Külső, ergonómia
A FujiFilm mondhatni szárnyal: világszerte jól fogadták anno „most a lét a tét” lépésüket, amikor beindították a retró-őrületet az X100-zal. A siker kulcsa azonban nem csak az eltalált dizájn és a remek képminőség volt, hanem a vásárlóorientált hozzáállás is: a marketingesek a gyártó mérnökeivel karöltve figyelték a reakciókat, és nem legyintettek, nem hunytak szemet, ha a sok dicséret mellett csípős kritika is érte újszülöttjüket.
Sőt, amikor a közönség egy cserélhető objektíves X100 iránti igényt formált meg, a Fuji lépett, ráadásul igen nagyot és súlyosat az X-Pro 1-gyel. Azt – nyilván – senkinek sem köti az orrára a japán gyártó, hogy annak idején kész útitervvel álltak-e neki az X család bevezetésének, vagy ad hoc jelleggel hozták meg a döntéseket. De szinte biztos, hogy igen konkrét elképzelésekkel álltak neki a tervezésnek, és biztos, hogy volt A és B terv attól függően, hogy milyen lesz az X100 fogadtatása.
Nos, a Fuji teljes X sorozata igazi sikersztori lett, azonban az X-Pro 1 félmilliós árával sokak számára egy elérhetetlen álom marad(t). A gyártó fejesei ezért gondoltak egyet, és megalkották a kisebb és olcsóbb X-E1-et, amely – amint az látni fogjuk – nem igazán marad el nagytestvérétől, sőt! Az újdonság lelkét ugyanaz a 16 MP-es X-Trans CMOS érzékelő és EXR Pro képalkotó processzor alkotja, mint a „nagyvasét”. Persze, a körülbelül feleannyiba kerülő X-E1-et valahol le kellett egyszerűsíteni, hogy ne legyen (akkora) konkurencia az X-Pro 1-nek, de senki se rémüljön meg: a létfontosságú elemek maradtak a régiben, sőt van, ami jobb is lett.
Például kapunk beépített villanót, mikrofonbemenetet (2,5 mm-es jack, ami egyben a vezetékes elektronikus kioldás lehetőségét is felkínálja), 2,36 millió képpontos OLED elektronikus keresőt (dioptriaállítási lehetőséggel). Cserébe le kell mondanunk a hibrid keresőről, a záridő tárcsájának reteszbütykéről és a kijelző is csupán 2,8”-os 460 000 képpont felbontással (ez ízlés kérdése, nekünk jobban tetszik a kisebb kijelző, jobban harmonizál a gép külsejével és kevesebbet is fogyaszt a csökkentett felbontás okán). És még valami: akinek nem tetszik a teljesen fekete borítás, az ezüst-fekete színben is megkaphatja az X-E1-et.
A külalak gyakorlatilag maradt a régiben: az X-E1 egy-két kapcsoló (és persze a hibrid optikai kereső ablaka) kivételével megtartotta az X-Pro 1 vonalait és kezelőfelületének kialakítását. A vázszerkezet viszont már nem kizárólag magnéziumötvözetből készült, hanem tartalmaz műanyag elemeket is – ez minőségérzetben nem, súlyban pedig 100 grammal jelentkezik.
Az előlapon megtalálható az X-Pro 1 markolata, fölötte az AF segédfény, a bajonett alatt balra a reteszbütyök és végül jobb oldalt alul a fókuszmód kapcsolója (manuális, folyamatos és egyszeri fókusz). A teljesen feketétől a kétszínű változat a fenék- és a tetőlemez, valamint a kapcsolók színében tér el. A kályhaezüstös színárnyalat jól áll az X-E1-nek, igazán retrós lett így a külseje – a fekete viszont teljesen feltűnésmentes városi kattintgatást tesz lehetővé. Felvételünkön látható, hogy a beépített villanó apró mérete ellenére jó magasra felnyílik, ráadásul mechanikája lehetővé teszi, hogy akár a plafon felé irányítsuk fényét, ha ujjunkkal megfelelően lefogjuk.
A hátoldalon ugyanazok a minőségi nyomógombok végzik a rájuk bízott feladatköröket, mint az X-Pro 1-nél. Ezek elhelyezése csupán annyiban változott, hogy a „lejátszás” is a kijelző bal oldalára került, de a „View Mode” mellett megtaláljuk immár a vakut felnyitó gombocskát is, ami hiányzik az X-Pro 1-ről. A paraméterező tárcsa nyomógombként is funkcionál, így több funkciót képes ellátni. A kijelző itt csak 2,8”-os, de szerintünk egy még kisebb (2,5”) is elég lett volna.
A váztest hátoldalának bal felső sarkában található az elektronikus kereső, amely közeledésérzékelő szenzorral és – ellentétben az X-Pro 1-gyel – dioptriaállítási lehetőséggel is fel lett szerelve. Ez a kereső nagyobb felbontású és szebb képű, mint a nagytestvéré, de sötétben ugyanúgy akadozik a képfrissítése (cserébe nem zajosodik).
A többi X-géppel (X100, X10, X-Pro 1) ellentétben az X-E1 csatlakozói nem oldalt, a markolatban találhatók, hanem átkerültek a másik oldalra (hátulról nézve a balra). Az USB és a HDMI mellé bekerült a külső mikrofonok használatát lehetővé tévő, 2,5 mm-es jack aljzat. Sajnos a gyártó nem a szabványos 3,5 milliméteres csatlakozó mellett döntött, így a legtöbb külön kapható mikrofonhoz átalakítót kell majd használni. A kisebb méret alkalmazása azonban nem teljesen logikátlan lépés, hiszen a Fuji vezetékes kioldója is használható így a géppel (az X-E1 így két vezetékes kioldóval is működtethető, mivel a kioldóban található menetbe mechanikus vezetékes távkapcsoló csavarható).
Bár korábban már láttuk egyes internetes oldalakon, hogy mennyire összetett felépítésű az X100 – tehát hasonlóan bonyolult és helytakarékos lehet az X-E1 belseje is –, mégsem érthető, hogy miért nem az optikai középvonal alá, vagy ha már mindenképp muszáj máshová tenni, miért nem a váz aljának másik oldalába került a fém állványmenet. Úgy legalább az állványfej cseretalpának leszerelése nélkül is lehetne akkut vagy memóriakártyát cserélni a fényképezőgépben.
Az X-E1 tetőlemezén ugyanazokat a kezelőszerveket láthatjuk ugyanabban az elrendezésben, mint az X-Pro 1-nél. Két apró eltérés van: az egyik az itt megtalálható beépített vaku jelenléte, a másik a záridő előválasztó tárcsáról hiányzó reteszbütyök. Utóbbit egyáltalán nem hiányoltuk, mert így könnyebben és gyorsabban lehet változtatni a paraméteren. A véletlen eltekerés kizárt, ugyanis a körkapcsoló forgatása meglehetősen nagy erőt igényel. A menettel ellátott kioldó körül a bekacsolót, mellette jobbra a szabadon kiosztható funkciógombot, alatta pedig az expozíciókorrekció tárcsáját találjuk.
Végül még íme pár termékfotó, melyeken a FujiFilm X-E1 különböző szögekből és más-más optikákkal szerelve látható:
Adatlap
FujiFilm X-E1 | |
Érzékelő típusa, mérete | X-Trans CMOS, 23,6 x 15,6 mm (APS-C) |
---|---|
Effektív felbontás | 16,3 MP |
Optika | cserélhető |
Bajonettrendszer | X-bajonett |
Pormentesítő rendszer | ultrahangos Ultra Sonic Vibration |
Záridő | 1/4000 - 30 mp |
LCD | 2,8"-os TFT 460 000 képpont felbontással |
Kereső | 0,5" átmérőjű, 2 360 000 képpont felbontású, 100%-os képfedésű OLED |
Belső memória | nincs |
Támogatott memóriakártyák | SD/SDHC/SDXC |
AF típusa | TTL kontrasztérzékeléses AF rendszer AF segédlámpával; EVF és LCD 49 (7 x 7) AF-mezővel, OVF 25 (5 x 5) AF-mezővel |
AF módok | AF-S, AF-C |
ISO érzékenységtartomány | ISO 200 és ISO 6400 között 1/3 FÉ lépésenként (ISO 12 800 és 25 600 csak szoftveres módon érhető el, kizárólag JPEG használatával) |
Fénymérés módja | TTL 256 mezős, multi, szpot és átlagoló |
Fehéregyensúly | automata, egyéni, kelvin választással, árnyékos, fluoreszcens fény (napfény), fluoreszcens fény (hideg fehér), fluoreszcens fény (meleg fehér), izzó, víz alatti |
Vaku | 7-es kulcsszám (ISO 200-on) |
Exponálás | egy kép, sorozatfelvétel (6 kép/mp, 3 kép/mp), ISO-, filmszimulációs-, dinamikatartomány- és hagyományos expozíció-eltolásos képsor, panoráma mód, filmfelvétel, önkioldó |
Üzemmódok | P, A, S, M |
Sémák | - |
Felbontás | L : (3:2) 4896x3264 / (16:9) 4896x2760 / (1:1) 3264x3264 M : (3:2) 3456x2304 / (16:9) 3456x1944 / (1:1) 2304x2304 S : (3:2) 2496x1664 / (16:9) 2496x1408 / (1:1) 1664x1664 Panoráma-felvétel: L vertikális: 7680x2160, horizontális: 7680x1440 M vertikális: 5120x2160, horizontális: 5120x1440 |
Nyers (RAW) fájl | van, RAF formátum |
Videofelvétel | van, MOV (H.264), sztereó hangfelvétellel |
Videó minősége | 1920x1080 @ 24 fps, 1280x720 @ 24 fps; felvétel hossza maximum 29 perc |
Extrák | tízféle filmszimulációs mód, nagyon jó elektronikus kereső, dinamikatartomány-növelés (100-400%) |
I/O interfész | USB 2.0, HDMI, külső mikrofonaljzat (2,5 mm) |
Áramellátás | NP-W126 Li-ion akku |
Méret | 129 x 74,9 x 38,3 mm |
Tömeg | 350 gramm |
Váz anyaga | fém és műanyag |
Fogyasztói ár | 289 990 Ft (csak a váz), illetve 399 990 Ft (váz + 18-55 mm F2.8-4 objektív) |
Garancia | 2 év |
Menürendszer
A Fuji X-E1 menüje szinte teljesen azonos az X-Pro 1-ével. Alapvetően két részre van osztva: az egyik az öt oldalból álló „fényképezési menü”, a másik a háromoldalas „beállítás”. Érdekesség, hogy az első szekcióból a másodikba csak úgy jutunk el, ha a bal nyíllal a számokra visszük a kurzort, majd lefelé navigálunk (tehát csak az adott szekciót lehet végigpörgetni).
Amint a fenti képeken is látható, a rendszer tud magyarul, tényleg letisztult és áttekinthető. De ez még nem minden! Ahogyan nagytestvére, az X-E1 is rendelkezik gyorsmenüvel, amit a Q feliratú gombbal lehet előhívni. Itt a fényképezéssel kapcsolatos legfontosabb beállításokat találjuk egy oldalon. Az egyes funkciók közt a kurzorokkal léphetünk, az adott értéket pedig a paraméterező tárcsával változtathatjuk meg.
A „Drive” feliratú gomb a fényképezési módokat nyitja meg előttünk. Itt található az állókép, a sorozatfelvétel (6, illetve 3 kép/mp), az expozíciós képsor, az ISO sorozat, a filmszimulációs képsorozat, a dinamikatartomány képsor, a mozgó panoráma és a mozgókép.
A teljes menürendszer és az összes paraméter bemutatása alábbi, ötperces kisfilmünkben tekinthető meg:
Működés I.
A hibrid keresőt leszámítva az X-E1 működése szinte azonos az X-Pro 1-ével, így első körben az X-Pro 1 egyik gyenge pontjával, az autofókusszal foglalkoztunk. Anno, amikor teszteltük a nagyvasat, annak automatikus élességállítása még eléggé gyengén muzsikált, de időközben ezt több firmware-frissítéssel a gyártó – állítólag – orvosolta. Az X-E1-et már bejelentésekor is úgy hirdették, hogy az AF sebessége és pontossága egy lapon lesz említhető a konkurencia gépeivel (Olympus E-M5, Panasonic DMC-GX1 stb.); ennek utánajártunk. Alábbi videón a teszthez kapott XF 18-55 mm F2.8-4 R LM OIS objektívvel szerepel a masina:
Amint látható, az újonc valóban fürgén fókuszál, de a pontosságot illetően azért még van fejlesztenivalója a Fujinak. Megfelelő megvilágítás mellett nincs különösebben nagy baj, de amint kikerülünk a „rivaldafényből”, jön a bizonytalankodás, ami néha életlen képekhez vezet. Szerencsére sokat javult a manuális élességállítás sebessége is, így az élességi skála két végpontja között végigtekerni az objektívet már nem tart egy örökkévalóságig; videónk:
Apropó élességállítás: összesen 49 fókuszmező áll rendelkezésünkre. Ha egymezős élességállítást használunk, lehetőségünk van arra, hogy a mező méretét és pozícióját megváltoztassuk. Ezt úgy tehetjük meg, ha megnyomjuk az AF feliratú gombot, és a kijelzőn megjelenő, 49 AF mező között a kurzorokkal a használt mezőt a kívánt helyre mozgatjuk, a paraméterező tárcsával pedig növelhetjük vagy csökkenthetjük a méretét. A gyári értékeket (középső pozíció és méret) az OK gomb, illetve a tárcsa benyomásával hívhatjuk elő.
Sokan szeretik vegyesen használni a fényképezőgép kijelzőjét és keresőjét, ilyenkor jön jól a szemérzékelő szenzor az elektronikus kereső mellett. Azonban nem mindegy, hogy a LCD/EVF közti képváltás mennyire gyors – a túl lassú váltás miatt előfordulhat, hogy egy soha vissza nem térő pillanatról maradunk le. Az X-E1 képváltása azonban jónak mondható. Természetesen ezt is filmre vettük, így mindenki könnyebben elképzelheti használat közben a jelenetet:
A FujiFilm X-E1 sorozatfelvételi sebessége ugyanaz, mint az X-Pro 1-é: három, illetve hat képet vehetünk fel másodpercenként a masinával. Ami azonban sokkal fontosabb ennél a sebességértéknél, az a memóriakártya kezelése. Tapasztalataink szerint az X-E1 jóval gyorsabban képes kezelni a kártyákat. Ha betelik a puffer, már nem kell olyan sokat várni, mint anno az X-Pro 1-nél. Ráadásul a gép nem áll le az adatok kiírása közben, így a menüben is nézelődhetünk közben. Tesztünk során egy 8 GB-os SanDisk Extreme Pro SDHC memóriakártyát használtunk, amelynek névleges adatátviteli sebessége 95 MB/mp. Íme a videó a sorozatfelvételről és a puffer ürítésről (RAW+Fine JPEG együttes használatával):
Működés II.
A sorozatfelvételhez lazán kapcsolódik a készülék többféle képsorfelvételi tudása. A „Drive” gomb megnyomásával válogathatunk a hagyományos expozíciós képsor (+/-1, 2/3, 1/3 FÉ lépésekben), az ISO sorozat, a filmszimulációs sorozat, valamint a dinamikatartomány sorozat közül. Élőben ez így néz ki:
Bár már lassacskán az összes komolyabb RAW-szerkesztő szoftver támogatja a FujiFilm X-E1 RAF állományait is, néha előfordulhat, hogy idegen környezetben szükségünk van egy gyors RAW-JPEG konverzióra. Nos, ha spóroltunk a hellyel a memóriakártyán, és nem használtuk együtt a két formátumot, akkor sincs baj, hiszen az X-E1 saját nyersfájl-átalakító menüvel rendelkezik. Ezt a szolgáltatást képnézegetés közben aktiválhatjuk kiválasztva az átalakítandó nyers fájlt (odalapozva a kurzorokkal), majd megnyomva a menü gombot. A listából kiválasztható a RAW átalakítás, ami egyből legfelül látható. Itt aztán szinte teljesen kötetlenül alakíthatjuk felvételünket. Többek között mód van a dinamikatartomány, a filmszimuláció, a fehéregyensúly, a szín, az élesség, a tónuskiemelés, az árnyékárnyalat, a színtér vagy a zajcsökkentés személyre szabására. Ha készen vagyunk a beállításokkal, a Q gombot megnyomva láthatjuk előnézeti képét remekművünknek, amit az OK lenyomásával véglegesíthetünk, azaz a masina elmenti a feldolgozott JPEG fájlt. Itt van róla a filmünk:
Természetesen nem maradhatott ki az X-E1-ből sem a „Mozgó panoráma” felvételi funkció, ami az X-Pro 1-nél tapasztaltakhoz képest javult. Ott ugyanis biztos kézre volt szükség ahhoz, hogy a gép ne lépjen ki hibajelzéssel a szolgáltatásból (túl gyors, túl lassú mozgás, vagy nem eléggé stabil iránytartás). Szerencsére itt már sokkal lazábban lehetett dolgozni, ami azonban nem minden esetben tett jót a végeredménynek (lásd képünket is, ami nem igazán lett tökéletes). Az összefűzés nagyon pontos, még programautomatika módban is rögzíti a készülék az expozíciós értékeket és a fehéregyensúlyt, így a teljes panorámakép egyenletes lesz.
Ha már van, hát ezt a funkciót is leteszteltük – igaz, nem a fényképezőgép szolgáltatása, hanem a mellékelt 18-55 mm F2.8-4 kitobjektívé a képstabilizáció. A lencserendszer 55 mm-es állásában (ekv. 82,5 mm) még az 1/8 mp-es expozíciós időt is majdnem sikerült megtartani bemozdulástól mentesen. Akinek tesztelőnknél valamivel biztosabb kéztartása van, annak sikerülhet is:
Ahogy a nagytestvér, az X-E1 is rendelkezik azzal a bizonyos makró feliratú gombbal („Macro”), ami lehetővé teszi, hogy az amúgy nem közeli felvételekre tervezett objektívekkel is valamivel közelebb férkőzhessünk a témához. Ha manuális élességállítást használunk, akkor ennek a nyomógombnak nincs jelentősége, mert a kézi beállítás során az optikák teljes élességállítási tartománya rendelkezésünkre áll.
Ha már a gomboknál tartunk, muszáj megemlíteni a készülék egyetlen funkciógombját, amire szabadon kiosztható tucatnyi szolgáltatás. Íme, a lista:
Képminőség
Ahogy cikkünkben korábban már utaltunk rá, az X-E1 teszthez egy 18-55 mm F2.8-4 objektívet is kaptunk, így ezzel teszteltük le az új Fuji masina tudását. Még mielőtt belevágnánk képminőségről szóló pontunkba, íme néhány termékfotó az említett objektívről:
Az XF 18-55 mm F2.8-4 R LM OIS, noha kitobjektívként szerepel a listán, egyáltalán nem képvisel azonos kategóriát a többi nagy fényképezőgép-gyártó hasonló gyújtótávolsági tartományt lefedő műanyag csodáival. Ezt nem csak masszív és igen jó minőségű felépítéséből lehet sejteni, hanem az induló fényértékekből is (átlagos kitobjektíveknél F3.5- 5.6 szokott lenni ez az érték). A lencserendszert ezúttal az időhiány miatt csak rövid próbának vetettük alá, de a későbbiekben tervbe van véve a teljes Fuji kínálat letesztelése. Íme:
Első lépésként a geometriai torzításokat szerettük volna feltérképezni, de a Raw Therapee hibája miatt (amint megpróbáltunk megnyitni egy RAF nyers fájlt, az RT hibaüzenettel elhasalt) csak a fényképezőgép automatikusan javított JPEG fájljaiból tudtunk építkezni. Az így kapott eredmények jónak tűnnek, hiszen csak 18 milliméteres állásban látható némi hordótorzítás.
A lencserendszer rendelkezik képstabilizátorral, amely a gyártó információi szerint körülbelül 4 FÉ-s előnyt tud nyújtani. Próbánk során (lásd előző pontokat) 3 FÉ körüli eredményt értünk el, de ez egyén- és helyzetfüggő. Amint majd a képmintáknál látni fogjuk, az eszköz háttérelmosása (bokeh) kellemes, s csak mérsékelten érzékeny a becsillanásokra. A tubus masszív, nem lötyög, s lefelé lógatva se zoomol ki magától. Képe az összes jelölt gyútávon központos, a kép „nem mászik el”. Az XF 18-55 mm F2.8-4 R LM OIS rekeszállító gyűrűvel is el lett látva, ami elektronikus úton mozgatja az íriszlamellákat, amikor a fényképezőgéppel exponálunk (szabadon körbe forgatható, nincs manuális összeköttetés a gyűrű és a rekesz között – elektronikus fókuszgyűrű).
A képzajjal kapcsolatos teszthez a fényképezőn belül kikapcsoltuk a hosszú záridős zajszűrést és az általános szűrés értékét -2-re vettük le. Vizsgáltuk a masina saját JPEG állományait és a RAF nyersfájlokból nyert JPEG-eket is. Az átalakításhoz az Adobe Photoshop CS6 próbaváltozatára telepített Adobe Camera RAW 7.3.0.58 bétáját használtuk. Fontos megemlíteni, hogy bár az Adobe ismeri a Fuji X-fényképezőit, de mivel az egyedi szenzor miatt speciális algoritmusokkal készül el a tömörített képállomány, még mindig nincs valódi, natív támogatottsága az RAF fájloknak. Ez abból is látszik, ha az ACR ablakán belül közelebbről szemügyre vesszük az előnézeti képet – ugyanis a JPEG-hez hasonló „rostásodást” mutat. Alábbi képeknél a bal oldali oszlop a gép JPEG fájljait, a jobb oldali pedig a nyers állományokból átalakított JPEG-eket mutatja. Az átalakítás során az ACR alapértékeit használtuk, semmiféle módosítással nem éltünk.
Az eredmény az X-Pro 1 teljesítményét ismerve egyáltalán nem volt meglepő, hiszen mindkét fényképezőgép ugyanazt a képalkotó rendszert használja. Gyakorlatilag teljesen tiszta, zajmentes képeket készíthetünk ISO 6400-on is. Alábbi két felvétel az esti órákban, két neoncső megvilágítása mellett készült beltérben:
Itt is látni, hogy mennyire tiszta képe van az X-E1-nek, bár a zajszűrés 0 értéke miatt kissé elmosódtak a legfinomabb részletek (a Fujinál elvileg a -2 jelöli a szűrés kikapcsolt állapotát). A FujiFilm JPEG állományai sosem voltak rosszak, sőt, az Olympuséval azonos lapon lehet említeni. A gép színvilága (minden, a felvételt befolyásoló tényezőt nullán tartva), kontrasztja nagyon jó, élethű, egyedül az élesítést kell néha valamivel feljebb venni. Képmintáink:
Filmfelvétel és értékelés
In medias res: a FujiFilm X-E1 fényképezőgépet nem videózásra találták ki. Látszik, hogy a mérnökök fancsali arccal erőlködve izzadták bele a gépbe a mozgóképfelvételi képességet, mert pontosan olyan faékes egyszerűséggel végzi ezt a kényszermunkát, mint a nagytestvér X-Pro 1. Tovább nem is erőltetnénk hát mi sem ennek az alfunkciónak az elemzését, álljon itt az X-Pro 1 cikkből kivágott szövegrész:
„Nagyon nem illik a FujiFilm X-Pro 1 (X-E1) jellegéhez (már az X100-éhoz sem illett) a filmfelvétel, de a kor elvárásainak muszáj megfelelnie, így a gyártónak ebbe a készülékébe is bele kellett applikálnia ezt a szolgáltatást. Elődjével szemben itt már akár 1920x1080 lehet a maximális felbontás, ráadásul a felvétel hossza is 29 percre nőtt. A konténer maradt H.264, a fájlkiterjesztés pedig MOV. Túl sok paraméterezési lehetőséget nem kapunk, Full HD-ban például 24 kép/mp az egyedüli opció. Felvétel közben van folyamatos AF, illetve manuálisan is állíthatjuk az élességet igény szerint. Anyagaink rögzítése közben nem állítható át sem a záridő, sem a rekesz értéke, ezeket mind a felvétel indítása előtt kell beállítanunk. A filmszimulációs módokat a filmekhez is használhatjuk, ami néha meglepően kellemes hangulatú mozgóképeket eredményez. Tesztvideónk innen tölthető le.”
Értékelés
Bár az X-E1 sem épp a szegény ember gépe, de bruttó 290 000 forintért majdnem feleannyiba kerül, mint az X-Pro 1, ugyanakkor tudásban (és főleg képminőségben) semmiben nem kullog a nagyvas mögött. Persze le kell mondani a hibrid keresőről és még pár apróságról (például az amúgy is kissé körülményes reteszbütyökről a záridőtárcsán), de cserébe kapunk egy sokkal nagyobb felbontású és szebb/jobb képű elektronikus keresőt, beépített vakut, ami vészhelyzetekben és derítési feladatoknál megállja a helyét. A kisebb kijelző is jobban illik a régies formavilághoz; a kisebb felbontásnak meg alacsonyabb fogyasztás a kellemes velejárója.
Nagyon szép, sőt, meg merjük kockáztatni, hogy az X-Pro 1-nél még szebb is lett az X-E1. S ha már a nagytestvér is igazi szerelem volt, akkor az X-E1-ről mit lehetne még elmondani? Persze, ez a Fuji sem lett tökéletes – melyik gép az, ha egyáltalán? –, de tökéletlen tökéletessége is hozzájárul ahhoz, hogy ennyire be tudja lopni magát használója szívébe. Érződik, ahogy él, s lélegzik – ez egy fényképezőgép –, ami avatott kezekben csodákra képes. Fotózni egy élmény vele: mintha a világ körülöttünk, s bennünk is lelassulna. Aki a Fuji X családjának fényképezőit használja, az nem fog esztelenül kattogtatni, mert a vas rákényszeríti a gondolkodásra, a lassításra. Lassúnak vagy pontatlannak érezzük az automata fókuszt? Merjük használni a manuális élességállítást! Az X-E1 amúgy sem sportfotózásra való. Legjobban városi pillanatképek elkapására és tájfotózásra ajánlható, de biztosan megállja a helyét csendéletek megörökítése közben is. Egy szó mint száz: annak, aki kifejezetten klasszikus jellegű „van vele munka” fényképezőt keres, annak különösen ajánlott a FujiFilm X-E1!
Termék megnevezése | FujiFilm X-E1 |
---|---|
Jellemzés | Csúcs képminőséggel megáldott gép neoklasszikus lélekkel, elérhető áron. |
Pró | + Kiváló állóképminőség, + jó ergonómia, + öröm kézbe venni, ösztönöz a fotózásra, + fantasztikus elektronikus kereső, + teljesen új APS-C szenzor nagyon alacsony zajszinttel, + programozható Fn gomb, + manuális kezelőfelület, + eltalált árfekvés. |
Kontra | - Lassú, bizonytalan AF-rendszer, - alapszintű videofelvétel, - nem túl erős akku. |
Ergonómia | |
Képminőség JPEG | |
Képminőség RAW | |
Mozgóképek minősége | |
Mozgóképfunkciók | |
Ár/érték | |
Felépítés, anyaghasználat | |
Ennyire kellene |
FujiFilm X-E1 fényképezőgép
MLaca
A FujiFilm X-E1 fényképezőgépet és a hozzá való objektíveket a Fujifilm Magyarország Kft.-től kaptuk tesztelésre.