Hirdetés

A Google és a Mozilla közös projektje lett a WebVR

Az év elején írtunk a Mozilla MozVR projektjéről, amely már akkor WebVR névre váltott, de pár hónapja még nem lehetett tudni ennek a célját. Az előzetes specifikációk publikálásával azonban kiderült, hogy már nem csak a Mozilla, hanem a Google is aktívan részt vesz a koncepció alakításába. Sőt, nem csak a Firefox Nightly böngészők jók a WebVR-hez, hanem a Chrome bizonyos csomagjai. A könnyebb tájékozódás érdekében az érintettek létrehoztak egy WebVR weboldalt, ahol a fontosabb információk összegzésre kerültek.

A fejlesztés kibővülésével bizonyos célok is egyre közelebb kerülnek. A WebVR-hez jelenleg a WebGL a legalkalmasabb, mivel ebben a formában lehet olyan weboldalt létrehozni, amely megfelel a virtuális valóság igényeihez. A fejlesztők szerint a three.js keretrendszerrel ilyen formában viszonylag egyszerű egy WebVR-hez való oldalt felhúzni.

A WebVR térnyerését nagyban segítheti a HTML5, amellyel a médiatartalmak beágyazása leegyszerűsödik. Ugyanakkor ez még nem elég, mert a virtuális valósághoz eltérő formátumok szükségesek, így a HTML5 specifikációját ebből a szempontból ki kell egészíteni. A böngészőknek is jelentősen javulniuk kell a teljesítmény tekintetében, mivel rendkívül fontos az alacsony késleltetésű megjelenítés. Ebből a szempontból kellenek olyan módok a rendszerbe, amelyekkel a böngésző képes lesz úgynevezett exkluzív nagy képernyős módban üzemelni, ezzel biztosítva az munkaasztal jellemző 60 Hz-énél nagyobb frissítési frekvenciát. A tartalomra vonatkozó teljesítményproblémák leküzdésében az asm.js keretrendszer sokat segíthet.

A specifikáció kialakítása a szabványosításhoz nyilván elengedhetetlen, és az jó, hogy a Google és a Mozilla így egymásra talált, mivel így lehetőség van egy olyan szabványra, amivel a WebVR általános lehet, vagyis elég a WebVR API-ra megírni a weboldalt és azt minden megfelelő böngésző ugyanúgy fogja megjeleníteni. Természetesen ez a weben alapvető követelménye annak, hogy bármi elterjedjen.

A Mozilla dolgozik annak a megoldásán is, hogy maguk a tartalmak is beolvadjanak ebbe a virtuális valóságba, vagyis lehetőség legyen ezek között váltogatni a szemüveg levétele nélkül. Erre a célra a Hiro nevű prototípus interfész született eddig, amely persze még bőven fejlesztés alatt áll, de ad egy alapvető támpontot arra, hogy miképp lehetne az alapproblémát a legjobb élmény visszaadása mellett megoldani.

A Mozilla tervei szerint idén már lesz olyan hivatalos Firefox verzió, amely támogatni fogja a WebVR API-t, és úgy tudjuk, hogy a Google sincs sokkal lemaradva, de a Chrome esetében inkább a 2016-os esztendő eleje van megcélozva. Abban viszont mindkét cég hisz, hogy ennek van jövője, bár nekik ezt könnyű innen kijelenteni, hiszen személyesen megtapasztalhatták azt az élményt, amit ez ad. A felhasználókat erről azonban majd meg kell győzni, bár a fentebb beágyazott videó alapján azért sejthető lehet, hogy mit is kínál a rendszer.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés