Értékelhető árszintre csökkentené a felhős játékot a LiquidSky

Nagyon átgondolt üzleti modellel veti bele magát a piacba a cég, tulajdonképpen ingyen is bele lehet kóstolni a szolgáltatásba.

A felhős játék régóta téma az iparágon belül, de máig nem jutott túl az érdekes lehetőség kategórián, mivel vagy rossz minőségű volt a szolgáltatás, vagy borzalmasan drágán lehetett bérelni az erőforrást. Nem csoda, hogy a kezdeti próbálkozások, amelyekről régebben egy tesztet is készítettünk,  vagy megszűntek, vagy bekebelezték őket a nagyobb cégek.

Ma tulajdonképpen a legismertebb felhős játékplatformnak a PlayStation Now és a GeForce Now számít. Előbbi inkább a PlayStationre kiadott címekkel operál, viszont eléggé kötött az előfizetési modell, de legalább egy teljes hónapnyi hozzáférést ad a minimális 20 dolláros beugróval. A GeForce Now már a PC-s címekre specializálódott, ugyanakkor nagy problémája, hogy félelmetesen drága a szolgáltatás, mivel 25 dollárért csupán 20 órányi szórakozást biztosít.

A LiquidSky leginkább a GeForce Now kihívója lenne, mivel szintén a PC-s játékokra koncentrál. Nagyjából ugyanazokat a lehetőségeket biztosítja, azaz a felhasználó tulajdonában lévő programokat lehet telepíteni a virtuálisan bérelt gépre, ideértve a népszerű áruházi platformokkal való kompatibilitást. A tárhely a fizetési konstrukciótól függ, de minimum 100, maximum 500 GB lesz.

A fő különbség a GeForce Now szolgáltatással szemben a sokkal átgondoltabb üzleti modell. A LiquidSky virtuális gépeiért ugyanis úgynevezett SkyCreditben kell fizetni. A bérelt gép erősségétől függően eltérő ára lesz egy órányi mókának, de erről az alábbi kép igen átfogó felvilágosítást ad.


[+]

SkyCrediteket többféle módon lehet szerezni. A legegyszerűbb megoldást valós pénzért vásárolni. Többek között a beugrónak számító 15 dolláros tételhez 1500 SkyCredit jár, ami 25 órányi Gamer, 12,5 órányi Pro, vagy 6,25 órányi Elite kategóriájú virtuális erőforrás bérlésére elég. Ennél sokkal kedvezőbb 30 dolláros árat fizetni, amiért már 6000 SkyCredit jár, így a Gamer, Pro és Elite erőforrásokkal számolva rendre 100, 50 és 25 órányi szórakozás jár. A bérelt erőforrást maga a felhasználó dönti el, amikor megnyitja az adott játékot a felhőben, és a kiválasztott módnak megfelelően fog telni az idő. Persze az egész időarányosan fog csökkenni, tehát a fenti számítások csak az egyszerűség szemléltetik, vagyis ha egy órából csak egy percet töltünk játékkal, akkor ennek megfelelő SkyCredit fogy csak el. Ennél a modellnél viszont fontos, hogy a vásárlástól számított 90 napon belül kell elkölteni a játékidőt.

Lesznek még reklámok is, amelyekkel további játékidő szerezhető. Egy 30 másodperces blokk megnézése 40 SkyCreditet ér, és egy nap maximum 180 SkyCredit szerezhető csupán a reklámok megtekintésével. Végeredményben tehát elég maga a regisztráció is a szolgáltatáshoz, és csupán napi szinten négy és fél percnyi reklám megnézésével három órára bérelhető például egy Gamer erőforrás, vagy másfél órára egy Pro. Ilyen formában az egész rendszer, ha korlátozott időtartammal is, de ingyenessé válik a felhasználóknak.

A LiquidSky előfizetési modellt is kínál, vagyis havi szinten 10 dollárért 2400 SkyCredit jár, plusz a reklámokkal itt is lehet napi 180 SkyCreditet gyűjteni. Ráadásul előfizetésnél a SkyCreditek összeadódnak, vagyis például a reklámok után kapott játékidőt nem kötelező még aznap felhasználni, hanem ezek szépen szaporodnak fel addig, míg él az előfizetés. Ugyanígy a pluszban vásárolt, de lehasználatlan játékidő sem vész el 90 nap múlva.

A LiquidSky legfőbb előnye a többi konstrukcióhoz képest, hogy választási lehetőséget biztosít a felhasználóknak. A legtöbb felhős játékplatform azért köti magát egyetlen felhasználási lehetőséghez, mert a szolgáltatást biztosító a gépek fenntartása igen drága. Sajnos a mai hardverekkel mindenképpen egy GPU-t visz el egy felhasználó az adott szerveren belül. Teljesen mindegy, hogy a játékos komoly számításigényű programon játszik, vagy éppenséggel egy GPU-t alig terhelő alkalmazáson. A problémát ugyanis a kliensgép felé biztosított videostream jelenti, és csupán emiatt minden játékos megkapja a maga GPU-ját, aminek a fixfunkciós blokkja előállítja a streamet. A kellemetlen helyzetet a legtöbb felhős platformon belül úgy kezelték régebben, hogy a szerveroldalon nem ugyanolyan GPU-kat használtak, hanem több, eltérő képességűt, így például egy nagy terhelést kifejtő játék egy erős GPU-ra került, míg egy átlagos igényű a gyengébb megoldásokra. Összességében azonban ez így sem hatékony, mivel rengeteg kihasználatlan számítási kapacitás marad a szerverekben, miközben az üzemeltetési költségük igen magas.

A LiquidSky a problémát úgy oldja meg, hogy egyelőre még nyílt béta fázisban üzemelnek, de amint véglegesítik a rendszert a szerverekben már az AMD Vega architektúrára épülő GPU-i fognak dolgozni. Ezek a hardverek ugyanis nem csak magára a GPU-ra, hanem annak fixfunkciós blokkjaira is hardveres virtualizációt kínálnak, vagyis megoldható az, hogy egy GPU-n akár három, négy, esetleg öt játékos is osztozzon, mert a hardver képes biztosítani az így csatlakozó klienseknek a megfelelő videostreameket. Emiatt egy szerver átlagosan kétszer-háromszor több felhasználót tud kiszolgálni, miközben a beépített GPU-k száma nem nőtt a kétszeresére-háromszorosára. Összességében tehát a szerver fenntartási költsége kétszer-háromszor több felhasználón oszlik meg. Ez a hatékonyabb kihasználhatóság teszi lehetővé a LiquidSky számára az olcsónak mondható Gamer erőforrás bérelhetőségét.

A felhős játék általános gondjai persze ezektől az újításoktól nem múlnak el, viszont legalább jóval felhasználóbarátabb üzleti modellt lehet kialakítani, mindezt anélkül, hogy a szerverek fenntarthatósága veszélybe kerülne.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés