- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Két Zen 5-ös dizájnjának mintáit is szállítja már az AMD
- A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
- A Keychron ismét egy űr betöltését vállalta magára az egerek szegmensében
- Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- OLED TV topic
- Gaming notebook topik
- TCL LCD és LED TV-k
- NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 / Ti (GA102)
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Vezeték nélküli fülhallgatók
Hirdetés
-
Két Zen 5-ös dizájnjának mintáit is szállítja már az AMD
ph A szerverpiacra szánt Turin platform, illetve a mobil szintre nevező Strix Point érhető el a főbb partnerek számára.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Nyár végén jön az idei THQ Nordic Digital Showcase
gp Az új bejelentések mellett újabb részleteket kapunk a Gothic Remake-ről és a Titan Quest II-ről is.
Új hozzászólás Aktív témák
-
emiki6
veterán
Na ez végre érdekes és izgalmas. Kisautóban már pár évtizede létezik, láttam, jópofa. Gondolom nafion alapú vagy ahhoz hasonló tech ez is.
Kívánom neked, hogy mindent megkapj az élettől, hogy rájöjj, nem elég. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Quad Era-1, Grado Hemp & Neumann NDH-30 "salesman"
-
nagyúr
Nekem is tetszik, hogy nem csak az e-autóban látnak/találnak jövőt.
Legyen más alternatíva is.
Remélem jó sül ki belőle.Selenia 5w-40 motorolaj eladó! Na meg 4db Ford Kuga TPMS szenzor, 12k-ért
-
emiki6
veterán
Az üzemanyagcella olyan mint az elem, csak utántölthető, így "sosem fogy ki".
Az elektrokémiai cellák lényege, hogy 2 anyagot reagáltatunk, de a reakció lépéseit térben elválasztjuk, így a reakció nem megy végbe spontán, csak ha munkára fogjuk és áramot termeltetünk vele.
A hidrogén és oxigén alapú üzemanyagcellák lényege, hogy vizet gyártanak, és a vízképződés hajtóerejével áramot termelnek, amivel itt elektromotort hajtunk
A nafion egy ionvezető polimer, az teszi lehetővé, hogy a reakció lassan játszódjon le, az választja el térben a reakció lépéseit.
Az áramkör része a két pólus, ami az áramkört kettéválasztja. Az egyik félen a ket pólus között elektronáram van, amivel meghajtjuk a kocsit, a másik félen pedig ionáram, aminek a vezetőközege a nafion polimer.Akár az elemek esetén, a reakció csak akkor megy, ha fogyasztót kötünk rá, ami áramot használ.
Tehát nem belső égésű motor, hanem olyan mint egy elektromos autó, csak akkumulátorok helyett egy áramfejlesztő reaktor van benne, ami hidrogént és oxigént eszik, vizet termel.
-
Azért is jó ez, mert a napenergia nehezen tárolható, lehet vele vizet bontani amikor többlet van és aztán azzal lehet kocsikázni is, nem csak a földgázhálózatba keverni.
Nagy nehézség a hidrogén biztonságos tárolása, hogyha baleset van ne legyen gond. Hevesebben és magasabb hőmérsékleten ég, mint a gáz benzin stb.
[ Szerkesztve ]
Kívánom neked, hogy mindent megkapj az élettől, hogy rájöjj, nem elég. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Quad Era-1, Grado Hemp & Neumann NDH-30 "salesman"
-
ViZion
félisten
A Toyota a terveiben ezt is áthidalta, ott vizet kell tankolni...
'oszt a vízbűl lesz víz... az autó meg megy [link]
Csak futólag néztem én is, nem is értem, h hogy lesz pozitív a mérleg.Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
Postas99
senior tag
Szia!
Úgy látom hogy nagyon jól képben vagy. A kérdésem az lenne, hogy mi a véleményed a Power Paste-el kapcsolatban, az dettó (nem annyira) de szintén jól használható üzemanyagcellás megoldás. A Német [Fraunhofer] intézet féle cuccról. Én igazán ebben látom a jövőt. Viszont itt meg van oldva a biztonságos tárolás, nem gyúlékony, nem mérgező, katonai célra tökéles is, polgárira is, olcsó az előállítás stb...
-
dabadab
titán
Nagy nehézség a hidrogén biztonságos tárolása, hogyha baleset van ne legyen gond.
Meg egyáltalán a tárolása, mert sűríteni kell, ami plusz energiát igényel és még így is rengeteg helyet foglal, meg szintén probéma a nagyon alacsony hatásfok (egy áram - hidrogén - sűrített hidrogén - áram folyamatban a kezdeti energia úgy saccperkábé 80%-a elvész).
DRM is theft
-
dabadab
titán
A Toyota a terveiben ezt is áthidalta, ott vizet kell tankolni...
'oszt a vízbűl lesz víz... az autó meg megy [link]Itt csupa clickbait szélhámosságot látok.
Valójában persze arról van szó, hogy ez egy nagyjából hagyományos belső égésű motor, ami hidrogént éget és amibe vizet is fecskendeznek, hogy hűtse a motor: [link][ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
xsjado93
senior tag
A Honda már elég régóta tesz vele próbát: [link]
Your life is a lie.
-
kardkovacsi
senior tag
Túl kicsit a hidrogén molekula és
átmászikátdiffundál mindenen. Valószínűleg a személy autós világot nem fogja meghódítani, de nehéz gépeknél lehet esélye. Akár a kamionoknál is.
A probléma ott van, hogy én ezt a storyt már olvastam ugyanezen szereplőktől több mint 20 éve is. Hondának volt pont egy FCX tanulmány autója. Szóval valahogy nem halad jól ez a technológia. -
Shadowbull
addikt
válasz kardkovacsi #12 üzenetére
Akkor lehet szerepe ha kiépül a hidrogén infrastruktúra.
Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
Füleske
addikt
válasz Shadowbull #14 üzenetére
-
ViZion
félisten
Azt mutogatták, h a vízbontás is az autóban történik, de azt nem vágom, h hogy lesz ebből annyival több energia, h vigye az autót és még a vizet is bontsa...
Több helyen is felrakták, Toyotás górék mutogatják... hát azt nem tudom, h mennyire fake, de mindenképp fura. Ha működne, akkor nem is kell más, végtelen energia, nem?[ Szerkesztve ]
Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
Shadowbull
addikt
Még el sem kezdődött igazán, és eddig gyakorlatilag senki sem tett bele komolyan pénzt.
A megújulókra való átállás viszont megnyitja a lehetőséget a hidrogén infrastruktúra kiépítésére. Infrastruktúra alatt nem a töltőállomás értendő, hanem a termelés, szállítás, tárolás és elosztás.
Nagyon ambiciózus tervek vannak jelenleg előkészületi szakaszban, pénz is lesz rá.Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
Füleske
addikt
válasz Shadowbull #17 üzenetére
Évtizedek múlva, ha lesz fölös megújuló kapacitás, a hidrogén jó lehet puffer tárolónak. A napelemes/elektromos autós rendszerbe illesztve. Illetve mondjuk földgáz helyett, vezetéken. Ha és talán. Ezt el tudom képzelni.
-
Shadowbull
addikt
-
emiki6
veterán
Biztonságosnak biztonságos, bár nedvesség ezt sem érheti, ha jól gondolom, mert a viz reagál a hidriddel és fejlődik a hájdrodzsén.
Cserébe nem olyan olcsó, mint a gáz hidrogén és nem csak víz keletkezik, hanem az elreagált gél után egy magnéziumszutty.
Mindenesetre ez is egy opció.dabadab: Annyira nem érdekes az energiahatékonyság szerintem, ha a feles napenergiát bele lehet tolni, sőt annál hatékonyságról nincs is értelme beszélni.
De ha nem is feles energia, a 20%-os becslésed elég túlzónak hangzik. A hidrogént minimum ingyen termelnénk többletnapból, utána a kompresszió lényegében hőcserélővel történik, a kivett hőt talán fel lehet még használni valamire, bár az lehet elvész.
Mondjuk a kompresszió úgysem elég, valamiben fizikailag elnyeletni lenne jó, bár az nem reális. Kémiailag elnyeletni nem lehet és, csak mondjuk hidridet gyártani (amit postas99 említett), de az meg már nem a hidrogénről szól, az szimpla vegyipar.
Kívánom neked, hogy mindent megkapj az élettől, hogy rájöjj, nem elég. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Quad Era-1, Grado Hemp & Neumann NDH-30 "salesman"
-
Aprósólyom
addikt
Akartam is javítani, hogy az összesített mérleg kb. 30% hatékonyság körül van. energiatermelés->letárolás/szállítás hidrogénként->hidrogén hajtott munkagép.
Ahol nem játszik a szivattyús letárolás a földrajzi adottságok/lehetőségek miatt, ott versenyképes lehet, hacsak nem találnak fel egy eszméletlen olcsó akkutechnológiát.
Jevons paradox
-
dabadab
titán
dabadab: Annyira nem érdekes az energiahatékonyság szerintem, ha a feles napenergiát bele lehet tolni, sőt annál hatékonyságról nincs is értelme beszélni.
Dehogynem. Nagyon is érdekes, hogy azért gyártunk-e elég környezetszennyező módon egy rakat napelemet, hogy utána a megtermelt energia szinte egészét kidobjuk.
DRM is theft
-
aktív tag
-
kardkovacsi
senior tag
válasz Aprósólyom #21 üzenetére
Szivattyús tárolás is olyan mint egy akkumulátor. Véges kapacitása van.
Viszont ha lenne hidrogén termelő üzem és mondjuk rentábilis lenne egy 10 forintos áramárral. Azaz el tudná a hidrogénját olyan áron adni, hogy 10 forint körüli összeget fizet a napelem termelőnek akkor az ország napelem termelését simán lehetne az október, november hónapokhoz belőni. Azaz annyi napelemet rakni fel, hogy az októberi termeléssel legyen nullában az egyenleg (nyilván ehhez is kell tárolás 1-2 napra). Nyáron pedig simn lehetne tolni ezt a rengeteg áramot hidrogénbe amivel elősegítenéd, hogy még kevesebb fosszilis fogyjon a közlekedésben. -
AssAssynn
őstag
Régóta várom már, hogy terjedjen ez a technológia, de eddig mindig elnyomták. Talán öregkoromra már kissé elterjedt lesz.
"Igen nagy hiábavalóság – mondja a Prédikátor –, minden hiábavalóság!" (Préd 12,8)
-
Az a baj, hogy a hidrogén kicsit durvábban gyúlékony, mint a benzin... Inkább biztonsági- és tárolási aggályok vannak ezekkel, ezért nincs infra alá.
Mutogatni való hater díszpinty
-
arnyekxxx
veterán
a Mirai is mekkora siker lett az elmúlt 10 évben
-
arnyekxxx
veterán
válasz Shadowbull #25 üzenetére
fogadunk?
-
kardkovacsi
senior tag
válasz arnyekxxx #29 üzenetére
Miért dobnád ki az egészét? Egy tökéletes tájolású földre telepített rendszerrel 1 kWp esetén a következő számok jönnek ki, Budapesttől picit délre (éves termelés 1300 kWh).
Tételezzük fel 100 kwh a kis képzeletbeli országod áramfogyasztás per hónap (nyilván ez leegyszerűsítés de a példa kedvéért).
Azaz azt mondod, hogy a termelésed az októberi fogyasztáshoz igazítod ami közel 100 egység, tehát ezt a 100 egységet el tudod használni minden egyes hónapban, "jó áron". Viszont lesz még durván 6x50 kwh 300 kWh felesleged amiből hidrogént gyártatsz, ezt adod oda minimális áron a többit az ezer egységet meg elhasználsz jó áron. Ha van áthidaló kapacitásod, szivattyús erőmű, akkumulátor telep bármi akkor 8 hónapig nem égetsz fosszilist, a maradék négyben meg igen. De közben keletkezett egy csomó hidrogéned amit betankolhatsz mondjuk kamionba. -
dabadab
titán
válasz kardkovacsi #30 üzenetére
És akkor ezek után csak az év felében mennek a kamionok, de azon belül is leginkább a nyári hónapokban? Mert fél évre elegendő hidrogént nem fogsz tudni tárolni (sőt, a "pár hét" lehet így hasraütéses alapon a maximum).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
ViZion
félisten
szvsz a hidrogén tárolást el kell engedni... A Metán (CH4) miért nem jó hajtóanyagnak?
Az áram tárolására is vannak jó megoldások (pl. Nikkel-hidrogén akku), de jelenleg még nem olcsók, nincs tömeggyártás.Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
-
ViZion
félisten
OK, üvegház-gáz, de tárolás meg egy halom dologban jobb lenne, mint a Hidrogén...
Aminek már az előállítása is szennyezőbb, mint a dízelek, a tárolásról nem is beszélve.Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
válasz Shadowbull #25 üzenetére
"Pedig ez lesz."
Ha a megtermelt "zöld" elektromos energiát, akkumulátorba töltöd, kb 80%-s hatásfokkal lesz mozgási energia az elektromosból.
Ha hidrogént csinálsz belő, amit energiacellába tolsz be, 20% körüli hatásfokot érsz el.
Ha a hidrogént hagyományos motorban égeted, akkor kb büszke 8% lesz a hatásfok. Ha nem tolod tövig a gázpedált.A teherszállításban kizárólag a hosszabb megtehető távolság jelent előnyt.
Ha valaki hidrogént szeretne tankolni, akkor itt vannak a lehetőségek térképe.
Lehet saját hidrogén termelő és töltő gépet vásárolni. Nagyon drága. És még így is korlátozott az autó használhatósága.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
-
Shadowbull
addikt
válasz Hieronymus #37 üzenetére
Valóban. A gond ott van, hogy sokkal drágább energiát akkuban tárolni és szállítani mint hidrogén formájában.
Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
dabadab
titán
válasz Shadowbull #40 üzenetére
Azt nem nagyon látom, hogy az áramot áramként szállítani miért lenne drágább, mint hidrogénként, mert a villanyvezeték a hidrogéncsőnél/-kamionnál olcsóbbnak tűnik (és jórészt már ki van építve) a tárolásnál a kezdeti beruházási költség hihető, hogy alacsonyabb a hidrogénnél, de utána az alacsony hatásfoka miatt ezt simán behozhatja az elpazarolt áram árával.
DRM is theft
-
Komplikato
veterán
Megkérdezhetem, hogy üzemanyag cellás megoldásoknál miért pont a hidrogén, meg a metanol jön szembe? Pár éve rácsodálkoztam, hogy a "nyuszis" kazángyártónak van sima földgázzal működő üzemanyagcellás megoldása is. Az miért nem terjedt el autóba, ha kevésbé macerás, mint a hidrogén?
És mi van "fémes hidrogénnel"? Azt energia igényes előállítani? Állítólag nagyon biztonságosan tárolható.
"Figyelj arra, aki keresi az igazságot és őrizkedj attól, aki hirdeti: megtalálta." - (André Gide)
-
Feketelaszlo
senior tag
válasz Shadowbull #17 üzenetére
Ez az infrastruktúra hiányra hivatkozás kicsit olyan, mint a rossz tanuló kifogáskeresése. Tetszőleges magyar ipari parkban tucatszámra állnak a hidrogénpalackok. Az élelmiszeripar, műtrágyagyártás szintén kiépítette a maga nagyüzemi hidrogén termelését és ellátási láncát, a vegyipari hidrokrakkolókról nem is szólva.
Puszta ambíciókkal és pénzzel nem lehet meghágni a fizikát. Na jó, nagyon sok pénzzel esetleg...#44Komplikato: A nyuszis márka is ugyanolyan cellákkal dolgozik, mint mások. Egy CH4 + H2O = CO + 3H2 reakciót iktatnak be a folyamatba. De hangyasav is lehet a bemenet ami HCOOH -> H2 + CO2-re bontható katalizátorral. Elég szép számú hidrogént tartalmazó vegyület áll rendelkezésre, napestig lehet válogatni, hogy kinek melyik a szimpatikus.
-
Shadowbull
addikt
válasz Feketelaszlo #45 üzenetére
Csakhogy ez az infrastruktúra nem az az infrastruktúra. Te a jelenlegi, fosszilis alapú hidrogénttermelésről beszélsz, én meg a jövőbeli megújulókra épülőről.
Pazarol a világ, én meg segítek neki.
-
Aprósólyom
addikt
válasz kardkovacsi #24 üzenetére
Igazad van, a szivattyús sem oldja meg a 1/2-3/4 éves energiatárolás problémáját.
Bár ez esetben felmerül a kérdés, hogy az emberiség energiaigényét figyelembe véve egyáltalán van-e erre akár csak elméleti ráció is.
Talán HVDC átviteli hálózatokkal a bolygó nagyobb területét le lehetne fogni és hatásosan termelésre fogni a szél és napenergiát és azt nemzetközileg elosztani. Gyanítom ilyen módszerekkel jelentősen csökkenteni lehetne a letárolási kapacitási igényeket.
Pl. A Kelet-Európa és Azerbajdzsán közti szélenergia projekt ígéretesnek tűnik, bár nem tudom, hogy tényleg megvalósul-e. (Meg hát vannak fenntartásaim a szélturbinák fenntarthatósága kapcsán... de az egy másik topik.)Csak hát az ilyen projektekhez, kompromisszumos, barátságos nemzetközi kapcsolatokra kellene törekednie a világ politikai/gazdasági vezetőinek a hatalmi játékok és vérre/pénzre menő versenyek meg ideológia fszméregetés helyet...
Jevons paradox
Új hozzászólás Aktív témák
- Építő/felújító topik
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- OLED TV topic
- Futás, futópályák
- nVidia tulajok OFF topikja
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- iPhone topik
- Elektromos cigaretta 🔞
- Békéscsaba és környéke adok-veszek-beszélgetek
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- További aktív témák...
- Újszerű - ASROCK B450 Fatal1ty Gaming K4 AMD AM4 alaplap + Windows 10/11 HOME digitális licensz
- Újszerű - ASROCK B450 Pro4 AMD AM4 dobozos alaplap
- HP Elitedesk 800 G4 DM I5-8500T 16GB 256GB SSD (1 USB sérült, de működik)
- Dell 7060 Micro I5-8500T 8GB 500 GB SSD WIFI
- DELL LATITUDE 7390 I5-8250U/8GB/256GB SSD/1920X1080