Bemutatkozik a Radeon HD 4830

Hirdetés

Tesztkonfiguráció, tuning és fogyasztás


A csomagolás [+]

A Sapphire az utóbbi időben az ufonauták helyett karddal hadonászó barbár csajokat rajzol a csomagolásra, ez talán jobban vonzza a vevőket. A dobozban a videokártya mellett egy meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, egy leírást, egy molex-PCIe tápcsatlakozó átalakítót, egy DVI/analóg és egy DVI/HDMI átalakítót, illetve egy S-Video/RCA és egy komponens átalakítót találtunk.


Videokártya / driverSapphire Radeon HD 4830 512 MB (575/900 MHz)/ Catalyst 8.10
Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 8.11
Asus Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz) / Catalyst 8.11
Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (738/1836/1100 MHz) / Forceware 178.24
Zotac GeForce 9800 GT 512 MB (600/1500/900 MHz) / Forceware 178.24
ProcesszorIntel Core 2 Duo E8400 (3 GHz; 333 MHz FSB; 6 MB L2 cache)
AlaplapAsus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
Memória2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel
MerevlemezSamsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
TápegységCooler Master 700 watt
MonitorSamsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszerWindows Vista Ultimate 32 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
  • Crytek / EA Games – Crysis; high és very high beállítás
  • UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2; very high beállítás
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
  • Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 4xAA/16xAF játékból
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; high és very high beállítás, 16xAF játékból, DX9 és DX10
  • Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, AA játékból állítva
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez; balanced beállítás

A tesztkonfiguráció szokásosnak mondható, egy relatív erős kétmagos processzort tettünk a gépezetbe annak érdekében, hogy a CPU ne fogja vissza a videokártyák teljesítményét, de megpróbáltunk nem túllőni a célon, a 3 GHz-es órajel manapság már egyáltalán nem szokatlan, a Core 2-esek és az Athlon 64 X2-esek többsége képes elérni ezt a tartományt. A 2 GB-nyi memória úgyszintén a minimálisan elvárható egy játékos gépében. Tesztjeink között így megmaradt az átjárhatóság, a HD 4830-as eredményeit összevethetjük korábbi tesztek eredményeivel, persze az aktuálisan elérhető és adott pillanatban felhasznált meghajtóprogramokból adódóan mindig lesznek kisebb eltérések. A HD 4830-hoz azért használtuk a Catalyst 8.10-es verzióját, mert a 8.11 egyszerűen nem ismerte fel, nem mellékesen az AMD honlapján is előbbit ajánlja hozzá.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, Far Cry 2, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A videokártyák világában is egyre hangsúlyosabb a fogyasztás és melegedés kérdése, különösképpen üresjáratban. A HD 4830 ebből a szempontból kitűnően vizsgázott, a meghajtóprogram 2D-ben 160/250 MHz-re veszi vissza az órajeleket; ilyet még nem láttunk, ebben az állapotában a videokártya GPU-ja mindössze 32 fokig melegedett fel (kb. 23 fokos szobában). Más oldalak tesztjeit elnézve ez valószínűleg a Sapphire egyedi hűtésének köszönhető, a referenciahűtő alatt ez a GPU is ugyanúgy bemelegszik, mint az összes többi HD 4800-as. Érdekes, hogy az órajel visszaskálázására a HD 4850 továbbra sem képes, pedig azt már egy újabb kiadású meghajtóprogrammal teszteltük. Az órajel visszaskálázásának köszönhetően a HD 4830-cal szerelt rendszer üresjáratban 15%-kal kevesebbet fogyasztott, mint az utána található 9800 GT-s rendszer. Terhelve kibukik a tranzisztorszámokból adódó különbség, a HD 4830 a második helyre ér be alig megelőzve riválisát és a HD 4850-et.

Az új Radeon túlhajtásához a Catalyst Control Centerben található OverDrive-ot kellett használnunk, mert a többi erre szakosodott program képtelen volt felismerni az új VGA-t. Ezzel csak egyetlen problémánk akadt, nevezetesen az, hogy a GPU órajelét nem emelhettük 700 MHz fölé, ami, mint később kiderült, nem bizonyult elegendőnek, mert ennél többre lett volna képes a tesztpéldány. A memória órajelét 900 MHz-ről 1050 MHz-ig sikerült feltornászni, így végül az 575/900 MHz-es HD 4830-ból készítettünk egy 700/1050 MHz-es "overclocked" verziót, ezeken az órajeleken (22/17%-os tuning) hiba nélkül futott le az összes stabilitást ellenőrző teszt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények