Google I/O: a keresőóriás rárepült a virtuális valóságra

A Google még az elmúlt évben mutatta be a Cardboardot, amely lényegében egy kartonból készül virtuális valósághoz használható eszköz. A célja, hogy a telefont belehelyezve a felhasználó lényegében egy VR szemüveghez jusson rendkívül olcsón. Ezt bizonyítja, hogy már egymillió felhasználót tart nyilván a Google, ami valószínűleg messze felülmúlta a cég várakozásait.

Az idei Google I/O ebből a szempontból nagyon fontos fejlesztéseket hozott, többek között érkezik egy nagyobb Cardboard, amely a nagyobb, 6 hüvelykes okostelefonok miatt szükséges, emellett a folyamatosan fejlesztett Cardboard SDK mostantól iOS eszközökre is elérhető.

Eddig nem tűnik izgalmasnak, de csak most jön a java. A Google ugyanis bemutatta az Expedition applikációt, amellyel a Cardboard felhasználók virtuálisan olyan helyekre is eljuthatnak, ahova amúgy valamilyen oknál fogva a valóságban nem lenne lehetséges. Ezt a vállalat elsődlegesen oktatási területre szánja, így a diákok gyakorlatilag virtuális valóságon keresztül láthatnák a világ fontosabb helyszíneit. A rendszerhez egy tablet és természetesen okostelefonokkal felvértezett Cardboardok szükségesek. A tanár a tableten keresztül irányítja a helyszínek betöltését, a diákok pedig körbenézhetnek. Persze az Expedition egyéni felhasználók számára is jó, lényegében ugyanazt kínálja mindenki számára.

Erre szép piacot építeni
Erre szép piacot építeni

Ennél is fontosabb fejlesztés lesz a Jump, amely úgy néz ki, hogy a videózás forradalmát hozza el a virtuális valóságba bujtatva. A Google az elmúlt évben egy olyan kamerarendszeren dolgozott, amellyel a térben lehet filmezni. Ez fontos, ugyanis a virtuális valósághoz tényleg térbeli tartalom kell, hiszen a felhasználó mozgathatja a fejét. A problémát az adja, hogy ilyen rendszerek ugyan léteznek, de professzionális felhasználáshoz valók, vagyis átlagember képtelen megfizetni.

Az első lépésként a vállalat a GoPro segítségével tervezi az első, lényegében VR filmek felvételéhez való eszközt. Ez már javában készül, 16 darab, körben elhelyezett, sztereó 3D-s kamerából áll, és ezek folyamatosan filmezik a környezetet. Utóbbi azonban nagyon kevés, így ugyanis csupán az történik, hogy az adott pillanatról van 16 darab lényegében térbeli képünk. Ez ebben a formában teljesen használhatatlan a virtuális valóságra, tehát az adatokból ki kell alakítani egy megfelelő geometriát, és arra ráhúzni az egészet. Itt jönnek képbe a Google Assembler, amely lényegében a nyers tartalomból VR filmet konvertál.

A Jump így már kezd összeállni. Gyakorlatilag megvan a VR film, amit már csak le kell játszani. Erre a célra Google nem túl nagy meglepetésre a YouTube-ot veti be. Az eredmény lényegében egy olyan videó, amelyben minden felhasználó úgy nézelődhet ahogy akar. Ezzel a keresőóriás nagyon komoly figyelmet szentel a virtuális valóság multimédiás részére, és várhatóan a siker sem marad majd el.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés