Hirdetés

Komoly előrelépés lesz a PowerVR GPU-család új generációja

A rendkívül alacsony fogyasztású grafikus magok fejlesztésével foglalkozó Imagination Technologies bemutatta a PowerVR sorozat legújabb Series6 jelzésű GPU IP-it, azaz szellemi tulajdonait, melyeket bárki licencelhet. A fejlesztés az új Rogue architektúra épül, mely számottevő előrelépés a technikai tudás és a skálázhatóság szempontjából.

Hirdetés

A PowerVR továbbra is TBDR, azaz tile-based deferred rendering megvalósítást alkalmaz, vagyis a rendszer próbálja a lehető legkevesebb felesleges számítást végezni, illetve spórolni a memória használatával. A mobil vonalon ez alapvetően megszokott, mivel az alkalmazható memória mennyisége még mindig limitált, így megéri előre elrendezni a háromszögeket, mintsem utólag dönteni arról, hogy melyik látszik, és a többi számítás eredményét eldobni. Természetesen a háromszögek rendezése bonyolult hardvert kíván, de a megcélzott piacot tekintve előnyösebb ez a koncepció, mint az IMR, azaz immediate mode rendering megvalósítás, amit az AMD, az NVIDIA és az Intel alkalmaz az aktuálisan elérhető GPU-architektúráknál.

Az Imagination Technologies a támogatott technológiák tekintetében igazán odalépett. A Rogue architektúra először is kezeli az OpenGL ES API Halti kódnevű felületét, mely vélhetőleg a 3.0-s verziószámot kapja meg, amint bemutatkozik. Ezenkívül a hardver támogatja az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.1-et, valamint a DirectX 11.1-et, amivel természetesen a DirectCompute 5.0 kezelése is biztosított. A PowerVR továbbra is épít a saját fejlesztésű technológiákra, így a Series6 termékek többek között kezelik a PVRTC-t, azaz a cég saját textúra tömörítési sémáját.

A Rogue architektúra alapja az úgynevezett compute cluster lesz, melyből két darab kap helyet PowerVR G6200-as és négy a G6400-as GPU IP-ben. A rendszert a vállalat a hatékonyságra tervezte, így a GFLOPS/mm², valamint a GFLOPS/mW paraméterek tekintetében a Series6 család termékei jelenleg a legjobbnak számítanak. Sajnos a compute clusterek felépítéséről nem szolgált információval a cég, illetve arról sem volt szó, hogy a tesszellálás hogyan történik. Tekintve, hogy TBDR megvalósításról van szó, a tesszellálás hatékonysága kérdéses, mivel ez az eljárás drámaian megnövelheti a jelenetben található háromszögek mennyiségét, amit a rendszernek sorba kell rendezni még a raszterizálás előtt. Ez könnyen kivégezheti a teljesítményt, ami gond lehet. Ha erre a problémára az Imagination Technologies nem talált megoldást, akkor valószínű, hogy a tesszellálás emulálással történik, hiszen felesleges beépíteni egy fix-funkciós motort, ha a teljesítmény úgy sem lesz elfogadható. Az emulálást egyébként elfogadja DirectX és az OpenGL API, így ebből a szempontból nincs probléma.

A vállalat a Rogue architektúrát rendkívül skálázhatóra tervezte. Ebből a szempontból, már a Series5XT sorozattal sem volt gond, hiszem MP16-os konfigurációk is kiépíthetők voltak. A Series6 esetében a lehetséges konfigurációkról nincs információ, de az Imagination Technologies elárulta, hogy 1 TFLOPS-os teljesítményszintig skálázódik a rendszer. Erre valószínűleg azért van szükség, mert a legtöbb licencelő a Windows 8 megjelenése, illetve az Android érezhető térhódítása után már nem csak mobil szinten gondolkodik, azaz az asztali piacokra is érkezhetnek lapkák.

Az első PowerVR G6200-ra és G6400-ra épülő termék leghamarabb 2013-ban futhat be, de ha azt is beleszámítjuk, hogy a lapkára még mobil terméket is kell építeni, akkor a 2014-es esztendő előtt nem valószínű, hogy bármelyik eszközben lesz Rogue architektúrára épülő IGP. A licencelők közé az Imagination Technologies elmondása alapján az ST-Ericsson, a Texas Instruments, a Renesas Electronics és a MediaTek tartozik, de a cégek listája később még bővülhet.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények