Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Downsampling

    senior tag

    válasz ctrlaltdel13 #32404 üzenetére

    Nem nagyon akarok beleszólni, de ahogy csökkented a hangerőt, azzal együtt csökkented (lényegében tökéletesen párhuzamosan) a rendelkezésedre álló dinamikatartományt. Van egy Emotiva előfokom, ami decibelben írja ki az éppen használt hangerőt. Mínusz 100 decibelről indul és plusz tízig használható (az már csak hab a tortán, hogy 0,25 decibeles lépésekben állítható mindez). A halk tartomány olyan mínusz 50 alatt kezdődik, tehát, ha mondjuk éjjel, halkan szeretném hallgatni, akkor olyan 50-60 decibellel csökkentem a hangerőt, de egyben a dinamikatartományt is. Ráadásul a decibelskála, mint tudjuk, logaritmikus. 60 decibelnél még egy-két decibeles hangerőnövelés is alig hallható, bezzeg mínusz 20-nál már nagyon sokat ugrik vagy éppen csökken a hangerő. És a dinamika...
    Az emberi fül működése pedig (sajnos) olyan, hogy minél halkabb egy hang, annál kevésbé érzékeli a mély és magas hangokat. Ilyenek vagyunk emberek, ezzel lehet szembe menni (loudness kapcsoló, hangszínszabályzó - vagy olyan erősítő, ami bár azt hitet el veled, hogy nem nyúl bele a hangba, de kisebb hangerőn a tudtodon kívűl mégis, azaz csal). Ez utóbbit mindennek nevezném, csak éppen nem egy értékes erősítőnek... Sokan alkalmaznak ilyen vagy olyan csalást. A lényeg, mindegyikben van némi felesleges elektronika, ami bár kis hangerőn elhiteti veled, hogy milyen szuperül szól, de valójában többet árt, mint használ.

    Ezekkel lehet vitatkozni, okos eladókra hallgatni, de vagy elfogadja az ember a fizika és az emberi biológia alapjait, vagy megvásárolja a "okos" eladó által favorizált hazugságot...

    Mellesleg az Arcam akármennyire is nem az olcsó kategóriában van, sajnos nagyon is színezi a hangot, mondom ezt úgy, hogy volt három Arcam AVR-em és két AV processzorom tőlük. Ismerem a hangképüket, szerethető, de tudni kell, hogy nem a nyers valóságot kapom, hanem olyasmit, ami kényeztet... Ki mire vágyik... Én már nem a becsapásra...

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz BBéci #32408 üzenetére

    Csak óvatosan jegyzem meg (a partvonalról, mivel már évek óta csakis sztereó rendszerem van), hogy ha egy erősítő alapvetően erőtlenül szól, dinamikátlan, akkor ne azt mondjuk, hogy kis hangerőn rosszul szól. Valószínűleg, más hangerőn is. Kis hangerőn (ez alatt most az éjszakai, nagyon halk üzemmódot értem - ami szintén mindenkinél más és mást jelenthet) lényegében minden erősítő rosszul szól, vagy legalábbis nem dinamikusan...

    És azt is aláírom, hogy egy házimozi erősítőnél kevésbé számít a hang színezése, vagy akár az, hogy kis hangerőn kiemeli a sávszéleket, már műfaj. De a fizika itt is ugyanúgy érvényesül.

    Amúgy meg szerintem BBéci tanácsaira lehet építeni, mivel ő van olyan helyzetben, hogy sokféle készüléket tesztel, megismer. De emellett én is csak tanácsolni tudom, hogy használtban érdemes nézelődni, pláne 300 ezer forinttal (kb. 1000 eruóval) már biztosan lehet jóféle masinákat találni.

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Dorian #32411 üzenetére

    Ebben neked tökéletesen igazad van, de ha alapvetően a minimális hangerő (lényegében a nulla hangerő) és a maximális hangerő közti különbséget csökkentjük, akkor ne várjunk koncertdinamikát.
    Amúgy ezt nem csak erősítő tudja befolyásolni, hanem a hangsugárzó is, igen jelentős mértékben. Épp most zajlott le nálam egy igen komoly hangsugárzócsere, és ezt most már a gyakorlatban is tudom igazolni (szerencsére jó irányba mozdult el ez a paraméter)… (kicsit olyan, mintha az új hangfalaimba beépítettek volna egy loudness kapcsolót, mert mintha teljesen letojnák, hogy nekik éppen halkan kell szólniuk, de a mély és magas hangok ennek ellenére tovább élnek, és így is dinamikusan szólnak - erősítőcsere nem történt). Az eddig tapasztalatom az, hogy erre nagyon kevés hangsugárzó képes, és kell hozzá jó partner is erősítő képében... :).

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz ctrlaltdel13 #32418 üzenetére

    Szerintem, amikor azt hiszed, hogy "minden fasza", na akkor érzed jól magad. Ha a hozzáértő neked mindent bemér, az olyan távol lehet a neked tetsző hangtól, mint Makó Jeruzsálemtől... Az én fülem, az én hallásom, az én ízlésem - miért bíznám más fülére, hallására, ízlésére - még akkor is, ha hoz mindenféle ketyerét?

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Nemir Ombe #32421 üzenetére

    Ez így van. Egyetértek. Ettől még van aki szívesebben él együtt azzal, ami az ízlésének felel meg, mint mondjuk a valóságot adja vissza a legélethűbben. Szerintem ebben az égvilágon semmi ellentmondás nincs. Ki mire törekszik?
    Én pl. arra, hogy a két fogalom minél inkább közelítsen egymás felé...

  • Downsampling

    senior tag

    válasz ctrlaltdel13 #32422 üzenetére

    Ebben sincs semmi ellentmondás: a színezett hangú AVR-eket is be fogja mérni a műszer. Legfeljebb az neked nem fog tetszeni. Ahogy az sem biztos tetszik, ha egy AVR nem színezi a hangot ami szintén lehet műszeres beállítás, de akár manuális.
    Ha valós hangot akarsz, akkor menj el egy koncertre. Nyilván ez játékfilmek estében nem kivitelezhető - de ott nem is beszélhetünk valós hangról. Ha pedig az AVR-t zenére fogod használni, zenehallgatásra, akkor már rég rossz úton jársz - de szerintem te nem ezt szeretnéd, hanem jó házimozit.

    Én nem vagyok tesztelője az AV-eszközöknek, ellenben sok tesztet olvastam már, és nem ritka (sőt!), hogy vagy teljesen hibásan állította be az adott AVR saját magát a mérőmikrofonjával, vagy csak nem járt messze a jótól (és némi segítség kellett a felhasználótól).
    Ha viszont azt érted bemérésnek, hogy hívsz magadhoz egy akusztikai szakembert, mindenféle műszerrel, hogy neked kimérje a szobád akusztikáját, az esetleges káros rezonanciapontokkal, stb, akkor valószínűleg többet is rá tudsz áldozni egy jó AVR-re, mert csak ez a nem éppen egyszerű műtét elviszi a teljes házimozira szánt pénzed...

    Mellesleg említettem, hogy évek óta semmi közöm a házimozihoz, ennek egyik oka, hogy a házimozizás egy fitkív, nem valós hangzás megkeresésére irányul, ami kizárólag ízlés kérdése. A valós hifi, vagy inkább audiofil hangzás keresése pedig sokkal közelebb áll hozzám, a zeneiséghez. Éppen ezért olyasmibe nem is kívánok beleugatni, hogy mi lehet fontos egy házimozit építő ember számra, de az szerintem mindkét esetben igaz, hogy a saját fülre való hagyatkozás sokkal fontosabb, mint adott műszerekre bízni magunkat. Mert hiába a tökéletes paraméterek, ha az neked nem tetszik.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz #98221312 #32449 üzenetére

    Amúgy, ha az embernek nincs ilyen kedves ismerőse, hol lehet ilyeneket beszerezni?

  • Downsampling

    senior tag

    válasz öhhöm #32499 üzenetére

    Nekem lenne több észrevételem is, egyeiket se vedd személyeskedésnek vagy sértésnek, kérlek:
    1. Nem szerencsés keverni a zeneszerkesztést a zenehallgatással. Mindkettő másról szól. Az utóbbi simán élvezetet nyújt, a másik viszont pont arra szolgál, hogy a szerkesztendő anyag hibáira hívja fel a figyelmet. Tehát míg az egyik már a kész, elvileg "tökéletes" hangot adja neked, a másik analizál, tehát segít abban, hogy észre vedd a még nem tökéletes részleteket.
    2. Nem véletlenül használnak a mai napig a legprofibb stúdiók is (általában aktív) monitornak kisebb méretű dobozokat, mint álló hangfalakat. Hiába kevesebb így a mélytartomány, de a munkájukhoz sokkal fontosabb a monitordobozokra jellemző részletező, precízebb, analitikusabb hangkép. Ezt csak hazavágni lehet egy szubládával. Az, hogy zenehallgatáshoz használ-e az ember szubládát, mindenki magánügye (ennél durvább eseteket is láttam, halottam már), de zeneszerkesztéshez lényegében tilos.
    3. Egy stúdióban lehetőleg kerülik az RCA kábelezést. hatalmas és hosszú kábelezésről beszélünk, ahol az RCA összekötők rengeteg zajt, nem kívánatos jelet szednek össze. Egy ilyen kábelrengetegben a hosszú vezetékek használata öngyilkosság. Éppen ezért a profi hangtechnikából vett XLR (szimmetrikus) kábelezést használják (akárcsak egy jobb házimozinál). Ahogy leírtad, nálad is lehetnek jó hosszú összekötő kábelek - RCA kialakítással. Én legelőször ezt szüntetném meg.
    4. A szubkábel is képes a teljes frekvenciatartományt közvetíteni, ahogy egy kétfilléres bármilyen drót is. Nem attól szubkábel, mert csak a mélyhangokat továbbítja.
    5. Azt gondolom, hogy sem a szubkábelezés, sem a normál RCA kábelezés nem oldaná meg igazán a problémád, akármennyire is az olcsóságra törekszel. Ezt a rendszert csakis költségesen lehetne vagy zeneszerkesztésre, vagy zenehallgatásra módosítani. A kettő együtt sosem fogja ellátni egyik feladatot sem. Én két rendszer kiépítésében gondolkodnék, ami eleve a legköltségesebb, de egyben a leginkább célra vezető megoldás.
    6. Ez szerintem messze nem házimozis téma, igaz a kábelezés miatt vannak átfedések.

    U.I.: az Y szubkábel igen, egy mono jelet továbbít.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz öhhöm #32512 üzenetére

    1. Vajon két "sima" összekötő kábel miben különbözik egymástól? (Szerintem a kérdés innen kezdődik, és nem azért, mert nem hiszek abban, hogy igenis különbözhetnek, nagyon is - de mégis, valahol egyben parasztvakítás is. Vagy mégsem?)
    2. Attól függ, milyen irányban kötöd az erősítő és a szubláda közé, pontosan azt teszi, amit leírtál.
    3. Nem nekem kell együtt élned a rendszereddel, tehát neked kell tudnod, hogy elég-e, ha egyszerűen kikapcsolod a szubládát. És adott esetben költeni sem nekem kell rá...
    Szerintem a lényeget megválaszoltad magadnak... :K

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Quetz #32556 üzenetére

    Vagy kell venni egy pár jóféle T+A hangfalat (nem lesz olcsó). Az enyémek konkrétan 22 Hz-ig mennek le 3 db eséssel mérve. Ez még a legtöbb (és rohadt drága) szubnak sem nagyon megy.
    Én valami nosztalgiaféleség miatt tartottam meg a szubládámat, tök jól néz ki, lehet rá pakolni ezt-azt, de bekötve már jóideje nem volt (nem is lenne értelme, a T+A-k mélyebbre mennek... :K

    szerk: bocs, hogy megint beleugattam: nekem nincs házimozim, tiszta sztereó a rendszer...

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz BBéci #32573 üzenetére

    Pontosan! Ezzel teljesen egyet értek! Én nem azért nem használom a szubom, mert házimozinál nem kellene, hanem mert:
    1. Nincs házimozim
    2. Az én szubom nem egy komoly darab, csak jól néz ki. Egy sztereó rendszert meg tud támogatni (finoman, ésszel), de már erre sincs szükségem.

    Amúgy kipróbáltam bekötve szubot a T+A hangfalakkal. A szubom legalsó frekije 30 Hz körül van, a T+A dobozok bemnennek akár 20 Hz alá is. Volt, hogy a szubom membránja meg sem mozdult, amikor a T+A dobozokból hömpölygött ki a mély. Mivel két 300 wattos monoblokkom van, bőven van bennük tartalék, még kis hangerőn is néha olyat tudnak szólni egy-egy effektél, hogy a szívemhez kapok. Amit még szeretek bennük, hogy a lehető legkisebb hangerőn sem vesznek el a sávszélek, főleg a mélyek. Nem igazán lehet háttérzenélni velük, mert a basszus néha igenis előjön a háttérből.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Quetz #32567 üzenetére

    Nálam megvan a sok száz watt. Két Emotiva UPA-1 monoblokk csatornánként 300 wattot tud (rövid időre ettől jóval többet) 4 ohmon. Márpedig a T+A Pulsar TAS 1500-ok 4 ohmosak.
    Eleinte a T+A TMR 160 MKII volt a kiszemelt, de azok már tényleg valódi monstrumok, ahol lakom, összesen nincs akkora tér, ami azoknak elég lenne. Amúgy jól látható, hogy bár a Transmission Line dobozok milyen mélyre tudnak menni, és bizony azokat nagyon szépen is tudják megszólaltani, de az én első reflexes T+A-m sem kutya. Pláne úgy, hogy csak az alsó mély hangszóróhoz kapcsolódik a reflexport, a felső egy külön, zárt részben van! Így a mélyek még precízebbek, definiáltak, abszolút nem kenődik el az alja. Az is nagyon szuper, hogy maga a doboz valami iszonyatosan masszív, erős, szerintem semmiféle rezonanciája nincs, vagy legalábbis olyan alacsonyra került, hogy azt nem lehet érzékelni. A korábbi Tannoy-okra, ha rátettem a kezem nagy hangerőn, bizony lehetett érezni a rezgéseket. A T+A-n nincs az a hangerő, ahol azt a kezemmel érezném.
    Ha valaki ehhez a sztereórendszerhez még külön szubládát is igényel, ott valami nincs rendben a hallásával. De egy igazán jó, nem éppen kis méretű szubot el tudok ezek mellé is képzelni házimozin, olyat, ami még a T+A dobozoktól is nagyobbat tud szólni a 20-30 Hz-es tartományban. De szerintem nálam minden megvan ahhoz (erős végfokok, komoly tartalékokkal, a mélytartományt erőteljesen és precízem megszólaltató hangsugárzók), hogy sztereórendszerben is élvezetes lehessen mondjuk egy koncertfilm. Roger Waters pár éve kiadott The Wall Blu-ray koncertje a rengeteg effekttel (robbanások, helikopter, stb.) olyat szól nagy hangerőn, amit talán még koncerten sem hall így az ember. (talán ott csak a térhangzás miatt lehet nagyobb élmény a hang)

  • Downsampling

    senior tag

    válasz VoidXs #32608 üzenetére

    +még 1
    Volt több AVR-em is, meg sima végfok nélküli AV procim is, érdekes módon mindegyiknél az volt az alap,
    hogy 80 Hz-nél vágja a frontokra jutó frekvenciamenetet. Persze, ezt lehet módosítani, igény szerint. De vajon miért van így?
    Ugyanez a helyzet az Oppo BDP-105D-mnél is (amit mellesleg lehet használni sztereó vagy 7.1-es előfokként is - de ugyanez volt a helyzet a BDP-103-mal is, ami lényegében sima lejátszó, de annak a menüjében is meg lehet adni, hogy vágja-e a frontokra jutó mélytartományt. Alapból itt is 80 Hz van (ha jól emlékszem), de azonnal inaktívvá válik, ahogy bejelölöd, hogy csupán egy pár hangsugárzód van szubláda nélkül. (Amúgy 40 Hz a legalsó vágási freki).
    Amit itt sokan próbálnak elmagyarázni, az nem csak marketing-duma, amit gondolkodás nélkül átvettek és nyomatják fullban. Nem! A helyzet az, hogy a mélyhangok előállításához jóval több teljesítményre van szüksége az erősítőknek. Ha pl. 1 kHz-es jelet akarsz hallani (vagy mérni) mondjuk egy méterre a hangsugárzótól, ahhoz kisebb erősítőteljesítményre van szükség mint mondjuk az 50-60-70-80 Hz bármelyikéhez. Ráadásul a fránya hangsugárzóknak van egy olyan hülye szokása, hogy a teljes frekvenciamenetet nézve nem konstans az impedanciája, hol több, hol kevesebb a névlegesnél. Ha több, az nem olyan vészes, ha jóval kevesebb, az már lehet gáz (habár a mai erősítők ezzel is megküzdenek megfelelő védelemmel). A legtöbb hangfalnak - szinte kivétel nélkül - a mélytartományhoz közel, vagy már annak a határán, olyan 100-120 Hz-nél van a legdurvább minimuma (vagy esetleg még alacsonyabb frekin). Ez nem egészséges az erősítőnek, ami mondjuk már amúgy is nagy gőzzel dolgozik, erre ott jön egy 2 ohm alatti impedancia 100 Hz környékén. Nem jobb ezt a feladatot egy eleve erre a célra tervezett, önálló, nagy teljesítményű erősítővel rendelkező mélynyomóra bízni? Dehogynem.
    De ettől még nem kötelező! És én - kívülállóként - egyáltalán nem éreztem azt, hogy itt bárki is rá akarja erőltetni másra a saját filozófiáját, legfeljebb erősen ajánlják, de a leginkább azt olvastam, hogy próbáld ki így is, meg úgy is, aztán majd eldöntöd!
    És bizony, ha az erősítő már félhangerőn aktíválja a limitert, mert olyan kiugrások lennének (főleg a mélyszekcióban), amikhez már kevéske lenne, akkor annak nagyon durván a dinami issza meg a levét. És esküszöm, nincs szarabb egy dinamikátlan hangnál... Akkor inkább se mélye, se magasa ne legyen... :N

    Egy jó erősítő és jó hangsugárzó még a leghalkabb üzemmódban is érezteti a dinamikát...

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz VoidXs #32617 üzenetére

    Nyilván teljesen más mélyeket várunk egy sztereó rendszertől (ahol ugye főleg zenét hallgatunk, néha egy kis filmnézéssel - ez lennék én), mint egy főleg filmekre kihegyezett, rengeteg effektet életszerűen, de legalábbis élményszerűen megszólaltató házimozi-rendszerben. És bár a szubtartomány irányát nem halljuk, azt viszont képesek vagyunk érzékelni, ha a szubláda nem jó fázissal szólal meg. Ezért sem éppen ideális sztereórendszerhez a szubláda (de nyilván más okok miatt sem). Egyszer valaki (talán épp itt a PH-n) írta, hogy sokkal fontosabb, hogy egy hangsugárzó hogy szólaltatja meg a mélyhangokat, mint az, hogy milyen mélyre megy. És ezzel tökéletesen egyet értek. Ellenben a házimozinál mindkét paraméter igen fontos, míg pl. hangszeres zenét, főleg akusztikusat, vagy jazzt talán sokkal élvezetesebb állványos hangdobozokkal hallgatni, mint a mélyben jóval erősebb, ám kisebb színpadot, szűkebb teret, kevésé levegős hangképet megjelenítő állódobozokkal. Én valahol most a kettő között járok, és ez is volt a cél, de hangsúlyozom, ez sztereó rendszer, elsősorban zenére. Végre most már a hangfalaim is "felnőttek a feladathoz", és kompromisszumok nélkül szólnak bármilyen hangerőn, bármilyen zenén, a mélytartomány sem a gyengéjük (sőt!), és piszkosul jó dinamikára képesek.
    Mindezt összehozni házimozin nyilván bonyolultabb és költségesebb, de ha valaki olcsóbb megoldásokra vágyik, hát istenem, valahol el kell kezdeni... Nincs abban semmi baj. ;)

    Amúgy érdekes, egy másik topikon keresztül némileg összehaverkodtunk ELACielvtárs-sal (az utolsó szerzeményében is volt némi szerepem - féltem is, hogy majd jól a fejemhez vágja :) ), többször értekeztünk már az aduio-video világáról, tudva azt, hogy ő a házimozi megszállottja, én pedig sztereóban utazom. Sosem erőltettünk egymásra semmit, hanem inkább konzultáltunk, tanultunk egymástól. Szerintem nem kell mindjárt mindent mellre szívni, pláne úgy, hogy tényleg senki nem erőszakol senkire semmit. (És ezt úgy írom, hogy szerintem Laci sokkal több pénzt költött a rendszerére mint én, mégsem érzem úgy, hogy lekezelő lenne velem, vagy lenéző, mert nekem csak ez van, és azt sem érzem, hogy meg akart volna "téríteni"...

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Vhiktor #32689 üzenetére

    Elviekben ha nem adnak meg erről külön adatot, akkor a frekvenciamenetnek +/- 3db-en belülinek kellene lennie. Na most ez lényegében sosincs köszönőviszonyban a valósággal...
    A felső frekvenciahatár az egy normál hangsugárzó esetében sem számít különlegességnek, de az alsó, vagyis a 8 Hz még egy szubládának is a becsületére válna. Mivel se nem mértem, se nem hallottam ezt a fejhallgatót, de nekem is van a két Audio Technica mellett már jóideje egy Sennheiserem, így azt állíthatom, hogy bizony a mélyátvitel (ha nem is teljesen olyan, mint amilyennek írják), de képes megszólaltatni olyan mélyhangokat, amit eddig még egyik hangfalam sem tudott. Sőt! Volt egy idő, amikor azon hallgatva Kari Bremnes lemezeit, olyan mélyek jöttek elő (általában nagybőgőből), amikről nem is tudtam addig, hogy a zenében vannak. Aztán ész nélkül hajkurásztam olyan hangfalat, amik ezt a lényegében már bőven szubtartományt is képesek voltak lesugározni. Sosem találtam ilyet, bár volt, amelyikből már hallatszottak ezek a hangok, de viszonylag hallkan. A T+A az első olyan hangfalam, amik ezt a nagybőgőt nem hogy "eldugják", de olyan erővel szólaltatják meg a viszonylag kellemes hangerőn megjelenő zongora és a hölgy énekhangja mellett, mintha gyomorba rúgnának. Bődületes. DE azt kétlem, hogy ezek a T+A-k a 8 Hz-re képesek lennének. és ahogy írtam még szubládák nagytöbbsége sem.
    A Dalik meg pláne nem lesznek. Én sem becsülöm le ezeket a hangsugárzókat, de náluk is inkább az a helyzet hogy nem az a lényeg, hogy baromi mélyre menjenek, hanem, hogy azok a mélyek hogyan szólalnak meg.

    Fejhallgató és hangsugárzó sok tekintetben képtelen a másik tudására, ezek egyrészt az emberi hallás sajátosságaiból, illetve a fejhallgató és a hangsugárzó működéséből adódó sajátosságok.
    Amúgy 108 decibeles hangnyomás sem elérhetetlen hangsugárzóval, sőt. Ez sem eget rengető érték. De itt sincs megadva, hogy ezt miként mérték. Sőt, az pl. egy tipikusan olyan paraméter, ahol nem is lehet a fejhallgatót és a hangsugárzót hasonlóan mérni.

    Amúgy a Sennheiserem nem egy különösebben csúcsfüles. A két Audio Technica lényebében minden téren felülmúlja, még az utcai használatra szánt típus is. Sőt, lényegében mostanában kizárólag őt hallgatom, ha fülest veszek elő. Pedig ő a legkényelmetlenebb (a kicsisége miatt).

  • Downsampling

    senior tag

    válasz zonusz #32692 üzenetére

    Vannak az időre (évekre) kevésbé érzékeny peremtípusok, vannak olyanok, amik hamarabb öregednek. A jelenlegi hangfalaimat 1992 és 1994 között gyártották (mármint ezt a típusú T+A-t), de a mai napig nem voltak újraperemezve, és egyelőre ugyanúgy néznek ki, mintha vadiújak lennének. Pedig ezek a membránok a szubsugárzók hangszóróihoz hasonlóan hosszú kilengésűek, vagyis elég sokat képesek mozogni, dolgozni.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz amtibacsi #32686 üzenetére

    Érdekes, amit írsz. Nekem a Tidalra van HiFi előfizetésem, amit az Oppo 105D-vel közvetlenül el tudok érni.
    Valóban nagyon jó a hangminőség, főleg dinamikában, de a térrel nekem is vannak problémáim. Halgattam olyan felvételeket, amik nekem is megvannak ilyen vagy olyan formában, tehát offline, több esetben az eredeti adathordozóról (valamilyen korongról) összehasonlítva is az a véleményem, hogy a tér szűkösségét leszámítva tényleg jó a hangminőség. De majdnem mono hangzásúnak érzem, annyira nem különül el a két csatorna egymástól. Ezek szerint ez máshol is jelentkezik...

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32701 üzenetére

    Azt elárulták, hogy miben lesz más a hangzása a fagombokkal, mint a fémtüskékkel? Azért kérdezem, mert ez engem is érdekelne. Nálam a gránitlap+tüske nagyon nem vált be (egyedül a tér nagysága és a levegősség változott jó irányba).

  • Downsampling

    senior tag

    válasz BBéci #32705 üzenetére

    Igen, ezt megtapasztaltam. Az előző, teljesen más koncepciójú Tannoyoknak (amiknek a tömege is szinte nevetségesen alacsony volt a mostani T+A-khoz képest) összességében javított a hangzáson, főleg levegősebb lett tőle a hangkép, nyílt, precíz, sokkal jobb lett a térérzet. A frekvenciamenet is kiegyensúlyozottá vált, mivel előtte kicsit fátyolos volt a teteje és dinamikátlan a mélyszekció. Aztán jött egy nagyságrenddel jobb DAC a rendszerbe, ami szintén ebbe az irányba vitte el a hangot, és így már sok lett mindenből.
    A T+A teljesen más koncepció, itt eleve sokkal jobban rendben van minden alapból. A T+A dobozok súlyához képest most a gránitlapok tömege vált nevetségessé, és egyben a hangzás pocsékká.
    De érdekes volt mindezt úgy is megvizsgálni, hogy tüskéket raktam a dobozok alá. A Tannoyon a tüske+gránitlap volt a legjobb kombináció. A T+A -val a tüskéket még nem tudtam kipróbálni, mert jelenleg méretbeli eltérések vannak.
    De ez a fagomb dolog elgondolkoztatott, hogy hátha pont az ellenkező irányban viszi el a sávszéleket, ami nekem most jól jönne. A gránitlap egyértelműen kiköltözik a dobozok alól...

    attiss66: ha lesz már velük tapasztalatod, mindenképpen kíváncsi lennék rá! persze arra is, hogy mivel és milyen környezetben használod majd.

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32712 üzenetére

    Egy hangsugárzó nem csakis a hangszóró készletétől lesz jó vagy rossz (vagy inkább kellemesen hallgatható vagy kellemetlen). Sok függ a doboztól is, a kidolgozástól kezdve a méretezéseken át a jól eltalált formán (főleg a belsőn). A bizonyos frekvencián tapasztalt kellemetlen rezonanciák, "bedöngések" nem csak a szobaakusztika miatt lehetnek, a doboznak is vannak kritikus frekvenciái, ezeket a jobb (tényleg a legjobbak) meg is szokták adni. Az olcsóbb dobozokat MDF-ből készíti, általános a 1,5 centis vastagság. Az én korábbi Tannyom is ilyen volt, aztán erre jön rá a "bútorfólia". A minőségi dobozokat lényegében ilyen mag olyan fatömbökből "faragják". A mostani T+A dobozaim tömör fából készültek, 3 centis vastagságú minden oldala! És no fólia!
    Nem is nagyon találkoztam még kellemetlen rezonanciafrekvenciákkal. Az egy más kérdés, hogy a szobaakusztikám nekem csapnivaló (nem is itt lesz a végleges helyük - ezért erre most még nem költök, kár lenne kísérletezni). Lehet, hogy nálad is lehet javítani a szoba akusztikáján, de a hangsugárzókén még a tüskékkel, talpakkal sem. Azoknak inkább más szerepük van...

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32721 üzenetére

    Arra sajnos nem tudok válaszolni, hogy mi lenne, ha ezt megcsinálod. Nem értek hozzá, és a hangfalépítés nem véletlenül nem egy egyszerű dolog, lényegében művészet...
    Azt sajnos nem tudom, hogy a T+A hangafalaim milyen fából készültek, de a tömegük (cirka 35 kiló/db) nem csak a bennük lévő hangszóróktól ennyi... Amúgy, több T+A hangfallal is szemezgettem, mielőtt ezeket megvettem, és náluk szinte sztenderd a 3 centis falvastagság (esetleg még több a nagyobbaknál). A tömör fa dolog is biztosan igaz, s bár nyilván belül ezen felül alkalmaztak még sok-sok merevítést, de ahogy egyszer már korábban írtam, lényegében koncerthangerőn hallgatva őket, még a legdurvább basszusnál sem érzek semmiféle vibrációt, ha ráteszem a kezem a dobozokra. Bezzeg a korábbiaknál...
    Egyébként, ha érdekel a téma (mármint a hangfalépítés), a T+A dobozokról nagyon sok rajz kering az interneten, méretekkel. Főleg a Transmission Line rendszerűekről (de amúgy is azok a legkomolyabbak az ő kínálatukból). Akiktől ezeket a Pulsar TMR 1500-akat vettem, szintén T+A mintára szeretne saját maga építeni hangfalakat. A hangszórókészlete ezeknek VIFA, tehát az sem gagyi, és talán viszonylag könnyen beszerezhető. A srác amúgy nagyon ügyes, és szerintem, ha belevág, sikerülni fog neki. Ezeket a hangfalakat is ő újította fel (csak asztalos munkára és újrafényezésre volt szükség, a hangszórók remek állapotban vannak)…
    Az AVX-en van egy külön T+A topik, nem nagyon pörög, de szerintem bármiben készségesek, ha kérdez az ember, illetve ott van most egy olyan különlegesség eladó, ami egy jóval fiatalabb T+A, mint az enyém (szerintem legfeljebb 8 éves lehet), eredti ára 4500 euró körül volt a párnak, de a srác most 200 ezer forint körül akár házhoz is szállítja - nem mellesleg van itt olyan topiktárs, aki nem rég tőle vette a médiajátszóját, szerintem ő is bátran ajánlaná ezt az eladót). A hangfal típusa: T+A Criterion Tci 3
    [link]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Nemir Ombe #32727 üzenetére

    Említenél konkrét példákat (akár típusokat, márkákat - leginkább a magasabb, akár sok ezer eurós kategóriából? Mármint arra, hogy miből építik őket?
    Az is érdekelne, hogy a tömör fa miért hátrány, illetve az MDF (néhány ismert tulajdonságán kívűl) milyen előnyöket nyújt?
    Komolyan érdekel, nem kötekedésképpen kérdezem.
    :R

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32731 üzenetére

    Ahogy írtam, nem vagyok túl képzett hangfalépítésben.
    A Vifa (és a Seas), ha jól tudom, skandináv gyártók, akik elsősorban a magas minőségű hangszóróikról (akár mélysugárzók, középsugárzók, magassugárzók) váltak híressé. Neves hangsugárzó gyártók használtak (és tudtommal használnak a mai napig is) tőlük hangszórókészleteket. Kicsit mondjuk én is meglepődtem, mert szintén rákerestem a neten a Vifa-ra, de én sem azt kaptam, amire számítottam. Elképzelhető, hogy manapság már más a profiljuk? Nem tudom... 15-20-30 évvel ezelőtt a legjobbak között emlegették a hangszóróikat.
    Próbálok utána nézni...

    Amúgy én azért azt gondolom, hogy nagy fába vágod a fejszéd (akár szó szerint) ezzel a hangfalépítéssel. Korábban a néhány nagyobb gyártó készített a nevesebb típusaiból lényegében "lapra szerelt" házilag, otthon összeszerelhető kit-eket, de azok összeépítése sem lehetett annyira egyszerű. Szerintem ez már a nagyon haladó szint. Aki ilyenbe kezd, szerintem először nagyon tanulmányozza a hangsugárzók működési elveit, a különböző összefüggéseket, stb. Szerintem ez minimum megfelel egy egyetemi doktori szintnek... Gondolom én, de tényleg nem értek ehhez. Igazából azt terveztem, ha már odáig jutok, hogy végre megfelelő helyre költözhetek a hangfalaimmal és a teljes rendszeremmel együtt, akkor én kérek majd tőletek akusztikai tanácsokat, mert akkor már lesz értelme. Szóval, elég hülyén jön ki, hogy én a kis butagyerek most beleugrasztottalak ebbe a nagy tervbe... :)
    Akitől vettem a mostani hangfalaimat, szintén asztalos srác, s ahogy írtam, elég ügyes is lehet, de amikor elmondta a tervét, hogy magának akar építeni, hát, nem tudom... Ugyanakkor egyszer hallottam régebben, sok-sok évvel ezelőtt egy olyan ici-pici kis állványos dobozkát szólni (azzal mutatta be az eladó az erősítőjét, amit később meg is vettem tőle), amit megrendelésre készített neki egy ügyes kezű emberke. Amúgy egy darab tömbfából kifaragott doboz volt (talán ezért sem volt túl nagy), de bennem még ilyen kis doboz nem hagyott oly kellemesen mély nyomokat, mint az az egyedi dobozka! Ámultam, bámultam és füleltem...

    Egy Ebay-s keresés eredménye:
    [link]

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32735 üzenetére

    Ezek a Vifa M25 típusú 25 centis mélysugárók vannak a legendás T+A TMR160 MKII-ben:
    [link]
    Az enyéimben a kistesók vannak, 20 centis átmérővel.

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32743 üzenetére

    Hát, azt nem tudom, hogy olyat akar-e építeni, mint az enyém, szerintem komolyabbat, de abban biztos vagyok, hogy a legendás TML (Transmission Line) alapú T+A hangfalak adják majd az alapot... Ha gondolod, megkeresem - csak az a gond, hogy mostanában fog nősülni, így eddig sem volt egyszerű... (a hangfalépítéssel talán már a nősülés utáni depressziót próbálja kompenzálni, nem tudom... :) )

    Hű, ha ilyesmivel foglalkozol, akkor valóban van némi alapod ehhez... Gitárkészítéssel, esetleg javítással (klasszikus gitár) nem foglalkozol?

    Minden esetre minden tiszteletem, ha ebbe belevágsz! És drukkolok! :R

    (egyébként szerintem, ha teheted, hallgass meg egy-két T+A típust, talán nem árt tudni, hogy neked ez az irány bejön-e? Mondjuk még olyan emberre nem találkoztam, akinek nem jött be... :) )

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32743 üzenetére

    Nekem anno így mutatták be a TL (Transmission Line) elven alapuló T+A hangfalakat, konkrétan a TMR160 MKII-t:
    "A T+A TMR és T 160 nem bassreflex , hanem TL (transmisson line ) doboz. Elég bonyolult lenne elmagyarázni ,hogy pontosan mit is takarnak a különböző megjelölések ( zárt, bandpass,bassreflex , TL stb.) ,ennek a neten utána tudsz nézni. Címszavakban a mélyhangszórók átvitele nem lineáris , ráadásul az alsó határfrekvencia közelében van egy kis frekvencia sáv (rezonancia frekvencia -Fs,) ahol nagyon megnő a hangszóró elektromos ellenállása ( ohmos+ induktív ) , mely így az erősítőre is hatással van. https://subvoice.hu/hangdobozepites/elmelet/hangszoro1/ A zárt doboznál a térfogattal , a bassreflexnél a reflexcsővel van hangolva hangszóróhoz a doboz. A TL dobozoknál ez a hangfalba "épített " tölcsér , melynek hossza általában a frekvencia negyedhullámával egyezik meg. Általánosságban a zárt dobozoknak a tranziens átvitelük a legjobb , a bassreflexek mélyebbre mennek (az alsó sávot a reflex erősíti ) a zártaknál , de romlik a tranziens átvitel. A TL dobozoknál alacsony alsó határfrekvencia érhető el ,de színezhet ,ezért erőteljes doboz kell hozzá
    Persze néhány tapasztalati válasz. A TMR-t valóban célszerű nagyobb térben alkalmazni , ahol más hangfalak csak szubbasszussal tudnak megfelelő alsó mélytartományt létrehozni. (nálam is több próbálgatás után ezért esett rá a választás) . Maga a hangfal nem maszatolja a mélyeket , azaz jó a tranziens átvitele, csak a környezet. Célszerű távolabb rakni a faltól és erőteljes tüskékkel ellátni , elcsatolni a padlótól. Nagy mérete ellenére képes szép teret létrehozni, ehhez szereti maga előtt az igényes elektronikát."

    Sajnos a közbeszúrt linken már nem található meg az TL-elv rajza, de íme egy oldal, ahol azért akad némi olvasnivaló:
    [link]

    És egy keresés, amiben látható a "dobozok belseje", felépítése, és az is, hogy más neves gyártók is belemerültek a "témába":
    [link]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32746 üzenetére

    Sajnos én a nők azon részéve, akik az ilyen hobbikat komálják, még sosem találkoztam... Léteznek? :B

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Nemir Ombe #32756 üzenetére

    Köszönöm a válaszod, amellyel abban erősítettél meg, hogy a komoly minőségi kategóriában nem a 15 mm-es MDF-et használják. Hogy miért kellettek példák? Mert kíváncsi voltam a felhozatalra, ez olyan furcsa? Köszönöm! :R

    A hangfalépítésbe nem én akarok/akartam belefogni, sosem voltak efféle gondolataim, tehát a hsz-d második fele számomra irreleváns.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz bot1978 #32763 üzenetére

    Egy hobbit sosem szabad a megtérülés irányából megközelíteni. Pl. régi autók felújítása, vagy egyedi hangszerek készítése, stb. sosem arról szóltak, hogy olcsóbban megússza a készítő/felújító, mintha készen megvette volna.
    Mondjuk én nem ezért nem kezdenék bele, hanem sokkal inkább azért, mert túl sok ismeretlen terület van ebben, ezek tanulmányozása, aztán gyakorlati alkalmazása pedig rengeteg időbe kerülne. És ennyire nem mozgat meg, hogy saját kézzel hozzak létre ilyesmit. De ha valaki erre kattan rá, ott nem lehet ellenérv, hogy sokkal olcsóbban megúszná, ha...

  • Downsampling

    senior tag

    válasz bot1978 #32769 üzenetére

    Szerintem még sok más nagyon drága hobbi létezik. De nem tudom, erről miért engem próbálasz meggyőzni. Nem én akarok és sosem akartam ebbe belevágni. Nekem pl. a repülés a hobbim. Tudod mennyivel drágább, mint ez? :) (De ez gyerekkori bekattanás, szerinted te most ezt észérvekkel ki fogod tudni irtani belőlem? Vicces lenne... :) )

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Vhiktor #32783 üzenetére

    De nem is a specifikációt fogod hallgatni, hanem a hangjukat...

  • Downsampling

    senior tag

    válasz attiss66 #32805 üzenetére

    Szia!

    Én sok sikert kívánok neked, őszintén. Azonban nem hiszem, hogy fogok akár ide, de főleg a HiFI-s topikba bármit is írni, de még csak figyelni sem nagyon fogom ezeket mert úgy vettem észre, hogy hiába írom ugyanazt, hiába gondolom ugyanazt, amiket a már évek óta jól összeszokott haveri társaság, minden egyes szavamba belekötnek. Tegnap még a szubláda (elnézést subwoofer, szubb) működésével , definíciójával is kioktattak. Én már tegnap megírtam, aki összesen 20 ezer forintot szán egy sztereó rendszer hangsugrzóira (valami AEG rettenetekre), oda valószínűleg nem fog kerülni olyan minőségi zárt szublda több százezerért, ami valahogy javítaná a mélytartományt. Kaptam én a fejemre, hogy akusztikai elemek, meg ez-meg az, és nincs igazam. Aztán ma mit olvasok, hogy hát istenem, mégiscsak lehet filmet nézni 2.0-ás rendszerrel, meg hogy minke oda szub. Ha én mondom, egy dilettáns barom vagyok, ha az évek óta topikhaver, akkor az "nagyigazság"!
    Köszönöm, elég volt a két topikből (igaz, főleg a másikból)!
    (habár több mint harminc éve hobbim a zenehallgatás, a hangrendszerem építgetése, és mostanra eljutottam oda, hogy valószínűleg a főbb komponenseket nem igazán fogom cserélgetni, csak majd finomhangolni az egész rendszert, ha már a végleges helyükre kerülnek - de ezek szerint még mindig pisis kis hülye vagyok ahhoz képest, aki AVR-t akar venni 100 ezerért, amire ráköt két 20 ezres AEG "hangfalat", meg egy szintén pár ezres szubot (ami szerintem még 50 Hz-re sem megy le, csak valami kiemelést csinál 50 és 100 Hz között, és így azt próbálja elhitetni, hogy mennyire ütős, dinamikus a hangzás) és ezt az ultraszar 2.1-et nevezi sztereó rendszernek..

    Sok sikert!

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Nemir Ombe #32912 üzenetére

    Erre a kábeles vudu vagy nem vudu dologra több saját tapasztalást is fel tudnék hozni (mondjuk azt is, hogy kb. a 30 évvel ezelőtti önmagamhoz képest miként változott meg a véleményem a "kábelezés fontossága egy baromságtól" a "hogyan találjam meg a rendszeremhez a legjobb kábeleket - nem csak hangsugárzókábelt, hanem mindet - a lehető leghatékonyabban", csak ez rohadt hosszú lenne).
    Vagy 5-6 éve történt, hogy a már jól kiismert akkori (KEF) hangsugárzóimhoz és erősítőmhöz (CA) vettem egy agyonfavorizált, eléggé jónevű, de mégis viszonylag olcsó színtiszta ezüst hangfalkábelt. Na, egy darabig odáig voltam, meg vissza. Aztán egy (akkor még számomra új) felvételt először fejhallgatón keresztül hallgattam meg Kari Bremnestől. Gyönyörű volt, gyerünk toljuk a hangfalakon is! Aztán jött a csalódás, a főleg énekből és zongorából álló dalból eltűnt az időnként megszólaló nagybőgő! Vagyis a hangsugárzóimból megsem szólalt ez a hangszer! Akkor eldurrant az agyam, első blikkre minden cuccom el akartam adni. Szerencsére pár nap alatt lehiggadtam, és visszakötöttem egy próbára a nagyon régi, filléres CA hangfalkábelem, és halljak csodát, lett nagybőgő! Igaz, nem olyan hangsúlyosan, mint a fülesből, de csak megjött. Aztán szépen el kezdtem csereberélni a többi kábelt is, és akkor jöttem rá, hogy mennyire faszán sikerült félre hangolnom azt a nem túl drága, de azért nem is rossz rendszerem. Az is igaz, hogy az KEF hangfal (már nem emlékszem a pontos típusára) sem volt egy basszusban erős példány... De bizony a kábelekre nem árt odafigyelni. Pedig én is tanultam fizikát, és olvastam (még a régi, ikonikus) HiFi Magazint, hogy márpedig...De mégis! Nem hiszek a vuduban, ki nem állhatom a placebo-világunkat, a természetgyógyász-baromságokat, de a kábelezés az más. Most már más!

    (amúgy hallkan jegyzem meg, hogy a mostani T+A hangfalaim úgy tolják a bőgő hangját ebben a Kari Bremnes dalban, hogy itt még az a korábban leszerepelt ezüst kábel is jöhetne! Pedig, egyelőre még a szerintem a hangot rossz irányba eltoló gránitlapokon állnak, a nagyjából négyéves, 25 ezer forintos Nordost hangfalkábelekkel, és még a tüskék becsavarására sem került sor. Igaz, várom a homokkőlapokat, na majd akkor...) :B

  • Downsampling

    senior tag

    válasz #98221312 #33051 üzenetére

    Lényegében te tudod, milyen vastag a szőnyeged, milyen súlyúak a hangsugárzók és mekkorák a tüskék. De ha az van, ami általában szokott lenni, akkor a tüske lényegében átfúrja a szőnyeget (hacsak nincs alattuk alátét), így lényegében azok is a parkettába fúródnak. Nálam biztosan ez lenne a kb 35 kiló/db hangfalak esetében. De nálam gránitlapon vannak, ráadásul alátétekkel.

    Amúgy, ha majd megjön a két, direkt ehhez a hangsugárzóhoz tervezett homokkő lapom, valszeg lesznek kérdéseim csillapítási témakörben. Egyelőre a tüskék iszonyat sokat hoztak a konyhára (tegnap szereltem fel őket), de a gránitlapokról még mindig az a véleményem, hogy többet ártanak, mint használnak... ha a homokkőnél is marad az a pár, nem vészes probléma, akkor jövök kérdezni (ha lehet úgyis, hogy nem sztereó a rendszerem - mivel a hifis csoport inkább napokig elmélkedik még arról is, hogy miként befolyásolja a hangot, ha a légy hosszában vagy keresztben szál rá valamelyik komponensre - nulla gyakorlatiasság és konstruktivitás mellett).

  • Downsampling

    senior tag

    válasz migabi24 #33060 üzenetére

    Valószínűleg igazad van. Egyre több helyről hallom ugyanezt.
    Nálam az M6-os tüskék adottak voltak, és még egy régebbről marad gránitlap pár is (ami az előző hangfalamon tényleg sokat javított tüskékkel), de utóbbi biztosan menni fog (ha valakinek kell, ajándékba adom). A homokkő lapokat pedig akkor rendeltem meg, mielőtt még nem tudtam, hogy létezik a Soundcare Superspikes.

    Viszont valószínűleg valamilyen akusztikai csillapításra biztosan szükségem lesz, mert a legfelső magastartomány iszonyatosan erőssé vált. Ezen szerintem a homokkő sem fog változtatni, illetve a hangfalimhoz nagyon jól passzoló (egyelőre még be nem szerzett) hangsugárzókábel sem. Pontosabban ez utóbbi mindent még jobban tolni fog az arcomba, ami viszont már azzal jár együtt, hogy a mélyből is túl sok lesz (ezért nem mertem még kábelt váltani - egyelőre nem ott szól a rendszerem, ahol a végső helye lesz). Most a mélytartomány pont jó, iszonyat pontos, dögös, precíz. a mostani állapotban úgy szól a rendszer mintha egy eszméletlenül jó koncerthangosítást kereszteztek volna valami szuper audiofil berendezéssel. Dögös, dinamikus, iszonyat mélyre megy, de ugyanakkor levegős, jókora teret csinál, és jól definiálja a hangszereket. SACD-t hallgatni egyenlővé vált a gyönyörrel! (csak már attól tartok, mikor adják meg magukat a csipogók - pedig nem torzítanak, csak iszonyat erővel szólnak).

    [ Szerkesztve ]

  • Downsampling

    senior tag

    válasz migabi24 #33063 üzenetére

    Amióta a hangfalak alá toltam őket, azóta van. A kismegszakító pedig már évek óta... :)
    A gránitlap az előző hangfalaimmal is ugyanezt tette, de ott jól jött. itt most nem.
    A tér, a levegősség, a nagy színpad, a részletek megjelenítése viszont egyértelműen a tüskéknek köszönhető.

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Dorian #33070 üzenetére

    Tudom. (nem is volt kérdés, hogy ki fog kerülni). :U
    De :R a megállapítást!

  • Downsampling

    senior tag

    válasz BBéci #33076 üzenetére

    És ha romlást hallok?
    Amúgy tetszik ez a birka/csorda asszociáció...nyilván mindenki birkacsorda tagja, aki kísérletezik (másokat követve, vagy mások hibából tanulva - szerintem ez a legolcsóbb módja, mielőtt az ember bármibe is belekezd). Szerintem ez sem rosszabb/jobb, mint mondjuk akusztikai elemekkel variálni...

    Amúgy tök jó, hogy mindenki a lényeget vette le: kezd összeállni a rendszer, és később az akusztikai csillapítással kapcsolatban lennének kérdéseim Ehhez képest mindenki kioktat, hogy tulajdonképpen egy birka vagyok... szép csapat... :U :(((

Új hozzászólás Aktív témák