Radeon HD 2900 XT: elkészült, de tényleg!

Tesztkonfiguráció és fogyasztás

Az új Radeon teszteléséhez az elődjét, a Radeon X1950 XTX-et és a teljes GeForce 8800 arzenált hívtuk segítségül. Azért volt szükség mind a két GTS-re, mert a HD 2900 XT az ő ellenfelük, de az egyiknek több, a másiknak kevesebb memóriája van. Biztos, ami biztos, egy GeForce 8800 GTX-et is bevetettünk, mert sejtettük, hogy az új Radeon itt-ott utolérheti.

A konkurensek paramétereit már egyre nehezebb összehasonlító táblázatba foglalni, hiszen az X1950 XTX-nek még hagyományos pixel és vertex shaderei vannak két-két számolóval, a GeForce-oknak azonos stream processzoraik vannak, míg a HD 2900-nál minden ötödik számoló komplex. Hasonlóan nagy a kavarodás a textúrázó és ROP egységek táján is. A Radeonok 16–16 egysége távolról sem egyforma, a GeForce-ok kevesebbnek tűnő 5–6 blokkja meg akár több is lehet, mint az a 16 a másik oldalon.

Hirdetés

 

VGA megnevezése ATI Radeon HD 2900 ATI Radeon X1950 XTX NVIDIA GeForce 8800 GTX NVIDIA GeForce 8800 GTS
GPU kódneve R600 R580 G80 G80
Gyártástechnológia 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 700 millió 380 millió 681 millió 681 millió
GPU órajele 740 MHz 650 MHz 575 / 1350 MHz 500 / 1200 MHz
Vertex shader egységek száma 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor 8 128 darab skalár stream processzor 96 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma 48 pixel shader
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 16 16 32 textúra címező,
64 textúraszűrő
24 textúra címező,
48 textúraszűrő
ROP-egységek száma 16 16 6 blokk 5 blokk
Támogatott PS és VS-verzió 4.0 / 4.0 3.0+ / 3.0+ 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0
Memóriavezérlő 512 bites Ring Bus 256 bites Ring Bus 384 bites Crossbar 320 bites Crossbar
Memória órajele 825 MHz 1000 MHz 900 MHz 800 MHz
Memória-sávszélesség 105 600 MB/s 64 000 MB/s 86 400 MB/s 64 000 MB/s
Memória mérete 512 MB 512 MB 768 MB 320/640 MB

A teszteléshez Core 2 Duo-alapú rendszert használtunk 2 GB memóriával.

 

Videokártya / driver BBA Radeon HD 2900 XT 512 MB (750/830 MHz) / Catalyst 8-37-4-070419a-046506E
MSI GeForce 8800 GTX 768 MB (575/1350/900 MHz) / Forceware 158.22
MSI GeForce 8800 GTS 640 és 320 MB (500/1200/800 MHz) / Forceware 158.22
MSI Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 7.4
Processzor Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache)
Alaplap Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset
Memória Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó Pioneer DVR-111
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Op. rendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

Játékok

  • Human Head Studios / Take 2 Interactive – Prey
  • Bethesda Softworks / Take 2 Interactive – The Elder Scrolls: Oblivion
  • GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
  • Crytek / UBI Soft – Far Cry
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
  • Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes
  • Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
  • Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
  • Eden Studios / Atari – Test Drive Unlimited
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az (szögfüggetlen) anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségét maximális grafikai beállításokat futtattuk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.

A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU, CoJ) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.

Szerettünk volna próbát tenni DirectX 10-es játékokkal, ugyanis az AMD-től kaptunk egy DX10-es Call of Juarez benchmarkot, amihez hasonlót az NVIDIA is ígért. Sajnos, az előbbi – a kiírással ellentétben – nem indult el a GeForce-okon, az utóbbi pedig nem érkezett meg. Megnézegettük még a két gyártó techdemóit, melyek közül egyik sem futott a konkurens kártyán, miért is tette volna... Azért szerintünk az NVIDIA-s Adrianne jobb nő, mint Ruby, bár a vörös kémcsaj jobban szaltózik.

Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy igazak-e az új Radeon mértéktelen fogyasztásáról szóló pletykák. Ami az üresjárati étvágyat illeti, ki kell ábrándítanunk a negatív szenzációra éhes ellendrukkereket. A HD 2900 XT nagyjából annyival is beéri, mint a konkurensei, ráadásul 2D-ben (ahol 507/514 MHz-re csökkennek az órajelek) nem volt hangosabb tőlük.

Teljes terhelés alatt már valamivel nagyobb volt az új Radeon étvágya. Megelőzte az eddigi rekordert, a GeForce 8800 GTX-et. Tápunk 85% körüli hatásfokát leszámolva viszont a teljes rendszer fogyasztása is 230 watt alatt maradt, amiből legalább 60–80 watt a processzor és a többi eszköz számlájára írható. Talán a HD 2900 XTX majd eléri a 215 wattot, bár szerintünk az már 65 nm-en készülő R600-zal (ha még úgy fogják hívni) és kevesebbet fogyasztó GDDR4 memóriával jelenik meg.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés