NVISION 08 összefoglaló

NVISION 08 – első nap

A könnyed szórakozás mellett komoly előadásokat is tartottak többféle témában. A Prohardver! olvasóit minden bizonnyal a játékfejlesztéssel kapcsolatos rész érdekli legjobban, ezért én arra koncentráltam. Volt tudományos szekció is, amely elsősorban a CUDA felhasználására épült. Külön témát kapott az autófejlesztés modellezéssel és navigálással, akárcsak a nagyvállalati rendszerek, a játékot és elektronikus ligákat szervező csoportok, az NVIDIA hardveres partnerei és a dinamikusan fejlődő friss vállalatok, melyek közül hatvan képviseltette magát.

Befelé menet a készülődő LAN-osoknál néztem szét. A srácok még csak a regisztrációnál, a bemelegítő köröknél tartottak, de így is összegyűlt már néhány érdekes gép.

Számomra az elején még nem volt világos, hogy miért éppen most vették elő újra a sztereografikus 3D megjelenítést, hiszen a GeForce-okhoz már évek óta létezik ilyen meghajtó, amely a jobb és bal szem számára is létrehoz egy képet. Tapasztalataim szerint egészen jól működött, igaz, a frame buffer hatásokkal nem boldogult. A GRiD és a Guitar Hero is nagyon látványos volt az új verzióval, főleg hogy óriási monitoron demózták.


Szabad szemmel a sztereó miatt mosódik el a kép – szemüveg kell hozzá

A kiállítási rész még csak ébredezett, de az Audi már terítette a lapjait. Egy S5-öst és egy Q7-est, valamint több műszerfalat állítottak ki, bemutatva legújabb navigációs elképzeléseiket. Nagyon látványos volt a két hatalmas LCD-re támaszkodó verzió. Ebben nemcsak a középkonzol tetején, hanem a vezető előtt is egy termetes kijelző volt, ezen a szokásos órák is animáció formájában jelentek meg. Természetesen minden 3D-s és interaktív volt. Kár, hogy az autós előadások ütköztek a játékosokkal. Ugyanez volt a helyzet a szintén érdekesnek ígérkező CUDA sorozattal.

Az első nap úgy igazából csak délután, a hivatalos megnyitóval kezdődött, de néhány speciális területen már folytak az előadások, a demósokat látogattam meg. Ez a rendkívül kreatív társaság azzal foglalkozik, hogy különösen kisméretű kódokkal látványos vizuális hatásokat generálnak. Egyik kedvenc ágazatuk a 4K-s (négy kilobájtos) – pontosan ennyi tárhely szükséges egy klasszikus ikonnak. A spanyol IQ-tól megtudtuk, hogy a demósok a Shader Model 3.0 bevezetésekor haraptak rá a GPU programozására, ami új fejezetet nyitott a világukban. Addig soha nem látott eszköztár és számítási teljesítmény pottyant az ölükbe, ezzel új dimenziókba katapultáltak. Kifejtette, miért nem szerencsés pusztán GPU-s raytracingre (sugárkövetésre) alapozni a grafikát. A GPU nem szereti az ehhez szükséges, véletlenszerű eléréses műveleteket, inkább a soros számolás fekszik neki, amit párhuzamosítani tud. Szerinte újabb áttörést jelent majd, ha a grafikus processzorokban megjelenik a stack (verem).


Látvány egy ikonnyi programkódból

Elsősorban gondolatébresztő volt a megnyitó. Rövid üdvözlés után Jen-Hsun Huang arról beszélt, mennyi mindenre hatással van a számítógépes grafika. Vendégeivel egy-egy érdekes területet mutatott be. Először a Lamborghini új, egymillió eurós szupersportkocsijának, a Reventónnak a reklámkampányát ismertük meg. A mindössze húszpéldányos széria darabjait valódi mintapéldány nélkül adták el. A potenciális érdeklődőknek – az addigi Lamborghini-tulajdonosok elitjének – elküldték Reventón különösen részletes 3D modelljét, ahol minden részletet megnézhettek. Hasonló modellező rendszereket ma már rengeteg termék tervezésénél használnak, az Adidas például dollármilliókat spórol vele új cipőinek megalkotásánál.

Számítottunk a virtuális világot Unreal motorral előállító Nurien bemutatására. A vállalat vezetője Huang modelljét táncoltatta, és közben ecsetelte a szép új, virtuális világ jövőjét. Mi azért bízunk benne, hogy inkább a Google Earthhöz vagy a Microsoft Photosythjéhez hasonló alkalmazások jelentik majd a jövőt, és nem a valóságot romboló, a fogyasztói társadalom gyengéire alapozó vállalkozások.

Egy 3D-s játékdemó, az Age of Empires III után a Sportvision rendszerét láthattuk, amely látványosabbá teszi a televíziós sportközvetítéseket. Az egyszerű, pályára rajzolt vonalakon és információkon túl most éppen a versenyautók körüli légáramlások megjelenítésével és fix kamerákra támaszkodva további nézőpontok kiszámolásával foglalkoznak.

A leglátványosabbat minden kétséget kizárólag Jeff Han, Mr Multitouch mutatta. Három méter képátlójú érintőképernyőn varázsolt. Ez a forradalmi kezelőfelület mindenhol osztatlan sikert arat, kár, hogy egyelőre valós alkalmazásokban nem tudtuk még tesztelni hatékonyságát. Végül a sikeres Battlestar Galactica sci-fi sorozat szépséges Cylonja, Tricia Helfer mesélt arról, milyen virtuális színészekkel és önmaga másaival filmet forgatni.

Egy felejthető Mental Image-es rész után érkezett Tony Tamasi, az NVIDIA talán legjobb előadója. Nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy megtippelje az öt év múlva várható GPU-kat. Minden bizonnyal hinni lehet Tonynak, hiszen 2003-ban nagyjából 10%-os pontossággal megtippelte a mai GT200-at. Persze nem nehéz neki, hiszen a tervezők jó pár évvel az aktuális termékek előtt járnak.

A sort a CUDA projekt vezetője, David Kirk zárta. Egyetlen, de annál meglepőbb újdonságot mondott: az új verzió a GPU mellett támogatni fogja a CPU-kat is.

3D-s holdraszállással fejeződött be a nap, ráadásul a legyek szemszögéből nézve. A vicces animációs film előtt Buzz Aldrin mesélt arról, ami kis lépés volt egy embernek, de nagy az emberiségnek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés