Az IGP teljesítménye
Kipróbáltuk azt is, mire elég az ötödik generációs Core i processzorok grafikus teljesítménye. Ehhez sajnos a Core i5-5200U és i5-5300U sem ideális alany, ugyanis ezeknek feles, GT2 grafikus alrendszerük van, tehát a két darab, fejenként 24 számolóegységes blokkból csak egyet kaptak meg. Mindenesetre arra jó a méréssor, hogy az ugyanilyen felépítésű, de lényegesen kisebb, 15 helyett mindössze 4,5 wattos TDP keretből gazdálkodó Core M-mel megversenyeztessük. Ellenfélnek a Core i5-4200U-t és egy AMD Radeon HD 7750-re alapozó, egyszerű gamer asztali PC-t vetettünk be.
Mielőtt a mérések elemzésébe kezdünk, ki kell emelnünk egy komoly furcsaságot. Először a Core i5-5300U-val próbálkoztunk, mely Windows 7 Professional operációs rendszert futtatott. Annak ellenére, hogy a szintetikus GFX Bench méréseiben a vártak szerint szerepelt (az azonos felépítésű Core M-nél magasabb órajeléhez illően volt gyorsabb), a játéktesztekben iszonyatosan gyengén muzsikált. Ellenőriztünk minden befolyásoló paramétert, a memória két csatornája rendben volt, a legfrissebb Lenovo grafikus meghajtót használtuk – ami egyébként novemberi, és azonos a Windows 8-hoz valóval. Ezután váltottunk a Core i5-5200U-s gépre, amin Windows 8 Pro futott ugyanazzal a két memóriamodullal és meghajtóprogrammal, és egy csapásra rendbe jöttek a számok.
Játéktesztek | Core i5-5200U HD Graphics 5500 |
Core M-5Y10 HD Graphics 5300 |
Core i5-4200U HD Graphics 4400 |
Athlon X4 750K Radeon HD 7750 |
---|---|---|---|---|
Starcraft 2 1280x720 - közepes |
42 | 41 | 34 | 73 |
StarCraft 2 1280x720 - magas |
30 | 30 | 24 | 59 |
Civilization 5 1280x768 - alacsony |
21* | 23 | 16 | 50 |
Elder Scrolls V: Skyrim 1280x720 - alacsony |
45 | 44 | 41 | 89 |
Elder Scrolls V: Skyrim 1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF |
30 | 28 | 22 | 75 |
GRID Autosport 1280x720 - alacsony - CMAA |
38 | 40 | 35 | 94 |
GRID Autosport 1280x720 - közepes - 2xMSAA |
28 | 27 | 22 | 83 |
Sniper Elite 2 1366x768 - alacsony - 8xAF |
27 | 25 | 23 | 95 |
Far Cry 4 1280x720 - alacsony |
12 | 10 | 9 | 44 |
*csak DirectX 9 módban volt hajlandó elindulni |
Az igazat megvallva kicsivel többre számítottunk. Nem vártuk, hogy a 15 wattos TDP keretből gazdálkodó Core i5-5200U csak ilyen kevéssel lesz gyorsabb a Core M-5Y10-nél, ami kevesebb mint harmadakkora, mindössze 4,5 wattos keretből kell, hogy megéljen. A legtöbb tesztben olyan kicsi volt az eltérés, hogy az akár a mérések szórásának is betudható, bár az is igaz, hogy a két IGP maximális órajele között csak 12,5%-os eltérés van (900 MHz kontra 800 MHz) a Core i5-5200U javára. Egyedül a modernebb Far Cry 4-ben tűnt nagyobbnak a különbség, de ott a minimális grafikán elért 12 fps ugyanúgy semmire sem jó, mint a 10 fps.
Az előző generációs Core i5-4200U-hoz képest már komolyabb fejlődést látunk, az új Gen8 IGP úgy tűnik, tényleg jól muzsikál. Persze a legújabb játékok futtatását még minimális grafikán is el lehet felejteni a GT2 konfigurációval, de a néhány éves klasszikusok, mint például a Skyrim, a stratégiai játékok és a régebbi tételek visszavett grafikával játszhatóak lesznek.
Balra a GT2-es, jobbra a GT3-as IGP-vel ellátott Broadwell-U lapka
Egyelőre az igazi érdekességet, a teljes, GT3-as kiszerelés tudását nem sikerült lemérni. Ha minden igaz, az új architektúra már nem ütközik olyan komoly szűk keresztmetszetbe, mint a korábbi, Haswell megoldás, ahol a GT3 megduplázott végrehajtó egységei szinte semmi gyorsulást nem hoztak. A másik komoly kérdőjel, hogy ezúttal a notebookok milyen arányába kerül a teljes IGP, mert korábban, a Haswell generációnál – talán éppen a szűk keresztmetszet miatt – csak néhány modellben jelent meg a GT3.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!