Hirdetés

P2370: Ecofit monitor a Samsungtól

P2370 EcoFit külsőleg

A Samsung nemrégiben egy új monitorcsaládot indított útjára, Ecofit elnevezéssel. A család három tagból áll, típusjelölésük P2070, a P2270 és a P2370 lett, a nevek – értelemszerűen ebben a sorrendben – 20, 22 és 23 colos kijelzőket takarnak. Mint az Ecofit elnevezés is sugallja, ezek olyan termékek, amelyeket a gyártó az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő környezetvédelmi szempontok figyelembevételével alkotott meg. A kijelzők kerete újrahasznosítható anyagból készült, és nem tartalmaz illékony szerves vegyületeket, amik a légkörbe kerülve rombolnák az ózonréteget. Az új modellek elvileg energiahatékonyság szempontjából is megállják a helyüket, az átlagos monitoroknál 33%-kal kevesebb energiával is beérik. És ebbe a kategóriába sorolható az igen vékony kijelző is, ami nemcsak hogy jól mutat, de kevesebb anyag felhasználását teszi szükségessé. A Samsung nagy vonalakban ennyivel járult hozzá Földünk megmentéséhez, lássuk, hogy a legnagyobb modell, a P2370 mit tud még felmutatni.


A monitor csomagolása és kibontás után [+]

A P2370 több szempontból is szokatlan kijelző, hiszen panelja 23 colos, amilyenről korábban nem is igazán lehetett még csak hallani sem. A monitor 1920x1080-as felbontással rendelkezik (16:9-es képarány), azaz Full HD, elsősorban a nagy felbontású filmek megjelenítéséhez igazították. A képpontok mérete 0,266 mm, ami kisebb, mint a 24 colosok 0,27 mm-es képpontjai, és jóval apróbb, mint a széles körben elterjedt 22 colosok 0,282 mm-es pixelei. Ehhez hozzá kell szokni, a kijelzőn megjelenő objektumok relatív kisebb méretűnek tűnnek az elején. A dobozban a szokásos kellékek mellett a monitort találtuk három darabban. A talpat, az állványt (vagy ahogy a Samsung hívja: a nyakat) és a kijelzőt saját kezűleg kell összeillesztenünk, ez persze nem egy bonyolult művelet, pár másodperc alatt végzünk vele. Rögtön szemet szúrt, hogy a P2370 igen könnyű, de könnyen lehet, hogy túl izmosak vagyunk ehhez a feladathoz... A nyak egyébiránt egy átlátszó, fénylő, kobaltkék színű műanyag, és ami szintén szokatlan, könnyedén behelyezhető a kijelző erre a feladatra kialakított területébe. Csavarok nincsenek, csak a talpon találunk összesen egyet, de ahhoz sem kell csavarhúzó.


Szemből és a hátoldal [+]

Az Ecofit család mindhárom tagja azonos külsővel rendelkezik, ami véleményünk szerint számos pozitívummal és negatívummal is jár. Az egész monitor (a nyakat leszámítva) tükröződő, fekete felületet kapott, a kijelző szélén pedig egy átlátszó műanyag keret látható, mint további díszítés. Összességében egy ilyen kialakítású monitor jól mutat mindenhol, de a felületén hamar meglátszik a por, a zsíros ujjlenyomatok, és a karcolásokkal is vigyáznunk kell. A káva alján, középen találjuk a Samsung logót, ettől jobbra pedig az ezen a képen még nem látható kezelőszerveket, egyedül a ki/bekapcsológomb felett található jel fedezhető fel. A hátoldal is ugyanolyan tükröződő, mint az előlap volt, rajta egy még a korábbinál is nagyobb Samsung logóval, de szellőzőnyílásokat nem találtunk. Talán azért, mert ez a széria olyan keveset fogyaszt, hogy szinte nem is melegszik? Ezzel kapcsolatban azért vannak kételyeink... A képen jól látható, hogy a P2370-et (és kisebb testvéreit) nem nagyon hasonlíthatjuk a multimédiás célokra kifejlesztett típusokhoz, a külső táp csatlakozóján kívül mindössze egyetlen HDCP-kompatibilis DVI-I bemenet található a monitoron.


Oldalról [+]

A Samsung nagyon büszke az Ecofit monitorok kijelzőjének vastagságára (illetve vékonyságára). Kétségkívül igen karcsúak lettek (mindössze 30 mm-esek, tehát kevesebb környezetszennyező anyagot kellett felhasználni) és tényleg jól mutatnak, már-már a jövőben játszódó filmek villannak be. Ugyanakkor ergonómiai szempontokból nincs mire büszkének lenniük, mert a monitor kijelzőjének előre-hátra billentésén kívül nincs lehetőségünk semmire, sem a magasság állítására, sem az elforgatásra (legyen szó a monitor saját tengelyéről vagy a kijelzőről). A talp egyébiránt igen könnyű, mintha nem is lenne benne nehezék, de mint említettük korábban, a P2370 olyan könnyű, hogy még ezzel a talppal sem fog elborulni.


Feliratok a tükröződő burkolaton és egy kis karc... [+]

A káva bal felső sarkában találjuk a típusjelölést (ami ez esetben P2370), a jobb felső sarokra pillantva pedig két specifikációval leszünk okosabbak. A képek pedig azért készültek, mert jól látszik rajtuk néhány karcolás, pedig éppen hogy csak hozzányúltunk a monitorhoz.


A kezelőszervek [+]

Hamarosan bekapcsoljuk a kijelzőt, ezért ideje rátérni a kezelőszervekre. A jobb alsó sarokban találjuk a Starlight Touch Button névre keresztelt technológiát, ami lényegében megfelel a már jó pár korábbi modellről ismert érintésérzékeny, burkolat alá rejtett kezelőgomboknak. A Samsung ezt megfejelte azzal, hogy a kezelőgombok világítását OSD-ből kikapcsolhatóvá tette, ez természetesen alacsonyabb fogyasztást jelent (amit nekünk nem sikerült kimutatni), de talán ennél nagyobb haszna van sötétben, mert kikapcsolva nem zavarja a szemünket a gombok világítása (hátránya viszont, hogy nem látunk semmit). Érintésérzékenységi problémát nem tapasztaltunk, a gombok mindig azonnal reagáltak, sőt, talán már túlságosan is érzékenyek, ezért figyelni kell, mert előfordulhat, hogy véletlenül többször érünk hozzá az adott kapcsolóhoz.

és belsőleg


OSD [+]

Bekapcsoltuk a monitort, és először az OSD-t vettük szemügyre. A menürendszer a Samsungtól megszokott stílust tükrözi, jól átlátható, és minden opció könnyedén, gyorsan elérhető. A Picture menüpont alatt beállíthatjuk a fényerőt, kontrasztot, az élességet, a MagicBright módját és a válaszidő mértékét (erről még később beszélünk). A MagicBright összesen hét profillal rendelkezik, ezek közül egy az alapbeállítás és egy a dinamikus kontraszt, amit kiválasztva a fényerő/kontraszt/alapszínek értéke automatikusan változik (erről is ejtünk szót még később). A válaszidő menüben három mód található, a normál, az egyes, illetve a kettes mód. A Color menüben a színekkel kapcsolatos beállítások vannak. A Size and Position menüben a megjelenített képméret, illetve az OSD pozíciója állítható be. A képméret lehet Auto és Wide. Wide módban értelemszerűen minden szélesképernyős beállításban jelenik meg, azaz a 16:9-től eltérő képarányú felbontásokat széthúzza a monitor. Auto módban a 16:9-től eltérő felbontások megjelenítése során a kép két szélén fekete sáv lesz látható. A Setup and Reset menüpont alatt visszahozhatjuk az OSD alapértékeit, beállíthatjuk az átlátszóságát, a nyelvezetét, és itt kapcsolhatjuk ki/be a kezelőgombok világítását is. Összeségében egy nem multimédiára fejlesztett monitorhoz mérten bő OSD-vel van dolgunk.

Monitor típusa Samsung SyncMaster P2370
Technológia TN+film
A panel gyártója / típusa Samsung LTM230HT01
Válaszidő 2 ms g2g
Felbontás 1920x1080 (pixelméret: 0,266 mm)
Kontrasztarány 1000:1
50000:1 dinamikus kontraszt
Fényerő 250 cd/m2
Vízszintes betekintési szög 170 fok (10:1)
Függőleges betekintési szög 160 fok (10:1)
Megjelenített színek száma 16,7 millió
Színtér lefedettség sRGB
A panel mérete 23 hüvelyk wide
Csatlakozók DVI-I (HDCP-kompatibilis)
Teljesítményfelvétel tipikusan 30 watt
Bruttó fogyasztói ár kb. 78-80 000 forint
Gyártó honlapja
Termék honlapja
Samsung
Samsung SyncMaster P2370

Térjünk rá a belső tulajdonságokra. Az Ecofit modellek mindhárom tagja – a méretüket leszámítva – azonos specifikációkkal rendelkezik. Külsőre mindegyik különlegesnek tűnik, de adatai alapján belsőre mindhárom egy tipikus TN+film paneles monitor képét festi elénk. 2 ms-os szürkéből szürkébe váltással a játékok és a filmek utánhúzásával valószínűleg nem lesz gond (ez az érték általában 5 vagy 8 ms-os feketéből fehérbe váltást szokott jelenteni), de ez a TN+film paneles monitorok esetében már csak így szokott lenni. A kijelző kontrasztaránya 1000:1, amit 250 cd/m2-es fényerő mellett képes elérni, ez jónak tűnik, alacsony feketén mért fényerőt sejtet. A monitor természetesen támogatja a dinamikus kontraszt funkciót (az OSD-ből is kitűnt), méghozzá nem kevesebb mint 50 000:1 arányú értékkel, ami jól hangzik, de a gyakorlatban nem mindig meggyőző; majd meglátjuk. A 170/160 fokos betekintési szögek átlagosak vagy talán picit jobbak a TN+film paneles monitorok között, a technológiából adódó problémák így is, úgy is látszani fognak. Az átlagos tulajdonságokat gazdagítja a 16,7 millió megjelenített szín és az sRGB színtér lefedettség is. Összességében tehát azt kell látnunk, hogy az Ecofit monitorok – bár jól mutatnak – belsőleg nem különböznek azoktól a modellektől, amiket a szupermarketek polcain tucatjával árulnak.


Alapbeállítás / Game / Text / Internet / Movie módok bemérve [+]

Lássuk, hogy a P2370 mire képes a gyakorlatban. A bekapcsolás után a gyári értékeket mértük be a kalibrátorral, arra voltunk kíváncsiak, hogy a különböző profilok (Game, Text, Internet, Movie) csak nevükben különböznek, miközben semmi lényegi eltérés nincs köztük, vagy valóban van valami értelmük is (rosszak a tapasztalataink). A P2370 egészen jól vizsgázott, a megvizsgált öt profil 2,8 és 3,1 közötti deltaE értéket produkált, ami ahhoz képest, hogy kalibrálatlan állapotról van szó, szép eredmény (2 és 3 között már majdhogynem sikeres kalibrációról beszélhetünk, 3 felett még problémás). A gamma értéke minden esetben 2,5 volt, ami számunkra magas. A színhőmérséklet – a Movie módot leszámítva – 6200 és 6400 között mozgott, nem egy kalibrált érték, de láttunk már rosszabbat is. A fényerő pedig – a Text módot leszámítva – minden esetben igen magas volt, tehát nem éppen szemkímélő. Az jól látszik, hogy szinte mindenhol a kék "mennyisége" tért el a leginkább az elvárt értéktől, igaz, ezt a kijelzőt nézve nem tudtuk volna megmondani, nem voltak hűvösek, kékesek a képernyőn megjelenő színek. Kalibráció nélkül a Text és az Internet mód a legelfogadhatóbb a mi ízlésünknek.


A P2370 bekalibrálva

A gyári beállítások bemérését követően a kijelzőt a szem- és panelkímélő 2,2-es gammára, 6500 kelvinre és 120 cd/m2-es fényerőre kalibráltuk Custom módban (ekkor a dinamikus kontraszt ki van kapcsolva, a Color Tone Custom módban, a Color Effect Off módban, a Gamma Mode1 módban volt). A kalibrátor hatására minden monitorból ki tudjuk hozni a maximumot, és az eredmény most sem maradt el, a P2370 átlagos deltaE értékét 1,7-re szorítottuk le. A maximális 7,3 volt, ami még mindig kicsit magas, a fekete különböző árnyalatai (szürkék) nem teljesen stimmeltek. A gamma, a fényerő és a színhőmérséklet is tökéletes lett, tehát annyi azért biztos, hogy a P2370-ben található panel jóval fejlettebb, mint jó pár régi modellé (ez természetes). Ezzel a beállítással a feketén 0,3 cd/m2-es fényerőt mértünk, ami ~400:1 kontrasztarányt sejtet, ez jócskán elmarad a gyártó által ígért 1000:1-től, a fekete nem olyan sötét, mint amire számítottunk. A monitor minimális fényereje 50%-os kontraszt mellett 9 cd/m2, ennél kevesebbra valószínűleg nincs szükség. A maximális fényerő 245-250 cd/m2, éppen annyi, amennyit a gyártó ígért, ehhez szintén 0,3 cd/m2-es feketén mért fényerő párosult, azaz a monitor maximális kontrasztaránya 800-833:1 között mozog, ez nem éppen 1000:1, de találkoztunk már rosszabbal is, a mindennapi felhasználásra elég.

120 cd/m2 – 6500K – 2,2 gamma fényerő kontraszt vörös zöld kék ICC profil
Samsung SyncMaster P2370 95 70 57 45 57 >katt<

Szemmel tesztelve


A panel sötétben és a "barnateszt" [+]

A kalibráció után jött a szemmel tesztelés. Ez nem egy objektív mérési metódus, azonban már számos monitorral volt dolgunk, így tudjuk, hogy mire kell figyelni. Először a feketét vizsgáltuk, a kijelzőt sötétben, egy teljesen fekete háttér megjelenítése közben lefényképeztük. A kalibráció során bemért fekete értéke itt mérvadó szokott lenni, de ez a szám nem képes kifejezni a panel háttérvilágításának egyenletességét, ezért van szükség a fényképre. A P2370-ben nem kellett csalódnunk, a TN+film panelekre jellemző bevilágítást vettük észre rajta, a kijelző alsó felén és felül középről balra haladva látszottak a fénycsövek. A felső régióban tapasztalható bevilágítás használat közben nem észrevehető, de az alul látható világos sáv a szélesvásznú filmeknél sajnos jól látható. A panel homogenitását tovább vizsgálva a második körben a kijelzőn megjelenítettünk egy egyszínű képet (eredetileg barna), majd azt figyeltük, hogy a fejünk mozgatásával hogyan változik a szín. Ideális esetben, pontosan középről nézve egy kijelzőt a szélek felé haladva sem tapasztalunk színváltozást. A fénykép pontosan középre állított fényképezőgéppel készült. A P2370 itt is „elbukott”, bár a fotó kicsit csalóka. A panel alsó fele valóban világosabb volt, mint a felső régió, de ez "élőben" nem volt ennyire nyilvánvaló, mint a fényképen. Mindenesetre ennek nem így kellene kinéznie.


Fényerő eloszlása: Samsung P2370 és T240

A „barnateszt” után bemértük a fényerőt (fehéren) a panel kilenc különböző pontján. A monitortesztekben a minimális, maximális stb. fényerő mértékét mindig a képernyő közepén szoktuk meghatározni, viszont az egyre növekvő paneleken néha már szabad szemmel is jelentős eltéréseket lehet felfedezni a kijelző egymástól távol lévő pontjai között (azaz kissé foltosak). A P2370-et ezúttal egy korábbi Samsung modellhez, a T240-hez hasonlítottuk. A P2370 ezúttal igen jól vizsgázott, ugyanis a sötétben készült fekete- és barnatesztekben látható bevilágítás nem okozott semmilyen anomáliát. Csak a kijelző bal oldala, azon belül is a felső sarok mutatott komolyabb eltérést, a többi területen nem volt probléma. Az átlagos fényerő 97%-osnak felel meg, ami az 5%-os határon belül található, tehát nagyon jó eredményről van szó. Ha ezt összevetjük a T240-en mért értékekkel, akkor még inkább látható, hogy a P2370 ebből a szempontból nagyszerűen helytállt.


A panel különböző szögekből [+]

Megvizsgáltuk a betekintési szögeket is. Az egyes paneltípusok (TN, MVA/PVA, IPS) a gyártástechnológiából kifolyólag ebből a szempontból eltérő jellemzőkkel bírnak. A leghátrányosabb helyzetben a TN+film panel van, mely vízszintesen és függőlegesen sem rendelkezik baráti értékekkel. Ez főleg akkor érhető tetten, amikor a monitort szemből nézve már a panel szélén sem olyan színt látunk, mint középen; ez a széles képernyős (widescreen) kijelzőkön hajlamos fokozottan megmutatkozni. A P2370 ebből a szempontból úgy viselkedett, mint bármelyik másik TN+film paneles monitor, a kijelzőn látható kép csak és kizárólag szemből nézve olyan, mint amilyennek lennie kell, oldalról, felülről vagy alulról már erősen torzulnak a színek. A legproblémásabb lentről nézve, ettől függetlenül oldalról és felülről kb. 30 fokig nincs gond.


Színátmenetek [+]

Megvizsgáltuk a monitoron megjelenő színátmeneteket is. Ditheringet nem vettünk észre, ez 2009-ben talán már természetes. Bekalibrált állapotban a szürke egyes átmeneteiben a 0, 1 és a 2% nem különböztethető meg (a kalibráció során is a szürke egyes árnyalataival volt probléma), de efölött nincs gond. A fehér egyes árnyalatai is jól elkülönölnek egymástól, ha nincs közöttük fekete választóvonal, de ha van, akkor a 91 és 100%-os fehér teljesen ugyanolyannak tűnik (itt már valószínűleg a szemünk is közbeszól). A flatpanels.dk színárnyalatos tesztjében minden színárnyalatot jól meg lehetett különböztetni, már a 0 és 4% között is látható volt a különbség.


Interpoláció a szövegen [+]

Megvizsgáltuk, hogy mi a helyzet az interpolációval. Az LCD TFT monitorokon megjelenő képkockák a legélesebbek a monitor natív felbontásában, de mi a helyzet az alacsonyabb felbontásokkal? A P2370 1920x1080-ban kitűnő volt, elvégre ez a natív felbontás. 1680x1050-ben a betűk picit elmosódtak, ugyanez igaz az 1280x1024-es felbontásra is, de 1024x768-ban újra olyan volt, mintha a natív felbontást használnánk, a betűk újra nagyon élesen jelentek meg.

Utánhúzás, filmek és értékelés


Pixperan kiskocsi: a Normal / Mode 1 / Mode 2 módok utánhúzása [+]

Az utánhúzás kérdésével egyre kevésbé érdemes foglalkozni, hiszen az LCD TFT monitorok túlnyomó többsége már problémák nélkül alkalmas a játékra, a 16 ms alatti válaszidő már mindenre elég. A P2370 esete azonban különös, mert három mód közül választhatunk, ezek a Normal, a Mode1 és a Mode2. Mindhármat számos játékkal kipróbáltuk, és a következő következtetésekre jutottunk: a Normal módot használva az esetek többségében látható az utánhúzás, ha direkt ezt figyeljük. A PixPerAn kiskocsis tesztjében még egy jól látható autókeréknyi és egy félig látszódó autókeréknyi az utánhúzás. Mode1-re váltva eltűnik az egyik autókerék és csak egy félig látszódó marad, a Mode2-ben lényegében változatlan a helyzet, de megjelenik az Overshoot jelenség (egy fehér árnyék). Mindezt figyelembe véve nem is látjuk értelmét a Mode2-es módnak, mert játékra már a Mode1 is elegendő, a Mode2-ben megjelenő Overshoot-ot mi nem szeretjük. Játékokban is kísérleteztünk egy kicsit, és pl. a Race Driver Gridben úgy vettük észre, hogy a Normal móddal még látszik egy kis blur (nevezzük utánhúzásnak), de Mode1-re kapcsolva tökéletesen kitisztul a kép, eltűnik az utánhúzás. Ezek a különböző válaszidős módok a filmlejátszás szempontjából érdekesebbek. Nem találtunk olyan filmet, amelyikben a Normal mód utánhúzást produkált volna, ugyanakkor a Mode1 és a Mode2 bekapcsolása komoly problémákat hozott a felszínre. Amíg Normal módban tökéletesen tiszta volt a HD film, addig Mode1-re vagy Mode2-re kapcsolva a film egyes részei, főleg a világosabb területek (fehér, sárga, pl. felhők vagy a nap) teljesen beszemcsésedtek, sőt, a világos régiók belilultak/berózsaszínesedtek, ami teljesen elfogadhatatlan. Összességében tehát a Normal mód megfelelőnek tűnik filmnézésre, de játékra a Mode1 az ajánlott. De ki az, aki szereti ide-oda kapcsolgatni a monitorját?

A dinamikus kontraszt is egy érdekes "állat". Bekapcsolva a funkciót a kijelző azonnal gyönyörű, rikítóan színes és fényes lesz. Ez azonban csak akkor válik nyilvánvalóvá, amikor később átváltunk valamelyik másik profilra, az azonnal szokatlannak és fakónak fog tűnni. Filmnézés közben zavaró lehet a fényerő állandó változása, amit külön ki is emel a kijelző alján látható bevilágítás, hiszen szélesvásznú filmet nézve, ha sötét és világos jelenetek követik egymást (ehhez elég egy robbanás is), folyamatosan villog a kijelző alsó régiója (egyszer kivilágosodik, aztán meg besötétül). Dinamikus kontraszt terén a korábban nálunk vendégeskedő Acer G24 egyelőre verhetetlen, azzal nem volt szinte semmilyen probléma.


Működés közben [+]

A fogyasztásról még nem esett szó, ugyanis ezzel a kérdéssel nem szoktunk kiemelten foglalkozni a monitorok esetében. A P2370 kikapcsolva/standby üzemmódban 6-8 Wattot, bekapcsolva 35-40 Wattot (ki és bekapcsolt menüvel egyaránt) fogyasztott. A fényerőt minimumra véve 22 Wattot mértünk (persze így senki sem használja a kijelzőjét). Az értékek alacsonynak tűnnek, de egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, ezért ezzel kapcsolatban nem mondanánk véleményt.

Értékelés

Az Ecofit P2370 egy jól sikerült monitor, külsőleg igen meggyőző, a szoba dísze lehet; és a kijelző jellemzőivel sincs gond, ha a monitort nem grafikai munkára használjuk. A TN+film panelnek megvannak a maga jól ismert jellemzői, ezeken nem lehet segíteni. Összességében a P2370 szép is meg jó is, de szerintünk jelenleg kicsit túlárazott, ugyanis a 22 colosok között találunk majdnem fele ennyibe kerülő típusokat hasonló belsővel, ennyi felárat pedig nem ér meg az a plusz 1 col (nem is szólva arról, hogy a csatlakozóválaszték igencsak szegényes). A 23 colosok között a P2370 valószínűleg nem tűnik ki majd semmivel a környezetkímélő megoldásokat leszámítva, ezért mi azt tanácsoljuk, hogy ebben a kategóriában a külső megjelenés, azaz a szimpátia alapján válasszunk monitort.

Ami tetszett:

  • külső megjelenés
  • jó gyári színhűség
  • tetszetős megjelenítés (leszámítva a betekintési szögeket)
  • környezetvédelmi szempontok a gyártásnál

Ami nem tetszett:

  • porosodás, karcosodás
  • mindössze egyetlen csatlakozó
  • a fekete lehetne homogénebb
  • utánhúzás: Mode1 játékra, Normal mód filmekre
  • dinamikus kontraszt
Samsung SyncMaster P2370

fLeSs

A Samsung SyncMaster P2370 a Samsung Electronics jóvoltából vendégeskedett nálunk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés