Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    Sziasztok !

    Az energiatakarékos lámpák használata mindenképpen jó dolog, mindenképpen mi is kevesebbet fizetünk, másrészt a környezetkíméléshez is legalább egy ici-pici szelettel hozzájárulunk. És ugye köztudott: sok kicsi sokra megy !
    Az kb igaz, hogy ezek a negyedét fogysztják egy normál ízzóénak. Az is igaz, hogy a többség tovább bírja, mint egy normál ízzó, általában sokszorosan. Nekünk már volt a kezdet kezdetén egy ilyen, azt még anno kb. 2500Ft-os áron vettük (amikor még a pénz sem ennyit ért mint ma), de megérte, mert kb 8 évig ment úgy a konyhában (ahol azért hosszabban szoktuk általában égetni a lámpát), hogy kifogástalan volt. Utána még két évig ment úgy, hogy nehány percenként egy pillanatra elaludt. De még most is megy, igaz már nyugdíjba van küldve. Ez egy 20W-os, @ungsram márkájú példány. Valszeg az elektrolit pufferkondenzátora száradt már ki, ha azt kicserélném, akkor megint kifogástalan lenne.

    A minőségi csövek élettartama legalább vagy 15 ezer óra, de ez csak akkor érvényesül, ha egy minőségi szerkezettel (elektronikus előtét) párosul. Az előtéten nagyon sok múlik ! Eygesek alapban hamar elhasználják a csövet, mert túlhajtják, ill. túlfűtik, ez a fűtőszál idő előtti elpárolgásához, majd szakadásához vezet. A jobbak csak a bekapcsoláskor fűtik a kelleténél kicsit vadabban a csövet, így ezek a gyakori bakapcsoláskor mennek hamar szét, de ha hosszan működnek, ritkább kapcsolásokkal, akkor hosszabb az élettartamuk is. A legjobbak áramköre a bekapcsoláskori előfűtést is kíméletesen végzi és nem is hajtja túl a csövet, így valóban hosszan működhet az egész lámpa.

    Az előnyei mellett szóljak néhány hátrányáról: Az valóban igaz, hogy olvasáshoz asztali lámpának nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, mivel a fénypor azért nem tökéletes így némi UV is átjöhet, ami káros a szemre, bár mivel nem kvarcüvegből készül az átlag lámpáknak a csöve (ami átengedi nagymértékben az UVt), így ez azért nem olyan nagy mértékű. Ettől függetlenül érdemes megnézni, hogy milyen példányt veszünk, mert az egyes csövek fényporai közt jelentős az eltérés és egyes (különösen olcsóbb) csövek fénypora igen vacak, mind felvitel, mind pedig összetétel szempontjából. Így vacak fényt adnak, ezek valóban kerülendők. De a jobbakkal nem igazán van probléma. Ráadásul a hagyományos fénycsövekkel szemben ezek nem 50 Hertzen villódznak (ami azok nagy hátránya), hanem jóval magasabb frekvencián, ami szintén sokkal kíméletesebb a szemnek

    Moddolás: Ezen lámpák szerkezeteinek a legnagyobb ellensége a nagy hőmérséklet, ami fenn áll a műanyag tok belsejében, mikor hosszan üzemelnek, pláne egy bezárt búrában, illetve a csövel lefelé fordítva.
    Ezeket a problémákat lehet csökkenteni azzal, ha nehány 2-3mm-es lyukat fúrunk a műanyag tok külsején, ügyelve arra, hogy a fúrószerszám ne hatoljon mélyen a tok belsejébe, nehogy valamit megsértsen. Ez a dolog működik, már több esetben csináltam, az összes lámpák ilyen, mivel többnyire egyiken sincs gyárilag nyílás.
    Ezeke a gyakorlati tapasztalataim, mivel már sok ilyen lámpát szedtem szét és tapasztaltam, hogy a nyák meg volt égve és a forrsztások elváltak, ezért ment tönkre a lámpa, pedig a csőnek még mindkét fűtőszála ép volt.

    Engem ez az energiatakarékos világítás és nenoncső téma régóta vonz, már alkottam több kisfeszültségű, egyneáramú ilyen lámpát is használt 220V-osból, meg hagyományos hosszú csövel is.
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Ja,

    és ami jobban kapcolódik a témához:

    Ezeket a kompakt fénycsöveket valóban nem lehet, vagy nem ajánlatos szabályozni fényerejeileg. Ugyan egy szintig (amig ki nem kapcsol) lehet szabályozni a fényerejét a hagyományos ízzókhoz kitalált fázishasításos szabályzókkal, de az biztos, hogy jelentősen rontja mind a cső, mind a szerkezet élettartamát. Tehtát ha ilyen kpacsoló van beépítve a lakásban, akkor azt vagy cserélni kell, vagy ha van külön be- és ki-kapcsolási lehetősége (rendszerint nincs), akkor csak azt kell használni.
    Azt nem tudom, hogy az irányfényes kapcsolók mennyi áramot engednek át, amikor kikapcsolt állásban vannak (igencsak keveset), de elképzelhető, hogy ez már zavarja az energiatakarékos lámpát, különösen, ha éppen üzemelt hoszabban, akkor úgyanis könnyebben kapcsol.
    De ha valaki mindeképpen irányfényt is szeretne ezek mellett a kapcsolójában müködtetni, akkor pl. meg lehet azt tenni, hogy a k. fénycsővel párhuzamosan köt egy ellneállást (a lámpafoglalatba bemenő két vezeték közé kell az ellenállást bekötni, kb. 33 Kohm 2W, !!! az ellenállás testéhez vezetékek ne érjenek, maradjon szabadon !!! mert meleg lehet), akkor az áram az ellenálláson fog folyni kikapcsolt állapotban és az energiatakarékos nem fog villogni.
    Üdv.:

    [Szerkesztve]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz apóka #13 üzenetére

    Igen , eltaláltad, az ízzóval párhozamosan.
    Az ellenállás melegedhet (így hirtelen nem tudom, mennyire) amikor fel van kapcsolva az lámpa, ha elkészítetted a kapcsolást, akkor előbb etszteld, mielőtt véglegesíted. Üzemeltesd egy rövid ideig, mondgyuk egy percig és ha látható változás (füstölés, sötétedés az ellenállás közepe felé), akkor az egy perc után !!!áramtalaníts !!! teljesen a főbiztosítékkal és CSAK utána nézd meg kézzel, hogy mennyire meleg. Ezt a fázis miatt kell megtenni, a saját védelmedben !!!
    Ha probléma lenne az ellenállással, vagyis nem bírná a dolgot, akkor nagyobbat kell betenni, mondjuk 60-100Kohm-osat, de számításaim szerint a 2W-os, 33Kohm-os kell bírja. Ha még ezek után is lenne villogás, rendellenes lámpaműködés, akkor kisebb ellenállást kell betenni, de akkor lényegesen nagyobb teljesítményű kell legyen (pl. 15Kohm és minimum 3.5W, persze ilyen teljesítményűt valszeg nem lehet kapni, csak nagyobbat).
    Sok sikert és vigyázz a 220V-tal !!!!!!!
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz apóka #15 üzenetére

    Hi

    Élsz még? :F;] Megcsinlátad a kapcsolást?
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák