Riválisok: AMD 790GX és nForce 750a SLI

Integrált GPU-k


AMD 790GX = Radeon HD 3300 [+]

Az integrált videokártyáktól nem szabad sokat várni, és akkor nem ér minket csalódás. A 790GX-szel kapcsolatban mégis kicsit másként vélekedtünk, hiszen a benne lakozó Radeon HD 3300 már majdnem olyan, mint egy külső videokártya: elvégre rendelkezik saját memóriával és igencsak magasak az órajelei. A Radeon HD 3300 teljesítményét három módban mértük le: először csak a Sideport memóriát engedélyeztük, utána mellécsaptunk 32 MB-nyi, majd 128 MB-nyi UMA-t, bár ez kicsit bután hangzik, később kiderült, hogy mégsem volt rossz ötlet.

Hirdetés

Az HD 3300-hoz kapcsolt Sideport működéséről tudni kell, hogy amíg csak a Sideport engedélyezett, addig annak az órajele 667 MHz (vagy amennyit beállítunk a BIOS-ban). Viszont ha UMA memóriát is használni szeretnénk, akkor az alaplap vagy a GPU a Sideport órajelét is visszaveszi, hogy szinkronba kerüljön a rendszermemória órajelével, tehát, ha a rendszermemória 400 MHz-en jár (DDR2-800), akkor a Sideport órajele is visszaskálázódik 667 MHz-ről 400 MHz-re. Összességében úgy tűnhet, hogy ez egy elhibázott lépés, hiszen miért is kéne nekünk az UMA, ami még a Sideportot is lassítja, de ha belegondolunk, hogy az a 128 MB-nyi, 16-bites Sideport memóriácska mire elég, akkor megkapjuk a választ a kérdésre.

Már rögtön az első játékban, az ET:QW-ben kibukott, hogy a 128 MB-os Sideport önmagában igen kevés, a HD 3300 alulmúlta a 780G-t (HD 3200) is, pedig az órajele magasabb annál. Viszont az UMA betársulása után szépet ugrott a teljesítmény, a HD 3300 utolérte a HD 3450-et. Ugyanez figyelhető meg a Test Drive Unlimitedben is, holott nem használtunk nagy felbontást, az a 800x600 pixel nem olyan nagyon megerőltető. A World in Conflictot és a Crysist letesztelve ismét okosabbak lettünk, ugyanis kiderült, hogy az sem mindegy, mekkora méretű az UMA, 128 MB-nyi UMA-val egy újabb szintet léptünk felfelé. A kakukktojás az UT3, amiben a szimpla Sideportot használó HD 3300 lett a győztes: igencsak valószínű, hogy ez a játék motorjának textúrakezelésében (streaming texture) rejlik, azaz az UT3-nak nincs szüksége olyan nagy mennyiségű memóriára a textúrák eltárolásához.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények