Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pilóta

    nagyúr

    válasz Snoop-y #130 üzenetére

    Jaja. Meg amikor a gyógyszertárnál kellett sorba állni, mert elfogyott a benzin, és pár óra volt, amíg kaptak újra. Ilyen ez, minden kezdet nehéz...

    Aki él és nem boldog, az téved!

  • llax

    senior tag

    válasz Snoop-y #130 üzenetére

    Ennek az esélye nem lesz túl nagy a következő néhány évben.
    Ahol ez kezd problémává válni, azokban az országokban/régiókba csökken majd az (tisztán) elektromos autók népszerűsége.
    További korlátozó tényező a villamos hálózat egészének a terhelhetősége is, előbb-utóbb a szabad kapacitásokhoz igazodva kell majd működni a töltőknek (megoldható, de az vicces lesz, amikor a 350kW-osnak nevezett pillanatnyilag mondjuk 50kW-ta hajlandó tölteni).

    Ahhoz, hogy ilyen és hasonló problémák egyáltalán felmerüljenek, előbb többek számára megfizethető járművek is kellenek. Ráadásul ezek a problémák nem egyszerre várhatók az egész világon, főleg nem nálunk... Ha látják a népek, hogy itt-ott már gond van, akkor nem lesz olyan népszerű máshol sem. Ha ugyanezt látják a döntéshozók is, mérsékelhetik vagy el is vehetik a kedvezményeket+támogatásokat, kivethetnek jövedéki adót az autóba töltött áramra, stb.
    Bízni kell az önszabályozásban és a szabályozásban.

    Ezen túl...

    A villanyautó jelenleg sem és a közeli jövőben sem a gyakran messze utazók járműve lesz elsősorban. Az utak mellé telepített gyorstöltőkre elsősorban annak van szüksége, aki nagyobb távra használja a járművét. Aki (és amikor) csak városon belül mozog vele és akkor sem egész nap, pl. megy melóba, viszi a gyereket, ami egy teljesen hétköznapi szitu, egy Bp. nagyságú városban 10-30km-t jelent naponta. Ez az, ami egy szabvány 230V dugaljból, azt sem fullig terhelve egy éjszaka alatt visszatölthető.

    Legyen mondjuk 30km egy nagyon átlagos nap. (nagyobb városokban ennél több is lehet - ha nem kell a fél várost átautózni, akár sokkal kevesebb is)
    Mivel az "átlagnép" várhatóan inkább egy kompakt (Golf-Focus-Astra méret) kategóriás járművel szaladgál (felénk kisebbel...) és az majd egy alapjaiban villanyautónak tervezett jármű lesz (mint a pl. Teslák), ott max. 15kWh/100km, a példánkban max. napi 5kWh fogyasztással lehet számolni. Ez 4A-ra beállított töltéssel is visszakerül kicsit több, mint 5 óra alatt. Ez egy mezei dugajl terhelhetőségének (16A) csak 25%-a, picit kevesebb, mint 1kW (hol van ez a 120...350kW gyorstöltőkhöz??? Ilyenkor a töltés hatásfoka is kellemesen magas). Egy teljes éjszakás ilyen nagyon lassú töltés még az agglomerációból bejáróknak is elég lehet legtöbb esetben, mivel nem csak hosszabban, de nagyobb árammal is tölthető, még mindig a "nagyon mezei" dugaljnál maradva, 12 óra alatt akár 200km is tölthető (bár ekkor a default járó 16A csatlakozás kevés, de 32A-ig ingyenes a bővítés).

    Ekkor az autó minden reggel feltöltött autóval indul, akkor is ha szombaton nem a melóba, hanem a Balatonhoz indulna. Ekkor már szüksége lehet valami út melletti töltőre, de ha Balatonnál valamilyen (nem feltétlenül gyors) töltővel ellátott helyen parkolt, akkor út melletti töltő sem kell.

    Szóval... Milyen sorok állnak majd a töltőknél??? (normál esetben nálunk: nyári hétvégéken az M7-esen esetleg... a többi helyen kisebb a sorban állás esélye, már csak azért is, mert a vidéken élőknél kevésbé lesz népszerű a villany, a Bp.-ről gyakran messze járóknál sem, a járműpark sem 2 nap alatt cserélődik, stb, stb, stb.)

    [ Szerkesztve ]

  • pilóta

    nagyúr

    válasz Snoop-y #134 üzenetére

    Aztán pár év múlva, amikor már szinte csak elektromos autók lesznek, és az összes benzinkút bezárt, majd állhatsz sorban a gyógyszertár előtt... ;]

    [ Szerkesztve ]

    Aki él és nem boldog, az téved!

  • llax

    senior tag

    válasz Snoop-y #136 üzenetére

    A fentebb vázolt szituációban (egyszeri budapesti dolgozó hétköznapi esete) nem kell saját töltő.
    A napi használatot egy minden házban a falakon látható dugalj is megoldja, ami lakótelepi közterületi parkolóhelyek esetén 230V odavitelét jelenti, ennél a kültéri kivitel és a személyhez kötött mérhetőség bonyolítja a helyzetet (és elhozza a kábeltolvajoknak Kánaánt...).
    Ezeknél nincs extrém energiaigény, olyannyira, hogy az éjszakai lassú töltés még tömegesen is mehet a meglévő villamos hálózatra. (ilyen extrém kíméletes töltésnél az akku élettartammal is lehetne foglalkozni). A jelenlegi rendszerterhelés nappali-éjszakai különbözete a példában szereplő értékekkel (5kWh/nap), hatalmas ráhagyásokkal is bőven millió feletti járművet kiszolgálna. Annyi egyhamar nem lesz... Eleinte úgyis annak lesz kívánatosabb, aki meg tudja oldani a (használaton kívüli) töltést. (itt is belép egy kicsit önszabályzás).

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Snoop-y #139 üzenetére

    Miért kellene a járdákra kábeldzsungel??? (ha máról holnapra lecserélnék a budapesti autók egy jelentősebb részét, akkor előállhatna a helyzet...)
    Miért kell átépíteni a házakat??? Úgy látom, hogy ezen a minden sarokra, házba, parkolóházba gyorstöltőt témán nem sikerül túllépni (ezt még Hanula Barna is csak durván fals adatokat használva, itt-ott önmagának is ellentmondva tudta előadni).

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Snoop-y #141 üzenetére

    Nem tudom ez hogy lett ide kavarva... "Fali konnektor" alatt én a meglévő infrastruktúrát, a szabvány 16A-est említettem. (ami ahhoz a 20-30-40km napi használathoz nagyon bőven elég)

    Közterület más megoldást (és egyedi mérést) kíván, de mintha azt is emlegettem volna.

Új hozzászólás Aktív témák