HD 4830: egy újabb aduász?
Az AMD egészpályás letámadása zavarba hozta az NVIDIA-t. A Radeon HD 4800-asok egyszerűen jól sikerültek és az idő előrehaladtával egyre kevesebb érvet tudtunk felsorakoztatni a GeForce-ok vétele mellett. Az NVIDIA egyelőre nem találja az ellenszert, és még mielőtt a zöldeknek sikerült volna kiötleni a válaszlépést, az AMD ismét dobbantott. A HD 4670 és a HD 4850 között van egy kis űr (a 100-150 dolláros ársáv), amit tesztünk főszereplőjével, a most bejelentett HD 4830-cal kívánnak betölteni. Az igazság az, hogy a HD 4830-ra szüksége volt a vállalatnak, hiszen ha az RV670 alapú HD 3800-at kivonják a forgalomból, akkor a GeForce 9800 GT-nek nem marad közvetlen ellenfele. A HD 4830 tipikusan az a videokártya, amiből bejelentése után slágertermék lehet, hiszen olcsó, sokan megengedhetik maguknak, ugyanakkor elég kraft van benne ahhoz, hogy még jó darabig ne kelljen lecserélni gyorsabbra.
A HD 4800-asok alapjául szolgáló RV770-es chipben tíz darab shader tömb található, így összesen 800 darab stream processzorral és 40 textúrázóval rendelkezik. Nevéből következően a HD 4830 is az RV770-re épül, de az aktivált shader-tömbök számát nyolcra csökkentették, azaz összesen 640 stream processzort és 32 textúrázót találunk benne. Ezeket a videokártyákat jórészt selejtes chipek köré építik, hiszen így nem kell kukázni a félresikerült szíliciumdarabkákat. A ROP-blokkok számát, és ami igazán meglepő, a memóriabusz szélességét érintetlenül hagyták, tehát a HD 4830-ban négy ROP-blokk található, a GPU pedig 256-biten kommunikál a memóriával. Az órajeleket természetesen visszább vették, a GPU 575 MHz-en, a memória pedig 900 MHz-en ketyeg, de ez gyártótól függően változhat, biztosan lesznek majd gyárilag túlhajtott változatok is.
A videokártya referenciakiadása megörökölte a HD 4850 külső vonásait, de a szerkesztőségünkben vendégeskedő Sapphire-től származó verzió egy kis átalakításon ment keresztül: lecserélték rajta azt a jól ismert, forrófejű hűtést, helyét pedig egy egyedi, kétfoglalatos, memóriachipeket is szellőztető megoldás vette át, a nyák pedig rövidebb lett, és kék színű. Ugyanakkor az alkatrészek elhelyezkedése nagy vonalakban változatlan maradt, bár érdekesség, hogy a sok kis MOSFET-et a kártya tápcsatlakozós végéről a VGA-csatlakozókhoz közeli területre helyezték át. Az új Radeon is CrossFire-kompatibilis, és működéséhez igényt tart külső áramforrásra, az AMD váratlanul 110 wattban specifikálta a fogyasztását, amit a rosszul sikerült chipek működéséhez szükséges megemelt feszültséggel magyaráznak. A videokártyán szokás szerint két DVI-I és egy tévékimenet található, de a csomagban találunk HDMI adaptert.
RV770LE GPU és 1 ns-os memóriák [+]
A tesztben szereplő Radeonon Qimonda HYB18H512321BF-10 jelölésű, 1 ns-os, azaz 1 GHz-re hitelesített chipek voltak, tehát joggal feltételezzük, hogy maradt még benne némi tuningpotenciál. A GPU 2008 38. hetében készült, tehát valamikor szeptember végén.
VGA megnevezése | Radeon HD 4830 | Radeon HD 4850 | Radeon HD 3870 | GeForce 9800 GT | GeForce 9800 GTX |
GPU kódneve | RV770(LE) | RV770 | RV670 | G92 | G92 |
Gyártástechnológia | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 956 millió | 956 millió | 666 millió | 734 millió | 734 millió |
GPU órajele | 575 MHz | 625 MHz | 775 MHz | 600 / 1500 MHz | 738 / 1836 MHz |
Vertex shader egységek száma | 128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor | 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor | 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor | 112 darab skalár stream processzor | 128 darab skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | |||||
Pixel shaderek száma | |||||
Textúrázók száma | 32 textúracímező, 32 textúraszűrő | 40 textúracímező, 40 textúraszűrő | 32 textúracímező, 16 textúraszűrő | 64 textúracímező, 64 textúraszűrő | 64 textúracímező, 64 textúraszűrő |
ROP-egységek száma | 16 | 16 | 16 | 4 blokk (16) | 4 blokk (16) |
Támogatott Direct X verzió | 10.1 | 10.1 | 10.1 | 10 | 10 |
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | 256 bites hubvezérelt | 256 bites Ring Bus | 256 bites crossbar | 256 bites crossbar |
Memória órajele | 900 MHz | 1000 MHz | 1125 MHz | 900 MHz | 1150 MHz |
Memória-sávszélesség | 57 600 MB/s | 64 000 MB/s | 72 000 MB/s | 57 600 MB/s | 73 600 MB/s |
Memória típusa | GDDR3 | GDDR3 | GDDR4 | GDDR3 | GDDR3 |
Memória mérete | 512 MB | 512 MB | 512-1024 MB | 512 MB | 512 MB |
HD videó gyorsítás | AVIVO HD (UVD 2) | AVIVO HD (UVD 2) | AVIVO HD (UVD) | Purevideo HD (VP2) | Purevideo HD (VP2) |
Tesztkonfiguráció, tuning és fogyasztás
A Sapphire az utóbbi időben az ufonauták helyett karddal hadonászó barbár csajokat rajzol a csomagolásra, ez talán jobban vonzza a vevőket. A dobozban a videokártya mellett egy meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, egy leírást, egy molex-PCIe tápcsatlakozó átalakítót, egy DVI/analóg és egy DVI/HDMI átalakítót, illetve egy S-Video/RCA és egy komponens átalakítót találtunk.
Videokártya / driver | Sapphire Radeon HD 4830 512 MB (575/900 MHz)/ Catalyst 8.10 Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 8.11 Asus Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz) / Catalyst 8.11 Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (738/1836/1100 MHz) / Forceware 178.24 Zotac GeForce 9800 GT 512 MB (600/1500/900 MHz) / Forceware 178.24 |
Processzor | Intel Core 2 Duo E8400 (3 GHz; 333 MHz FSB; 6 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset |
Memória | 2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel |
Merevlemez | Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Cooler Master 700 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Op. rendszer | Windows Vista Ultimate 32 bit SP1 |
Játékok
- Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
- Crytek / EA Games – Crysis; high és very high beállítás
- UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2; very high beállítás
- Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
- Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 4xAA/16xAF játékból
- Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; high és very high beállítás, 16xAF játékból, DX9 és DX10
- Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
- Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, AA játékból állítva
- Techland / N-Tec – Call of Juarez; balanced beállítás
A tesztkonfiguráció szokásosnak mondható, egy relatív erős kétmagos processzort tettünk a gépezetbe annak érdekében, hogy a CPU ne fogja vissza a videokártyák teljesítményét, de megpróbáltunk nem túllőni a célon, a 3 GHz-es órajel manapság már egyáltalán nem szokatlan, a Core 2-esek és az Athlon 64 X2-esek többsége képes elérni ezt a tartományt. A 2 GB-nyi memória úgyszintén a minimálisan elvárható egy játékos gépében. Tesztjeink között így megmaradt az átjárhatóság, a HD 4830-as eredményeit összevethetjük korábbi tesztek eredményeivel, persze az aktuálisan elérhető és adott pillanatban felhasznált meghajtóprogramokból adódóan mindig lesznek kisebb eltérések. A HD 4830-hoz azért használtuk a Catalyst 8.10-es verzióját, mert a 8.11 egyszerűen nem ismerte fel, nem mellékesen az AMD honlapján is előbbit ajánlja hozzá.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Hirdetés
Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, Far Cry 2, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.
A videokártyák világában is egyre hangsúlyosabb a fogyasztás és melegedés kérdése, különösképpen üresjáratban. A HD 4830 ebből a szempontból kitűnően vizsgázott, a meghajtóprogram 2D-ben 160/250 MHz-re veszi vissza az órajeleket; ilyet még nem láttunk, ebben az állapotában a videokártya GPU-ja mindössze 32 fokig melegedett fel (kb. 23 fokos szobában). Más oldalak tesztjeit elnézve ez valószínűleg a Sapphire egyedi hűtésének köszönhető, a referenciahűtő alatt ez a GPU is ugyanúgy bemelegszik, mint az összes többi HD 4800-as. Érdekes, hogy az órajel visszaskálázására a HD 4850 továbbra sem képes, pedig azt már egy újabb kiadású meghajtóprogrammal teszteltük. Az órajel visszaskálázásának köszönhetően a HD 4830-cal szerelt rendszer üresjáratban 15%-kal kevesebbet fogyasztott, mint az utána található 9800 GT-s rendszer. Terhelve kibukik a tranzisztorszámokból adódó különbség, a HD 4830 a második helyre ér be alig megelőzve riválisát és a HD 4850-et.
Az új Radeon túlhajtásához a Catalyst Control Centerben található OverDrive-ot kellett használnunk, mert a többi erre szakosodott program képtelen volt felismerni az új VGA-t. Ezzel csak egyetlen problémánk akadt, nevezetesen az, hogy a GPU órajelét nem emelhettük 700 MHz fölé, ami, mint később kiderült, nem bizonyult elegendőnek, mert ennél többre lett volna képes a tesztpéldány. A memória órajelét 900 MHz-ről 1050 MHz-ig sikerült feltornászni, így végül az 575/900 MHz-es HD 4830-ból készítettünk egy 700/1050 MHz-es "overclocked" verziót, ezeken az órajeleken (22/17%-os tuning) hiba nélkül futott le az összes stabilitást ellenőrző teszt.
Tesztek I.
A kicsit régebben íródott DirectX 9-re és OpenGL-re alapozó játékokban a manapság leggyakrabban használt felbontásokban a HD 4830 hozza a tőle elvárható szintet, a GeForce 9800 GT-t mindenhol elveri, nem beszélve a Radeon HD 3870-ről, amit majd le kell váltania. Jól látszik, hogy a 22 colos LCD TFT monitorok natív felbontása meg sem kottyan neki, pedig a grafikus beállításokat maximumra húztuk.
Tesztek II.
A Crysis után itt az új sztár, a Far Cry 2, ami szemmel láthatóan jobban fut az összes videokártyán. A HD 4830 Crysis alatt a 9800 GT mögött végzett, de ez, látva a HD 4850 eredményeit, nem túl meglepő. A Far Cry 2 kevésbé terhelte meg a grafikus processzorokat, a 4830 mégsem tudta elkapni a 9800 GT grabancát, de azt is látni kell, hogy a HD 4850 feljebb jött. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez a játék is inkább az NVIDIA-nak fog kedvezni.
Ellentétben a Call of Juarezzel, ami az AMD grafikus processzorain fut jobban, a HD 4830 12%-kal bizonyult gyorsabbnak közvetlen riválisánál, sőt túlhajtva a 9800 GTX+ elé tudott kerülni.
A World In Conflictban a 9800 GT és a HD 4830 csatája döntetlennek tűnik, nem bírtak egymással a felek, de a 4830 túlhajtva ismétcsak meg tudott lépni, és a 9800 GTX+ mellé zárkózott fel. Jó látni, hogy a HD 3870 helyébe lépő videokártya átlagosan 20-25%-kal gyorsabb elődjénél, hiszen ez azt jelenti, hogy jóval magasabb teljesítményt kapunk azonos áron.
A Race Driver GRID sem tudott kibabrálni az új Radeonnal, 8-12%-kal a 9800 GT előtt végzett, ami ugyan százalékosan soknak tűnik, de ez valószínűleg nem érződik meg a játék hevében. Az élbolyban is a Radeon volt a nyerő, kiváltkép 1680x1050-ben, és a korábbi teszteredmények is azt mutatják, hogy minél nagyobb a felbontás, annál nagyobb a Radeon előnye, ami talán a kifinomultabb, fejlettebb memóriavezérlőnek köszönhető.
Konklúzió
Az AMD ismét jó munkát végzett. Az RV770-re épülő videokártyák mára a piac összes szegmenségbe eljutottak, és mindenhol versenyképes alternatívát nyújtanak a felhasználók számára. Az összesített teszteredmények alapján a Radeon HD 4830, ha csak egy picit is, de gyorsabb, mint a GeForce 9800 GT. Szokás szerint játéka válogatja, hogy melyik a befutó, de összességében kijelenthető, hogy a HD 4830 kedvezőbb ár/teljesítmény aránnyal rendelkezik. Gyorsabb, hűvösebb, kevesebbet fogyaszt, és a jövőre nézve is logikusabb választásnak tűnik, mint az NVIDIA ebbe az árszegmensbe szánt terméke; nem mellékesen a 4830-at még egy HTPC-ben is el tudjuk képzelni. A GeForce mellett szól a PhysX és a CUDA támogatása, de ezeket leszámítva a Radeon a befutó. Partnereink árlistáit böngészve azt látjuk, hogy a két típus közel azonos áron, kb. 40 000 forintért kelleti magát, a 4830-asok között pedig, ha csak egy hajszálnyival is, de a Sapphire kiadása a legolcsóbb, ezért őt különösen ajánljuk. A HD 4830 szerintünk a legújabb legjobb vétel az AMD termékpalettáján, őszintén szólva már el is ment a kedvünk a HD 4850-től... Miért is vennénk HD 4850-et, ha a 4830 is elég mindenre? A kb. 50-55 000 forintos HD 4850 még mindig vonzó, de jóval drágább (25-30%), mint amennyivel többet nyújt (10-15%).
![]() |
Sapphire Radeon HD 4830 |
fLeSs
A videokártyákat Expert Computer Kft., a Zotac és az Asus hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.