Plazma örökség 2017-ben

Feltámad-e a plazma? Mennyire megy az OLED? Mi lesz a Technics-szel és a 8K-val? Megkérdeztük a Panasonic európai kommunikációs vezetőjét!

Interjú: Szegner Gábor, Panasonic

Azt túlzás lenne állítani, hogy a globális szórakoztatóelektronikai iparágban hemzsegnének a magyar topmenedzserek, de azért akad erre is példa. Szegner Gábor például jelenleg a Panasonic európai szekciójánál felel a tévés, audiós részleggel kapcsolatos kommunikációért. Még az IFA-n találkoztunk vele és beszélgettünk egy jót arról, hogy mennyire mennek az OLED televíziók, merre fejlődhetnek a modellek, miért fontos a hollywoodi kapcsolat, mi a helyzet a Technics-szel, a 8K-val, és persze nem hagyhattuk ki a plazma újjászületését sem...

Szegner Gábor, Panasonic Europe
Szegner Gábor, Panasonic Europe [+]

PROHARDVER!: Mennyire váltak be az OLED tévék a Panasonicnál? Lesz folytatás?

Szegner Gábor, Panasonic: Az OLED sok szempontból nagyon hasonlít arra a plazma technológiára, amelynek a Panasonic első számú támogatója volt. Ebből fakadóan nem is lehetett kérdés, hogy a cég belépjen az OLED színtérre, hiszen a "plazma örökség" kötelezte erre. Emiatt próbálkozott meg először a saját fejlesztésű kijelzőkkel, és amikor ez a projekt a különféle problémák következtében megállt, döntött úgy, hogy akkor mástól vásárolt panelekkel, de folytatja a megkezdett utat.

Maga a megjelenítő ugyanis csak egy alap, de a látott végeredményt alapvetően határozzák meg azok a különféle képjavító, képmódosító eljárások, amelyeket házon belül fejlesztünk. E téren pedig a Panasonicnak hatalmas tapasztalata van, és hatalmas tartalékai vannak. Hogy mást ne mondjak, olyan emberek dolgoznak jelenleg is a vállalatnál, akik már a legendás KURO, és később a ZT60 plazmák fejlesztésében is részt vettek.

De hogy a kérdésre visszatérjek: OLED televízióink a Panasonic számára igen fontos, nem kifejezetten árérzékeny piacokon, tehát Németországban, Svájcban, Ausztriában, sőt Franciaországban is igen jól teljesítenek. Ezekben az országokban van egy viszonylag masszív réteg, amely tud és akar is áldozni drágább, minőségi végeredményt produkáló készülékekre. Világosan látszik, hogy a Panasonic nem fog beszállni az árversenybe, nem az a cél, hogy rengeteg, kisebb tudású, olcsóbb tévét adjon el. Ez a cégfilozófia egyébként ugyanúgy meglátszik más termékcsoportnál is. Az LCD televízióknál például egy minden eddiginél pontosabb, finomabb háttérvilágítást szabályozó local dimming technológiával álltunk elő a közelmúltban, ami a sötét részletek még valósághűbb megjelenítését szavatolja, de ennek szintén ára van.

PH!: Sokszor előkerül a Panasonic kapcsán a hollywoodi szakemberekkel történő együttműködés. Miért annyira fontos ez? Mit tud mondani egy operatőr, egy rendező a színpontosságról, amire egy céleszköz, tehát mondjuk egy kalibrátor nem képes?

Panasonic: Semmit, de nem is ez a lényeg! A lényeg az, hogy ezeknek a szakértőknek, rendezőknek, színmestereknek a fejükben van az, hogy mit szeretnének látni, az együttműködésünk pedig azt célozza, hogy olyan televíziókkal léphessünk színre, amelyek képesek ezeket az elképzeléseket maximális hűséggel megjeleníteni. Ennek konkrét megnyilvánulása a HCX2 (a Hollywood Cinema Experience rövidítése) processzor, amely többek között a színfeldolgozásért felel, és aminek kifejlesztése során az említett hollywoodi szakemberek meglátásait, véleményét is komolyan figyelembe vette a vállalat.


[+]

Ennek köszönhetően egyébként a televízióinkat egyes stúdiók referencia kijelzőnek is használják, tehát arra, hogy helyben megnézzék a már felvett anyagot. Az idén bemutatott csúcs televíziónk, az EZ1000 például lehetővé teszi, hogy a professzionális felhasználók feltöltsenek rá úgynevezett LUT-okat (Look Up Table), azaz színtáblákat, amelyek segítségével egyénileg módosítható a szaturáció, a színtelítettség, a színhőmérséklet, a kontraszt vagy a világosság. Ezt úgy kell elképzelni, hogy forgatás közben a rendező a kuckójában ül, nézi a monitorokat, amelynek egyikén a nyers, úgynevezett raw kép látható, míg az EZ1000-en a feltöltött LUT-nak köszönhetően már az, amit ő a fejében megálmodott. Tehát például a Mátrix esetén a zöldes, a Sin Citynél a néhány tónussal kiegészített fekete-fehér, a CSI: Miaminál pedig a narancsszínű látványvilág.

Amellett, hogy ez jó visszajelzés, természetesen nagyon komoly üzenete is van a felhasználók felé. Az emberek pedig láthatóan értékelik azt, hogy Hollywood is elégedett a munkánkkal, és ez meglátszik az értékesítési adatokon is. Az sem véletlen, hogy példánkat követve egyre több rivális gyártó fordul ebbe az irányba, és kezdi meg az együttműködést különféle filmes cégekkel.

PH!: Ez nem zavarja a Panasonicot?

Panasonic: Nem igazán. A Panasonic Hollywood Labs igen régen megvetette a lábait Los Angelesben, és ezt az előnyt nem lehet rövid idő alatt behozni. Ezt az is jól mutatja, hogy idén a már említett EZ1000 megnyerte a független, brit szakmai magazin, a HDTV Test háziversenyét, azaz a zsűri szerint ez lett a legjobb tévé idén.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés