Tesztkonfiguráció és fogyasztás
Az új Radeon teszteléséhez az elődjét, a Radeon X1950 XTX-et és a teljes GeForce 8800 arzenált hívtuk segítségül. Azért volt szükség mind a két GTS-re, mert a HD 2900 XT az ő ellenfelük, de az egyiknek több, a másiknak kevesebb memóriája van. Biztos, ami biztos, egy GeForce 8800 GTX-et is bevetettünk, mert sejtettük, hogy az új Radeon itt-ott utolérheti.
A konkurensek paramétereit már egyre nehezebb összehasonlító táblázatba foglalni, hiszen az X1950 XTX-nek még hagyományos pixel és vertex shaderei vannak két-két számolóval, a GeForce-oknak azonos stream processzoraik vannak, míg a HD 2900-nál minden ötödik számoló komplex. Hasonlóan nagy a kavarodás a textúrázó és ROP egységek táján is. A Radeonok 16–16 egysége távolról sem egyforma, a GeForce-ok kevesebbnek tűnő 5–6 blokkja meg akár több is lehet, mint az a 16 a másik oldalon.
Hirdetés
VGA megnevezése | ATI Radeon HD 2900 | ATI Radeon X1950 XTX | NVIDIA GeForce 8800 GTX | NVIDIA GeForce 8800 GTS |
GPU kódneve | R600 | R580 | G80 | G80 |
Gyártástechnológia | 80 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 700 millió | 380 millió | 681 millió | 681 millió |
GPU órajele | 740 MHz | 650 MHz | 575 / 1350 MHz | 500 / 1200 MHz |
Vertex shader egységek száma | 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor | 8 | 128 darab skalár stream processzor | 96 darab skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | 48 pixel shader | |||
Pixel shaderek száma | ||||
Textúrázók száma | 16 | 16 | 32 textúra címező, 64 textúraszűrő |
24 textúra címező, 48 textúraszűrő |
ROP-egységek száma | 16 | 16 | 6 blokk | 5 blokk |
Támogatott PS és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 3.0+ / 3.0+ | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 |
Memóriavezérlő | 512 bites Ring Bus | 256 bites Ring Bus | 384 bites Crossbar | 320 bites Crossbar |
Memória órajele | 825 MHz | 1000 MHz | 900 MHz | 800 MHz |
Memória-sávszélesség | 105 600 MB/s | 64 000 MB/s | 86 400 MB/s | 64 000 MB/s |
Memória mérete | 512 MB | 512 MB | 768 MB | 320/640 MB |
A teszteléshez Core 2 Duo-alapú rendszert használtunk 2 GB memóriával.
Videokártya / driver | BBA Radeon HD 2900 XT 512 MB (750/830 MHz) / Catalyst 8-37-4-070419a-046506E MSI GeForce 8800 GTX 768 MB (575/1350/900 MHz) / Forceware 158.22 MSI GeForce 8800 GTS 640 és 320 MB (500/1200/800 MHz) / Forceware 158.22 MSI Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 7.4 |
Processzor | Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache) |
Alaplap | Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset |
Memória | Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | Pioneer DVR-111 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
Játékok
- Human Head Studios / Take 2 Interactive – Prey
- Bethesda Softworks / Take 2 Interactive – The Elder Scrolls: Oblivion
- GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- Crytek / UBI Soft – Far Cry
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
- UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
- Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes
- Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
- Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
- Eden Studios / Atari – Test Drive Unlimited
- Techland / N-Tec – Call of Juarez
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az (szögfüggetlen) anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségét maximális grafikai beállításokat futtattuk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.
A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU, CoJ) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.
Szerettünk volna próbát tenni DirectX 10-es játékokkal, ugyanis az AMD-től kaptunk egy DX10-es Call of Juarez benchmarkot, amihez hasonlót az NVIDIA is ígért. Sajnos, az előbbi – a kiírással ellentétben – nem indult el a GeForce-okon, az utóbbi pedig nem érkezett meg. Megnézegettük még a két gyártó techdemóit, melyek közül egyik sem futott a konkurens kártyán, miért is tette volna... Azért szerintünk az NVIDIA-s Adrianne jobb nő, mint Ruby, bár a vörös kémcsaj jobban szaltózik.
Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy igazak-e az új Radeon mértéktelen fogyasztásáról szóló pletykák. Ami az üresjárati étvágyat illeti, ki kell ábrándítanunk a negatív szenzációra éhes ellendrukkereket. A HD 2900 XT nagyjából annyival is beéri, mint a konkurensei, ráadásul 2D-ben (ahol 507/514 MHz-re csökkennek az órajelek) nem volt hangosabb tőlük.
Teljes terhelés alatt már valamivel nagyobb volt az új Radeon étvágya. Megelőzte az eddigi rekordert, a GeForce 8800 GTX-et. Tápunk 85% körüli hatásfokát leszámolva viszont a teljes rendszer fogyasztása is 230 watt alatt maradt, amiből legalább 60–80 watt a processzor és a többi eszköz számlájára írható. Talán a HD 2900 XTX majd eléri a 215 wattot, bár szerintünk az már 65 nm-en készülő R600-zal (ha még úgy fogják hívni) és kevesebbet fogyasztó GDDR4 memóriával jelenik meg.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!