Intel Core i – az ötödik generáció

Az IGP teljesítménye

Kipróbáltuk azt is, mire elég az ötödik generációs Core i processzorok grafikus teljesítménye. Ehhez sajnos a Core i5-5200U és i5-5300U sem ideális alany, ugyanis ezeknek feles, GT2 grafikus alrendszerük van, tehát a két darab, fejenként 24 számolóegységes blokkból csak egyet kaptak meg. Mindenesetre arra jó a méréssor, hogy az ugyanilyen felépítésű, de lényegesen kisebb, 15 helyett mindössze 4,5 wattos TDP keretből gazdálkodó Core M-mel megversenyeztessük. Ellenfélnek a Core i5-4200U-t és egy AMD Radeon HD 7750-re alapozó, egyszerű gamer asztali PC-t vetettünk be.

Hirdetés

Mielőtt a mérések elemzésébe kezdünk, ki kell emelnünk egy komoly furcsaságot. Először a Core i5-5300U-val próbálkoztunk, mely Windows 7 Professional operációs rendszert futtatott. Annak ellenére, hogy a szintetikus GFX Bench méréseiben a vártak szerint szerepelt (az azonos felépítésű Core M-nél magasabb órajeléhez illően volt gyorsabb), a játéktesztekben iszonyatosan gyengén muzsikált. Ellenőriztünk minden befolyásoló paramétert, a memória két csatornája rendben volt, a legfrissebb Lenovo grafikus meghajtót használtuk – ami egyébként novemberi, és azonos a Windows 8-hoz valóval. Ezután váltottunk a Core i5-5200U-s gépre, amin Windows 8 Pro futott ugyanazzal a két memóriamodullal és meghajtóprogrammal, és egy csapásra rendbe jöttek a számok.

Játéktesztek Core i5-5200U
HD Graphics 5500
Core M-5Y10
HD Graphics 5300
Core i5-4200U
HD Graphics 4400
Athlon X4 750K
Radeon HD 7750
Starcraft 2
1280x720 - közepes
42 41 34 73
StarCraft 2
1280x720 - magas
30 30 24 59
Civilization 5
1280x768 - alacsony
21* 23 16 50
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - alacsony
45 44 41 89
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF
30 28 22 75
GRID Autosport
1280x720 - alacsony - CMAA
38 40 35 94
GRID Autosport
1280x720 - közepes - 2xMSAA
28 27 22 83
Sniper Elite 2
1366x768 - alacsony - 8xAF
27 25 23 95
Far Cry 4
1280x720 - alacsony
12 10 9 44
*csak DirectX 9 módban volt hajlandó elindulni

Az igazat megvallva kicsivel többre számítottunk. Nem vártuk, hogy a 15 wattos TDP keretből gazdálkodó Core i5-5200U csak ilyen kevéssel lesz gyorsabb a Core M-5Y10-nél, ami kevesebb mint harmadakkora, mindössze 4,5 wattos keretből kell, hogy megéljen. A legtöbb tesztben olyan kicsi volt az eltérés, hogy az akár a mérések szórásának is betudható, bár az is igaz, hogy a két IGP maximális órajele között csak 12,5%-os eltérés van (900 MHz kontra 800 MHz) a Core i5-5200U javára. Egyedül a modernebb Far Cry 4-ben tűnt nagyobbnak a különbség, de ott a minimális grafikán elért 12 fps ugyanúgy semmire sem jó, mint a 10 fps.

Az előző generációs Core i5-4200U-hoz képest már komolyabb fejlődést látunk, az új Gen8 IGP úgy tűnik, tényleg jól muzsikál. Persze a legújabb játékok futtatását még minimális grafikán is el lehet felejteni a GT2 konfigurációval, de a néhány éves klasszikusok, mint például a Skyrim, a stratégiai játékok és a régebbi tételek visszavett grafikával játszhatóak lesznek.


Balra a GT2-es, jobbra a GT3-as IGP-vel ellátott Broadwell-U lapka

Egyelőre az igazi érdekességet, a teljes, GT3-as kiszerelés tudását nem sikerült lemérni. Ha minden igaz, az új architektúra már nem ütközik olyan komoly szűk keresztmetszetbe, mint a korábbi, Haswell megoldás, ahol a GT3 megduplázott végrehajtó egységei szinte semmi gyorsulást nem hoztak. A másik komoly kérdőjel, hogy ezúttal a notebookok milyen arányába kerül a teljes IGP, mert korábban, a Haswell generációnál – talán éppen a szűk keresztmetszet miatt – csak néhány modellben jelent meg a GT3.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények