32 magos lesz az első Larrabee

Számos alkalommal írtunk már az Intel Larrabee kódnevű lapkájáról, melyről mára tudni lehet, hogy a Binned Rendering névre keresztelt technológiát használja majd a leképzéshez. Legutóbb Michael Abrash is felszólalt a termék forradalmi mivolta mellett, ám konkrétumot mindeddig nem lehetett hallani. A csendet egy kiszivárgott fénykép törte meg, mely minden bizonnyal a nemrég megrendezett pekingi IDF-en bemutatott diát prezentálja. A meglehetősen rossz minőségű képen az első Larrabee lapka van, melyen jól láthatóan 32 processzormag és 8 darab négy csatornával operáló textúrázó blokk kap helyet.

A 45 nm-es gyártástechnológiával készülő Larrabee várhatóan 600 mm² kiterjedéssel rendelkezik, így nem tekinthető egy kisméretű chipnek. Maga a Larrabee mag egy négy programszálat kezelő in-order típusú rendszer, azaz nem képes az utasítások menet közbeni átrendezésére. Ez a felépítés a fejlett előbehívó algoritmusokra támaszkodva megfelelő a 16 utas, 512 bites vektoregység "etetésére". A magok órajele még nem ismert, de Michael Abrash szerint az első Larrabee több mint egy TFLOPS-os teljesítményre lesz képes, aminek az eléréséhez a friss adatok birtokában minimum 1 GHz-es órajel szükséges.


Larrabee - Fotó: PC Games Hardware [+]

A magszám birtokában érdemes némi számolgatást végezni a várható teljesítményről. Az Intel szerint a Larrabee nagyon szereti az Unreal Engine 3-at, így kedvezve a terméknek, a teljesítményt határoljuk be a Gears of War segítségével. Ennél a pontnál az alábbi dokumentumból kell kiindulni, amelyben az Intel 1 GHz-es magórajelnél jelzi, hogy hány Larrabee mag kell ahhoz, hogy az adott képkocka 60 fps sebességgel legyen kiszámolva. Egy kevés kalkuláció után eljutunk oda, hogy egy 32 magos Larrabee 1 GHz-es órajel mellett 120 fps sebességgel futtatja majd a Gears of Wart 1600x1200-as felbontásban (ez az érték természetesen elméleti számításokra épül, és a skálázásnál 100%-os hatékonyságot feltételez). Erre a teljesítményre a mai rendszerek közül egy AMD Radeon HD 4890, illetve egy NVIDIA GeForce GTX 275 vagy GTX 285 képes.

Természetesen közel sem biztos, hogy a Larrabee 1 GHz-es órajelen debütál, de az sem mellékes, hogy nem is a jelenlegi termékpalettából kap majd ellenfelet. Mindenesetre tisztán látszik, hogy az Intel nem a játékosok igényeit célozza meg, hanem a nagy teljesítményigényű számítási feladatok piacán akarják védeni a pozíciójukat az NVIDIA és az IBM terveivel szemben. Előbbi vállalat a CUDA platformmal, és az új tervezésű GT300 lapkával fog versenybe szállni, míg az utóbbi cég a Cell processzor segítségével próbál minél nagyobb részesedéshez jutni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés