Hirdetés
Kingston SSDNow V300
A Kingston kiváló, pluszos jelölésű SSD-sorozatai mellett nemigen lehet büszke V100-as és V200-as szériára. Utóbbi nálunk is megfordult, és finoman szólva egyáltalán nem voltunk elragadtatva tőle. Az általunk kipróbált példány gyakorlatilag leblokkolt, ha egy nehezebb, kisebb fájlokat is tartalmazó írásból álló műveletsort kapott. Ez még egy szimpla installálásnál is megmutatkozott, olykor egy mezei merevlemez szintje alá süllyedt a sebessége. Azóta már jó néhány firmware érkezett a V200-hoz, és ezek a frissítések állítólag javítottak a gyengeségeken, de ezt saját teszt híján nem tudjuk megerősíteni. A korábbi "V" sorozatok bukdácsolásainak ismeretében kissé fenntartásokkal vettük kezünkbe a család legújabb tagját, a V300-at.
Most is az Upgrade Kit érkezett hozzánk, azaz a dobozos verzió. A Kingstontól már jól megszokott formájú csomagolásban ezúttal is a szokásos tartozékok lapultak. A meghajtón kívül találtunk egy USB 2.0-s külső házat, egy pár beépítősínt, egy MOLEX->SATA tápkábel-átalakítót és egy SATA adatkábelt. Mellettük lapult még a meghajtók klónozását elősegítő szoftver, némi paksaméta, valamint egy műanyag öntapadós keret, melyet szükség esetén a meghajtóra kell felragasztatnunk a szabvány 9,5 milliméteres magasság eléréséhez.
Minderre természetesen azért lehet szükség, mert a legtöbb újabb SSD-hez hasonlóan már a V300 is csak 7 milliméter magas. Ez elsősorban a notebooktulajdonos vásárlóknak lehet jó hír, mert egyre több olyan mobil gép lát napvilágot, amibe csak ilyen kisméretű egység fér. Ergo aki ilyen meghajtót vásárol, az szinte biztos lehet abban, hogy bármilyen 2,5"-os meghajtóhelyre be tudja majd építeni. Az SSD természetesen egyszerűbb kiszerelésben, tartozékok nélkül is fellelhető a dobozos kivitelnél néhány ezer forinttal olcsóbban.
A Kingston legújabb SSD-je sem úszhatta meg a szétszerelést, még ha a gyártók ennek megakadályozására egyre trükkösebb csavarokkal is látják el a meghajtókat. Ahogy a fenti képen látható, a borítás mindkét felét gumiszerű hővezető anyaggal látták el, ami a NYÁK-on található egységek hatékonyabb hűtéséért felel.
SandForce SF-2281 álruhában
A Kingston teljes "V" sorozata az úgynevezett "value" (jó ár/érték arány) kategóriába sorolható, ennek okán a gyártó elsősorban olcsóbb komponensekkel próbál operálni ezeknél a modelleknél. Ahogy már említettük, ez a V200 sorozat esetében nem bizonyult túl jó húzásnak. A V300 esetében már biztosra ment a vállalat, ugyanis ez a széria az alaposan bejáratott SandForce SF-2281 vezérlőt kapta meg, igaz, Kingston tokozásban. A költségek szempontjából ez már csak azért is jó választás, mert a kontroller mellé nem szükséges cache. Ezzel a gyártónak meg lehet spórolni legalább egy DRAM chipet, valamint ennek következtében kissé egyszerűbb NYÁK is elég.
Ahogy teljesítmény, úgy ár szempontjából is kulcsfontosságú a NAND chipek típusa, hiszen egy SSD előállítási költségének a nagy részét ez teszi ki. A gyártók folyamatosan dolgoznak az olcsóbban gyártható lapkákon. Ahogy korábban már elmondtuk, egyes meghajtóinál a Samsung már átállt a TLC-re, miközben más gyártók még egyelőre a csíkszélesség lejjebb tornázásán munkálkodnak. A Kingston meghajtóján található lapkák a Toshiba gyártósoráról származnak. Az MLC típusú megoldások csíkszélessége mindössze 19 nanométer, ami elsőre ugyan jól hangzik, de mint tudjuk, sajnos az SSD-k esetében ez nem feltétlenül pozitívum, hisz a csíkszélesség csökkentésével nő a vezérlő részéről szükséges hibajavítások (ECC) száma.
Ennél egy nagyobb probléma, hogy ezzel együtt a cellák élettartama csökken. Bár erre nem lehet egységes képletet vagy szabályt alkalmazni, de például a 34-ről 25 nm-re való átállásnál 5000-ről 3000-re csökkent az egyetlen cella által elviselhető ciklusok száma. A Toshiba 19 nm-es Toggle-Mode MLC lapkájának ezen képességéről egyelőre semmilyen hivatalos adat nem szivárgott ki. Egyes információk szerint a kisebb csíkszélesség ellenére sem csökkent a korábbi 3000-es érték, de ezt gyártói állásfoglalás nélkül nem tudjuk megerősíteni.
A 120 GB-os V300 összesen 16 chipet vonultat fel, melyek Kingston jelzésű TSOP tokozásban kerültek fel a NYÁK-ra. Bár a SandForce már lehetőséget ad a tartalékterület elhagyására, a gyártó ezzel most nem élt, ami az élettartam szempontjából később még jó döntésnek bizonyulhat.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!