Athlon 64 X2: kétmagos trónkövetelő

SMT-teszt

Meg szerettünk volna győződni arról is, hogy az egyes alkalmazásokon kívül egy kétmagos Athlon 64 processzor jótékony hatással lehet-e az egyszerű multitaszkolásra (simultaneous multithreading, SMT). Ennek érdekében két programot vettünk elő, a háttérben WinRAR tömörítések futottak (egyszálas program), míg az előtérben a 3DMark03 első tesztjét futtattuk le. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a különböző processzorok esetében a háttérben történő tömörítés mennyire megy a játszhatóság rovására. Természetesen a WinRAR helyébe bármilyen más program behelyettesíthető, és a 3DMark03 helyett is lehet akár UT2004-re vagy Far Cry-ra gondolni. A Pentium D-t bemutató tesztben itt a 3DMark03 helyett Far Cry demót futtattunk, azonban a demó lefutásának hossza processzoronként változott, így egy fix lefutási idejű demó/játék után kellett néznünk, melyet a 3DMark03 személyében meg is találtunk.

Elsőként azt teszteltük le, hogy egy azonos órajelű egymagos és kétmagos processzor milyen fps-értékeket produkál 3DMark03 alatt, ha a háttérben nem fut semmi. Az elmélet azt súgja, hogy a két processzornak azonos sebességgel kell a tesztet futtatnia, hiszen a kétmagos processzor második magja nem szól bele az eredménybe. A gyakorlat hozta is az elvártat, a két processzor gyakorlatilag ugyanolyan fps-ekkel futtatta a játékot.

Második tesztünkben a háttérben elindítottunk egy WinRAR tömörítést, és így futtattuk le a 3DMark03 tesztet. Az eredmény egyértelmű, (mint később ki fog derülni) a kétmagos processzoron a játék sebessége nem változott, ellenben az egymagos Athlon 64-en a játszhatóság már korántsem triviális.

Amikor a háttérben elindítunk még egy WinRAR tömörítést, a kétmagos processzor továbbra is kiemelkedő sebességgel futtatja a játékot, ellenben az egymagos processzoron még tovább csökken a játékban mérhető fps-ek száma.

Összegezve a látottakat, amennyiben a háttérben nem fut semmilyen más program, egy egymagos processzor ugyanolyan gyorsan futtatja az adott játékot, mint egy kétmagos processzor. Ha a háttérben elkezdünk dolgozni, az fps-ek drasztikus mértékben lecsökkennek, hiszen az egy programszál végrehajtására specializálódott processzornak kétfelé kell osztani az erőforrásait. Ha további erőforrásfoglaló programokat indítunk el, az fps-ek száma még tovább csökken.

Egy kétmagos processzor esetében egy merőben új helyzet áll elő. Ha a háttérben elindítunk egy programot, a fő prioritást élvező program (játék) továbbra is ugyanolyan gyorsan fut, mintha a háttérben nem futna semmi. Bármily meglepő is, de úgy tűnik, hogy még két WinRAR tömörítéssel sem sikerült kellően leterhelni a második processzormagot, így az fps-ek még ebben az esetben sem csökkentek szinte semmit. Természetesen ha a háttérben egy sokkal erőforrásigényesebb programot (pl. renderelés) futtatunk, akkor még egy további alkalmazás beiktatása komoly sebességcsökkenést idézhet elő, mindez függ az összes futtatott programtól és az operációs rendszertől.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Gigabyte: fürge eminensek

    Nálunk járt a Gigabyte i-DNA termékcsaládba tartozó két alaplapja. Lehet-e egy alaplap intelligens? Kiderül bemutatónkból.

  • Kártyaosztás, lapterítés

    Aktuális körképünk fókuszában friss alaplapok és erős grafikus kártyák állnak.

  • Processzort? Duplát kérek!

    Friss áttekintésünkben a hazai piacon kapható 64 bites és kétmagos processzorok kerülnek a középpontba.

  • Olcsó processzorok tesztje

    Az AMD Sempron és az Intel Celeron D chipjei jó ár/teljesítménnyel bírnak. Összemértük a tudásukat.

Előzmények

Hirdetés