Bevezető és specifikációk
2005 nyara az NVIDIA számára semmiképpen sem telt eseménytelenül, hiszen a nagymúltú vállalat először kirukkolt a GeForce 7800 GTX-szel, mely a konkurens válaszának hiányában egyelőre a világ leggyorsabb grafikus kártyája, majd bejelentette a GeForce 7-es széria újabb tagját, a GeForce 7800 GT-t. A GeForce 7800 GTX valóban lenyűgöző teljesítménnyel rendelkezik, mindez az árcédulákon is meglátszik, hiszen ezek a kártyák még egyáltalán nem sorolhatóak az átlagember számára megfizethető kategóriába. Bár a GeForce 7800 GT sem barátságos árcédulája miatt lesz népszerű, kezdeti ára a konkurens Radeon X850 XT PE és az előző GeForce-nemzedék 6800 Ultrája alatt indul, ami már önmagában egy örvendetes tény, talán egy komoly árháború kirobbanásának lehetünk szemtanúi.
Kódnév | G70 | G70 | NV40 | R480 |
GPU neve | GeForce 7800 GT | GeForce 7800 GTX | GeForce 6800 Ultra | Radeon X850 XT PE |
Gyártástechnológia | 0,11 µm (TSMC) | 0,11 µm (TSMC) | 0,13 µm (IBM) | 0,13 µm low-k (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 302 millió | 302 millió | 222 millió | 160 millió |
GPU órajele | 400 MHz | 430 MHz | 400 MHz | 540 MHz |
Pixelfutószalagok száma | 20 | 24 | 16 | 16 |
Pixel fillrate | 6400 Mpixel/s | 6880 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 8640 Mpixel/s |
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma | 1 | 1 | 1 | 1 |
Textúra fillrate | 8000 Mtexel/s | 10320 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 8640 Mtexel/s |
Vertex shader egységek száma | 7 | 8 | 6 | 6 |
Támogatott PS-verzió | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ (24 bites precizitás) |
Támogatott VS-verzió | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ (32 bites precizitás) |
Memória órajele | 500 MHz | 600 MHz | 550 MHz | 590 MHz |
Memória effektív órajele | 1000 MHz | 1200 MHz | 1100 MHz | 1180 MHz |
Memóriainterfész | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Memória-sávszélesség | 32000 MB/s | 38400 MB/s | 35200 MB/s | 37760 MB/s |
Memória mérete | 256-512 (?) MB | 256-512 MB | 256-512 MB | 256-512 MB |
Memóriatípus | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
Alaplapi interfész | PCIe / (AGP?) | PCIe / (AGP?) | PCIe / AGP | PCIe / AGP |
Támogatott DirectX-verzió | 9.0c | 9.0c | 9.0c | 9.0b |
Memória-optimalizáció | LMA III; Color Compression; Normal Map Compression (V8U8, 3Dc) |
LMA III; Color Compression |
HyperZ HD | |
További optimalizációk | IntelliSample 4.0; CineFX 4.0; UltraShadow 2.0; Adaptive Transparency AA |
IntelliSample 3.0; CineFX 3.0; UltraShadow 2.0; |
SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA |
Az újítások
Azok számára, akik nem ismerik a G70-es GPU felépítését, javasoljuk előző cikkünk elolvasását (Őrült sebesség: GeForce 7800 GTX és SLI). A GeForce 7800 GT ugyanarra a G70-es kódnevű magra épül, melyre a GeForce 7800 GTX is, csakhogy az NVIDIA letiltotta ennek a GPU-nak egyes részeit, így egy olcsóbb kártyát kaptunk eredményül. A letiltás lehet azért, mert az adott GPU nem funkcionált tökéletesen GTX-ként, viszont a veszteségek csökkentésének érdekében így is eladható egy lassabb kártya processzoraként, vagy lehet pusztán azért, mert a gyártó a piaci keresletet kívánja vele kielégíteni – utóbbi esetben, ha szerencsések vagyunk, akkor a letiltott részeket visszakapcsolhatjuk, és egy GTX kártyát kapunk eredményül.
Lássuk az új mag korlátozásait: a 7800 GTX-en található G70-es mag eredetileg 8 vertex shaderrel és 24 pixel shaderrel rendelkezik. A pixel shaderek úgynevezett quadokba lettek rendezve; egy quad 4 pixel shadert jelent, vagyis a 7800 GTX összesen 6 quaddal rendelkezik. A 7800 GT ezzel szemben csak 5 quaddal bír, vagyis az NVIDIA egyet letiltott, így 20 pixel shader maradt. A vertex shaderek közül a GT-ben csak 7 aktív.
Az NVIDIA ezenkívül csökkentette a kártya órajeleit is a GTX-hez képest, a 430 MHz-es magórajel 400 MHz-re, a 600 MHz-es (DDR1200) memória-órajel pedig 500 MHz-re csökkent. Mindez azt jelenti, hogy a GeForce 7800 GT órajelek tekintetében még a GeForce 6800 Ultránál is lassabb, de ne felejtsük el, hogy több a pixel shader egység, sőt, gyorsabbak is ezek a pixel shaderek, tehát a 7800 GT egyáltalán nem egy „komolytalan” kártya. Mindezeken túl a ROP egységek száma változatlanul 16, sőt, belülről más nem is változott.
A GeForce 7800 GT közelebbről
GeForce 7800 GT szemből és hátulról [+]
GeForce 7800 GT levetkőztetve [+]
GeForce 7800 GTX levetkőztetve [+]
A GeForce 7800 GT nevezhető a 7800 GTX „light” verziójának is, és ez nem csupán a grafikus chipre értendő – a kártyán is megfigyelhetők a kisebb költségvetés nyomai. A 7800 GT felépítése eltér a 7800 GTX-étől, a nyákon található alkatrészek, maga a nyák hossza is egy teljesen új kártyát mutat. Kevesebb az elektronikus alkatrész, és a megmaradt alkatrészek is a 7800 GTX-en láthatónál kisebb helyre zsúfolódtak össze. A 7800 GT ugyanakkor a GTX-hez hasonlóan szintén rendelkezik SLI-támogatással.
GeForce 7800 GT GPU és a memóriachipek [+]
Íme a 7800 GT GPU-ja, mely kívülről tökéletesen megegyezik a 7800 GTX-ével, leszámítva a feliratokat. A kártyán 256 MB összkapacitású, 256 megabites GDDR3-as Infineon memóriachipek találhatók, melyek 2 nanosecundumos adateléréssel rendelkeznek (szemmel alig leolvasható HYB18T256324-20 felirat van rajtuk), vagyis elméletileg maximálisan 500 MHz-et bírnak.
A GeForce 7800 GT hűtőrendszere teljesen eltér a GTX-en láthatóétól, a hőleadó felület összességében körülbelül ugyanakkora, viszont a GPU-nál rézbetét gondoskodik a hőfelvételről, illetve a ventilátor átmérője kisebb lett, aminek következtében ugyanazt a hatásfokot csak magasabb fordulatszámon képes elérni a hűtés, vagyis a 7800 GTX-szel ellentétben a 7800 GT-n található hűtés hangos, nagyon hangos!
MSI GeForce 7800 GT hozzávalók [+]
Érdekes módon GeForce 7800 GT-ből is először az MSI tudott felmutatni működő példányt (ahogy 7800 GTX-ből is), és meglepetésre a kártya ára – ebben a kategóriában – egyáltalán nem vészes, kisker bruttó 120 000 forint körüli, ami megegyezik a 256 MB-os GeForce 6800 Ultra és az ATI Radeon X850 XT PE árával (ha szerencsések vagyunk). Mindez azt jelenti, hogy a GeForce 7800 GT jelen pillanatban egyértelműen ennek a két kártyának a konkurense. Az MSI 7800 GT mellé a gyártó egy felhasználói kézikönyvet, egy gyors üzembehelyezési útmutatót, egy driver CD-t, egy Star DVD Family CD-t, illetve egy teljes verziójú The Chronicles of Riddick című játékot mellékel, illetve a csomag tartalmaz két DVI-átalakítót, egy S-Video kábelt, egy HDTV/video konnektor kábelt (merthogy ez a kártya VIVO-s) és egy PCIe tápkábelt.
Tesztkonfiguráció és fogyasztás
Videokártya / driver | MSI NX7800GT-VT2D256E (400/500 MHz) / Forceware 77.77 MSI NX7800GTX-VT2D256E (430/600 MHz) / Forceware 77.72 Asus EN6800GT 256 MB (@ 400/550 MHz) / Forceware 77.72 ATI Radeon X850 XT PE 256 MB (540/590 MHz) / Catalyst 5.6 |
Processzor | AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz; 512 kB L2 cache; dual-channel) |
Alaplap | ASUS A8N-SLI Deluxe |
BIOS-verzió | 1006 |
Chipset | NVIDIA nForce4 SLI |
Chipset-driver | NVIDIA Unified Driver 7.11 |
Memória | Corsair TwinX1024-3200XL – 2 x 512 MB |
Időzítések | 2-2-2-5 |
Merevlemez | Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache) |
DVD-meghajtó | Asus DRW-0804P |
Tápegység | Cooler Master RS-450-ACLY (450 W) (Expert Computer Kft.) |
Operációs rendszer | Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c |
- Játékok
-
ID Software – Wolfenstein: Enemy Territory
-
ID Software – Doom 3
-
Disney Interactive – Tron 2.0
-
Microsoft/Bungee Studios – Halo: Combat Evolved
-
Eidos – Tomb Raider Angel of Darkness
-
Codemasters – Colin McRae Rally 05
-
UBISoft – Lock On: Modern Air Combat
-
EPIC Games – Unreal Tournament 2004
-
Valve – Counter-Strike: Source
-
Valve – Half Life 2
-
UBISoft – Far Cry
-
EA Game – Medal of Honor Pacific Assault
-
People Can Fly – Painkiller
-
Vivendi Universal Games – Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's bay
-
Vivendi Universal Games – F.E.A.R. Multiplayer Beta Demo
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „Legjobb minőség”-re, az ATI kártya esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-t és az anizotropikus szűrést állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Minden játék esetében maximális grafikai beállításokat használtunk, hiszen csúcskategóriás versenyzőkről van szó. A Wolf ET, Doom 3, LOMAC, TRAoD, Half Life 2, Far Cry, UT2004, Riddick és Painkiller játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel (kivéve a F.E.A.R.-t, ahol a játék benchmarkját használtuk). Mivel a tesztben a legerősebb videokártyák szerepelnek, ezért minden játékot 1600x1200-as felbontásban futtattunk.
A teljesítménytesztek előtt a különböző videokártyákkal lemértük a teljes rendszer fogyasztását.
Üresjáratban a GeForce 7800 GT-s rendszerrel mértük a legalacsonyabb értékeket, ez eddig jó eredmény.
100 %-os terhelés közben is a 7800 GT-vel felszerelt rendszer fogyasztotta a legkevesebb áramot, vagyis a GeForce 6800-asról vagy Radeon X8xx-asról 7800 GT-re váltók számára egyáltalán nem szükséges a tápcsere, ellenben egy középkategóriás kártyáról 7800 GT-re váltó számára szükséges lehet egy minőségi 400 wattos táp beszerzése.
Az MSI kártyáját megpróbáltuk túlhajtani is, a nálunk járt 7800 GT 470/575 MHz-es órajeleken vígan elközlekedett (az alapórajel 400/500 MHz).
Tesztek I.
Első körben OpenGL-re és főleg DirectX 8-ra támaszkodó first person shooter játékokat teszteltünk, ezekben a GeForce 7800 GT jórészt a Radeon X850 XT PE-vel egy szintű vagy afölötti sebességet mutat fel. Azonos áron egyelőre a GeForce 7800 GT a nyerő.
Tesztek II.
