Ez történt a 2016-os GPU napon

Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontjában működő GPU Laboratórium szervezésében, az AdasWorks Kft. támogatásával 6. alkalommal került megrendezésre Wigner GPU Nap. Ez számos érdekes és részletes előadással várta az érdeklődőket a tudományos nagyteljesítményű alkalmazások, valamint a megjelenítés és képfeldolgozás területeiről.

A szervezők Berényi Dániel, Nagy-Egri Máté Ferenc, Barnaföldi Gergely Gábor és Debreczeni Gergely – felhívására a nemzetközi eseményre mintegy 100-an regisztráltak kutatóintézetekből, egyetemekről és a vállalati szférából, lehetőséget teremtve az akadémia és az ipari szereplők közötti párbeszédre.

Dmitry Kozlov az AMD-t képviselte és a Radeon Open Compute csomag, illetve a HCC fordító mellett a CUDA kódról a HCC által fordítható, C++-ra konvertáló HIP eszközéről beszélt részletesebben. Utóbbi segítségével a kód portolása CUDA-ról igen nagy százalékban automatizálható, és az eredményül kapott kód egyaránt futtatható az NVIDIA, valamint az AMD gyorsítóin. Bemutatta továbbá a tudományos HPC alkalmazások gyorsítására hivatott szerverekbe szánt termékcsaládot is.

Maria Rovatsou a CODEPLAY és a Khronos Group képviseletében a várhatóan idén érkező, OpenCL-re épülő C++ nyelvű szabványt, illetve ennek alkalmazási területeit mutatta be, amelynek segítségével már a VisionCPP (gépi tanulás) és az Eigen (matematikai könyvtár) is egyszerűen futtathatóvá válik a GPU-kon. Jelezte, hogy a Khronos Group várja a visszajelzéseket mind az OpenCL, mind pedig a SYCL specifikációk és alkalmazásaik kapcsán.

Lehóczki Zoltán a Lombiq Kft. képviseletében egy .Net nyelvek FPGA-s gyorsítását elősegítő, jelenleg kísérleti állapotban levő rendszert mutatott be, amely segítségével a teljesítménykritikus részek könnyen hatékonyabbá tehetők ezen magas szintű nyelvekben. A következő generációs Intel processzorokba integrált FPGA alrendszerek esetében ez valóban releváns lehet számos alkalmazásnál.

Michal Bejger a gravitációs hullámok területét ismertette az alapoktól kezdve, majd kitért a CUDA-ra épülő, teljes égboltot lefedő programcsomagjuk ismertetésére, amely igen nagy adatmennyiségek párhuzamos feldolgozásával teszi lehetővé folytonosan sugárzó gravitációs hullámforrások automatikus megkeresését.

A második napon Lukasz Migas az AMD képviseletében mutatta be a Vulkan nevű grafikus API előnyeit és építőköveit, valamint kitért arra is, hogy ezeket hogyan célszerű használni a legnagyobb teljesítmény elérése érdekében, illetve mikre kell figyelni a szinkronizációs eszközök alkalmazásakor.

A látogatók mindkét nap kipróbálhattak a Holografika Kft., helyszínen felállított HoloVizio rendszerét, amely segítségével szemüveg nélküli 3D-s megjelenítés valósítható meg. Barsi Attila ismertette a rendszer mögött álló fejlesztéseket és sokrétű kihívásokat, mint például azt, hogy teljesen saját implementációt kellet készíteniük az OpenGL-hez, hogy meghajtsák az akár 80 grafikus porton kommunikáló rendszert.

A GPU Napot támogató és az önvezető autók képfeldolgozó rendszerét fejlesztő AdasWorks Kft. képviseletében Takács Árpád beszélt az önvezető autók társadalmi és technikai kihívásairól, illetve az NVIDIA eszközökön futtatott, neurális hálókra épülő kamera-képfeldolgozó megoldásaikról, amelyek képesek valós időben felismerni a gyalogosokat, járműveket, azonosítani a sávokat, vagy éppen a térkép szolgáltatások számára összegyűjteni adatokat.

Gernot Ziegler az ausztriai Geofront e.U.-tól egy élkereső algoritmus ismertetett, amely kifejezetten a GPU-s masszívan párhuzamos környezetekre lett kifejlesztve, segítségével akár a beágyazott OpenGL ES/WebGL-ben is valós időben lehet a kameraképeken egyenesekkel határolt alakzatokat felismerni.

A Mediso Kft. részéről Balogh Zsolt mutatta be az orvosi CT felvételeken megjelenő gyűrű alakú képhibák eltüntetésére fejlesztett algoritmusukat, amely CUDA segítségével képes nagy mennyiségű CT kép rekonstrukcióját és szűrését végrehajtani.

A fentiek mellett számos más előadás került bemutatásra a fizika, a csillagászat és a képfeldolgozás témaköreiből, melyek bárki számára megtekinthetőek a konferencia weboldalán. A Wigner GPU Labor által szervezett eseményekről a gpu.wigner.mta.hu oldalon lehet tájékozódni.

Némi műhelytitok is kiderült vacsora közben, így eljutottak hozzánk azok az információk, amelyek a GPGPU iránt érdeklődő közösséget érdekelhetik. Többek között kiderült, hogy a SPIR-V-nek nem egy, hanem két specifikációja van SPIR-V for graphics és SPIR-V for compute néven. A Vulkan API az előbbit használja, míg az OpenCL 2.1 az utóbbit. Ez azt is jelenti, hogy egy Vulkan API-hoz készült SPIR-V implementáció nem eredményez gyakorlati támogatást az iparág által nagyon várt SYCL 2.2-höz, vagyis a szabványos GPGPU-s platformot továbbra is eredményesen lehet szabotálni. Az is rontja a helyzetet, hogy az AMD is elsődlegesen a saját Boltzmann Initiative szoftvercsomagjára koncentrálna az OpenCL helyett.

A hír a hivatalos leírásra és Nagy-Egri Máté Ferenc (Meteorhead) beszámolójára épül.

Hirdetés

A tökéletes házimozi rendszer összeállítása: TV, hang és kiegészítők

PR A tökéletes házimozi rendszer kialakítása izgalmas, ugyanakkor összetett feladat, amely megannyi döntést követel. Az optimális élmény érdekében hangsúlyos figyelembe venni a különböző házimozi berendezések jellemzőit és előnyeit.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés