Hirdetés

Intel Core i, m: a hatodik mobil generáció

A Core i modellek mellett a takarékos Core m-ek is bekerültek a notebookba szánt, Skylake processzoros tesztbe.

A GPU képességei

A Gen9-es grafikus alrendszer vizsgálatánál igazán érdekes dolgokat tapasztaltunk. Igaz, az előző két generációnál csak kétmagos CPU-val tudtunk mérni, de ezen a téren a grafikus végrehajtó egységek száma a meghatározó, ezek a szerény IGP-k két maggal is jól kihajthatóak. Így aztán az i5-6300U mellett az i7-6700HQ is reálisan összemérhető az i5-5200U-val: mindháromnak 24 számolóegysége van, az i5-4200U pedig 20 számolós.

A különálló, notebookba szánt grafikus vezérlők közül a GeForce 940M-et vetettük be, aminek számai azért érdekesek, mert ez a legkisebb, tényleg használhatónak nevezhető grafikus alrendszer az aktuális kínálatban. A vetélkedőbe betettük az asztali Radeon HD 7750-et is, ami 512 számolóegységével a Radeon R7 M370 szintjén teljesít, de az AMD csúcs Kaveri és Carrizo APU-iban dolgozó grafikus alrendeszer is hasonló tudásra képes.

Játéktesztek HD Graphics 515
Core m5-6Y57
HD Graphics 515
Core m7-6Y75
HD Graphics 520
Core i5-6300U
HD Graphics 530
Core i7-6700HQ
HD Graphics 5500
Core i5-5200U
HD Graphics 4400
Core i5-4200U
GeForce 940M
Core i5-6300U
Radeon HD 7750
Athlon X4 750K
Starcraft 2
1280x720 - közepes
28 42 98 110 42 34 74 73
StarCraft 2
1280x720 - magas
23 28 80 87 30 24 61 59
Civilization 5
1280x768 - alacsony
16 20 31 35 21* 16 61 50
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF
27 34 47 44 30 22 59 60
GRID Autosport
1280x720 - közepes - 2xMSAA
22 27 46 46 28 22 69 83
Sniper Elite 2
1366x768 - alacsony - 8xAF
24 32 39 32 27 23 40 95
Far Cry 4
1280x720 - alacsony
7 10 16 15 12 9 33 44
*csak DirectX 9 módban volt hajlandó elindulni

Jól dolgoztak az Intelnél az elmúlt években, a Skylake gyakorlatilag állva hagyta elődjét, ami pedig ugyanezt csinálta a maga elődjével. Az Intel néhány év alatt lényegében megduplázta IGP-je teljesítményét, ráadásul szoftveres téren is komolyat lépett előre, így értelmetlenné tette a belépőszintű mobil grafikus chipeket. A néhány éves játékok lazán elfutnak rajta, és ehhez többnyire nem is kell a végletekig lebutítani a grafikát. Persze az olyan címekkel, mint mondjuk a Far Cry 4, nem tud mit kezdeni, de például a Metro Last Light 1280x720 pixelen, legalacsonyabb beállítás mellett 25 fps-t hozott, a Tomb Raider pedig ezen a felbontáson normál beállításon is picivel 35 fps fölött fut.

És itt most az alap, GT2-es felépítésről beszélünk! Ha jól megcsinálták a többi részt – különösen a setup motort –, akkor a kétszer ennyi számolós, eDRAM-mal támogatott GT3 igazán érdekes lehet, már a sokat ígérő, de mobil fronton keveset mutató AMD APU-inak is lesz mintől félnie. Ha a GT3 képes lesz 50%-kal nagyobb teljesítményre a GT2-nél, akkor az Intel IGP már a GeForce 940M nyakában fog lihegni.

Visszaugorva az alvégre, az alacsony fogyasztású Core m-hez, itt ugyanaz a kettősség látható, mint a CPU-tesztekben az előző oldalon. Ha nem fojtják vissza annyira az órajeleket, akkor már vállalható, Broadwell i5-ös szintű teljesítményre képes, ami persze a mai játékok többségéhez kevés, nosztalgiázni viszont megteszi. Ha viszont drasztikusabb az órajelek fékezése, akkor elveszhet az amúgy sem valami acélos teljesítmény negyede, sőt akár harmada is. Azért annyi jó van a dologban, hogy a Core m mellé rendszerint forrasztott memória kerül két csatornával.

Játéktesztek HD Graphics 520
egy memóriacsatorna
HD Graphics 520
két memóriacsatorna
Starcraft 2
1280x720 - közepes
86 98
StarCraft 2
1280x720 - magas
72 80
Civilization 5
1280x768 - alacsony
31 31
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF
31 47
GRID Autosport
1280x720 - közepes - 2xMSAA
34 46
Sniper Elite 2
1366x768 - alacsony - 8xAF
26 39
Far Cry 4
1280x720 - alacsony
14 16

Mivel a Core i5-6300U adja majd a Skylake notebookkínálat gerincét, és ezekbe a modellekbe gyakran csak egy memóriamodult tesznek, megnéztük, milyen hatással van a RAM sávszélességének felezése a 3D-s teljesítményre. Alapvetően kétféle eset van. Olyankor, amikor a grafika túl egyszerű az IGP kihajtásához (pl. Starcraft 2), vagy annyira megterhelő, hogy nem a RAM sávszélessége, hanem a számolóegységek jelentik a szűk keresztmetszetet (pl. Far Cry 4), akkor nincs komolyabb visszaesés.

Amikor viszont középtájon mozgunk, tehát a grafikus alrendszer terhelése kiegyenlített, akkor egy memóriacsatornával a teljesítmény negyede, sőt akár harmada is elveszhet. Ez pedig érzékenyen érinti a néhány éves játékokat, amelyek két memóriamodullal még épp játszhatóak alacsony felbontáson, minimális részletesség mellett, de eggyel már kieshetnek a még elfogadható tartományból. Jó hír viszont, hogy a második memóriacsatorna kiesése már nem jelent akkora csapást, mint korábban, amikor gyakran a virtuális lóerők fele is elveszett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés