GeForce 7800 GT: a második hetes

Bevezető és specifikációk

2005 nyara az NVIDIA számára semmiképpen sem telt eseménytelenül, hiszen a nagymúltú vállalat először kirukkolt a GeForce 7800 GTX-szel, mely a konkurens válaszának hiányában egyelőre a világ leggyorsabb grafikus kártyája, majd bejelentette a GeForce 7-es széria újabb tagját, a GeForce 7800 GT-t. A GeForce 7800 GTX valóban lenyűgöző teljesítménnyel rendelkezik, mindez az árcédulákon is meglátszik, hiszen ezek a kártyák még egyáltalán nem sorolhatóak az átlagember számára megfizethető kategóriába. Bár a GeForce 7800 GT sem barátságos árcédulája miatt lesz népszerű, kezdeti ára a konkurens Radeon X850 XT PE és az előző GeForce-nemzedék 6800 Ultrája alatt indul, ami már önmagában egy örvendetes tény, talán egy komoly árháború kirobbanásának lehetünk szemtanúi.


MSI GeForce 7800 GT [+]

 

Kódnév G70 G70 NV40 R480
GPU neve GeForce 7800 GT GeForce 7800 GTX GeForce 6800 Ultra Radeon X850 XT PE
Gyártástechnológia 0,11 µm (TSMC) 0,11 µm (TSMC) 0,13 µm (IBM) 0,13 µm low-k (TSMC)
Tranzisztorok száma 302 millió 302 millió 222 millió 160 millió
GPU órajele 400 MHz 430 MHz 400 MHz 540 MHz
Pixelfutószalagok száma 20 24 16 16
Pixel fillrate 6400 Mpixel/s 6880 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 8640 Mpixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 1 1 1 1
Textúra fillrate 8000 Mtexel/s 10320 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 8640 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 7 8 6 6
Támogatott PS-verzió 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+ (24 bites precizitás)
Támogatott VS-verzió 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+ (32 bites precizitás)
Memória órajele 500 MHz 600 MHz 550 MHz 590 MHz
Memória effektív órajele 1000 MHz 1200 MHz 1100 MHz 1180 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit
Memória-sávszélesség 32000 MB/s 38400 MB/s 35200 MB/s 37760 MB/s
Memória mérete 256-512 (?) MB 256-512 MB 256-512 MB 256-512 MB
Memóriatípus GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3
Alaplapi interfész PCIe / (AGP?) PCIe / (AGP?) PCIe / AGP PCIe / AGP
Támogatott DirectX-verzió 9.0c 9.0c 9.0c 9.0b
Memória-optimalizáció LMA III;
Color Compression;
Normal Map Compression (V8U8, 3Dc)
LMA III;
Color Compression
HyperZ HD
További optimalizációk IntelliSample 4.0;
CineFX 4.0;
UltraShadow 2.0; Adaptive Transparency AA
IntelliSample 3.0;
CineFX 3.0;
UltraShadow 2.0;
SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA

Az újítások

Azok számára, akik nem ismerik a G70-es GPU felépítését, javasoljuk előző cikkünk elolvasását (Őrült sebesség: GeForce 7800 GTX és SLI). A GeForce 7800 GT ugyanarra a G70-es kódnevű magra épül, melyre a GeForce 7800 GTX is, csakhogy az NVIDIA letiltotta ennek a GPU-nak egyes részeit, így egy olcsóbb kártyát kaptunk eredményül. A letiltás lehet azért, mert az adott GPU nem funkcionált tökéletesen GTX-ként, viszont a veszteségek csökkentésének érdekében így is eladható egy lassabb kártya processzoraként, vagy lehet pusztán azért, mert a gyártó a piaci keresletet kívánja vele kielégíteni – utóbbi esetben, ha szerencsések vagyunk, akkor a letiltott részeket visszakapcsolhatjuk, és egy GTX kártyát kapunk eredményül.

Lássuk az új mag korlátozásait: a 7800 GTX-en található G70-es mag eredetileg 8 vertex shaderrel és 24 pixel shaderrel rendelkezik. A pixel shaderek úgynevezett quadokba lettek rendezve; egy quad 4 pixel shadert jelent, vagyis a 7800 GTX összesen 6 quaddal rendelkezik. A 7800 GT ezzel szemben csak 5 quaddal bír, vagyis az NVIDIA egyet letiltott, így 20 pixel shader maradt. A vertex shaderek közül a GT-ben csak 7 aktív.

Az NVIDIA ezenkívül csökkentette a kártya órajeleit is a GTX-hez képest, a 430 MHz-es magórajel 400 MHz-re, a 600 MHz-es (DDR1200) memória-órajel pedig 500 MHz-re csökkent. Mindez azt jelenti, hogy a GeForce 7800 GT órajelek tekintetében még a GeForce 6800 Ultránál is lassabb, de ne felejtsük el, hogy több a pixel shader egység, sőt, gyorsabbak is ezek a pixel shaderek, tehát a 7800 GT egyáltalán nem egy „komolytalan” kártya. Mindezeken túl a ROP egységek száma változatlanul 16, sőt, belülről más nem is változott.

A GeForce 7800 GT közelebbről


GeForce 7800 GT szemből és hátulról [+]


GeForce 7800 GT levetkőztetve [+]


GeForce 7800 GTX levetkőztetve [+]

A GeForce 7800 GT nevezhető a 7800 GTX „light” verziójának is, és ez nem csupán a grafikus chipre értendő – a kártyán is megfigyelhetők a kisebb költségvetés nyomai. A 7800 GT felépítése eltér a 7800 GTX-étől, a nyákon található alkatrészek, maga a nyák hossza is egy teljesen új kártyát mutat. Kevesebb az elektronikus alkatrész, és a megmaradt alkatrészek is a 7800 GTX-en láthatónál kisebb helyre zsúfolódtak össze. A 7800 GT ugyanakkor a GTX-hez hasonlóan szintén rendelkezik SLI-támogatással.


GeForce 7800 GT GPU és a memóriachipek [+]

Íme a 7800 GT GPU-ja, mely kívülről tökéletesen megegyezik a 7800 GTX-ével, leszámítva a feliratokat. A kártyán 256 MB összkapacitású, 256 megabites GDDR3-as Infineon memóriachipek találhatók, melyek 2 nanosecundumos adateléréssel rendelkeznek (szemmel alig leolvasható HYB18T256324-20 felirat van rajtuk), vagyis elméletileg maximálisan 500 MHz-et bírnak.


A GeForce 7800 GT hűtése [+]

A GeForce 7800 GT hűtőrendszere teljesen eltér a GTX-en láthatóétól, a hőleadó felület összességében körülbelül ugyanakkora, viszont a GPU-nál rézbetét gondoskodik a hőfelvételről, illetve a ventilátor átmérője kisebb lett, aminek következtében ugyanazt a hatásfokot csak magasabb fordulatszámon képes elérni a hűtés, vagyis a 7800 GTX-szel ellentétben a 7800 GT-n található hűtés hangos, nagyon hangos!


MSI GeForce 7800 GT hozzávalók [+]

Érdekes módon GeForce 7800 GT-ből is először az MSI tudott felmutatni működő példányt (ahogy 7800 GTX-ből is), és meglepetésre a kártya ára – ebben a kategóriában – egyáltalán nem vészes, kisker bruttó 120 000 forint körüli, ami megegyezik a 256 MB-os GeForce 6800 Ultra és az ATI Radeon X850 XT PE árával (ha szerencsések vagyunk). Mindez azt jelenti, hogy a GeForce 7800 GT jelen pillanatban egyértelműen ennek a két kártyának a konkurense. Az MSI 7800 GT mellé a gyártó egy felhasználói kézikönyvet, egy gyors üzembehelyezési útmutatót, egy driver CD-t, egy Star DVD Family CD-t, illetve egy teljes verziójú The Chronicles of Riddick című játékot mellékel, illetve a csomag tartalmaz két DVI-átalakítót, egy S-Video kábelt, egy HDTV/video konnektor kábelt (merthogy ez a kártya VIVO-s) és egy PCIe tápkábelt.

Tesztkonfiguráció és fogyasztás

 

Videokártya / driver MSI NX7800GT-VT2D256E (400/500 MHz) / Forceware 77.77
MSI NX7800GTX-VT2D256E (430/600 MHz) / Forceware 77.72
Asus EN6800GT 256 MB (@ 400/550 MHz) / Forceware 77.72
ATI Radeon X850 XT PE 256 MB (540/590 MHz) / Catalyst 5.6
Processzor AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz; 512 kB L2 cache; dual-channel)
Alaplap ASUS A8N-SLI Deluxe
BIOS-verzió 1006
Chipset NVIDIA nForce4 SLI
Chipset-driver NVIDIA Unified Driver 7.11
Memória Corsair TwinX1024-3200XL – 2 x 512 MB
Időzítések 2-2-2-5
Merevlemez Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache)
DVD-meghajtó Asus DRW-0804P
Tápegység Cooler Master RS-450-ACLY (450 W) (Expert Computer Kft.)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c

 

  • Játékok
  • ID Software – Wolfenstein: Enemy Territory

  • ID Software – Doom 3

  • Disney Interactive – Tron 2.0

  • Microsoft/Bungee Studios – Halo: Combat Evolved

  • Eidos – Tomb Raider Angel of Darkness

  • Codemasters – Colin McRae Rally 05

  • UBISoft – Lock On: Modern Air Combat

  • EPIC Games – Unreal Tournament 2004

  • Valve – Counter-Strike: Source

  • Valve – Half Life 2

  • UBISoft – Far Cry

  • EA Game – Medal of Honor Pacific Assault

  • People Can Fly – Painkiller

  • Vivendi Universal Games – Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's bay

  • Vivendi Universal Games – F.E.A.R. Multiplayer Beta Demo

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „Legjobb minőség”-re, az ATI kártya esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-t és az anizotropikus szűrést állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Minden játék esetében maximális grafikai beállításokat használtunk, hiszen csúcskategóriás versenyzőkről van szó. A Wolf ET, Doom 3, LOMAC, TRAoD, Half Life 2, Far Cry, UT2004, Riddick és Painkiller játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel (kivéve a F.E.A.R.-t, ahol a játék benchmarkját használtuk). Mivel a tesztben a legerősebb videokártyák szerepelnek, ezért minden játékot 1600x1200-as felbontásban futtattunk.

A teljesítménytesztek előtt a különböző videokártyákkal lemértük a teljes rendszer fogyasztását.

Üresjáratban a GeForce 7800 GT-s rendszerrel mértük a legalacsonyabb értékeket, ez eddig jó eredmény.

100 %-os terhelés közben is a 7800 GT-vel felszerelt rendszer fogyasztotta a legkevesebb áramot, vagyis a GeForce 6800-asról vagy Radeon X8xx-asról 7800 GT-re váltók számára egyáltalán nem szükséges a tápcsere, ellenben egy középkategóriás kártyáról 7800 GT-re váltó számára szükséges lehet egy minőségi 400 wattos táp beszerzése.

Az MSI kártyáját megpróbáltuk túlhajtani is, a nálunk járt 7800 GT 470/575 MHz-es órajeleken vígan elközlekedett (az alapórajel 400/500 MHz).

Tesztek I.

Első körben OpenGL-re és főleg DirectX 8-ra támaszkodó first person shooter játékokat teszteltünk, ezekben a GeForce 7800 GT jórészt a Radeon X850 XT PE-vel egy szintű vagy afölötti sebességet mutat fel. Azonos áron egyelőre a GeForce 7800 GT a nyerő.

Tesztek II.

Továbbra is fps-játékokról van szó, de ezekben már a DirectX 9 dominál, a helyzet továbbra is változatlan, a GeForce 7800 GT a 6800 Ultránál mindenhol gyorsabb, és a Radeon X850 XT PE-vel van pariban, hol ez, hol az győz.

A Far Cry-ban a HDR bekapcsolható, így lemérhető, hogy az egyes NVIDIA generációk mennyire különböznek ennek a funkciónak a kihasználhatóságában – a GeForce 7800 GT egyértelműen gyorsabb a GeForce 6800 Ultránál.

Riddick alatt is a 7800 GT a nyerő a három kártya közül; SM3.0-s beállítás mellett a GeForce 6800 Ultra élsimítás nélkül sem ér el annyi fps-t, amennyit a 7800 GT élsimítás mellett! Ez nagyszerű eredmény, és egyben a két generáció közti különbséget is jól szemlélteti.

További négy játékban teszteltük a kártyákat, a látottak továbbra sem változtak, a 7800 GT könnyedén veri a 6800 Ultrát, és csak az X850 XT PE képes megközelíteni, vagy picit lehagyni azt.

Konklúzió

A GeForce 7800 GT az NVIDIA számára idén már a második sikeres „eresztés”, akár azt is mondhatnánk, hogy idén már a második csatáját nyeri az NVIDIA a felsőkategóriában (lejjebb, a 6600 GT-vel már igen sok csatát megnyert). A 7800 GT gyakorlatilag jött, látott, és meg-győzött minket arról, hogy ezen az árszinten jelen pillanatban a legjobb vétel, hiszen „apján”, a GeForce 7800 GTX-en kívül a GeForce 6800 Ultrát és a Radeon X850 XT PE-t is maga mögé utasította a legtöbb esetben. A 7800 GT-re egy kivétellel ugyanazokat tudjuk elmondani, amit a GeForce 7800 GTX-re is.

 

Ami tetszett:

  • kategóriájában legyőzhetetlen shader-sebesség,

  • kategóriájában legyőzhetetlen HDR-sebesség,

  • kategóriájában a legmagasabb sebesség játékokban,

  • Shader Model 3.0-támogatás,

  • Transparent AA,

  • SLI-támogatás,

  • következő generációs PureVideo,

  • azonnal megvásárolható.

Ami nem tetszett:

  • hangos hűtés,

  • sokak számára túl drága.

 

NVIDIA GeForce 7800 GT

Mindettől függetlenül továbbra is ki kell emelnünk, hogy ez a kártya (a 7800 GTX pláne) jelenleg gyakorlatilag még nem kihasználható, a processzorok sebessége nem tudja a GPU-k fejlődési ütemét követni, főleg hogy az AMD és az Intel is inkább a kétmagos processzorok felé húz. Amíg nem jelennek meg olyan játékok, melyek képesek kihasználni a kétmagos CPU-kon elérhető többszálas végrehajtást, addig a GeForce 7800 GT szintű kártyák is jórészt kihasználatlanok maradnak, hiszen a CRT-monitortulajdonosoknak csak kis hányada használ 1600x1200-as felbontást, akik pedig TFT-re váltanak, azok szintén inkább az 1024x768-as és az 1280x1024-es felbontások közül használják valamelyiket. Idővel persze meg fognak jelenni komoly hardvert igénylő játékok, de ezek egyfelől biztosan el fognak futni lassabb kártyákon is, hiszen a felhasználóknak csak kis százaléka rendelkezik csúcskategóriás videokártyákkal, márpedig ha egy gyengébb kártyán nem fut a játék, akkor nem lehet eladni – másfelől pedig megéri egy-két játék miatt kiadni ennyi pénzt?

fLeSs

 

Az MSI GeForce 7800 GTX-et és 7800 GT-t az Expert Computer Kft.-től, az NVIDIA GeForce 7800 GTX-et pedig az NVIDIA-tól kaptuk tesztelésre; az ASUS kártyája az ASUS jóvoltából vendégeskedett nálunk.

Hirdetés

Gamer laptop: már felveszi a versenyt az asztali pc-vel

PR Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy a játékosoknak nagy teljesítményű asztali számítógépre van szüksége. Ez mára megváltozott: a gamer laptopok sem maradnak le mögöttük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés