Matrox Parhelia-512 -- grafikus K.O.!

"Mégis mozog a Föld"


A nagy visszatérés

Alig két hete történt, hogy a 3DLabs valami olyasmit jelentett be, ami végre ismét minőségi változást hozhat az újabban egyre gyorsabban, de egyre kisebb mértékben evolválódó grafikus piacon. A chipet P10-nek hívják, és akkor úgy fogalmaztunk, hogy a 3DLabs ezzel a bejelentéssel "megrengette a grafikus piacot". Ha folytatni akarnánk a kissé képzavaros hasonlatot, akkor azt mondhatnánk, hogy hosszú alvás után a Matrox ma, május 14-én felkelt, és egy akkora pofont kent le az nVidia/ATi szlogenekbe fásult hardcore közönségnek, hogy öröm nézni. A pofont Parhelia-512-nek hívják, és ha a P10-nél csodálkozhattunk, most kisebb megdöbbenésre is lehetőségünk nyílik...


"Egy beta kártya... legalábbis reméljük!"

Először is, szeretnénk tisztázni, hogy mi az, ami a Parhelia-512 nem lesz. A Parhelia nem lesz olcsó. Legkevésbé sem. A chipet ugyanúgy 0.15 mikronon gyártják, mint a GeForce4 és a Radeon GPU-kat, ellenben 57 helyett 80 millió tranzisztorból áll. Ez lényegesen drágább előállítást és hőtermelést jelent. Ha ez sem lenne elég, a Parhelia is 256 bites DDR memóriabuszt használ, amihez feltehetően minimum nyolcrétegű NYÁK szükséges. Egy sor további, a későbbiekben részletesen bemutatott feature biztosítja, hogy az új Matrox kártyák egyikét sem vihetjük haza 100.000 Ft-os ár alatt.

A magas ár önmagában biztosítéka annak, hogy a Parhelia-bejelentés hatására nem megy csődbe sem az ATi, sem az nVidia, noha a chip teljesítményét és lehetőségeit nézve jelentősen túlmutat a mostani leggyorsabb GPU-kon. A Matrox mindössze egy drága, de minden földi és égi jóval felszerelt alternatívát kínál, és -- mint azt látni fogjuk -- egy Parhelia esetében inkább látja az ember, hogy mire költi el azt a rengeteg pénzt. Emlékezzünk, a G400 megjelenésekor nagy port kavart, és 2D/3D képminőségben, valamint extrákban (két képernyős megjelenítés, mely azóta standard lett) állva hagyta ellenfeleit. Sokan mondják, hogy a történelem ismétli önmagát, és ez most nagyon is igaz. A Parhelia-512 után -- legalábbis a specifikációkat és cikkeket olvasva -- nagyon haloványnak festhet majd minden mai kártya.

Fontos már most tisztázni, hogy a Parhelia hozzáférhető sem lesz -- nyár közepéig, a legjobb esetben is. Tehát, akárcsak a 3DLabs P10-nél, egyelőre itt is termék nélküli bejelentésről van szó. Más kérdés, hogy tesztpéldányok már léteznek, ezek egy részét a játékfejlesztők és a nyomtatott/online magazinok már tesztelik, ráadásul az egy hét múlva rajtoló E3 kiállításon már a nagyközönség is mustrálhatja az új fenegyereket.

Az utolsó "nem" a neten korábban terjengő pletykákra vonatkozik. Több oldalon nagyon helyesen "tippelték" a Parhelia specifikációit, helyenként viszont kifejezetten esetlen, fake képekkel és paraméterekkel próbálták etetni a nagyérdeműt. Normális esetben persze egy weboldal nemigen tehet arról, ha nem tudja jó előre, hogy egy pletyka igaz-e, vagy sem. Vannak azonban nyilvánvaló kérdések, melyeket minimális szakértelemmel is tisztába tehet az ember. A legjobb példát most bemutatjuk:


Sok sebből vérzik...

Először is, már a 3DLabs cikkben is leírtuk, hogy a 128-ról a 256 bites DDR memóriabuszra való átállást az új, BGA tokozású memóriachipek tették lehetővé. Ehhez képest a kártyán még a régi chipeket látjuk -- biztos kamu. A chip 0.15 mikronon 80 millió tranzisztort tartalmaz. Egy ilyen monstre megoldást inkább vízhűtéssel, mint egy passzív, S3 Savage időket idéző bordával kell hűteni. A három analóg monitorkimenet is több, mint vicces. Végül, a speckókban leírt 2 MB integrált cache is elegánsan hangzik, de talán várjuk meg vele a 0.10 mikronos gyártást. Nem folytatjuk, pedig lenne mivel... :).

Végül, de nem utolsósorban a Parhelia nem lesz DirectX 9 kompatibilis. Pontosabban annak bizonyos elvárásait már implementálja, de nem nyújt teljes körű DirectX 9 támogatást.

Ennyi nem után lássuk az igeneket! A Matrox chip 512 bites 2D-s grafikus magot tartalmaz, valamint 256 bites DDR memóriabuszt! Itt is "visszaköszön" a P10-nél látott 10 bites színmélység (R, G, B komponensenként), sőt, a Matrox chipet úgy tervezték, hogy a TV kimenettől kezdve a 3D renderelésen át MINDENHOL 10 bites színkomponensekkel számoljon. Elegáns! A két képernyős megjelenítés után valóban itt a három képernyőt támogató TripleHead. A 20 GB/sec sávszélesség rengeteg dologra elég lehet, ráadásul a Perhelia 4 vertex shaderrel, és összesen 16 textúrázó-egységgel rendelkezik. Speciális FSAA megoldás a Fragmented Anti-Aliasing, röviden FAA, melyet akár 16X-os üzemmódban is használhatunk.

Most pedig lássuk az érdekességeket! A 3DLabs cikk olvasottságából tanulva :), most megkíméljük az olvasókat az apró technikai részletek teljes bemutatásától, és inkább a Matrox által kiadott (részben PR) anyagokra, illetve pár érv/ellenérv párosra építünk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • GeForce FX - a trónkövetelő

    Ahogy azt várhattuk, ma lehullt a lepel az NV30 kódnevű, új generációs nVidia grafikus chipről. Radeon 9700 Pro vagy GeForce FX? Mostantól már ez itt a kérdés.

Előzmények

  • 3DLabs P10 -- megreng a grafikus piac!

    A felkiáltójel helyett akár kérdőjel is állhatna. Kérdés, hogy a GeForce4 Ti memória-sávszélességének duplája, és egyéb rendkívül elegáns megoldások mire lesznek elegek.

  • nVidia GeForce4 Ti/MX!

    A trónfosztás megtörtént, a GeForce3 és a teljes MX család már ''történelem''. A jelen: nFiniteFX II, LMA II, 650 MHz-es DDR RAM-ok és sok egyéb...

Hirdetés