Sony NEX-3 előzetes

Ergonómia, felépítés

A MILC jellegű gépek sikere lankadatlan lendülettel tarol, rajongótáboruk dinamikusan nő, mondhatni trendi lett minden, amiben nincs tükör (egy olvasónkat idézve: „már csak egy olyan műszaki cuccom van, amiben még van tükör: a kocsim” - nord_). A Panasonic, az Olympus és a Samsung már két fenékkel lovagolja a divathullámot, most a Sony döntött úgy, hogy nem akar se ki-, se lemaradni. Nem is egy, hanem kapásból két masinával lép versenybe a szórakoztatóipar neves szereplője. Jelen cikkünkben a kisebbik tudású NEX-3 típusú géppel fogunk foglalkozni, azonban annak - egyelőre - a sorozatgyártás előtti változatával.

A NEX-3 elölről nézve a klasszikus „candy bar” formavilágot követi. Gyakorlatilag egy sima téglatestet öltött fényképezőről beszélhetnénk, ha nem lenne ott a gumírozott markolati dudor. A váz fogása nem jobb, nem rosszabb, mint a hasonló felépítésű gépeké - azonban a NEX-3 könnyű: akkuval és memóriakártyával együtt is 300 gramm alatt maradt a tömege, így nehezebb vagy hosszabb objektívekkel már nem lesz annyira kényelmes. A masina előlapján a Sony E-mount mellett balra alul található az objektív reteszelését kioldó nyomógomb, illetve a markolat mellett egyből az AF segédfénye.

Tesztünkhöz a gépen kívül megkaptuk a kitobjektívet (18-55 mm F3.5-F5.6 OSS), a 16 mm-es pancake-et (16 mm F2.8), valamint a 7-es kulcsszámú külső vakut. Az objektívek felépítése bizalomgerjesztő: mindkét esetben fém házba zárt lencserendszert tarthatunk kezünkben. Ez nem mondható el a kis villanóról, amely csatlakozóján és a rögzítő csavarján kívül műanyagból van. Elég filigrán kis eszköz, melyet nehézkes és lassú módon kell a vázhoz rögzíteni.

A NEX-3 tetején látható kis műanyag fedelet hátrahajtva lenyomva kell tartani ujjunkkal, majd a vaku hátoldalán található fedelet is ki kell nyitni, hogy hozzáférhessünk a csavarfejhez. Miután beillesztettük és benyomtuk a villanó csatlakozóját a váz vakualjzatába, nyomva kell tartanunk, hogy rögzítő csavarját becsavarhassuk. Zavaró, hogy semmiféle visszajelzést nem ad a kis eszköz, hogy megfelelően helyére kattant-e az aljzatban.

Szerencsére a vaku elég kisméretű, így nem kell folyamatosan fel- és leszerelni, ha kabátzsebünkbe el szeretnénk rejteni a gépet. Ha nincs szükség a fényforrásra, csak hajtsuk le, úgy kikapcsolt állapotba kerül.

A készülék hátoldalán a gyártó nagyszerű LCD kijelzője található. Miért nagyszerű? Mert olyan a képe, hogy más gyártók AMOLED kijelzőit is szinte kenterbe veri! Ráadásul a rálátás is bárhonnan tökéletes marad; bármilyen szögből ugyanolyan minőségben látjuk rajta képeinket. De ez még nem minden: a kijelző felfelé vagy lefelé is kihajtható, így fejünk fölé emelve vagy akár makrózásnál a földhöz közeli pozícióban is láthatjuk a témát.

Fájó azonban, hogy csak nagyon kevés dedikált vezérlőt helyeztek el a gépen. Egyetlen paraméterező tárcsa árválkodik a hátoldalon - az sem vigasztaló, hogy ez kurzorként is működtethető. A másik két nyomógomb szoftveres, azaz mindig az adott szolgáltatásban járva kapjuk a funkciók hozzárendelését. A hátlap jobb felső sarkában egy hüvelyktámasz teszi biztosabbá a fogást. Pont fölötte - fogásváltás nélkül kissé nehézkesen elérhető helyen - a mozgóképek felvételét indító gomb található.

Bal oldalon a HDMI és az USB aljzat teszi dolgát egy-egy műanyag fedél alá rejtve. Köztük a fémből formált nyakpánt felfogatója látható.

A fém állványmenet az optikai középvonal alá esik; az akkut és a memóriakártyát rejtő ajtó kellően masszív lett.

A váz tetején a sztereó mikrofon két nyílása között látható az a fedél, amely az eszközcsatlakozót védi. A NEX-3 nem rendelkezik külön vakusaruval, így egyelőre csak a kis villanó használható a géppel. Mellettük jobbra a képvisszanézést indító gomb található, végül a kioldó az őt ölelő bekapcsolóegységgel.

Alábbi képeink szépen mutatják, mennyire filigrán a NEX-3 (a nagyobb tudású NEX-5 azonban még ennél is kisebb valamivel). A fotók gyenge minőségéért elnézést kérünk, csak egy többéves, teljesen automata gép volt épp kéznél:


Fotózásra kész állapotában nagyobb a kiterjedése az Olympus E-P1 és kitobijának.


Valamivel alacsonyabb a NEX-3.


Szélességre hasonló a két masina.

Hiába a klasszikus jellegű vonalvezetés - a NEX-3 formavilága mégis furcsának tűnik. Talán a hossz és a magasság aránya, vagy a hangsúlyos markolat miatt? Szubjektív vélemény: nekünk nem jött be a gép külseje. Felépítése jó, minősége annak ellenére, hogy a nagy testvérhez képest csak műanyag elemeket kapott, jónak mondható. Fogása átlagos, azonban a megfelelő mennyiségű dedikált kezelőszerv nélkül használata esetenként lassú, kissé körülményes. Ez a jelenség talán azzal magyarázható, hogy a Sony a NEX-3-at azoknak szánja, akik a kompaktok világából szeretnének eggyel feljebb lépni. A vakusaru hiánya sem épp előny, főleg így, hogy ennyire macerás fel-, illetve leszerelni a mellékelt kis villanót.

Adatlap

Sony Alpha NEX-3
Érzékelő típusa, mérete Exmor APS HD CMOS, 23,4 x 15,6 mm (APS-C)
FOV szorzó 1,5x
Effektív felbontás 14,2 MP
Jelfeldolgozó processzor Sony BIONZ
A/D konverzió n.a.
Váz anyaga polikarbonát
Időjárásálló felépítés nem
Objektív csatlakozója Sony E-mount
Pormentesítés van (speciális portaszító bevonat az aluláteresztő szűrőn és szenzormozgatásos)
Képstabilizátor nincs vázba épített
Záridő 1/4000 - 30 mp (+bulb mód)
Kereső nincs
LCD felfelé és lefelé (80° fel, 45° le) kihajtható 3" XtraFine TruBlack LCD 920 000 képpontos felbontással
Belső memória nincs
Támogatott memóriakártyák Memory Stick Pro Duo, Pro-HG Duo, SD, SDHC, SDXC
AF típusa kontrasztérzékeléses TTL
AF módok 25 pontos, középső AF pontokra súlyozott, flexibilis pont
ISO érzékenységtartomány auto, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800
Expozíciókompenzáció -2.0 -től +2.0 FÉ 0,3 FÉ lépésekben
Fénymérési módok multiszegmens: 49 szegmens (méhsejt alakzatban), középre súlyozott, szpot
Fehéregyensúly auto, napfényes, árnyékos, felhős, izzó, fluoreszcens, vaku, színhőmérséklet szűrés (2500-9900 K), egyedi
Fehéregyensúlyos képsor (WB bracketing) nincs
Vaku nincs beépített
Vaku üzemmódok (auto, ki, be, derítő, lassú szinkron, hátsó redőny, vöröszemhatás-csökkentés)
Külső vaku használható igen, de csak speciális csatlakozóval, nincs szokásos "hot shoe"
Külső vakuszinkron 1/160 mp
Exponálás egy kép, folyamatos (sorozat), sebességprioritásos, 10 mp alatt 3 expozíció, bracket 0,3 FÉ lépésben, önkioldó
Üzemmódok intelligens automata, P, A, S, M, panoráma, bemozdulás-kivédés, sémák
Sémák portré, tájkép, makró, sport, napkelte, éjjeli, éjjeli portré, éjjeli kép kézből
Felbontás 3:2: 14 MP (L), 7,4 MP (M), 3,5 MP (S); 16:9: 12 MP (L), 3,6 MP (M), 2,9 MP (S)
Nyers (RAW) fájl van, ARW
Egyedi képi beállítások standard, élénk, portré, tájkép, napkelte, FF
Színtér sRGB, Adobe RGB
Videofelvétel van, MPEG-4
Videó minősége 1280x720 @ 30 fps (9 vagy 6 Mbps); 640x480 @ 30 fps
Videó maximális hossza memóriakártya kapacitásáig
Extrák Dynamic Range Optimizer (HDR), kihajtható LCD
I/O interfész HDMI, USB 2.0, videokimenet
Áramellátás Li-ion akku (NP-FM500H, 1650 mAh)
Méret 117 x 63 x 33 mm
Tömeg 297 gramm akkuval és memóriakártyával
Bruttó fogyasztói ár kb. 140 000 Ft (16 mm kitben)
Garancia 1 év

Menü

A Sony NEX-3 menüje nagyon igényes piktogramokkal díszített. Öröm a szemnek, de rejtély az elmének: a hat alegységre osztott menü is a kompaktok világát tükrözi; egyes funkciókat keresgélni kell, mert nem oda kerültek, ahová az ép ész logikája gondolná őket. Természetesen magyarul is tud a gép, így némi megszokás és a rendszer feltérképezése után nem lehet túl sok gondunk a menüvel.

A Felvételi mód főbb pontban válogathatunk a fényképezőgép működési módjai közül. Ez a funkció amúgy közvetlenül is elérhető a központi vezérlő középső gombjának megnyomásával, így kissé fölöslegesnek érezzük a menüben ezt a kitételt. A „fényképezőgép” címszó alatt találjuk az olyan jellegű beállításokat, mint például az AF/MF, az AF terület, az AF mód, vagy a mosolyérzékelés. Az elnevezés talán nem túl szerencsés, hiszen mi a címet olvasva inkább az általános jellegű beállításokra gondoltunk. Következő pont a képméret, ahol nem csak a felbontást, de a méretarányt és a minőséget (itt választható a RAW/JPEG is) is megadhatjuk. Következő menüpontunk a Fényerő/Szín, ami szintén nem túl találó. Itt leljük az expozíciókompenzációt, az ISO értékeket, a fehéregyensúlyt, a fénymérési módot stb. Utolsó előtti pont a Lejátszás, ahol - végre értelemszerűen - a képvisszanézéskor felmerülő funkciók lettek eltárolva. Végül a Beállítások alatt található például az AF segédfény, a segédrács, a hisztogram, a SteadyShot (képstabilizáció), és hasonlók.

A NEX-3 kijelzőjén látható élőkép nagyon sok információt is meg tud jeleníteni, ha kérjük. Ilyenek többek között a választott működési mód, a memóriakártyán fennmaradó hely, a kiválasztott képminőség, az akkumulátor töltöttsége (százalékosan is kijelzi a masina), a hisztogram, a záridő, a rekeszérték, az expozíciókompenzáció stb.

A Sony NEX-3 menüje nem a megszokott logikát követi, így azoknak, akik más gépekhez voltak szokva, szükségük lesz majd némi átállásra. A rendszer elérhető magyarul is, így legalább akad egy szalmaszál, amibe lehet kapaszkodni használat közben.

Működés

Az első, amit észrevettünk a NEX-3 használatával kapcsolatban, hogy a kitobival az átlagnál valamivel lassabban állt fel, többet kellett várni bekapcsolást követően az első fotó elkészíthetőségéig, mint például az Olympus E-P1-nél. A 16 mm-es pancake optikával ez a várakozási idő körülbelül feleződött - persze, itt most milliszekundumokról van szó, senki se 3-4 másodperces kényszerpihenőkre gondoljon. Konkrét méréseket nem közlünk, majd csak a végleges terméknél lesz értelme erről is nyilatkozni.

A 18-55 F3.5-F5.6 OSS objektív stabilizátorral is rendelkezik, amely ekvivalens 82 mm-es végén jó szolgálatot tesz. Akár 1/10 mp-es záridőket is kézben lehet tartani segítségével.

További észrevételünk a fényképezővel kapcsolatban annak hangos működése volt. Konkrétan a zárszerkezet hangja bizonyult a konkurens termékekénél hangosabbnak. Az Olympus E-P1-gyel összevetve:

A zárszerkezet hangjának jellegére talán a csattogó jelző illik legjobban. Hangfelvételeink: E-P1, NEX-3 és NEX-3 sorozat.

A Sony NEX-3 egyik kiemelt szolgáltatása a 3D és 2D „pásztázó” panorámakép készítése. A fényképező tesztelésekor még nem volt elérhető az a firmware-frissítés, amely a 3D panorámák készítését teszi lehetővé, így erről majd egy későbbi cikkben fogunk beszámolni. A 2D-s panorámakép azonban már elérhető volt, így ezt kipróbáltuk. A működési módok közül kiválasztva a panorámát, csak követni kell a fényképező utasításait. A gép, miközben elforgatjuk, nagysebességgel készít egy fotósorozatot, amit a pufferből történő mentés előtt egy nagy képpé összefűz. Az így kapott panorámánk 8192x1856 képpontos felbontású lesz. Az eredmény igen meggyőző - még tüzetesebb vizsgálat során sem láttunk összefűzési hibákat.

Következő lépésben a fényképezőgép AF sebességére voltunk kíváncsiak. Pontos mérések nélkül is bátran ki lehet jelenteni, hogy a NEX-3 automatikus élességállítása körülbelül feleannyi idő alatt képes (a kitobival) fókuszálni, mint az Olympus E-P1 a saját 14-42 mm F3.5-F5.6 kitoptikájával. A fókusz pontossága valamivel jobb volt, mint az „ős MILC” gépé, az E-P1-é. Sötétben meglepően jól lehetett használni a manuális fókuszt - a kijelző képe messze nem volt olyan zsizsikes, mint a konkurens termékeké; a magas kontrasztarány pedig csak hasznunkra lehetett a feladat teljesítése közben.

A Sony NEX-3 is kínál olyan szolgáltatásokat, mint más gyártók hasonló kaliberű fényképezői. Ilyen például az Intelligens Automata Mód, amely automatikusan felismeri a gyakori képrögzítési helyzeteket, és ezeknek megfelelően beállítja a képalkotáshoz szükséges összes paramétert. Az Intuitív Felhasználói Felület kissé marketingszagú - így is fel lehet fogni a dedikált vezérlők hiányát és az ebből fakadó kezelhetőségi hendikepet. Azonban a beépített felhasználói kézikönyv gyakran jöhet jól, érdemes alkalmasint lapozgatni. A Nagysebességű Sorozatfelvétel-készítés másodpercenként akár hét kép készítését engedi rögzített AF mellett. Ez a funkció különösen sportesemények fotózásánál lehet hasznos, de követő AF és egyéb képességek hiányában ne várjunk a nagy, féltégla behemótokhoz hasonló eredményt, teljesítményt. A beépített porvédő szolgáltatás már szinte minden digitális fényképezőgép vázban a kötelező kategóriába sorolható. Hasznos, és végzi a dolgát - több szót felesleges erre fecsérelni. Kapunk még kreatív stílusokat is (normál, élénk, portré, tájkép, naplemente, fekete-fehér), ezek az utólagos képfeldolgozás lehetőségének hiányában szintén hasznosak tudnak lenni. Szintén plusz pont, hogy nem csak az sRGB, hanem az Adobe RGB színtér is támogatott a NEX-3 által. A Dinamikatartomány optimalizáló kínkeserves fényviszonyok mellett jöhet jól, segít az árnyékos és a túl világos területeken is megtartani a részleteket. Az Info Lítium akku százalékra pontosan képes visszajelezni a töltöttségi szintet, ami akkor lehet hasznos, ha külső áramforrástól távol akarunk sokat fotózni, így tervezhetővé válik a készülék használata.

Igazából semmi kiugróan újat nem kínál a NEX-3, de tartalmazza mindazon szolgáltatások és funkciók garmadáját, amelyekre szükségünk lehet, s melyek egy része manapság már alapelvárásinak minősül egy ilyen (ár)szintű fényképezőben.

Képminőség

Mivel egyelőre nem a végleges gépet tarthattuk kezünkben, ezért a képminőségről csak feltételes módban tudunk nyilatkozni. Arra azonban a tesztkészülék is elegendőnek bizonyult, hogy láthassuk, a Sony is elszántan részt kíván venni a MILC masinák piaci harcában.

Bizonyára sokan a 18-55 mm-es kitobival fogják megvenni a fényképezőt, így ennek torzításait közelebbről is szemügyre vettük. Az optika mindkét végén látható képi deformáció: nagylátón hangsúlyosabb a hordótorzítás mértéke, mint az objektív 55 mm-es végén fellépő párnázás. Igazából mindkettő csak akkor zavaró, ha geometriai ábrákat fotózunk, valós felhasználás során nem igazán lehetett észlelni a torzulásokat. Íme, tesztképeink:

A kitobival kapcsolatban azt tapasztaltuk, hogy nyitott rekesz esetén kissé lágy a rajzolata, ami főleg a képek szélein jelentkezik. Az általunk megörökített témákon csupán minimális színhibákkal találkoztunk, becsillanásokat nem produkált az optika.

A Sony NEX-3 akár ISO 12800-as érzékenységre is beállítható. Első hallásra ez rengetegnek tűnik, azonban szokásos zajos képeinket elnézve arra a következtetésre jutottunk, hogy a kis masina akár ISO 3200-on is határozottan jó képeket gyárt. Nem áll szándékunkban egy APS-C méretű érzékelővel szerelt gépet egy kompakttal összevetni, de itt még akár ISO 6400-ig is bátran feltekerhetjük az ISO értéket, ha nagyon muszáj.

A NEX-3 ISO 12800-a a kompaktok világában körülbelül ISO 1600-nak felel meg látványra, tehát abszolút végszükségre hagyjuk használatát. A masina kétféle zajcsökkentéssel rendelkezik: enyhe és automatikus. Teljesen kikapcsolni sajnos nem lehet, így állandóan szűr valamennyire. Fent látható hatodik zajos képünk ezeknek a szűrési szinteknek a hatását demonstrálja.

A Sony NEX-3 képminőségéről egyelőre csak ennyit tudunk írni, a RAW képeit pillanatnyilag egyetlen konvertáló program sem képes megnyitni (illetve de, a RAW Therapee 3 alfája megnyitja, majd elszáll). Konklúziót majd a teljesen végleges gép tesztelése után fogunk tudni mondani, ha rendelkezésünkre állnak majd a megfelelő konverterek is.

Filmfelvétel és értékelés

A Sony NEX-3 mozgóképeket legfeljebb 1280x720 képpontos felbontással tud rögzíteni, elvileg a behelyezett memóriakártya kapacitásáig. A felvétel formátuma MP4, a legjobb minőségben felvett anyag mérete pedig percenként 65 MB. A kép- és a hangminőség jó, a sztereó mikrofon azonban érzékeny a szélzajra. Az elektronika kissé lomhán követi a fényviszonyok változását. Mivel a filmrögzítés az éppen választott működési módtól függetlenül indítható saját dedikált nyomógombjával, reménykedtünk benne, hogy A, S vagy M módokban lesz majd beleszólásunk a felvétel paramétereibe, de sajnos az minden esetben csakis a P-nek megfelelő módon (automatikusan) történik. Egyedül az expozíciókompenzáció segítségével lehetne beleszólni a felvételbe. Tesztfilm.

Értékelés

Ronda, de finom? Röviden: nem. A NEX-3 furcsa formájával, „Intuitív felhasználói felületével” (ami marketinges szlengben gyakorlatilag a megkurtított kezelői felületet jelenti), valamint érdekes logikát követő menüjével nem nagyon lopja be magát a fotós szívébe. Azonban képminősége - noha egyelőre csupán a nem végleges termékről tudtunk képet alkotni - igen jó, gyakorlatilag a hagyományos dSLR vázakéval van egy szinten. Nem tudni miért, de valahogy többet vártunk a géptől - lehet, ennek csak az óriási internetes „hype” az oka, ami a masinák megjelenését megelőzte. Bruttó végfelhasználói ára alapján jó alternatívája lehet egyes konkurens termékeknek. Aki azonban szerethető fényképezőt is keres, az lehet, hogy nem a kis Sonyval fog révbe érni.

Termék megnevezése Sony Alpha NEX-3
Jellemzés A Sony első MILC fényképezőinek egyike.
Pro + Jó állókép-minőség,
+ jó mozgókép-minőség,
+ nagyon szép képű, nagy felbontású, kihajtható LCD,
+ gyors AF filmfelvételnél,
+ sötétben is jól használható MF,
+ nem drága.
Kontra - Macerás vakucsatlakoztatás,
- csak P módban vehető fel film,
- kurta felhasználói felület, kevés dedikált gomb,
- elég hamar merülő akku,
- zajszűrés nem kapcsolható ki teljesen.
Ergonómia
Képminőség
Mozgóképek minősége
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene

MLaca

A Sony NEX-3 fényképezőt a Sony Central and Southeast Europe Kft.-től kaptuk bemutatóra.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés