Asus ARES és Sapphire 5970 4GB
A kifejezetten erődemonstrációs célokat szolgáló hardvereket manapság már nem tudjuk olyan lelkesedéssel vizsgálni, mint egykoron, mert ezek az esetek többségében egy sablonmegoldást követve az átgondoltságot és racionalitást mellőzve születnek meg a mérnökök agyában. Évekkel ezelőtt bemutattuk az Asus EN6800GT-Dualt, mely két GeForce 6800 GT GPU-jával igazi kuriózumnak számított. Akkoriban az SLI és a CrossFire még csak bontogatta szárnyait, ezért egy ilyen megoldást érdekesnek véltünk. Később több ehhez hasonló produktum született, ilyen volt az Asus ROG MARS is, mely két GT200b, azaz GeForce GTX 285-ös erejét egyesítette. Most, 2010-ben azonban ezt már kicsit erőltetettnek érezzük, igazi meghökkenést csak egy háromchipes VGA legyártásával tudnának okozni. Ennek ellenére tesztünk főszereplőjét, az Asus ROG ARES-t cseppet sem írhatjuk le.
Az alig fél évvel ezelőtt bemutatkozó Radeon HD 5970 szinte tökéletes lett annak ellenére, hogy az AMD-nek meg volt kötve a keze, ugyanis a PCI Express 300 wattos fogyasztási korlátját nem léphetik túl egy tömegtermékkel. Ebből kifolyólag az 5970 egy kompromisszumos megoldás lett: a kétchipes videokártya órajeleit lecsökkentették, a GPU-k pedig csak 2 x 1 GB memóriával gazdálkodhatnak, így 294 wattra csökkentették a terhelt fogyasztást. A kártya teljesítménye így is kimagasló lett, de lehetett volna jobb is, és ezt használta ki az Asus, illetve a Sapphire.
Az Asus és a Sapphire gyakorlatilag egy új termékkel rukkolt elő, melyek bár 5970 néven futnak, valójában 5870 X2-esnek is nevezhetnénk őket, elvégre ezek az 5870 paramétereinek megduplázására épülnek, nem úgy, mint az eredeti 5970. Az Asus ROG ARES és a Sapphire HD 5970 4 GB két Cypress lapkára épül (melyek együttesen Hemlock kódnéven futnak) 2 x 2 GB memória társaságában. Az 5870 850/1200 MHz-es órajelekkel rendelkezik, ugyanezt elmondhatja magáról az Asus ARES és a Sapphire 4 GB-os 5970-ese is, míg az eredeti 5970 725/1000 MHz-en fut. Mégis, annak érdekében, hogy valami különleges kerüljön piacra, az Asus picit jobban megerőltette magát.
Az Asus ARES nem egy szimpla 5870 X2, hanem egy kifejezetten tuningosoknak és hardverőrültek számára kifejlesztett termék lett egyedi felépítésével, egyedi hűtési megoldásával és továbbfejlesztett feszültségellátó részlegével. ARES a görög mitológiában a háború Istene volt (egyesek szerint inkább a vérengzésé), és ha ezt a videokártyák világára vetítjük ki, akkor az Asus termékének minden esélye megvan arra, hogy ezt a "pozíciót" betöltse. Közel 2 kg-os tömege már kézbevételkor nyomatékosítja az emberben, hogy egy fegyverről van szó, komoly sérüléseket okozhatunk vele. 31 cm-es hosszával csak a nagyobb házakba fér be. A hűtőbordákat eltakaró burkolat vörös-fekete színkombinációja az Asus ROG (Republic of Gamers) hardverek egyedi jellemzője, a videokártyának elég robosztus kinézetet biztosít. Közepén egy 10 cm-es ventilátor található. A VGA túloldalára egy az egész NYÁK-ot eltakaró hűtőbordát szereltek, ami az alatta működő memóriák hőelvezetésére szolgál. Itt a NYÁK közepe táján a CrossFire-csatlakozó felőli oldalon találunk három multiméteres feszültségmérő pontot, melyekkel kimérhetjük a GPU és a memóriák feszültségét. Az ARES maximális fogyasztása 350 watt körül alakul, ezt a mennyiséget pedig három PCIe tápcsatlakozón keresztül veszi fel. Két nyolcpines és egy hatpines csatlakozó található a VGA-n, erre érdemes odafigyelni a táp vásárlásakor, bár a kártya mellé csomagolnak átalakítókat. A csupasz ARES-ről önmagában nincs túl sok mondanivaló, igazából a Sapphire megoldásával lesz érdemes majd összevetni. A NYÁK-on jól látszik a két Cypress GPU, köréjük csoportosul oldalanként 8-8 memóriachip, a két chipet pedig egy PCI Express vezérlő köti össze.
Sapphire Radeon HD 5970 4 GB [+]
A Sapphire szerényen csak 4 GB-os HD 5970-nek nevezte el saját megoldását, és végeredményben igazat kell nekik adnunk, mert ez a kártya se nem több, se nem kevesebb annál. Az ARES-hez hasonlóan 850/1200 MHz-es órajelekkel rendelkezik, ergo teljesítmény tekintetében ugyanazt tudja, mint az ARES, és ha már a csúcsról beszélünk, meg kell említenünk, hogy a Sapphire termékpalettáján létezik egy Toxic jelzésű, külsőre ezzel azonos 5970 is, melyen 900 MHz-en ketyegnek a GPU-k, tehát az a kártya gyorsabb, mint az ARES! A Sapphire kártyájának hétköznapibb lett megjelenése, de nem teljesen ismeretlen, mert találkoztunk már hasonlóval, igaz, az egy 4870 X2 volt, ráadásul az Asustól.
A Sapphire egy helyett három ventilátort helyezett a kártyára, de hogy ez mennyire hatásos és eközben mennyire hangos, az a következő oldalon fog kiderülni. A kártya túloldalán itt is egy hűtőbordát találunk, bár ez vékonyabb, mint az ARES-é, és kis bordákat sem húztak bele, tehát egyszerűbb lett. Ha összehasonlítjuk az ARES-t és a Sapphire kártyáját, akkor jól látszik, hogy a két gyártó másként oldotta meg a feladatot. Az ARES NYÁK-ja magasabb (de nem hosszabb), máshogy helyezkednek el a GPU-k (a Sapphire szimmetrikus, a jobboldali GPU 90 fokkal lett elforgatva) és a Sapphire-on csak két nyolcpines tápcsatlakozó található. A különbségek tetten érhetőek a hűtési rendszer megvalósításában is.
Az ARES GPU-in egy Athlon XP-s időket idéző, közel 1 kg-os réz hőcsöves hűtőbordatömb található, ezek nyomják meg a kártya súlyát. A Sapphire egyetlen igen jól lamellázott alumínium hűtőbordát tett a ventilátorok alá, és ennek kell elvezetnie a hőt mindkét GPU-ról, a memóriákról és a PCIe vezérlőről is. Azt tegyük hozzá, hogy a jobb oldali GPU mellett található MOSFET-sorra külön hűtőbordát terveztek. A ventilátorok elhelyezkedéséből jól látszik, hogy mennyire más a két megoldás. Az ARES-en a ventilátor a hűtőbordákkal egy szinten van (avagy mondhatnánk úgy is, hogy beágyazódik közéjük), vagyis a burkolat egyfajta légcsatornát képez. Ehhez képest a Sapphire ventilátorai a hűtőborda felett helyezkednek el, és így egyenletesen hűtik a GPU-kat és a memóriákat is. A három légkavarós megoldás kicsit zavaróbb a zajszint várható mértékének szempontjából, viszont az ARES megoldása a hűtési teljesítmény szempontjából gyengébbnek tűnik, hiába operál rézbordákkal, a hűtőbordák világában a látvány és a nagyobb súly nem feltétlenül jelent jobbat.
Kártyák bemutatása folytatás
A PCIe vezérlő, illetve a memóriák az Asus és a Sapphire videokártyáján [+]
A GPU-k közti kapcsolatot mindkét VGA-n az AMD8647-es feliratú PLX8647-es PCI Express vezérlő biztosítja. Mindkét GPU 16 sávon kapcsolódik a chiphez, majd a chip 16 sávon kapcsolódik az alaplapi (vagy processzorban található) északi hídhoz, tehát összesen 48 PCI Express sávot vezérel. A memóriák is azonosak, Hynix H5GQ1H24AFR-T2C feliratú chipeket találunk a videokártyákon, melyek elméletileg 1,5 V-os feszültségen 1250 MHz-et, azaz GDDR5 5000 MHz-et képesek elviselni.
Méretarányok: HD 5870 / Sapphire 5970 4 GB / Asus ROG ARES / GTX 480 [+]
Mint említettük, a 4 GB-os HD 5970 (és így az ARES is) 31 cm, szemben a HD 5870 kb. 28 cm-es és a GTX 480 27 cm-es hosszával. Ez igazából nem kirívó, akinek ilyen kártyára telik, annak normális, nagyméretű házra is teljen! Érdekesség, hogy az ARES-en egy-egy DVI, DisplayPort és HDMI csatlakozó található, míg a Sapphire két DVI-t és egy mini-DisplayPortot kínál fel, tehát egyik kártyával sem hajthatunk meg háromnál több monitort, ráadásul azokat is max. 1920x1200-ban, holott egy duplachipes videokártyában több a szufla, mint egy szimpla HD 5870-ben, melynek az Eyefinity verziója hat monitor kezelésére képes. Ez egy elvesztegetett lehetőség.
VGA megnevezése | Radeon HD 5970 (4 GB) Asus ROG ARES |
Radeon HD 5970 (2 GB) | Radeon HD 5870 | GeForce GTX 480 |
---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Hemlock | Cypress | Fermi | |
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | |||
Tranzisztorok száma | 2 x 2,15 milliárd | 2,15 milliárd | ~3 milliárd | |
GPU / shader órajele terhelve |
850 MHz | 725 MHz | 850 MHz | 700 MHz 1400 MHz |
GPU / shader órajele üresjáratban |
157 MHz | 157 MHz | 157 MHz | 51 MHz 100 MHz |
Számolóegységek száma | 2 x (320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor) | 320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor | 480 db skalár stream processzor | |
Textúrázók száma | 2 x 80 textúracímző és -szűrő | 80 textúracímző és -szűrő | 60 textúracímző és -szűrő | |
ROP egységek száma | 2 x 8 blokk (2 x 32) |
8 blokk (32) | 12 blokk (48) |
|
Támogatott DirectX-verzió | 11 | |||
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | 384 bites crossbar | ||
Memória órajele terhelve | 1200 MHz (GDDR5) | 1000 MHz (GDDR5) | 1200 MHz (GDDR5) | 924 MHz (GDDR5) |
üresjáratban | 300 MHz | 300 MHz | 300 MHz | 67 MHz |
Max. memória-sávszélesség | 2 x 153 600 MB/s | 2 x 128 000 MB/s | 153 600 MB/s | 177 400 MB/s |
HD-filmek lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 2) | Purevideo HD (VP4) | ||
TDP | ~ 350 watt | 294 watt | 188 watt | 250 watt |
Csomagolás, tesztkonfig
Az Asus úgy döntött, hogy a sok sablonos csomagolás után a ROG ARES-t egy igazán kirívó, nem éppen hétköznapi körítéssel dobja piacra. A gyártó egy kóddal zárható, fém aktatáskába helyezte a VGA-t, bár ez inkább a szemnek szól, mint a valódi biztonságnak, a táskát könnyedén fel lehetne feszíteni. El tudjuk képzelni, ahogy egy ARES-tulaj belép egy tuningversenyre az aktatáskával, amivel azonnal magára vonja a figyelmet, egyúttal azt is jelzi, hogy ő nem viccel, ARES-sel érkezett, rettegjenek az ellenfelek. Talán valami ilyesmire gondolhatott az Asus, amikor a táskára voksolt, mindenesetre kétségkívül látványos a csomagolás.
Külön érdekesség, hogy a leírások és kábelek mellé ezúttal a játékkupon(ok) helyett egy Asus GX800-as egeret tettek. Ez egy 3200 dpi-s, 150 grammos, USB-s, kábeles, lézeres egér, amin az érzékenység akár menet közben is állítható. Maga az egér külföldön kb. 30 EUR (8-10 000 forint), tehát ennek fényében érdemes értékelni a látottakat. Más kérdés, hogy a hardcore gamerek többsége jól bejáratott, saját egérrel versenyez, tehát az Asus kis "ajándéka" számukra felesleges lehet.
Ehhez képest a Sapphire hétköznapi megközelítése a csomagolásban is kiütközik, a kártyát egy sima dobozba tették, mellé egy leírást, egy driver CD-t, átalakítókat, illetve egy Call of Duty Modern Warfare 2 és egy DiRT 2 kupont mellékeltek, ez talán többeket érdekelhet, mint az egér.
Videokártya / meghajtóprogram | Asus ROG ARES 4 GB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6 Sapphire Radeon HD 5970 4 GB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6 Sapphire Radeon HD 5970 2 GB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6 Sapphire Radeon HD 5870 1 GB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6 Zotac GeForce GTX 480 1,5 GB (700/1400/924 MHz) / Forceware 257.21 Zotac GeForce GTX 480 1,5 GB SLI (700/1400/924 MHz) / Forceware 257.21 |
---|---|
Processzor | Core i7-930 (2,8 GHz) túlhajtva 4,3 GHz-en QPI órajel: 3,7 GHz; NB órajel: 3,26 GHz EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | Asus P6T Deluxe - Intel X58 chipset |
Memória | 3 x 2 GB Corsair Dominator DDR3-1600; 1630 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel |
Háttértárak | Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2) Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Táp | Corsair TX850 - 850 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.07.20-ig bezárólag) |
Játékok
- Crysis Warhead (DirectX 10)
- James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
- Just Cause 2 (DirectX 10.1)
- Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
- DiRT 2 (DirectX 11)
- BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
- Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
- Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
- Aliens vs. Predator (DirectX 11)
- Metro 2033 (DirectX 11)
A képminőségi opciók beállításával nem foglalkoztunk túlzottan sokat, mindent maxra toltunk. A tesztelt felbontás esetében 2560x1600-ra esett a választásunk, mert ezeket a kétchipes szörnyeket másként nem lehet kihajtani. A játékokon belül megtalálható grafikai opciókon felül csak az élsimítással variáltunk, általában 8x-os FSAA-t állítottunk be, ugyanis ez az utolsó, legmegerőltetőbb beállítás, ami az AMD és az NVIDIA kártyáin megegyező képminőséget nyújt és hasonlóan erőforrásfaló.
Hirdetés
Az ellenfelek kiválogatásánál nem kellett túl sokat variálni, egyszerűen a legdrágább kártyákat vettük elő. A Fermi chip köré egyelőre nem épült két GPU-s megoldás, ezért a GTX 480-at teszteltük le SLI-ben.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. Úgy vettük észre, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.
Fogyasztás, melegedés
A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.
A jövendőbeli ARES-tulajokat valószínűleg a fogyasztás érdekli a legkevésbé, de ha másért nem is, érdekesség gyanánt erre is érdemes vetni egy pillantást. A 4 GB-os HD 5970-ek üresjáratban annyit fogyasztanak, mint a GeForce GTX 480, ami igen szép eredmény, hiszen ne felejtsük el, hogy két GPU-s videokártyáról van szó. A megemelt órajelek és a hozzáadott 2 GB memória hatására 15%-kal növekszik a fogyasztás a "szimpla" 5970-hez képest. Terhelve látszik csak igazán, hogy komolyabb a hardver, itt a különbség már 23%-os, sőt a ROG ARES még a Sapphire-nál is többet eszik, ugyanakkor a GTX 480 SLI-t meg sem közelíti, szerencsére. A fogyasztási értékekből következően azt gondolnánk, hogy az 5970 meghajtásához elég egy 600 wattos táp, de sose felejtsük el, hogy nem az összes wattszám a mérvadó, hanem a táp 12 V-os teljesítménye. Egyébiránt egy alaposan túlhajtott konfig alá mi nem tennék 700 wattnál kisebb tápot, de csak a biztonság kedvéért. Két 5970-essel már 1 kW a minimum.
A videokártyákon található hűtésekről már elmélkedtünk egy sort, lássuk, mi a helyzet a valóságban! Ki kell emelnünk, hogy ezeket a kártyákat a legnagyobb melegben kb. 35-40 °C-os szobahőmérséklet mellett teszteltük, ennek később utóhatásai is lettek. Az Asus ROG ARES kb. 50 °C-ról indul, ami a szobahőmérséklethez mérten egészen kedvező érték, majd terhelve 70 °C-ig kúszott fel, ami szintén nem vészes. Mindezt úgy tette, hogy üresjáratban kb. 1500-at pörög a ventilátor, viszont terhelve 2400 rpm-ig gyorsul fel. Üresjáratban mondhatni hangtalan a VGA, amiért nagy pluszpont jár, viszont terhelve már elég komoly hangot ad ki magából, de még ez sem különösebben zavaró, találkoztunk már rosszabbal is. A kártya feltételezett erejéhez mérten kiegyensúlyozottnak tekinthető.
A Sapphire 5970-ese három ventilátorral igyekszik megszabadulni a melegtől, és mint az a grafikonon látható, ezt sikerrel teszi. Ez a kártya üresjáratban az Asus ARES-nél picit alacsonyabb hőmérsékeleten működik, a 40-45 °C-os érték alig magasabb, mint a szoba hőmérséklete, mindezt hangtalan ~1250 rpm-es fordulatszám mellett tartja. Terhelve nálunk 66 °C-ig melegedtek a GPU-k, mindezt úgy, hogy a ventilátorok maximálisan ~1700 rpm-et értek el. Habár fordulatszámban jobban áll a Sapphire, itt három ventilátorról van szó, ezért mondhatnánk azt is, hogy a két kártya terhelve kb. ugyanolyan hangos.
Végül kiteszteltük az AMD referencia 5970-esét is, és mint kiderült, hűtés terén a Sapphire és az Asus is előrébb jár. A referenciahűtő 1200-1300 rpm mellett 60-65 °C fokon tartja a GPU-kat, ami, mint feljebb láthattuk, a Sapphire hűtési megoldása mellett csak terhelve következik be. Ez aztán terhelve 2500 rpm közelébe gyorsul, a GPU-k pedig 80 °C fölé melegszenek. A három grafikon három különböző karakterisztikájú hűtési megoldást mutat be, ilyenkor látni, hogy van értelme ezeknek a méréseknek.
A három videokártya GPU-Z-vel készített logfájlja innen tölthető le.
Tuning szempontjából nem alakultak jól az események. Mint említettük, ezeket a videokártyákat a legnagyobb kánikula idején teszteltük, és meglepődve tapasztaltuk, hogy nem egyszer lefagyasztották a gépet. Gyanakodtunk a tápra, ezt azonban kizártuk. Gyanakodtunk a túlhúzott processzorra, de ezt is kizártuk. Gyanakodtunk a memóriákra, de ezeket is kizártuk, és más VGA-kkal sem volt gond, ezért aztán úgy gondoljuk hogy a két 5970-essel volt valamilyen probléma. Az Asus ROG ARES egy korai, tesztelői mintapéldány, ezért lehetnének még bajai, de a Sapphire-t boltból szereztük, ergo bárki megvehetné. Mivel a kártyák a nagy melegben már alapon is hibáztak, ezért csak óvatos tuninggal próbálkoztunk, végül 950/1300 MHz-ig jutottunk, de fórumokban, külföldi tesztekben ennél is jobb eredményeket értek el, csak arról nem szól a fáma, hogy milyen hőmérséklet mellett. Egy biztos: ezeknek a monstrumoknak kell egy jól szellőző ház.
Crysis, Avatar, Just Cause 2
A DirectX 10-es játékok képviselőiről azt hinnénk, hogy nem képesek meghajtani a kétchipes videokártyákat, pedig ez az állítás téves, csak a megfelelő beállításokat kell megtalálnunk. A Crysis Warhead például 8x-os élsimítás mellett olyannyira megfogta a VGA-kat, hogy az 1 GB-os 5870 és a 2 GB-os 5970 teljesen besült. Az Avatar kevésbé volt megterhelő, a Just Cause 2-vel viszont meggyűlt a bajuk. Jól látható, hogy a 4 GB-os 5970 (tehát az ARES is) a 2 GB-ossal szemben előnyt élvez. Avatar és JC2 alatti fölénye elsősorban az órajeleknek köszönhető, viszont Crysis Warhead alatt a memória mennyisége volt a perdöntő.
HAWX, Dirt 2, BFBC2
Az erőforrásigényesebb játékok sorában is mindehol az ARES lett a második, a GTX 480 SLI-t nem tudja befogni. A sorrend gyakorlatilag mindenhol ugyanúgy alakul, a GTX 480 SLI a leggyorsabb, őt követi az ARES, majd a 2 GB-os 5970, aztán a GTX 480 és az 5870. Érdekesség, hogy a többség számára felfoghatatlanul gyors 5870-et ezek a videokártyák simán verik. Ez egy másik dimenzió, amire a felhasználók maximum 1%-ának van csak szüksége.
STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge
A VGA-kat leginkább leterhelő játékok között sem találkoztunk meglepetéssel, csak STALKER alatt tudott az ARES az élre törni, de ez is csak valamilyen Forceware-hiba folytán lehetséges, mert a GTX 285 SLI az előző NVIDIA-driverrel tökéletesen működött, a GTX 285 eredményének közel a dupláját hozta, tehát ez a skálázódás várható majd a GTX 480 SLI-től is.
Összegzés
Összegezzük a látottakat! Az Asus ARES és a Sapphire HD 5970 4 GB pont annyival gyorsabb a 2 GB-os 5970-nél, amennyi az órajelekből következik: 17-20%-kal. A hozzáadott 2 GB, pontosabban 2 x 1 GB memória nem váltotta meg a világot, bár az tény, hogy volt olyan játék (Crysis Warhead), amiben éppen emiatt bukott el a gyári 5970. Evidens, hogy a sima 5970-nel nem szabad a Crysist 8xAA mellett játszani, és akkor nincs ilyen gond. Emiatt az értékelés is a Crysis eredményei nélkül készült. Az Asus ARES és a Sapphire 4 GB-os HD 5970-ese jelenleg a világ leggyorsabb, legdrágább és legnehezebb egyfoglalatos videokártyája, ez vitathatatlan, azonban nem a leggyorsabb, ha ezt az árkategóriát nézzük, ugyanis a GTX 480 SLI hasonló árban jobban teljesít.
Radeon HD 5870 1 GB |
Radeon HD 5970 2 GB |
Radeon HD 5970 4 GB |
Asus ROG ARES |
GeForce GTX 480 |
GeForce GTX 480 SLI |
120 000 Ft | 180 000 Ft | 280 000 Ft | 390 000 Ft | 140 000 Ft | 280 000 Ft |
A 4 GB-os 5970 és az Asus ROG ARES többszázezer forintos árcédulájával egyszerűen észbontóan drága, el sem tudjuk képzelni, hogy valaki ennyiért képes legyen megvenni egy hardvert. Ám mindig akad egy nagyon szűk réteg, akinél az ár fordított hatást vált ki: minél drágább a termék, annál inkább szeretné birtokolni... Ha rekorddöntögetésre kell a gép, akkor a GTX 480 SLI nem csak gyorsabb, de olcsóbb is. Persze az két kártya, jobban fűt, többet fogyaszt, SLI-kompatibilis alaplap kell mellé, de ezek aligha lennének komoly érvek ebben az esetben. Felmerül az is, hogy két ARES CrossFire-ben gyorsabb lehet, mint három GTX 480 SLI-ben, de ez nem biztos a relatív teljesítményes grafikon alapján, hiszen ebben az esetben a GTX 480 Tri-SLI kb. 230 pontot érne el, csakúgy mint az Asus ARES CrossFire, már amennyiben ténylegesen duplájára gyorsulna a teljesítmény, amit erősen kétlünk, ugyanis az SLI egy ideje jobban skálázódik, mint a CrossFire.
3DMark pontvadászatban jobban teljesít a GTX 480 SLI, játékokban dettó, bár 3DMarkozásban villoghatunk az ARES-szal, elvégre ez egy "szimpla" videokártya, nem SLI vagy CrossFire. El tudjuk képzelni, hogy valaki mindent maximumon szeretne játszani, de idegenkedik a GeForce-ok jelentős fogyasztásától és melegedésétől, ebben az esetben is jobb választás.
Az Asus ROG ARES (és ide sorolhatjuk a Sapphire kártyáját is) annak a néhány embernek készült, akinek a videokártyák Bugatti Veyronjára fáj a foga. Szinte megfizethetetlen, sosem fogjuk kihasználni, egy státuszszimbólum, stílusos, exkluzív, mindemellett technológiailag érdekes. Egy "különleges" plecsnit mindenképpen megérdemelne, de ilyenünk egyelőre nincs, az ajánlástól pedig eltekintenénk, mert ez nem az a termék, amit az ár/teljesítmény vagy a fogyasztási mutatók alapján választanak ki.
Asus ROG ARES / HD 5970 4 GB | |
Pro | + a leggyorsabb videokártya a Földön (még egy darabig) + üresjáratban halk + külön hűtőket kaptak a GPU-k, ami tuningnál jól jöhet + feszültségmérő pontok + érdekes csomagolás, hozzáadott ROG egér |
Kontra | - drága - terhelve hangos (de még mindig jobb, mint amire számítottunk) - fogyasztás - a CrossFire-teljesítmény driver-függő - nehéz - csak három monitorkimenet - nagy melegben fagyogatott |
fLeSs
Az Asus ARES-t az Asus magyar képviseletétől, a tesztben használt többi videokártyát a Expert Zrt.-től kaptuk. A játékok egy részét a CD Projekt biztosította, a teszteléshez használt Intel Core i7-930 processzort pedig gianni bazárja adta kölcsön.