Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Szten Márs

    nagyúr

    A tehetség nagyon fontos, persze. De bizonyos képek elkészítéséhez egyszerűen kell a megfelelő felszerelés is. Makrózni senki nem fog tudni csak azért, mert van tehetsége, ha közben nincs hozzá megfelelő felszerelése, ugyanígy madárfotózni, vadfotózni sem, ha a legnagyobb (ekvivalens) gyújtótávolság, amit el tud érni, az vagy 120mm. Ez csak két példa, de a lényeg marad: rengeteg témánál a kettő dolog (tehetség és megfelelő felszerelés) egyszerre kell, hogy meglegyen, ha az egyik nincs meg, akkor nem lesz jó a végeredmény.

    Ezzel szoros párhuzamban: a digitális kompakt/bridge gépek egyszerűen sokkal, nagyságrendekkel alkalmatlanabbak a mélységélességgel való játékra, márpedig ez a fotós egyik legfőbb kifejező eszköze, rendkívül fontos tud lenni. Persze, egy kompaktból is ki lehet kényszeríteni kis mélységélességet, de nem túl rugalmas partner ebben. Csak emiatt az egy dolog miatt is (és akkor nem beszéltünk a tükrösök egyébb előnyeiről), aki komolyan akar foglalkozni a fotózással, előbb-utóbb muszáj tükörreflexes gépet vennie. Kivéve persze, ha csak és kizárólag tájképeket akar készíteni.

    Pár éve fotózok már, szóval felgyűlt pár képem, amikre különösen büszke vagyok. Az extra.hu fizetőssé válásakor a netről ezek nagy része frankón el is tűnt és még nem volt erőm újra felrakosgatni őket, de előbb-utóbb meg fog történni ez is. Szerintem hétvégén megcsinálom, és akkor felrakok ide egy csokrot.

  • Szten Márs

    nagyúr

    válasz LadyLorien #11 üzenetére

    Neked, azt kell, hogy mondjam, igen jó vizuális látásmódod van, ez a rajzaidban is megmutatkozik, és bizony, a fényképeid is messze jobbak, mint egy átlagos kezdőé, mentesek a kezdők által elkövetett leggyakoribb hibáktól. Mennyi ideje fotózol?

    A bejegyzésben linkelt kép is ezt mutatja: szépen ki van mozdítva a középpontból a téma, pont annyira, amennyire kell. Kissé még elmélázónak is tűnhet a strucc arckifejezése :DDD Jó a vágás, jó a téma tömegaránya a képen. A háttér kellemesen elmosott. Ellenben még így, ilyen kis méretben is jól látható, sőt, igen erős kromatikus aberráció látszódik a bal (nekünk ugye jobb) oldali szem és a háttér találkozásánál, ezt képszerkesztő programmal mindenképp érdemes eltüntetni utólag. Ha nagyobb méretben mutogatod, vagy netán kidolgoztatod a képet, akkor meg főleg. A képminőség ezen túl sem annyira nagyon jó, de ez nyílván nem a te hibád, így ezt talán nem is illendő megemlíteni.
    Az órás kép, amivel a galéria nyílik, amit a #10-ben linkeltél, zseniális, messzemenőkig erősebb, jobb kép, mint ez. Ez a struccos egy jó kép, de nem olyan, amit többször megnéznék, vagy ami megmarad az emlékezetemben - az viszont abszolút, sőt, nagyon szívesen látnám akár a szobám falán is :K

    Szerk: látom közben hozzászóltak előttem is. Annyival kiegészíteném, hogy a kontraszt megdobása a képminőség hibáit is sokszor kiemeli. Én amúgy sem érzem erőtlennek a kép kontrasztvilágát, de nem az otthoni monitorom előtt ülök, szóval lehet otthonról kissé mást látnék.

    [ Szerkesztve ]

  • Szten Márs

    nagyúr

    válasz The DJ #16 üzenetére

    Nem biztos, hogy megfelelne a kompakt, ha tényleg tanulni akarsz. A fényképezésnél rendkívül fontos a blenderekesz kontrollálása, és ezáltal a mélységélesség kontrollálása. Ez kompaktnál, akármilyen jó kompakt legyen, vagy akár bridge, egész egyszerűen nincs meg. Emiatt sok mindent meg lehet tanulni, de egy központi jelentőségű dolgot pont nem. Ettől függetlenül nem véletlenül fogalmaztam úgy, hogy nem biztos, hogy megfelelne egy kompakt: akár meg is felelhetne.

    Egy összefoglalót már írtam egyszer a kompakt/bridge vs tükörreflexes témában, szerintem olvasd át, és utána (remélhetőleg) jobban fogod látni, hogy kompakt/bridge, vagy tükrös: [link]

  • Szten Márs

    nagyúr

    válasz geprombolo #58 üzenetére

    A mélységélesség négy dologtól függ, de igazán háromnak van jelentős befolyása rá, ez a három pedig:
    - Az objektív valós gyújtótávja. Minél nagyobb a gyújtótáv, annál kisebb a mélységélesség.
    - A tárgytávolság. Minél kisebb a tárgytávolság, annál kisebb a mélységélesség.
    - A blende rekeszértéke: minél tágabb a blende, tehát az F mellett minél kisebb szám áll, annál kisebb a mélységélesség.

    A kompaktoknál/bridge gépeknél az elsőnél van gond. Azt írtam, hoyg valós gyújtótávolság, nem véletlenül. Kompaktoknál gyakran az ún. kisfilm-ekvivalens gyújtótávolságot szokták megadni, hogy ez mi is pontosan, ha gondolod leírom, egyelőre maradjunk annyiban, hogy ez azért jó, mert a kisfilm-ekvivalens gyújtótávolság egyértelműen meghatározza a látószöget, a valós gyújtótávolság nem. Minél kisebb egy gép szenzora, adott kisfilm-ekvivalens gyújtótávolsághoz, tehát adott látószöghöz annál kisebb valós gyújtótávolság tartozik, emiatt pedig a mélységélességük is nagyobb. A kompakt/bridge gépeknek pedig jóval kisebb a szenzora a tükrösökénél. Épp ezért a mélységélességgel való játékra jóóóval kisebb a tér.

    Amivel tudod csökkenteni a mélységélességet: hozd közelebb a tém,át. Minél közelebb van a téma, annál jobban elmosódik a háttér. Persze, ez egy kikényszerített mélységélesség-csökkentés, amivel bele kell nyúlni a kompozícióba, de mást nem nagyon lehet tenni. A blendét lehet nyitni, ha van rá mód a gépeden, de csodákat az nem fog tenni, sajnos.

  • Szten Márs

    nagyúr

    válasz geprombolo #61 üzenetére

    Igen, ha rázoomolsz, a lehető legközelebb mész hozzá és a legtágabbra nyitod a blendét, akkor mosódik el a legjobban a háttér. De azzal, hogy rázoomolsz, az elérhető legtágabb blende általában szűkebb lesz, mint kisebb zoommal - csak, hogy ne legyen olyan egyszerű ez a történet :) Plusz előfordulhat, hogy bemozdul a képed, kisebb látószögnél igen könnyen bemozdul a kép.

    Az ISO érték és a záridő szorosan összefügg. Ha a blendét nem piszkálod, akkor dupla akkora érzékenységhez fele akkora záridő párodul.

    Tehát adott blendenyílás mellett ISO 100-on mittudomén 1/125-öd másodperc kell a gépnek, hogy megörökítse a képet, akkor ISO 200-ön csak 1/250-ed másodperc, ISO 400-on pedig 1/500-ad. Épp ezért gyors mozgások kifagyasztásához a fényviszonytól és a mozgás gyorsaságától függően érdemes lehet valamennyire megemelni az érzékenységet. Ugye a gyors mozgások kifagyasztásához rövid záridő kell. Ha elég fény van, akkor persze kicsi érzékenységen is elég rövid záridőket kaphatsz, szóval ez abszolút helyzetfüggő.
    Az érzékenység emelésének amúgy pont ez az értelme - hogy csökkenthessük vele a záridőt kevésbé jó fényviszonyok mellett.

    Az, hogy mit tartunk kompaktnak, mit bridgenak, mit hova sorolunk, nehéz kérdés - nincs egyértelmű, általánosan elfogadott rendszertana a fényképezőknek. Sőt, én személy szerint azt a felosztást kedvelem, miszerint minden fényképezőgép kompakt, amelyik nem cserélhető objektíves - ebben a felosztásban a bridge gépek a kompaktok egyik alfaját alkotják. De mondom, nincs általánosan elfogadott rendszertan. Mindenesetre a kompakt gép szót akkor a nem cserélhető objektíves gépekre fogom érteni a továbbiakban :)

    A kompakt gépeken ugye az az objektív van, amit rászereltek, és annyi. Előtétlencsékkel esetleg bővíthetőek a lehetőségek, de behatároltan és sokszor igencsak erős minőségromlás kíséretében. Egy kompakttal igen ritkán lehet ultranagylátószögű képeket készíteni, így hírtelen. Vagy hiába ultrazoom, jó minőségű nagytelével szerelt kompaktok nem igen vannak, tehát madár, vagy vadfotózásra is kevésbé alkalmasak. Alkalmatlanok továbbá minden olyan feladatra, ahol azért van egy meghatározott, nem túl kicsi tárgytávolság, és minimális mélységélesség kell, pl sok esetben portrézni. Nem alkalmasok olyan feladatokra, ahova nagyon rövid shutter lag szükséges. A teljesség igénye nélkül.

Új hozzászólás Aktív témák