Hirdetés

Bemutatkozik a Radeon HD 4830

HD 4830: egy újabb aduász?

Az AMD egészpályás letámadása zavarba hozta az NVIDIA-t. A Radeon HD 4800-asok egyszerűen jól sikerültek és az idő előrehaladtával egyre kevesebb érvet tudtunk felsorakoztatni a GeForce-ok vétele mellett. Az NVIDIA egyelőre nem találja az ellenszert, és még mielőtt a zöldeknek sikerült volna kiötleni a válaszlépést, az AMD ismét dobbantott. A HD 4670 és a HD 4850 között van egy kis űr (a 100-150 dolláros ársáv), amit tesztünk főszereplőjével, a most bejelentett HD 4830-cal kívánnak betölteni. Az igazság az, hogy a HD 4830-ra szüksége volt a vállalatnak, hiszen ha az RV670 alapú HD 3800-at kivonják a forgalomból, akkor a GeForce 9800 GT-nek nem marad közvetlen ellenfele. A HD 4830 tipikusan az a videokártya, amiből bejelentése után slágertermék lehet, hiszen olcsó, sokan megengedhetik maguknak, ugyanakkor elég kraft van benne ahhoz, hogy még jó darabig ne kelljen lecserélni gyorsabbra.


Radeon HD 4830 [+]

A HD 4800-asok alapjául szolgáló RV770-es chipben tíz darab shader tömb található, így összesen 800 darab stream processzorral és 40 textúrázóval rendelkezik. Nevéből következően a HD 4830 is az RV770-re épül, de az aktivált shader-tömbök számát nyolcra csökkentették, azaz összesen 640 stream processzort és 32 textúrázót találunk benne. Ezeket a videokártyákat jórészt selejtes chipek köré építik, hiszen így nem kell kukázni a félresikerült szíliciumdarabkákat. A ROP-blokkok számát, és ami igazán meglepő, a memóriabusz szélességét érintetlenül hagyták, tehát a HD 4830-ban négy ROP-blokk található, a GPU pedig 256-biten kommunikál a memóriával. Az órajeleket természetesen visszább vették, a GPU 575 MHz-en, a memória pedig 900 MHz-en ketyeg, de ez gyártótól függően változhat, biztosan lesznek majd gyárilag túlhajtott változatok is.

A videokártya referenciakiadása megörökölte a HD 4850 külső vonásait, de a szerkesztőségünkben vendégeskedő Sapphire-től származó verzió egy kis átalakításon ment keresztül: lecserélték rajta azt a jól ismert, forrófejű hűtést, helyét pedig egy egyedi, kétfoglalatos, memóriachipeket is szellőztető megoldás vette át, a nyák pedig rövidebb lett, és kék színű. Ugyanakkor az alkatrészek elhelyezkedése nagy vonalakban változatlan maradt, bár érdekesség, hogy a sok kis MOSFET-et a kártya tápcsatlakozós végéről a VGA-csatlakozókhoz közeli területre helyezték át. Az új Radeon is CrossFire-kompatibilis, és működéséhez igényt tart külső áramforrásra, az AMD váratlanul 110 wattban specifikálta a fogyasztását, amit a rosszul sikerült chipek működéséhez szükséges megemelt feszültséggel magyaráznak. A videokártyán szokás szerint két DVI-I és egy tévékimenet található, de a csomagban találunk HDMI adaptert.


RV770LE GPU és 1 ns-os memóriák [+]

A tesztben szereplő Radeonon Qimonda HYB18H512321BF-10 jelölésű, 1 ns-os, azaz 1 GHz-re hitelesített chipek voltak, tehát joggal feltételezzük, hogy maradt még benne némi tuningpotenciál. A GPU 2008 38. hetében készült, tehát valamikor szeptember végén.


VGA megnevezéseRadeon HD 4830Radeon HD 4850Radeon HD 3870GeForce 9800 GTGeForce 9800 GTX
GPU kódneveRV770(LE)RV770RV670G92G92
Gyártástechnológia55 nm (TSMC)55 nm (TSMC)55 nm (TSMC)55 nm (TSMC)55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma956 millió956 millió666 millió734 millió734 millió
GPU órajele575 MHz625 MHz775 MHz600 / 1500 MHz738 / 1836 MHz
Vertex shader egységek száma128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor112 darab skalár stream processzor128 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma32 textúracímező,
32 textúraszűrő
40 textúracímező,
40 textúraszűrő
32 textúracímező,
16 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
ROP-egységek száma1616164 blokk (16)4 blokk (16)
Támogatott Direct X verzió10.110.110.11010
Memóriavezérlő256 bites hubvezérelt256 bites hubvezérelt256 bites Ring Bus256 bites crossbar256 bites crossbar
Memória órajele900 MHz1000 MHz1125 MHz900 MHz1150 MHz
Memória-sávszélesség57 600 MB/s64 000 MB/s72 000 MB/s57 600 MB/s73 600 MB/s
Memória típusaGDDR3GDDR3GDDR4GDDR3GDDR3
Memória mérete512 MB512 MB512-1024 MB512 MB512 MB
HD videó gyorsításAVIVO HD (UVD 2)AVIVO HD (UVD 2)AVIVO HD (UVD)Purevideo HD (VP2)Purevideo HD (VP2)

Tesztkonfiguráció, tuning és fogyasztás


A csomagolás [+]

A Sapphire az utóbbi időben az ufonauták helyett karddal hadonászó barbár csajokat rajzol a csomagolásra, ez talán jobban vonzza a vevőket. A dobozban a videokártya mellett egy meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, egy leírást, egy molex-PCIe tápcsatlakozó átalakítót, egy DVI/analóg és egy DVI/HDMI átalakítót, illetve egy S-Video/RCA és egy komponens átalakítót találtunk.


Videokártya / driverSapphire Radeon HD 4830 512 MB (575/900 MHz)/ Catalyst 8.10
Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 8.11
Asus Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz) / Catalyst 8.11
Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (738/1836/1100 MHz) / Forceware 178.24
Zotac GeForce 9800 GT 512 MB (600/1500/900 MHz) / Forceware 178.24
ProcesszorIntel Core 2 Duo E8400 (3 GHz; 333 MHz FSB; 6 MB L2 cache)
AlaplapAsus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
Memória2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel
MerevlemezSamsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
TápegységCooler Master 700 watt
MonitorSamsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszerWindows Vista Ultimate 32 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
  • Crytek / EA Games – Crysis; high és very high beállítás
  • UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2; very high beállítás
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
  • Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 4xAA/16xAF játékból
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; high és very high beállítás, 16xAF játékból, DX9 és DX10
  • Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, AA játékból állítva
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez; balanced beállítás

A tesztkonfiguráció szokásosnak mondható, egy relatív erős kétmagos processzort tettünk a gépezetbe annak érdekében, hogy a CPU ne fogja vissza a videokártyák teljesítményét, de megpróbáltunk nem túllőni a célon, a 3 GHz-es órajel manapság már egyáltalán nem szokatlan, a Core 2-esek és az Athlon 64 X2-esek többsége képes elérni ezt a tartományt. A 2 GB-nyi memória úgyszintén a minimálisan elvárható egy játékos gépében. Tesztjeink között így megmaradt az átjárhatóság, a HD 4830-as eredményeit összevethetjük korábbi tesztek eredményeivel, persze az aktuálisan elérhető és adott pillanatban felhasznált meghajtóprogramokból adódóan mindig lesznek kisebb eltérések. A HD 4830-hoz azért használtuk a Catalyst 8.10-es verzióját, mert a 8.11 egyszerűen nem ismerte fel, nem mellékesen az AMD honlapján is előbbit ajánlja hozzá.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, Far Cry 2, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A videokártyák világában is egyre hangsúlyosabb a fogyasztás és melegedés kérdése, különösképpen üresjáratban. A HD 4830 ebből a szempontból kitűnően vizsgázott, a meghajtóprogram 2D-ben 160/250 MHz-re veszi vissza az órajeleket; ilyet még nem láttunk, ebben az állapotában a videokártya GPU-ja mindössze 32 fokig melegedett fel (kb. 23 fokos szobában). Más oldalak tesztjeit elnézve ez valószínűleg a Sapphire egyedi hűtésének köszönhető, a referenciahűtő alatt ez a GPU is ugyanúgy bemelegszik, mint az összes többi HD 4800-as. Érdekes, hogy az órajel visszaskálázására a HD 4850 továbbra sem képes, pedig azt már egy újabb kiadású meghajtóprogrammal teszteltük. Az órajel visszaskálázásának köszönhetően a HD 4830-cal szerelt rendszer üresjáratban 15%-kal kevesebbet fogyasztott, mint az utána található 9800 GT-s rendszer. Terhelve kibukik a tranzisztorszámokból adódó különbség, a HD 4830 a második helyre ér be alig megelőzve riválisát és a HD 4850-et.

Az új Radeon túlhajtásához a Catalyst Control Centerben található OverDrive-ot kellett használnunk, mert a többi erre szakosodott program képtelen volt felismerni az új VGA-t. Ezzel csak egyetlen problémánk akadt, nevezetesen az, hogy a GPU órajelét nem emelhettük 700 MHz fölé, ami, mint később kiderült, nem bizonyult elegendőnek, mert ennél többre lett volna képes a tesztpéldány. A memória órajelét 900 MHz-ről 1050 MHz-ig sikerült feltornászni, így végül az 575/900 MHz-es HD 4830-ból készítettünk egy 700/1050 MHz-es "overclocked" verziót, ezeken az órajeleken (22/17%-os tuning) hiba nélkül futott le az összes stabilitást ellenőrző teszt.

Tesztek I.

A kicsit régebben íródott DirectX 9-re és OpenGL-re alapozó játékokban a manapság leggyakrabban használt felbontásokban a HD 4830 hozza a tőle elvárható szintet, a GeForce 9800 GT-t mindenhol elveri, nem beszélve a Radeon HD 3870-ről, amit majd le kell váltania. Jól látszik, hogy a 22 colos LCD TFT monitorok natív felbontása meg sem kottyan neki, pedig a grafikus beállításokat maximumra húztuk.

Tesztek II.

A Crysis után itt az új sztár, a Far Cry 2, ami szemmel láthatóan jobban fut az összes videokártyán. A HD 4830 Crysis alatt a 9800 GT mögött végzett, de ez, látva a HD 4850 eredményeit, nem túl meglepő. A Far Cry 2 kevésbé terhelte meg a grafikus processzorokat, a 4830 mégsem tudta elkapni a 9800 GT grabancát, de azt is látni kell, hogy a HD 4850 feljebb jött. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez a játék is inkább az NVIDIA-nak fog kedvezni.

Ellentétben a Call of Juarezzel, ami az AMD grafikus processzorain fut jobban, a HD 4830 12%-kal bizonyult gyorsabbnak közvetlen riválisánál, sőt túlhajtva a 9800 GTX+ elé tudott kerülni.

A World In Conflictban a 9800 GT és a HD 4830 csatája döntetlennek tűnik, nem bírtak egymással a felek, de a 4830 túlhajtva ismétcsak meg tudott lépni, és a 9800 GTX+ mellé zárkózott fel. Jó látni, hogy a HD 3870 helyébe lépő videokártya átlagosan 20-25%-kal gyorsabb elődjénél, hiszen ez azt jelenti, hogy jóval magasabb teljesítményt kapunk azonos áron.

A Race Driver GRID sem tudott kibabrálni az új Radeonnal, 8-12%-kal a 9800 GT előtt végzett, ami ugyan százalékosan soknak tűnik, de ez valószínűleg nem érződik meg a játék hevében. Az élbolyban is a Radeon volt a nyerő, kiváltkép 1680x1050-ben, és a korábbi teszteredmények is azt mutatják, hogy minél nagyobb a felbontás, annál nagyobb a Radeon előnye, ami talán a kifinomultabb, fejlettebb memóriavezérlőnek köszönhető.

Konklúzió


Sapphire Radeon HD 4830 [+]

Az AMD ismét jó munkát végzett. Az RV770-re épülő videokártyák mára a piac összes szegmenségbe eljutottak, és mindenhol versenyképes alternatívát nyújtanak a felhasználók számára. Az összesített teszteredmények alapján a Radeon HD 4830, ha csak egy picit is, de gyorsabb, mint a GeForce 9800 GT. Szokás szerint játéka válogatja, hogy melyik a befutó, de összességében kijelenthető, hogy a HD 4830 kedvezőbb ár/teljesítmény aránnyal rendelkezik. Gyorsabb, hűvösebb, kevesebbet fogyaszt, és a jövőre nézve is logikusabb választásnak tűnik, mint az NVIDIA ebbe az árszegmensbe szánt terméke; nem mellékesen a 4830-at még egy HTPC-ben is el tudjuk képzelni. A GeForce mellett szól a PhysX és a CUDA támogatása, de ezeket leszámítva a Radeon a befutó. Partnereink árlistáit böngészve azt látjuk, hogy a két típus közel azonos áron, kb. 40 000 forintért kelleti magát, a 4830-asok között pedig, ha csak egy hajszálnyival is, de a Sapphire kiadása a legolcsóbb, ezért őt különösen ajánljuk. A HD 4830 szerintünk a legújabb legjobb vétel az AMD termékpalettáján, őszintén szólva már el is ment a kedvünk a HD 4850-től... Miért is vennénk HD 4850-et, ha a 4830 is elég mindenre? A kb. 50-55 000 forintos HD 4850 még mindig vonzó, de jóval drágább (25-30%), mint amennyivel többet nyújt (10-15%).

Sapphire Radeon HD 4830

fLeSs

A videokártyákat Expert Computer Kft., a Zotac és az Asus hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

Hogyan optimalizáld a konzolos játékélményt?

PR A modern konzolok elképesztő technológiai adottságokkal rendelkeznek, de ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki belőlük, érdemes néhány praktikus kiegészítőt beszerezned és finomhangolnod a beállításokat.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés