Megateszt: a GeForce4-től a Radeon 9800-ig

Az ATI képviselői I.

 

VGA neve ATI Radeon 8500 ATI Radeon 9500 ATI Radeon 9800 SE ATI Radeon 9500 Pro ATI Radeon 9600 XT ATI Radeon 9700
GPU kódneve R200 R300 R350 R300 RV360 R300
Gyártástechnológia 0,15µ (TSMC) 0,15µ (TSMC) 0,15µ (TSMC) 0,15µ (TSMC) 0,13µ low-k (TSMC) 0,15µ (TSMC)
Tranzisztorok száma 60 millió 107 millió 107 millió 107 millió 75 millió 107 millió
GPU órajele 275 MHz 275 MHz 380 MHz 275 MHz 500 MHz 275 MHz
Pixel futószalagok száma 4 4 4 8 4 8
Pixel fillrate 1100 Mpixel/s 1100 Mpixel/s 1520 MPixel/s 2200 Mpixel/s 2000 MPixel/s 2200 MPixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 2 1 1 1 1 1
Textúra fillrate 2200 Mtexel/s 1100 Mtexel/s 1520 Mtexel/s 2200 Mtexel/s 2000 Mtexel/s 2200 Mtexel/s
Támogatott PS-verzió 1.4 2.0 2.0 2.0 2.0 2.0
Támogatott VS-verzió 1.1 2.0 2.0 2.0 2.0 2.0
Vertex Shader egységek száma 2 2 2 4 2 4
Memória órajele 275 MHz 275 MHz 340 MHz 270 MHz 300 MHz 270 MHz
Memória órajele (effektív) 550 MHz 550 MHz 680 MHz 540 MHz 600 MHz 540 MHz
Memóriainterfész 128 bit 128 bit 256 bit 128 bit 128 bit 256 bit
Memóriatípus DDR DDR / DDR II
Memória-sávszélesség 8800 MB/s 8800 MB/s 21760 MB/s 8800 MB/s 9600 MB/s 17280 MB/s
RAMDAC 350 MHz, DVI 1.0, TV-Out 2x400 MHz, DVI 1.0-kompatibilis és TV-kimenet
AGP busz 4x 8x 8x 8x 8x 8x
Támogatott DirectX 8.1 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0
Memória-optimalizáció HyperZ II HyperZ III HyperZ III+ HyperZ III HyperZ III+ HyperZ III
További optimalizációk Smart-Shader, Smooth-Vision, Charisma Engine, Pixel Tapestry Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.0 Smart-Shader 2.1; Smooth-Vision 2.1 Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.0 Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.1 Smart-Shader 2.0; Smooth-Vision 2.0

ATI Radeon 8500 64 MB


ATI Radeon 8500 szemből és hátulról (Klikk!)


ATI R200 128 bites memóriavezérlővel = ATI Radeon 8500

Az ATI 2001-ben, a Radeon első verziója után a Radeon 8500-ös szériával robbantott igazán nagyott, hiszen a specifikációk alapján ez a kártya GeForce3-verő lett – kár, hogy a meghajtóprogramoknak köszönhetően a kitüntető királyi címet csak jóval később kaphatta meg. Nem is élvezhette igazán sokáig, mert az NVIDIA ezután kiadta a GeForce4-es szériát.

A Radeon 8500 0,15 mikronos gyártástechnológiával készül(t), legmagasabb órajele 275 MHz, majd később a 8500 LE változatok 250, a LELE és még jobban lebutított változatok 230 MHz-es órajelen jártak. A memória is ezeknek az értékeknek megfelelően alakult, a leggyorsabb verzión 275 MHz-es sebességen száguldott, a butított változatokon 250 (LE) és 183 (LELE) MHz között járt. A Radeon 8500 négy renderelő pipeline-nal, pipeline-onként két textúrázó egységgel rendelkezik, úgy, ahogy a GeForce3 és a GeForce4-es család is, azonban technológiailag egy kissé előttük jár, hiszen míg a GeForce3 még csak az 1.1-es pixel és vertex shadert támogatja, a GeForce4 pedig az 1.3-as pixel shadert, addig a Radeon 8500 már a DirectX 8.1 által szabványosított 1.4-es pixel shadert is támogatja. Az már más kérdés, hogy egy PS 1.4-re épülő játékot elfogadható sebességgel képes-e futtatni.

A Radeon 8500 legnagyobb előnye a riválisokkal szemben az anizotropikus szűrés (még ha kis csalás árán is), ugyanis amíg a Radeon 8500 teljesítményvesztesége 16x-os anizotropikus szűrés esetén százalékokban kifejezve elhanyagolható, addig a GeForce3 és a GeForce4 maximálisan beállítható 8x-os anizotropikus szűrése ugyanazon játékkal képes akár felére is csökkenteni az fps-ek számát. Az érem másik oldala azonban a teljes képernyős élsimítás, hiszen amíg a Radeon 8500 supersampling alapú FSAA-ja már kétszeres mintavételezés esetén is képes a kipumpált fps-eket a felére csökkenteni, addig a GeForce3 és GeForce4 a multisampling alapú, jelentősen optimalizált módszerrel sokkal kevésbé érzi meg ennek az opciónak a bekapcsolását. A Radeon 8500 tehát egy félig kiegyensúlyozott architektúra, a legtöbb játék még most is elfut rajta szűrők nélkül 1024 x 768-as felbontásban, de az idő előrehaladtával ennél már csak rosszabb lesz a helyzet, az idő eljárt felette.

Tesztünkben egyetlen igazi ellenfele van, a GeForce4 Ti4200, hiszen a többi modell már mind jóval fejlettebb és elvileg gyorsabb is nála.

ATI Radeon 9700 128 MB


ATI Radeon 9700 szemből és hátulról (Klikk!)


ATI R300 8x1-es felépítéssel és 256 bites memóriavezérlővel = ATI Radeon 9700

Íme őfelsége, a Radeon 9700, aka R300. Az első igazán nagy pofon, melyet az ATI adott, s melyet az NVIDIA kapott. 107 millió tranzisztor, 8 renderelő pipeline és pixelárnyaló egység, 4 vertexárnyaló, 325 MHz-es magórajel és 310 MHz-es memóriaórajel, 2x, 4x és 6x-os multisampling alapú teljes képernyős élsimítás és DirectX 9-támogatás FP24-es (96 bites) precizitással. Mi kell még? Kell még az élsimításhoz a memória-sávszélesség, ezért a korábbi 128 bites helyett 256 bites memóriabuszt kapott a GPU: a korábban elképzelhetetlennek hitt ~20 GB/s-os adatáramlás sem álom többé. Az új generációban gyorsították a HyperZ-t, a SmartShader pedig kibővült a PS/VS 2.0-val, a SmoothVision 2.0-ban pedig a supersampling alapú FSAA-t felváltotta a jóval korszerűbb és gyorsabb multisampling alapú FSAA.


ATI Radeon 9700 (R300) GPU

A Radeon 9700-es szériával kezdődött meg a Pro/nem-Pro jelölés korszaka is. Míg a Pro az adott szérián belül az aktuális csúcsmodellt jelenti, addig a nem-Pro az órajeleiben csökkentett példány. Míg a 9700 Pro 325/310 MHz-es órajeleken működik, addig a 9700 nem-Pro 275/270 MHz-en jár, ámbár ez nem különösebben nagy probléma, hiszen a csúcskártyánál jóval olcsóbb ez a verzió, és kis szerencsével (tuninggal) a Pro órajelein is üzemeltethető. A Radeon 9700-at Magyarországon már csak nagyon elvétve találjuk meg, kifutott széria, legfeljebb a használtpiacon találkozhatunk vele, általában 40-50 000 Ft-ért vesztegetik.

Tesztünkben a 9700 nem-Pro verziója szerepel, és mivel kifutott széria, ezért csak az érdekesség kedvéért. Egyértelmű ellenfele a GeForce FX 5800 és a GeForce FX 5900XT (másfél évvel későbbi konstrukció!), ámbár mi úgy gondoljuk, hogy gyártón belül is versenyeztetjük őfelségét a 9600 XT-vel. Érdekes meglepetésekkel szolgál még az R300-as mag.

ATI Radeon 9500 Pro 128 MB


ATI Radeon 9500 Pro szemből / hátulról (Klikk!)


ATI R300 8x1-es felépítéssel és 128 bites memóriavezérlővel = ATI Radeon 9500 Pro

Következő ATI-kártyánk a legendás Radeon 9500 Pro, mely világszerte rengeteg játékos kedvence lett, és amely a 9700-astól mindössze felezett memóriabuszában különbözik. Ez egyetlen negatív hatást váltott ki: magasabb felbontásokban vagy az FSAA intenzívebb használatakor a kártya hamarabb adta be az unalmast, mint a 9700, ám a korábbi játékok nem okoztak gondot ennek a kártyának sem, az újabbak pedig a 9700-esen sem futnak sokkal gyorsabban, mint a 9500 Prón. A 8 pipeline a 128 bites memóriabusszal párosítva egy igencsak kiegyensúlyozatlan felépítés, hiszen a memóriabusz a nyolc rendkívül erős futószalag által pumpált adatokat nem képes olyan iramban fogadni, ahogy azt azok megkívánnák.

A Radeon 9500 Pro nyákfelépítése egy ponton különbözik lényegesen a 9700-astól: a memóriák nem L alakban helyezkednek el a GPU körül, hanem a GPU felett egy sorban, egymás mellett. A tápcsatlakozó igencsak szerencsétlen helyre került, az egyik memóriachip közvetlen közelébe. A 9500 Pro GPU-órajele 275 MHz, míg memóriaórajele 270 MHz.


ATI Radeon 9500 Pro (R300) GPU

A konstrukciót az ATI nagyon gyorsan kivonta a forgalomból, hiszen könnyen rájöhetünk: a 9500 Pro előállítása alig kerül kevesebbe, mint a 9700-es (ugyanaz az R300-as mag található mindkét kártyán), mégis középkategóriás áron kellett eladni, hiszen ez egy középkategóriás kártya. A 9500 Pro inkább az ATI egyfajta erődemonstrációjaként vonult be a videokártya-történelembe, amolyan jelzésként: mi ilyet is tudunk, dear NVIDIA...

A Radeon 9500 Próhoz – amíg forgalomban volt – 40-45 000 Ft-os nettó áron juthattunk hozzá, manapság pedig ugyanúgy, mint a 9700-at, már csak használtan vásárolhatjuk meg 35-40 000 Ft-ért. Elsődleges ellenfele a GeForce FX 5600 Ultra, illetve a később megjelent GeForce FX 5700 Ultra, ám érdemes lesz figyelni a Radeon 9600 XT-vel vívott párharcukra is, hiszen utóbbi egy évvel későbbi termék, amely szintén az ATI középvonalát hivatott erősíteni.

ATI Radeon 9500 128 MB


128 bites nyákos ATI Radeon 9500 szemből és hátulról


256 bites nyákos ATI Radeon 9500 szemből és hátulról (Klikk!)


ATI R300 4x1-es felépítéssel és 256 (vagy 128) bites memóriavezérlővel = ATI Radeon 9500

A Radeon 9500 minden tekintetben egy Radeon 9700/9500 Pro-butítás, amely az ATI honlapján hivatalosan nem létezik, nem is létezett. Minden valószínűség szerint azok a gyártók "találták" fel, melyek a selejtes R300-as kártyákat nem szerették volna a kukába dobni. A Radeon 9500 egy felezett pipeline-os Radeon 9700, tehát a nyolc helyett négy futószalaggal rendelkezik, népszerűségét egyetlen ténynek köszönhette: egy kisebbfajta trükkel 9700-as kártyát varázsolhattunk belőlük. Ám aki arra alapozva vette meg 9500-as kártyáját, hogy később 9700-esként fogja működtetni, de ez a terve nem jött be (a pluszként bekapcsolt négy pipeline-ból tényleg sérült volt valamelyik), egy nagyon gyenge kártyát kapott kézhez.

A Radeon 9500-ból létezett 64 és 128 MB-os változat is, ám a 128 MB-os verzió jóval elterjedtebb lett. A memóriamérettől függetlenül is további két verzió létezik: mindkettő esetében a közös pont a 4 pipeline, azonban ha a kártya a Radeon 9700-as nyákjára épül, akkor 256 bites memóriabusszal "megáldott" 9500-ösről beszélünk, azonban ha Radeon 9500 Pro nyákjára épül, akkor 128 bites 9500-ről beszélünk. Utóbbiakból lehetett trükközéssel 9500 Prót varázsolni, míg előbbiből 9700-est. Ha a trükközés nem jött be, akkor hiába a 256 bites memóriabusz, a 4 pipeline nem képes kiszolgálni a 256 bites adatbusz igényét, tehát lényegében pont a 9500 Próval ellentétes helyzet áll elő.

A Radeon 9500 nem-Pro GPU-ja 275 MHz-en jár, míg a memóriák 270 MHz-en. A 9500-nek nincs igazából ellenfele, hiszen az ATI szerint nem is létezik ilyen kártya, ám a technikai specifikációk alapján mi a GeForce4 Ti4200-es fölé helyeznénk, viszont a GeForce FX 5600 Ultra alá. Meglátjuk, mindenesetre ettől a terméktől ne várjunk eget rengető teljesítményt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés