A felhőben játszani jó! Vagy mégsem?

Konklúzió

Rövid irományunk alapján nagyjából leszűrhető, hogy mit tud jelenleg a felhős játék. Gyakorlatilag kijelenthető, hogy sem képminőségben, sem pedig az input lag mértékében nem veszi fel a versenyt egy PC-vel. Éppen ezért felemás érzéseink vannak a szolgáltatással kapcsolatban. A késleltetést és a tömörítésből származó képminőség-veszteséget még le lehet nyelni, hiszen alapvetően a hálózat komoly korlátot szab a minőségnek, és ez egy legyőzhetetlen jelenség. A szerver oldalon azonban folyamatosan a magas teljesítménnyel jönnek a szolgáltatást kínáló vállalatok, aminek a grafika általános minőségén nyomát sem láttuk. Ha már akkora erőforrás áll rendelkezésre a szerveren, akkor egyszerűen nem várnánk azt, hogy komolyabb grafikai butításokkal szembesülünk. Erre egyáltalán nem számítottunk, és egyelőre ez tűnik az egész koncepció leggyengébb pontjának. Ezek után nem igazán értjük, hogy a gyártók milyen jövőt látnak az egészben. A felhő alapötlete nagyon jó, és számos esetben a gyakorlati megvalósítás is működik, de a játékok mellett azt kell, hogy mondjuk, az egész rendszer vérszegény.

A hardcore rétegnek a mostani formájában nem fog tetszeni a felhős játék, mivel túl sok kompromisszumot kell kötni. A hétköznapi játékosok esetében már árnyaltabb a helyzet. Az utóbbi csoport alapvetően könnyebben barátkozik meg a különböző hiányosságokkal, így egy próbát mindenképpen tehetnek, hiszen mindkét fentebb említett szolgáltatás ingyenesen elérhető egy-egy rövid teszt erejéig. Ettől függetlenül úgy gondoljuk, hogy a kliens oldal még számukra is jóval előnyösebb.

Doom 3-at a telefonra!
Doom 3-at a telefonra!

A negatívumok mellett meg kell említeni a pozitívumokat is. Azzal, hogy egy játék a felhőben fut, lényegében egy gyengébb okostelefonon is elindítható lesz. Ezzel ledönthetőek az adott hardver képességeiből eredő akadályok, ami nagyszerű lépés egy szebb, jobb jövő felé. Valójában ez az a pont, ahol a felhős játékot kínáló szolgáltatóknak át kellene gondolni a stratégiát. A legtöbb elérhető játék szimplán egy PC-s verzió, némileg átalakítva, hogy megfelelő legyen a szerver oldalon keletkező követelményeknek. Ez önmagában azt jelenti, hogy az irányítás PC-kre szabott, azaz rendszerint billentyűzettel és egérrel történik. Ha mindezt átalakítanák a táblagépekhez, illetve az okostelefonokhoz, akkor az egész koncepció sokkal több értelmet nyerne. Szintén fontos lenne a felhős programokba implementálni az automatikus célzást, ami a konzolok esetében bevált. A PC-s játékoknál természetes, hogy precízebb vezérlést lehet egy egérrel elérni, így ez a funkció rendszerint ki szokott maradni a portokból, de a magas input lag miatt erre – véleményünk szerint – nagy szükség lenne a felhőben.

A felhős játékot természetesen megpróbáltuk objektív szempontok alapján értékelni, de elkerülhetetlen egy ilyen típusú elemzésnél a szubjektív benyomás, hiszen nincsenek számokban kifejezhető minősítési lehetőségek. A szolgáltatás a jelenlegi formájában számunkra nem fest tetszetős képet, de látható benne a potenciál. Éppen ezért arra buzdítanánk minden kedves olvasót, hogy tegyen egy próbát vele. Tekintve, hogy mindez ingyenesen megoldható, gyakorlatilag nincs mit veszteni. Természetesen az egyéni véleményeket várjuk a cikk topikjában!

Abu85

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés