Hirdetés

Öt 24 hüvelykes kijelző

Samsung SyncMaster 245B


Samsung SyncMaster 245B [+]

Az utolsó bemutatásra váró tesztalanyunk szintén a Samsungtól származik, és az eddigi szereplőket figyelembe véve egy kakukktojással van dolgunk, hiszen egyedüliként TN+film panelra épül. A Samsung SyncMaster 245B-t az idei CeBIT-en mutatták be, nem titkoltan egy olyan monitort szerettek volna piacra dobni, amely egyrészt megtöri a 24 colosok körében tapasztalható egyhangúságot, másrészt elfogadható áron olyan minőséget mutat fel, amely az átlagfelhasználók számára megfelelő (tehát nem profi munkára készült). Erre pedig a TN+film panelek nagy része elegendő. Lássuk, hogy mindebből mi valósult meg. A 245B-t a gyártó egy olyan dobozba csomagolta, amilyet az olcsóbb Samsung monitorok esetében szoktunk látni. A gyártó a monitor mellé ad egy leírást, egy garanciapapírt, egy tápkábelt, egy-egy analóg és digitális kábelt, valamint egy háromágú komponens kábelt, ami kicsit furcsa, ugyanis a 245B-n nincsen komponens bemenet.

Monitor típusaSamsung SyncMaster 245B
TechnológiaTN+film
A panel gyártója / típusaSamsung LTM240CT01
Válaszidő5 ms g2g
Felbontás1920x1200 (pixelméret: 0,270 mm)
Kontrasztarány1000:1 (3000:1 dinamikus kontraszt)
Fényerő400 cd/m2
Vízszintes betekintési szög160 fok (10:1)
Függőleges betekintési szög160 fok (10:1)
Színek száma16,7 millió
A panel mérete24 hüvelyk
CsatlakozókD-Sub, DVI-D (HDCP), opcionális audio
Teljesítményfelvételmaximum 100 watt
Bruttó fogyasztói árkb. 160 000 forint
Gyártó honlapja
Termék honlapja
Samsung
Samsung SyncMaster 245B

A Samsung 245B nem keverendő össze a szintén a CeBIT-en bemutatott 245T-vel, amely a 244T kicsit átalakított változata (215TW-t követő design és talán plusz dinamikus kontraszt). A 245B TN+film panelre épül, egyelőre egyedüliként az egész piacon. A 245B a paramétereket látva a laikusok számára nagyon vonzó, hiszen 5 ms-os g2g válaszidővel és 1000:1-hez kontrasztaránnyal rendelkezik, ráadásul a panelt kicsit felturbózták, ugyanis támogatja a dinamikus kontraszt funkciót, melynek révén akár 3000:1-hez kontrasztarányt is el tud érni – legalábbis a Samsung ezt állítja. A fényerő 400 cd/m2, ami alacsonyabb az összes korábban bemutatott monitorénál, ez elvileg azt is jelentheti, hogy a 245B feketéje mélyebb. A betekintési szögek sajnos csak 160 fokosak minden irányból, ez pedig egyértelműen TN+film jellegzetesség. A panel maximum 100 wattot fogyaszt, a monitor pedig kb. 160 000 forintba fog kerülni. Jó kérdés, hogy itthon kapható lesz-e a fekete verzió, mi nemmel tippelnénk, ugyanis Magyarországra a Samsung sajnos nem szállít fekete monitorokat.


Szemből és hátulról [+]

A Samsung SyncMaster 245B külsőre teljesen megegyezik a korábban már bemutatott 215TW-vel, a dizájn elnyerte tetszésünket, hiszen nem hivalkodó, egyszerű, mégis jól mutat (főleg feketében). Az egész monitor fekete. A káva itt is nagyon vékony, a típusjelés a bal felső sarokba került, a panel alatt, középen pedig a Samsung logó látható. A kijelző jobb szélén, alul találjuk a kezelőgombokat. A talp a korábban már megismert, kerek, fémmel nehezített műanyag, a kávához hasonlóan szintén fekete (a szürke verziónál valószínűleg csak a talp felső, azaz látható felülete lesz fekete, minden más szürke). A magasságállítást elősegítő szerkezet a 215TW-nél látottal egyező, nem változtattak rajta semmit, ugyanis annak ellenére, hogy a panel nagyobb lett, tömege még csökkent is (a 21 colos wide panel 3300 gramm, a 24 colos viszont már 3200 gramm), nem hiába, fejlődik az ipar.


Oldalról és a talp [+]

A panel előre és hátra is dönthető (-5 és 20 fok), illetve a magasságállítás is megoldott kb. 10 cm-es mozgástartományon belül. A felépítést tekintve a 245B kicsit butább a 215TW-nél, ugyanis a pivot üzemmódot nem támogatja. A hátoldal úgy fest, mintha bordázott lenne, de a panel csak néhány kis résen keresztül szellőzik (ami nem előny egy 100 wattot fogyasztó kijelzőnél). A talpon egy gyűrű található, ennek köszönhetően a monitor mindkét irányba elforgatható.


Csatlakozók [+]

A 245B egy költséghatékony monitor, ezért csatlakozók terén nem szolgál túl sok mindennel. Az áramtalanító kapcsoló mellett találjuk a tápcsatlakozót, ezenkívül rendelkezik egy HDCP-kompatibilis digitális bemenettel, egy analóg jelbemenettel, és egy külső hangszóró tápcsatlakozójával, tehát okkal feltételezhetjük, hogy a 245B-hez is meg lehet külön vásárolni egy gyári Samsung hangszórót, olyat, amilyet a 225BW-nél már láthattunk.


Kezelőszervek [+]

Kezelőgombok terén a 245B kicsit le van maradva a 215TW-től, ugyanis a 245B nem támogatja a PIP (Picture in Picture) módot, így az ennek a bekapcsolására szolgáló gombbal nem is szolgál. A kezelőszervek szokás szerint jók, a lenyomásra rendesen reagálnak, nem lötyögnek. A Menu gombbal hívjuk elő az OSD-t, a fel-le nyilakkal lehet navigálni, a visszanyíllal lehet menüt választani, az Auto gomb szolgál analóg csatlakozás esetén a képernyő automatikus pozicionálására; a bekapcsológomb üzem közben kéken világít.


OSD [+]

Az OSD a hagyományos Samsung elemekre épül, a menürendszerben a szokásos és szükséges opciókat találjuk. Érdemes megemlíteni, hogy a 245B nem kevesebb, mint hét előre eltárolt profillal rendelkezik, melyeket néhány gombnyomással könnyedén el lehet érni. Ezek a custom, game, internet, movie, text, sport és dynamic contrast (azaz egyéni beállítás, játék, internet, film, szöveg, sport és dinamikus kontraszt) névre hallgatnak.


Működés közben [+]

Vettük a fáradtságot, és ezeken egyenként bemértük a kijelzőt a kalibrátorral, ugyanis kíváncsiak voltunk rá, hogy a Samsung csak alibiből készítette-e ezt a sok beállítást, vagy van is valami értelmük. A színhelyesség és a fényerő mértéke csak text és internet módban volt elfogadható (deltaE < 3, illetve fényerő < 130 cd/m2) viszont a színhőmérséklet csak movie módban közelítette meg a 6500 kelvines értéket, a gamma pedig mindegyik esetben túl magas volt. A mi kritériumaink szerint tehát csak a text és az internet mód volt megfelelőnek nevezhető, általánosságban elmondható, hogy a profilok többségénél a kék csatorna túl erős volt, ennek következtében a szürke különböző árnyalatai is komoly eltérést mutattak az elvárttól. A kalibrációs alapértékekhez képest a dinamikus kontraszt beállítás tért el leginkább, ez jellemző volt a korábban bemutatott Samsung 226BW-re is. Nincs is mit csodálkozni ezen, hiszen a dinamikus kontraszt lényegében nem csinál mást, mint hogy a fényerőt a képernyőn megjelenő elemekhez igazítva változtatja. Emellett ki tudja, lehet, hogy a színcsatornákkal is variál valamit, hogy a szem számára tetszetősebb legyen a látvány. Erre még visszatérünk.


[+]

A Samsung 245B kalibrálás után 120 cd/m2-es fényerő mellett 0,2 cd/m2-es feketét mutatott fel, ami a PVA paneles monitorokkal megegyező eredmény, átlagosnak tekinthető. Minimális fényerő (0%) és 50% kontraszt mellett 20, 100% kontraszt mellett pedig 44 cd/m2-t mértünk, ami szintén nagyon alacsony, ez lehet jó is, mert a kontraszt emelésével a fényerő csak alig nőtt, de lehet rossz is, mert a CCFL fénycsöveknek nem tesz jót, ha állandóan maximális kihasználtságon működnek, ami az élettartam rovására megy. A 245B-n maximálisan 385 cd/m2-es fényerőt mértünk, ehhez párosult a 0,4 cd/m2-es fekete, ami 962:1 kontrasztaránynak felel meg, ez szép eredmény egy TN+film paneles kijelzőtől. Kicsit meg is lepődtünk, hiszen a korábban bemutatott 24 colosak közül csak a Fujitsu Siemens P24-1W volt képes ilyen alacsony értéket elérni.

Térjünk kicsit vissza a mindennapi használathoz, ugyanis a 245B nem volt túl meggyőző több területen sem. Először is a gradiensekben egyhe sávosodást vettünk észre, amit nem lehetett eltüntetni sehogyan sem. Emellett (az összes TN+film paneles monitorra jellemző) szűkebb betekintési szögek és a nagyon nagy panelméret miatt bizony problémásnak találtuk a 245B-t a mindennapi használat során, ugyanis mint tudjuk, a TN+film panelek sajátossága, hogy középről a szélek felé haladva a megjelenített kép egyre inkább eltér az optimálistól. A 245B esetében a panel felső régióiban sötétedés látható, ezért kénytelenek vagyunk a panelt pont szemmagasságba állítani, és a kijelzőt kicsit előredönteni, mintha picit fentről néznénk a monitort, másképpen ugyanis nem kerülhető el a felső régiókban a sötétedés. A 245B utánhúzás tekintetében is csalódást okozott, ugyanis a sötétebb árnyalatoknál/feketénél a PVA paneles monitoroknál is nagyobb, szokatlanul nagy utánhúzást produkált, ezt nem is tudjuk mire vélni.

A dinamikus kontraszt működési elvét már ismerjük, ebből sejthető, hogy mi történik filmnézés közben. A tárgyilagosság kedvéért készítettünk egy videót (11,2 MB), amivel talán sikerül szemléltetnünk a jelenséget: érdemes a kijelzőn a film alatt és felett látható fekete sávot figyelni (segítségképpen: látható, ahogy filmnézés közben villog a kijelző).

Samsung SyncMaster 245BfényerőkontrasztvöröszöldkékICC profil
120 cd/6500 K/2,2 gamma3080504028>katt<

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés