GeForce 8800 GTS 320 MB memóriával

GeForce 8800 GTS 320 MB

Immár négy hónapja, hogy az NVIDIA útjára indította a GeForce 8-as szériát, a 8800 GTX 768 MB, a 8800 GTS pedig 640 MB fedélzeti memóriával került forgalomba. A 8800-as család azóta is egyedüliként viselheti a DirectX 10-kompatibilis matricát, ráadásul a GTX-ről elmondható, hogy abszolút teljesítménybajnok is, a probléma mindössze az árral van, ami a legtöbbek számára megfizethető kategórián kívül esik. Mindkét nagy videokártya-gyártóról elmondható, hogy amikor egy új GPU-generáció jelenik meg, először annak leggyorsabb tagjait mutatják be, hiszen ezekkel alapozzák meg az új termékcsaládról kialakuló képet a felhasználók szemében, na és persze a fanatikus hardverőrültek zsebéből rengeteg pénzt húzhatnak ki. Többnyire ezután következnek a lassabb és olcsóbb modellek, melyek végül eltartják a céget. Az NVIDIA ezúttal is ezt a szisztémát választotta, egy a korábbiaknál olcsóbb kártyával, a 8800 GTS 320 MB-os változatával rukkolt elő.

 

VGA megnevezéseNVIDIA GeForce 8800 GTS 640 MBNVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MBATI Radeon X1950 XTXATI Radeon X1950 XT
GPU kódneveG80G80R580R580
Gyártástechnológia90 nm (TSMC)90 nm (TSMC)90 nm (TSMC)90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma681 millió681 millió380 millió380 millió
GPU órajele500 / 1200 MHz500 / 1200 MHz650 MHz625 MHz
Vertex shader egységek száma96 darab skalár stream processzor96 darab skalár stream processzor88
Pixelfutószalagok száma48 pixel shader48 pixel shader
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma24 textúracímező,
48 textúraszűrő
24 textúracímező,
48 textúraszűrő
1616
ROP egységek száma5 blokk5 blokk1616
Támogatott PS- és VS-verzió4.0 / 4.04.0 / 4.03.0+ / 3.0+3.0+ / 3.0+
Memóriavezérlő320 bites Crossbar320 bites Crossbar256 bites Ring Bus256 bites Ring Bus
Memória órajele800 MHz800 MHz1000 MHz900 MHz
Memória-sávszélesség64000 MB/s64000 MB/s64000 MB/s57600 MB/s
Memória mérete640 MB320 MB512 MB256 MB

Nem szeretnénk azonnal a dolgok közepébe vágni, ezért lássuk, hogy miről is szól a történet. A GeForce 8800-as család a G80-as kódnevű GPU-ra épül, mely nem kevesebb mint 681 millió tranzisztorból épül fel, 90 nanométeres gyártástechnológiával pedig a mérete az összes eddig készült VGA-chipet lekörözi (484 mm2). A G80 az első olyan GPU, mely unified shader architektúrára épül és emellé támogatja a DirectX 10-et. Napjainkban ezek a szavak komoly marketingértékkel bírnak. A család legerősebb tagja a 8800 GTX, melyben a teljes értékű G80-as GPU dübörög: a 8800 GTS-ben ennek csonkított változata található, a 8-ból 2 SP-blokkot (vagyis 32 számolót) és a hozzájuk tartozó textúra-mintavételezőket kiiktatták. Ezenfelül a 6 ROP-blokkból is letiltottak egyet, ennek következtében a memóriavezérlő szélessége 64 bittel (320 bitre) csökkent, a memória mérete pedig 768 MB-ról 640 MB-ra. A GTS az órajeleket tekintve is lassabb, a GPU órajele 500 MHz, a stream processzorok 1,2 GHz-en járnak, a memória pedig 800 MHz-en (effektíve 1,6 GHz-en).

Ezúttal a 8800 GTS 320 MB-os változatát mutatjuk be, mely a memória méretén felül semmiben sem különbözik a 640 MB-os verziótól, tehát a memóriavezérlő szélessége továbbra is 320 bites. A memória méretének csökkenése természetesen meglátszik a kártya teljesítményén is, de csak azokban az esetekben, amikor a memóriában sok adat eltárolására van szükség, vagyis főleg igen magas felbontás és az élsimítás együttes használata mellett.


GeForce 8800 GTS 640 és 320 MB memóriával [+]

A 320 MB-os GeForce 8800 GTS külsőre teljesen megegyezik a 640 MB-os változattal, csak a memóriachipek kapacitása feleződött, tehát az új kártya is 10 darab 32 bit széles memóriával rendelkezik, de a chipek kapacitása 64 helyett 32 MB.


GeForce 8800 GTS az Asustól 320 MB és az MSI-től 640 MB memóriával [+]

A GeForce 8800 GTS 320 MB-os változatát az Asustól kaptuk meg elsőként; a gyártótól megszokott, igen nagy méretű dobozban kapott helyet. (A GeForce 8800 GTS első verziójával foglalkozó tesztünkben szintén egy Asus kártyával volt dolgunk.) A gyártó a Ghost Recon stílusában díszített dobozba egy Ghost Recon Advanced Warfighter és egy RACE the WTCC játékot csomagol. Ezenfelül találtunk benne egy CD/DVD-tartó tokot, egy leírást, egy driver CD-t, egy 3DMark06-os CD-t, egy Asus programokat tartalmazó CD-t, egy PCI Express tápkábelt, egy analóg-digitális átalakítót és egy komponenskábelt (HDTV-kimenet). A kártya teljesen referenciaépítésű, csak a hűtőn található matrica különbözteti meg a többi márkától. A kártya órajelei is megegyeznek a referenciával (500 MHz/1,2 GHz/800 MHz).

A tesztben szereplő 640 MB-os 8800 GTS ezúttal az MSI-nek köszönhetően volt jelen. Az MSI az Asusszal ellentétben Company of Heroest ad a kártya mellé, plusz leírást, MSI Multimedia CD-t, MSI DVD-lejátszó szoftvert, S-Video és komponens kábelt, illetve PCIe tápkábelt. Ez a kártya is referenciadizájn, de a matrica más, és az órajelek is kicsit magasabbak az NVIDIA ajánlásánál (575 MHz/1,2 GHz/850 MHz).


Radeon X1950 XTX 512 MB és X1950 XT 256 MB a Sapphire-től [+]

A GeForce 8800 GTS 320 MB-os változatának tesztelése előtt körülnéztünk a piacon, és úgy láttuk, hogy az új GTS árban éppen az 512 MB-os Radeon X1950 XTX és a 256 MB-os Radeon X1950 XT közé ékelődik be, ezért mindkettőből beszereztünk egyet-egyet. Mindkét kártyát a Sapphire tálalásában kaptuk kézhez, ezek a csomagolást tekintve nagyon hasonlóak (mint általában minden Sapphire-termék). A doboz oldalába az X1950 XT esetében vágtak egy ablakot, melyen kilátszik a kártya. Ami a két csomag esetében megegyezik: mindkettőhöz kapunk egy felhasználói leírást, egy driver CD-t, egy PowerDVD 6 CD-t, egy Sapphire programokat tartalmazó CD-t, egy The Da Vinci Code játékot, egy PCIe tápkábelt, két analóg-digitális átalakítót, egy S-video és kompozit kimeneteket tartalmazó elosztót és egy komponens kábelt. Az X1950 XTX-hez ezenkívül csomagoltak egy S-Video és egy kompozit hosszabbítót is. A Sapphire kártyái is a szabvány szerint épülnek fel, az X1950 XTX órajele 650/1000 MHz, az X1950 XT pedig 625/900 MHz-en jár.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés