Külső, ergonómia
Az Olympus mindig is tartott több, komoly átfogású fényképezőgépet kínálatában. Míg úgy kilenc-tíz évvel ezelőtt leesett állal figyeltük a boltok polcain azokat a modelleket, melyek nyolc, ne adj’ Isten tízszeres nagyítású optikával rendelkeztek, addigra ma már ezen értékek hallatán fülünk botját sem mozdítjuk. Mára az átlagos, középosztálybeli masinák is legalább ötszörös zoommal rendelkeznek, s ha az igazi csúcsra vágyunk, akkor bizony már a 30-szoros értéken túl kell keresgélnünk. Ehhez képest most egy visszafogott gépet alkotott a gyártó, hiszen az SZ-30MR csak 24-szeres nagyításra képes. Azért, ha jobban megnézzük, ez a 25-600 mm-nek megfelelő átfogás sem kutya; a tükörreflexesek világában már extrém értéknek számít a 600 mm-es teleobjektív (nem utolsósorban ára miatt..).
A vaku ezzel a kis pöcökkel nyitható manuálisan
Az Oly SZ-30MR formája valahol emlékeztet a dSLR vázakra, de csak ha hunyorogva, messziről nézzük. Az optika fölött található, felpattanó villanójával úgy fest, mint egy tüköraknás belépőkategóriás masina. A hangsúlyos markolat szerencsére nem csak dizájnelem, hanem valóban jó és biztos fogást tesz lehetővé - legalábbis közepes kézméretű felhasználóknak. A készülék kapott AF segédfényt is, ez szemből nézve balra, az optika fölé lett elhelyezve. A váz előlapja teljesen sima, nincsen sem gumírozás, sem gumicsík, ami megpróbálná a csúszásgátlás szerepét elvállalni.
A hátoldal viszonylag puritán benyomást kelt. A nagynak tűnő 3”-os kijelző mellett összesen négy nyomógombot, valamit egy multifunkciós egységet láthatunk, utóbbi paraméterező tárcsa és négyirányú gomb szerepét is betölti. A filmfelvétel is külön egységet kapott, ami mérete és színezése végett könnyen megkülönböztethető a többitől. A hátlap jobb felső sarkában apró, de kényelmes hüvelyktámaszt találunk.
Legalul a szokásos részegységeken kívül a sztereó mikrofon nyílásait csodálhatjuk meg. Az akkufedél aprócska retesze csak körömmel nyitható, ráadásul recézése igen csúszós - készüljünk fel a káromkodásra. Az állványmenet műanyagból van, ami nagyobb ellenpont, mint az, hogy nem az optikai középvonal alá helyezték.
Kis törékeny ajtó mögé rejtették el az USB és a HDMI aljzatot. A fedél valóban nem túl bizalomgerjesztő, inkább nem nyitogattuk tesztünk során.
A masina tetején találjuk a módválasztó tárcsát, az exponálót, amit a zoomgyűrű övez, valamint a bekapcsológombot. Ennek megszokást igényel a működtetése, mert némileg süllyesztett kivitelezésű, hogy véletlenül ne kapcsoljuk be vagy ki a gépet, ráadásul eléggé érzéketlen, sőt ezen felül van egy bő másodperces késlekedése is, aminek következtében gyakran nyomjuk meg többször, aminek megintcsak az az eredménye, hogy bekapcsolás után egyből ki is kapcsoltuk a fényképezőt.
Az Olympus SZ-30MR első kézbevétele során nem keltett túl meggyőző benyomást. A műanyagok kopogósak, ráadásul a felületük is tükörsima. Szerencsére a hangsúlyos markolatnak és az apró, de meglepően kényelmes és hatékony hüvelyktámasznak köszönhetően a készülék fogása kényelmes és biztos. A nyomógombok mind remek nyomáspontúak, méretük ellenére jól használhatók. A bekapcsológomb fura és szokást igénylő viselkedése nem mindenkinek fog tetszeni.
Adatlap
Működés
Sokszínű masina az Olympus SZ-30MR. Számos olyan szolgáltatással és funkcióval rendelkezik, amely nagymértékben segíti a fotóst a mindennapi használat során. Kezdjük is talán a mágikus szűrőkkel, amelyek érdekes képi hatásokkal teszik különlegessé fotóinkat úgy, hogy már gépen belül elkészül a végtermék.
Összesen nyolc ilyen található a menüben; használatukhoz a módválasztót kell a megfelelő állásba tekerni, majd a gyorsmenüből kiválasztani a témának megfelelő hatást. A Pop art kiemeli a színeket, a Pin hole erős peremsötétedéssel éri el az antikos hatást, a haleszemhez nem kell magyarázat, a Rajz a kontúrokat emeli ki és fekete-fehér rajzhoz hasonlóvá alakítja át a képet, a Lágy fókusz álomszerű fotókat eredményez, a Punk fekete és pink fotókat készít, a Ragyogás a világos képi elemekre varázsol csillogást, míg a Vízfesték érdekesen elmosott eredményt ad.
Az ekvivalens 600 mm-hez már bizony kell képstabilizátor, ebből kettő is található az SZ-30MR-ben. Természetesen a mechanikus az, amit használni érdemes, a digitális az ISO érték emelésével próbál segíteni, ami nem a legjobb megoldás.
Próbáink során akár 1/15 mp-es záridőt is lehetséges volt bemozdulásmentesen megtartani, ami igen szép eredmény. Fenti képünk csak azért homályos, mert a szerkesztőségben nem volt elegendő hely a megfelelő élességállítás eléréséhez. Amúgy érdekes volt hallgatni a stabit működés közben; a megszokottnál hangosabb volt.
Apropó élességállítás: azt tapasztaltuk, hogy az SZ-30MR esetenként nem képes megfelelően fókuszálni, hiába dolgozunk ideális körülmények közt. Így például napos időben, megfelelően kontrasztos témánál (lásd fenti kép) tízből egyszer sem tudott élesre állni a gép. Ez a hiba többször, több helyen, több témánál is előfordult, leginkább széles látószögű gyújtótávolságokon.
Régi kedvenc sémánkat ebben a készülékben is viszontláttuk, a Beauty mód szerintünk még mindig a legjobban használható arcretus módszer az összes gyártó megoldása közül (most tekintsünk el a modell "szépségétől").
A rengeteg, már ismert egyéb szolgáltatás és működési mód mellett mindenképp érdemes megemlíteni a fejlett panoráma módot. Ilyen nagyszerűen működő panorámasegéddel (most nevezzük így a szóismétlések elkerülése végett, pedig szó sincs csak segédről) eddig csak a Sony SLT vázaiban találkoztunk. Választhatunk induláskor, hogy bal vagy jobb irányba mozgatjuk majd a fényképezőt; az összesen három módszer (PC, manuál, auto) közül természetesen az automata volt a legkönnyebben és leghatékonyabban használható, a másik kettő felhasználói beavatkozást és utómunkát igényel a végeredmény elérése érdekében.
Az Oylmpus SZ-30MR elnevezése teljesen logikus és következetes: az SZ a super zoom rövidítése, míg az MR szuffix a multi recording, avagy multi felvétel fogalmat takarja. A módválasztón külön módként aktiválható MR többféle lehetőséget kínál számunkra. Egyszerre készíthetünk mozgó- és állóképeket, többféle felbontásban videókat, fotó mellé rövid videoklipet, mágikus szűrős és anélküli mozgóképfelvételt. Ezeknek a variánsoknak akkor van például értelme, ha meg szeretnénk örökíteni egy fontos eseményt (mondjuk egy szülinapi zsúron a gyertyák elfújását), ahol a Full HD-s felvétel megy az archívumba, a mellette kis felbontásban rögzített film pedig egyből a közösségi oldalakra. Máris megspóroltunk egy csomó utólagos videószerkesztést. A többi párosítás is értelemszerűen használható külön PC bevonása nélkül.
Másik ilyen érdekes funkció a fotó+videó, ami szintén külön módként érhető el a tárcsával. Ilyenkor a kioldó félig történő lenyomásával (amikor a gép élesre állt) indul a rövid klip felvétele, majd az exponálás után ismét.
Az SZ-30MR támogatja az Eye-Fi memóriakártyákat is, így ezek segítségével (és persze egy otthoni wifi környezettel) vezetékek nélkül, azonnal fel is tölthetjük képeinket, videóinkat.
Tombol a 3D őrület, amiről természetesen az Olympus sem akar lemaradni, így egyre több gépében található meg a 3D mód. Itt kétféleképen készíthetjük el képeinket: vagy rábízzuk az automatikára és nekünk csak a kellő pozícióba kell mozgatni a gépet, vagy csináljuk manuálisan - ahogy tetszik. Ehhez csupán két különböző szögbe kell állítani a fényképezőt. Sajnos, csak megfelelő kijelzővel és segédeszközzel (szemüveg) élvezhetjük az eredményt.
Sokan örülni fognak az igen gyors sorozatfelvételi módnak is, amely lehetővé teszi, hogy teljes felbontásban öt kép erejéig 7 kép/mp sebességgel fotózzunk. Akinek ez kevés lenne, az egy 70 képes sorozat erejéig 15 kép/mp sebességgel rögzíthet fotókat, azonban itt a felbontás már csak 5 MP lehet. A „sima” sorozatfelvételnél 1,7 kép/mp sebességet érhetünk el, a korlát itt 18 kép.
Végül még pár szó a masina általános sebességéhez és a vakuhoz. A vaku meglepően erős, akár egy közepes szobát is képes jól bevillantani. A készülék működési sebessége jónak mondható, ami nem utolsósorban a két TruePic III+ jelfeldolgozó processzornak is köszönhető. Bekapcsolást követően 2,52 mp a kényszerpihenő, majd két teljes felbontású, legjobb minőségű kép között csak 1,67 másodpercet kell várnunk. A teljes zoomtartományt 2,62 mp alatt járja végig az optika. A menürendszer taglalását direkt hagytuk ki, semmi értelmét nem láttuk annak, hogy huszadszorra vessük képernyőre a már leírtakat. Az SZ-30MR menüje semmi újat nem hoz az újabb Olympus fényképezőknél látottakhoz képest.
Képminőség
16 MP egy 1/2,3”-os érzékelőn? Még ha el is tekintünk a zajtól, ez akkor sem feltétlenül egy szerencsés kombináció, hiszen ide már komoly optika is kell, ami ezt a felbontást kiszolgálja. Vajon megbirkózik a feladattal a képalkotó hármas? Első lépésben az objektív torzításait vettük nagyító alá:
Míg nagylátón minimális a hordózás, addig telén észlelhető a párnatorzítás. Nagy valószínűséggel az Olympus SZ-30MR képe szoftveresen egyengetett, ez azonban szerencsére nem nagyon látszik a képek minőségén. Íme képmintáink:
Szerencsére szép, napos időt fogtunk ki, így nagyon sok képet tudtunk ideális körülmények között lőni. Próbánk során fény derült arra, hogy nagylátón sokat veszít a kép kontrasztosságából, ha erős napsütésben fotózunk. A képek jellegéből arra lehet következtetni, hogy az optika tubusának belső bevonata nem zárja ki tökéletesen a fényvisszaverődéseket, így „álomszerű” lesz a fotó. Telén minimális CA-val lehet találkozni, az is inkább csak a képsarkokra jellemző. A bokeh meglepően kellemes, s már szuper makró módban is jól elkülönül a téma a háttértől. Tesztképeinken látható a teljesen kör alakú írisz jótékony hatása. A gép színvilága jó, nem találkozni túlszaturált helyzetekkel.
Zajos képeink elkészítése közben szembetalálkoztunk azzal a korláttal, amit a gép elektronikája (értelmetlenül) felállít: automata módban maximum 1/4 mp a leghosszabb záridő. Ez alacsony ISO értékek mellett alulexponált fotókat eredményezett - alapvetően ez persze nem lenne probléma, hiszen kézből úgysem akar senki ilyen „hosszú” záridővel fotózni (ott a vaku), azonban létezik állvány is, mint ahogyan mi is azt használtuk az időzítővel. Azt vettük észre, hogy ISO 800-ig szinte csak minimális képminőségromlás vehető észre, egyedül ISO 800-on látszik valamivel kevesebb képi részlet. Színzajnak még ISO 1600-on sincs nyoma, cserébe itt már kezd erősen elmosódni a fotó.
A mérnökök beletették az ISO 3200-as értéket is az SZ-30MR-be, ahol ugyan már elég csúf a képminőség (itt már nagyon mosódnak a részletek), de a szükség olykor nagy úr, ha kell, hát használhatjuk.
Kellemes csalódás volt a 16 MP-1/2,3” páros alkotta eredmény. Az Olympus SZ-30MR nemcsak, hogy jobban teljesített, mint azt mi vártuk, hanem az átlagnál is szebb képeket készített.
Filmfelvétel és értékelés
Filmfelvételeink legfeljebb 1920x1080 felbontásúak lehetnek, ami nagyszerű dolog. Egy-két éve még a 720p láttán is örömkönnyek szöktek szemeinkbe, de egyre inkább az 1080p lesz az újabb standard ebben az árkategóriában. A H.264 kódolású, 29,97 fps sebességű videónál, amely 48 kHz-es sztereó hanggal rendelkezik (1536 kbps) kb. 2,5 MB/mp tárhely igénnyel számolhatunk. Filmfelvételeinknél a mágikus szűrőket is használhatjuk, egyedül a lágy fókusz lassítja be a folyamot. Felvétel közben működik az AF, sajnos nem minden esetben pontosan, a sztereó mikrofon közepesen érzékeny a szélzajra. Használhatjuk a zoomot, azonban a léptetőmotor működési zaja valamelyest belehallatszik a felvételbe. Az elektronika lassan és lépcsőzetesen követi a fényviszonyok változásait - ez esetenként zavaró lehet. A kép- és a hangminőség egyaránt nagyon jó; digitális képstabilizátor egészíti ki a működést. Tesztvideó.
Értékelés
Mindenképp érdekes az Olympus új szuperzoomja, hiszen nem egy olyan szolgáltatást kapunk vele, ami nagyon hasznos a mindennapi használat során. Ilyen például a profi panoráma mód, a mágikus szűrők, a 24-szeres átfogású optika vagy a hatékony képstabilizátor, hogy a 1080p-s filmfelvételt vagy a nagyon gyors sorozatfelvételi módot már ne is említsük. Mindemellett a képminőség is rendben van, pedig bevallottan féltünk a 16 MP-1/2,3” szenzorméret párosától. Ha még picit várunk a vásárlással, akkor bizonyára kedvezőbb áron is beszerezhető lesz majd a masina; egy tizenötezerrel olcsóbban már ajánlott vétel lehet, ezért megelőlegezzük neki a díjat.
Olympus SZ-30MR
Termék megnevezése | Olympus SZ-30MR |
---|---|
Jellemzés | Nagy tudású szuperzoom a jobbik fajtából. |
Pro | + Jó fogású markolat, + hasznos szolgáltatások, funkciók, + a szűrőket filmfelvételhez is lehet használni, + jó álló- és mozgóképminőség, + gyors sorozatfelvételi mód, + hatékony képstabi, + erős vaku. |
Kontra | - zajszűrést nem lehet kikapcsolni, - az anyaghasználat lehetne egy fokkal jobb is, - nem túl fényerős optika, - manuális beállítások hiánya, - filmfelvételnél csak digitális képstabi érhető el, - esetenként pontatlan AF. |
Ergonómia | |
Képminőség | |
Mozgóképek minősége | |
Ár/érték | |
Felépítés, anyaghasználat | |
Ennyire kellene |
MLaca
Az Olympus SZ-30MR fényképezőgépet az Olympus Hungary Kft.-től kaptuk tesztelésre.