Fehéregyensúly egyszerűen

Szürkelap, egyéb megoldások

Talán a legáltalánosabban használt eljárás, amikor neutrális szürkelapot használunk a fehéregyensúly beállításához.

Ebben az esetben a fényképezőgép lesz a mérésben a főszereplő, hiszen egy képet kell készítenünk adott fényviszonyok mellett a szürkelapról. Arra figyeljünk, hogy a lehető legalacsonyabb ISO értéken dolgozzunk, egyébként a színzaj könnyen félrevezethet bennünket. Az eredmény - ha nem is olyan pontos, mint Color Meterrel - szinte hibátlan lehet.
A megfelelő mérés érdekében figyeljünk oda a következőkre:

  • A szürkelapot a fő fényforrás alá helyezzük, hogy annak a fényét tükrözze a frontlencse felé, ne rakjuk árnyékba,
  • ha visszavert fénnyel dolgozunk (pl. a falról visszavert vaku/egyéb fényforrás fényével), akkor a lapot ez a fény érje,
  • ne használjunk kevert fényt: ahány fényforrás, annyiféle fehéregyensúlyt kellene állítani,
  • kerüljük a fénycsöveket. Sávos a színképük, és bizonytalan a végeredmény, amit kaphatunk ebben a helyzetben.

Sokan használnak fehér lapot a neutrális szürke helyett. Ezzel főleg az a gond, hogy a fehér lapok nem fehérek, mert optikai fehérítőt tartalmaznak, és az UV fényre is reagálnak.
Külön probléma, hogy a fehér könnyen beéghet, főleg, ha a kép egy kis részét tölti csak ki. Ha a 3 színcsatornából akár csak az egyik is túlcsordul, szintén hibás lesz a fehéregyensúlyunk.
Hasonló problémával kerülünk szembe, ha bármi más fehérnek látszó tárgyat próbálunk felhasználni.
Az alábbi képen a fehér póló adta a fehéregyensúlyt a RAW konverterben (a megvilágítás stúdióvakukkal történt):

Jól látható az erős elszíneződés, a bőrön és a szalmán is. Ezzel szemben a manuális beállítás tökéles eredményt hozott:

A másik megközelítése a fehéregyensúly beállító eszközöknek, amikor az objektív elé közvetlenül rakunk mérőfelületet, mint egy objektívsapkát. Ilyenkor az objektívet manuális fókusszal végtelenre kell állítani és úgy kell készíteni egy képet. Ez lesz a referenciakép a képfeldolgozó program vagy a fényképezőgép manuális fehéregyensúlya számára.
Személyes tapasztalatom szerint a fehéregyensúly-sapka némileg pontosabb eredményt ad, mint a szürkelap, főleg kevert fényes környezetben.

Ilyen eszközök pl. a Colorright, BaLens, True-disc vagy az Expodisc. Sajnos az eredmény itt sem azonos, gyártónként és megoldásonként eltér a hatékonyság.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés