezzel is csökkentve az előállítási költségeket.

GeForce 8600 GTS – Asus, MSI

Tesztlaborunkban két GeForce 8600 GTS járt egy röpke látogatásra. Az egyik az Asus, a másik az MSI színeit viselte. A szokásoknak megfelelően a GeForce 8600-asok is többnyire szakasztott egyformák, csak a dobozuk és a bennük található kiegészítők különböznek. Az Asusnál az egyetlen extra a hagyományos CD-tartó volt. A kártyán Stalker címke virít, a dobozban pedig ott találtuk a DVD-t. Érdekes, hogy az Asus weboldalán a 8600 GTS egyedi hűtővel szerepel, valószínűleg több modelljük is lesz. Az MSI-hez többféle kábel és Company of Heroes játék jár.

Az NVIDIA új referenciahűtőt tervezett a 8600 GTS-hez, ami nem foglalja el a szomszédos kártyahelyet. Lényegesen kisebb, de stílusában hasonlít a nagyobb GeForce 8800-akon láthatóra. A különböző márkájú kártyák egyelőre csak címkében különböznek, de idővel lesznek egyedi hűtésesek is.

A felső borítás alatt egy lapátkerekes ventilátort találtunk, amely dupla hőcsővel megtámogatott bordán keresztül fújja a levegőt a kártya (és számítógép) hátulja felé. A GPU fölött rézbetét van, és a hűtő befedi a négy memóriamodult is.

Az új G84 lábkompatibilis elődjével, a G73-mal, melyet a GeForce 7600-as kártyákra szereltek. Ez nagyon jól látszik a nyomtatott áramkörön, hiszen a GPU és a memóriafoglalatok közötti rész vezetékezése teljesen egyforma, ami lényegesen egyszerűbb gyártást eredményezhet, hiszen kevesebb részletet kell újratervezni. A GeForce 8600 GTS nyomtatott áramköre nagyon üresnek tűnik. A GPU és a hátsó panel között szinte semmilyen alkatrész nincs, így legalább jó nagy hűtőbordát tudtak feltenni. A hátsó traktus valamivel hosszabb, mint a 7600 GT-nél, ugyanis ide pakolták a kiegészítő tápcsatlakozó elektronikáját. Az extra konnektorra azért volt szükség, mert a gyáriak szerint a GTS 71 wattot fogyaszt, a PCI Express csatlakozó pedig csak 70 wattot tud leadni. Az extra áramszolgáltatás különösen tuningnál jöhet majd jól. Természetesen megmaradt az SLI csatlakozó.


GeForce 8600 GTS

A hátoldalon már nem olyan nagy a hasonlóság a 8600 GTS és 7600 GT között, de a rokonság nem tagadható le. Megvan például a videobemenetet kezelő, különálló chip helye, és szerencsére a hűtés rögzítési pontjai is azonosak.


GeForce 7600 GT

Ahhoz képest, hogy a G84-ben durván 110 millióval – vagyis több mint 60 százalékkal – több tranzisztor van, mint a G73-ban, nem túl nagy a méretbeli különbség. Igaz, a képen még a 90 nm-en készülő G73 látható, de 80 nm-es társa sem sokkal kisebb. Ami számunkra lényeges, hogy az új GPU előállítási költsége valószínűleg nem sokkal magasabb a régiénél.


G84 és G73

A 128 bites memóriabusz két 64 bites csatornából áll össze. Mindkettő végén két-két 32 bites, 64 MB méretű Samsung GDDR3 memóriamodul csücsül, így jön ki a 256 MB. Adatlapjuk szerint a modulok 1 ns késleltetésűek, amit az NVIDIA ki is hajt belőlük.

Méretben nagyon jól áll a 8600 GTS. Rövidebb, mint a GeForce 7950 GT, és alig hosszabb a szokásos, középkategóriás kártyáknál, mint amilyen a GeForce 7600 GT.

A két kisebb debütánssal, a GeForce 8600 GT-vel és 8500 GT-vel még nem találkoztunk élőben, ezért csak az NVIDIA fotóit tudjuk bemutatni. Ezekre a kártyákra az NVIDIA alapból nem szerel HDCP-t kezelő áramkört, ezt partnereinek kell megoldania. Nem túl kedves, de költségkímélő lépés a kaliforniaiak részéről. A 8600 GT jobban már nem is hasonlíthatna a 7600 GT-re. Elöl ugyanaz a hűtő és hátsó traktus látható, a hátoldalon az egyetlen különbség a videobemenetes chipnek kihagyott hely, ami hiányzik a 8600 GT-ről – legalábbis egyelőre.


GeForce 8600 GT

A 8500 GT a maga DDR2 memóriájával már komolyabban különbözik a korábbi kis GeForce-októl.


GeForce 8500 GT

Tesztkonfiguráció, fogyasztás, tuning

Mivel a GeForce 8600 GTS a középkategória csúcsára érkezik, ráadásul ára egyelőre 55 000 forint környékén alakul, meglehetősen erős konkurensekkel állítottuk szembe, hiszen ennyi pénzből nemcsak a Radeon X1950 Pro, hanem a 256 MB-os X1950 XT is megvehető már. Házon belülről a GeForce 7950 GT-t, valamint a szintén 128 bites memóriavezérlős 7600 GT-t állítottuk ki.

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 8600 GTS NVIDIA GeForce 7600 GT NVIDIA GeForce 7950 GT ATI Radeon X1950 Pro ATI Radeon X1950 XT
GPU kódneve G84 G73 G71 RV570 R580
Gyártástechnológia 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 289 millió 177 millió 278 millió 330 millió 380 millió
GPU órajele 675 / 1450 MHz 560 MHz 550 MHz 575 MHz 625 MHz
Vertex shader egységek száma 32 darab skalár stream processzor 5 8 8 8
Pixelfutószalagok száma 12 24 36 pixel shader 48 pixel shader
Pixel shaderek száma 12 24
Textúrázók száma 8 textúracímező,
16 textúraszűrő
12 24 12 16
ROP-egységek száma 2 blokk 8 16 12 16
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+
Memóriavezérlő 128 bites crossbar 128 bites crossbar 256 bites crossbar 256 bites Ring Bus 256 bites Ring Bus
Memória órajele 1000 MHz 700 MHz 700 MHz 690 MHz 725 MHz
Memória-sávszélesség 32000 MB/s 22400 MB/s 44800 MB/s 44160 MB/s 46400 MB/s
Memória mérete 256 MB 128/256 MB 512 MB 256/512 MB 256/512 MB

A teszthez Core 2 Duo E6700-alapú rendszert használtunk 2 GB DDR2 memóriával:

 

Videokártya / driver Asus GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16
MSI GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16

Asus GeForce 7950 GT 512 MB (550/700 MHz) / Forceware 93.71
MSI GeForce 7600 GT 256 MB (560/700 MHz) / Forceware 93.71
Asus Radeon X1950 XT 256 MB (625/725 MHz) / Catalyst 7.3
MSI Radeon X1950 Pro 512 MB (575/690 MHz) / Catalyst 7.3
Processzor Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache)
Alaplap Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset
Memória Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC ND-3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Op. rendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

Játékok

  • Human Head Studios / 2K Games – Prey
  • Bethesda Softworks / 2K Games – The Elder Scrolls: Oblivion
  • GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
  • UBI Soft / Crytek – Far Cry
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
  • Relic / THQ – Company of Heroes
  • Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
  • Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
  • Eden Studios / SeVeN M – Test Drive Unlimited

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségén maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.

A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.

Először a fogyasztást vizsgáltuk meg. A 8600 GTS hozta a tőle elvárhatót: nyugalmi állapotban és terhelve is csak a kis GeForce 7600 GT tudta alulmúlni. Meghajtva a szintén 80 nm-es csíkszékességgel készülő GPU-s Radeon X1950 Pro sem evett túl sokkal többet, a nagy X1950 XT-s konfiguráció – mert a teljes számítógép fogyasztását mértük! – viszont közelítette a 200 wattot. Persze ez az érték is messze van a ma divatos, nagy tápegységek csúcsteljesítményétől.

Már hivatalos megjelenésük előtt ódákat zengtek a GeForce 8600-ak tuningolhatóságáról. Több helyen is feltűntek beszámolók, melyekben átlépték az 1 GHz-es határt. Ehhez viszont már feszültségmódosításra volt szükség, aminek megoldása a GeForce 7600 GT-vel rokon áramkör miatt nem volt nagy mutatvány. Mi nem forrasztottunk vagy grafitoztunk, így csak 779 MHz-es GPU-, illetve 1210 MHz-es memória-órajelig jutottunk. A GPU alapórajelével arányosan gyorsulnak a stream processzorok is, ami esetünkben 1675 MHz-et jelentett. A tuning tehát számolásban 15%, memóriában 21% körüli volt.

Jól vizsgázott az új GeForce hűtése is. Ugyan a számítógép indulásakor nagyon hangosan felpörgött a ventilátor, és addig zajongott, amíg be nem töltődött a meghajtója, de utána szépen elcsendesült. Asztalon összeállított konfigurációnkban terhelés közben sem pörgött fel túlságosan.

Shaderek

Már a GeForce 8800-ak tesztelésénél látszott, hogy az újfajta felépítés miatt régi szintetikus tesztprogramjaink egyre használhatatlanabbak. A fill-rate értékek elemzését ki is hagytuk, de az általános célú shaderek miatt a vertex shaderes teszt sem mérvadó, ugyanis itt a GeForce 8600 GTS összes számolója dolgozik a többiek 5–8 egységével szemben.

Annak ellenére, hogy a 8600 GTS összes számolója a geometrián dolgozott, többnyire nem volt túl nagy az előnye a Radeonokkal szemben, persze márkatársaira általában alaposan rávert. Azért dinamikus folyamatirányításnál már megmutatkozott az új architektúra előnye. Ez tipikusan olyan helyzet, amiben a különálló shaderes felépítés elemében érzi magát, ráadásul az újabb játékokban előszeretettel alkalmazzák ezt.

Pixel shaderes textúragenerálásban beigazolódni látszott félelmünk, hogy a 32 darab stream processzor kevés lesz még magas órajellel is. Ne feledjük, hogy a GeForce 7950-ben 24 darab, a Radeon X1950 Próban 36 darab, az X1950 XT-ben pedig 48 darab olyan számolóegység van, melyek fejenként kitesznek négy stream processzort! Ennek fényében az X1950 Próval többnyire egálos eredmény tiszteletre méltó.

Az árnyékszámolós tesztek többségében a GeForce 8600 GTS vereséget szenvedett a GeForce 7950 GT-vel szemben, a nagy Radeonokról ne is beszéljünk. Az ok a teljesen eltérő architektúrában és a tesztek jellegében keresendő. A G80 architektúráját bemutató írásunkban részletesen elmagyaráztuk, hogy a független stream processzoroknak az a lényege, hogy sokkal jobban hozzáigazíthatóak az aktuális igényekhez. Ez nemcsak azt jelenti, hogy kiegyenlítik a vertexes és pixeles terhelést, hanem azt is, hogy ezeken belül mindig optimális – vagy ahhoz közeli – a kihasználtságuk. Ha egy hagyományos, négykomponensű vektoros pixel shadernek két komponenssel számoló utasítást adunk, akkor a fele kihasználatlan marad. Ugyanerre a feladatra elég két független stream processzor. Valószínűleg RightMark-os tesztünkben olyan utasítássorozatok vannak, melyekkel a régi architektúrák is kellően hatékonyak. Majd a játéktesztekben kiderül, mi a valós helyzet.

Tesztek – I.

A viszonylag régi, OpenGL-es Prey-ben nem csillogott különösebben a 8600 GTS. A nála jó tízezer forinttal olcsóbb Radeon X1950 Pro 20%-ot vert rá, az X1950 XT pedig másfélszer gyorsabb volt nála; a GeForce 7950 GT is megelőzte.

Far Cry-ban szintén hasonló helyzet alakult ki, a GeForce 8600 GTS ismét a negyedik helyre szorult még tuninggal is. Az órajelek emelése a GPU-tuning mértékénél valamivel nagyobb gyorsulást hozott, amiből azt gyanítjuk, hogy a 128 bites memóriavezérlő (esetleg a mintavételező részleg) a szűk keresztmetszet.

Splinter Cellben élsimítás nélkül is küszködött a 8600 GTS. Itt már a GeForce 7600 GT is kezdte megközelíteni, a Radeon X1950 XT pedig ráduplázott. A 8600 GTS eredményei ráadásul nem is mérvadóak, ugyanis ezzel a driverrel a játék grafikája nem volt megfelelő.

A modern, Unreal Engine-re épülő Rainbow Six Vegasban végre kimutatta foga fehérjét az általánosított architektúra. A 8600 GTS normál órajelen feljött a 7950 GT és X1950 Pro nyakára, tuningolva pedig le is hagyta őket. A húzás itt a GPU órajelének megfelelő gyorsulást hozott. Élsimítást nem használtunk, így is elég megterhelő volt a játék a videokártyákra nézve.

A 8600 GTS Stalkerben (high detail + full dynamic lightning beállítások) sem veszítette el a lendületét, sőt. Tuningolva a Radeon X1950 XT-t is maga mögé utasította. A húzás ismét 15%-os – tehát a GPU tuningnak megfelelő – gyorsulást hozott. Ezek szerint élsimítás nélkül a 128 bites memóriavezérlő is elég.

Tesztek – II.

Szintén shaderintenzív játék az Oblivion, így nem csoda, hogy a 8600 GTS ismét jól szerepelt. Igaz, az X1950 XT-t nem sikerült befognia, de a második helyet elcsípte, egy picivel az X1950 Pro előtt.

A Need for Speed széria legutóbbi darabjában a 8600 GTS volt a leggyorsabb az NVIDIA kártyák közül, persze így is alaposan lemaradt a Radeonok mögött. Mindenesetre arra számítottunk, hogy a GTS-t jobban sújtja majd a drivergondokat sejtető gyengeség ebben a játékban, hiszen élsimítást is rákapcsoltunk, ami elvileg a nagyobb memóriasávszélességű 7950 GT-nek kedvez. Talán ez a drivergond már a 8600-at nem is érinti.

Másik autós játékunkban, a friss Test Drive Unlimitedben sem termett túl sok babér az új közepes GeForce-nak. Talán a túl sok textúra vagy az anti-aliasing feküdte meg a gyomrát.

Hasonló volt a helyzet a Company of Heroesban is. A tuning ennél a játéknál valamivel több, mint 12%-os gyorsulást eredményezett, de a GeForce 7950 GT befogásához ez is kevés volt. Mindeközben a kis GeForce 7600 GT kezdett felzárkózni.

A Supreme Commanderben valószínűleg azért nyert a GeForce 7950 GT, és azért lett második a 8600 GTS, mert a Radeonok driverével valami gond van.

Konklúzió

Őszintén szólva nem estünk hanyatt a GeForce 8600 GTS-től. Kicsit kevésnek találjuk, hogy az NVIDIA a nagyszerű GeForce 8800 GTX-nek csupán a negyedét kínálja a középkategóriában, ráadásul olyan áron (55 000 Ft környékén), amiért a jelenlegi felsőkategória alján elhelyezkedő kártyákat vehetünk, mint amilyen a GeForce 7950 GT vagy még inkább a Radeon X1950 Pro és X1950 XT.

Persze más oldalról is megközelíthetjük a dolgot. A GeForce 8600 GTS alaposan ráver a GeForce 7600 GT-re, mindemellett nagyjából ugyanolyan költséggel gyártható, szóval idővel ára 30–40 000 forint köré csökkenhet.

Az időtényező másik két szempontból is fontos. Először is az ATI – reméljük – nemsokára előrukkol új középkategóriás arzenáljával, másodszor pedig végre elkészülnek a DirectX 10-es meghajtók és a játékok. Ezek nélkül az új GeForce-ok félkarú óriások, hiszen elsősorban az új DirectX-hez fejlesztették őket.

fLeSs és rudi

A cikkben szereplő grafikus kártyákat az Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés