Tesztkonfiguráció, tuning és fogyasztás
A Sapphire az utóbbi időben az ufonauták helyett karddal hadonászó barbár csajokat rajzol a csomagolásra, ez talán jobban vonzza a vevőket. A dobozban a videokártya mellett egy meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, egy leírást, egy molex-PCIe tápcsatlakozó átalakítót, egy DVI/analóg és egy DVI/HDMI átalakítót, illetve egy S-Video/RCA és egy komponens átalakítót találtunk.
Videokártya / driver | Sapphire Radeon HD 4830 512 MB (575/900 MHz)/ Catalyst 8.10 Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 8.11 Asus Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz) / Catalyst 8.11 Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (738/1836/1100 MHz) / Forceware 178.24 Zotac GeForce 9800 GT 512 MB (600/1500/900 MHz) / Forceware 178.24 |
Processzor | Intel Core 2 Duo E8400 (3 GHz; 333 MHz FSB; 6 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset |
Memória | 2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel |
Merevlemez | Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Cooler Master 700 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Op. rendszer | Windows Vista Ultimate 32 bit SP1 |
Játékok
- Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
- Crytek / EA Games – Crysis; high és very high beállítás
- UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2; very high beállítás
- Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
- Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 4xAA/16xAF játékból
- Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; high és very high beállítás, 16xAF játékból, DX9 és DX10
- Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
- Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, AA játékból állítva
- Techland / N-Tec – Call of Juarez; balanced beállítás
A tesztkonfiguráció szokásosnak mondható, egy relatív erős kétmagos processzort tettünk a gépezetbe annak érdekében, hogy a CPU ne fogja vissza a videokártyák teljesítményét, de megpróbáltunk nem túllőni a célon, a 3 GHz-es órajel manapság már egyáltalán nem szokatlan, a Core 2-esek és az Athlon 64 X2-esek többsége képes elérni ezt a tartományt. A 2 GB-nyi memória úgyszintén a minimálisan elvárható egy játékos gépében. Tesztjeink között így megmaradt az átjárhatóság, a HD 4830-as eredményeit összevethetjük korábbi tesztek eredményeivel, persze az aktuálisan elérhető és adott pillanatban felhasznált meghajtóprogramokból adódóan mindig lesznek kisebb eltérések. A HD 4830-hoz azért használtuk a Catalyst 8.10-es verzióját, mert a 8.11 egyszerűen nem ismerte fel, nem mellékesen az AMD honlapján is előbbit ajánlja hozzá.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, Far Cry 2, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.
A videokártyák világában is egyre hangsúlyosabb a fogyasztás és melegedés kérdése, különösképpen üresjáratban. A HD 4830 ebből a szempontból kitűnően vizsgázott, a meghajtóprogram 2D-ben 160/250 MHz-re veszi vissza az órajeleket; ilyet még nem láttunk, ebben az állapotában a videokártya GPU-ja mindössze 32 fokig melegedett fel (kb. 23 fokos szobában). Más oldalak tesztjeit elnézve ez valószínűleg a Sapphire egyedi hűtésének köszönhető, a referenciahűtő alatt ez a GPU is ugyanúgy bemelegszik, mint az összes többi HD 4800-as. Érdekes, hogy az órajel visszaskálázására a HD 4850 továbbra sem képes, pedig azt már egy újabb kiadású meghajtóprogrammal teszteltük. Az órajel visszaskálázásának köszönhetően a HD 4830-cal szerelt rendszer üresjáratban 15%-kal kevesebbet fogyasztott, mint az utána található 9800 GT-s rendszer. Terhelve kibukik a tranzisztorszámokból adódó különbség, a HD 4830 a második helyre ér be alig megelőzve riválisát és a HD 4850-et.
Az új Radeon túlhajtásához a Catalyst Control Centerben található OverDrive-ot kellett használnunk, mert a többi erre szakosodott program képtelen volt felismerni az új VGA-t. Ezzel csak egyetlen problémánk akadt, nevezetesen az, hogy a GPU órajelét nem emelhettük 700 MHz fölé, ami, mint később kiderült, nem bizonyult elegendőnek, mert ennél többre lett volna képes a tesztpéldány. A memória órajelét 900 MHz-ről 1050 MHz-ig sikerült feltornászni, így végül az 575/900 MHz-es HD 4830-ból készítettünk egy 700/1050 MHz-es "overclocked" verziót, ezeken az órajeleken (22/17%-os tuning) hiba nélkül futott le az összes stabilitást ellenőrző teszt.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!