Továbbra is fps-játékokról van szó, de ezekben már a DirectX 9 dominál, a helyzet továbbra is változatlan, a GeForce 7800 GT a 6800 Ultránál mindenhol gyorsabb, és a Radeon X850 XT PE-vel van pariban, hol ez, hol az győz.
A Far Cry-ban a HDR bekapcsolható, így lemérhető, hogy az egyes NVIDIA generációk mennyire különböznek ennek a funkciónak a kihasználhatóságában – a GeForce 7800 GT egyértelműen gyorsabb a GeForce 6800 Ultránál.
Riddick alatt is a 7800 GT a nyerő a három kártya közül; SM3.0-s beállítás mellett a GeForce 6800 Ultra élsimítás nélkül sem ér el annyi fps-t, amennyit a 7800 GT élsimítás mellett! Ez nagyszerű eredmény, és egyben a két generáció közti különbséget is jól szemlélteti.
További négy játékban teszteltük a kártyákat, a látottak továbbra sem változtak, a 7800 GT könnyedén veri a 6800 Ultrát, és csak az X850 XT PE képes megközelíteni, vagy picit lehagyni azt.
Konklúzió
A GeForce 7800 GT az NVIDIA számára idén már a második sikeres „eresztés”, akár azt is mondhatnánk, hogy idén már a második csatáját nyeri az NVIDIA a felsőkategóriában (lejjebb, a 6600 GT-vel már igen sok csatát megnyert). A 7800 GT gyakorlatilag jött, látott, és meg-győzött minket arról, hogy ezen az árszinten jelen pillanatban a legjobb vétel, hiszen „apján”, a GeForce 7800 GTX-en kívül a GeForce 6800 Ultrát és a Radeon X850 XT PE-t is maga mögé utasította a legtöbb esetben. A 7800 GT-re egy kivétellel ugyanazokat tudjuk elmondani, amit a GeForce 7800 GTX-re is.
Ami tetszett:
-
kategóriájában legyőzhetetlen shader-sebesség,
-
kategóriájában legyőzhetetlen HDR-sebesség,
-
kategóriájában a legmagasabb sebesség játékokban,
-
Shader Model 3.0-támogatás,
-
Transparent AA,
-
SLI-támogatás,
-
következő generációs PureVideo,
-
azonnal megvásárolható.
Ami nem tetszett:
-
hangos hűtés,
-
sokak számára túl drága.
![]() |
NVIDIA GeForce 7800 GT |
Mindettől függetlenül továbbra is ki kell emelnünk, hogy ez a kártya (a 7800 GTX pláne) jelenleg gyakorlatilag még nem kihasználható, a processzorok sebessége nem tudja a GPU-k fejlődési ütemét követni, főleg hogy az AMD és az Intel is inkább a kétmagos processzorok felé húz. Amíg nem jelennek meg olyan játékok, melyek képesek kihasználni a kétmagos CPU-kon elérhető többszálas végrehajtást, addig a GeForce 7800 GT szintű kártyák is jórészt kihasználatlanok maradnak, hiszen a CRT-monitortulajdonosoknak csak kis hányada használ 1600x1200-as felbontást, akik pedig TFT-re váltanak, azok szintén inkább az 1024x768-as és az 1280x1024-es felbontások közül használják valamelyiket. Idővel persze meg fognak jelenni komoly hardvert igénylő játékok, de ezek egyfelől biztosan el fognak futni lassabb kártyákon is, hiszen a felhasználóknak csak kis százaléka rendelkezik csúcskategóriás videokártyákkal, márpedig ha egy gyengébb kártyán nem fut a játék, akkor nem lehet eladni – másfelől pedig megéri egy-két játék miatt kiadni ennyi pénzt?
fLeSs
Az MSI GeForce 7800 GTX-et és 7800 GT-t az Expert Computer Kft.-től, az NVIDIA GeForce 7800 GTX-et pedig az NVIDIA-tól kaptuk tesztelésre; az ASUS kártyája az ASUS jóvoltából vendégeskedett nálunk.