Az NVIDIA GeForce GTX 960 tesztje

Tesztkonfig, fogyasztás, hűtés, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS Strix GeForce GTX 960 2048 MB (GeForce driver 347.25)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 760 2048 MB (GeForce driver 344.75)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (GeForce driver 344.75)
Gigabyte Radeon R9 280X 3072 MB (Catalyst 14.12 Omega)
HIS Radeon R9 280 3072 MB (Catalyst 14.12 Omega)
Sapphire Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 14.12 Omega)
Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 14.12 Omega)
Processzor Intel Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer B326HUL (32")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD Catalyst 14.12 Omega driverrel teszteltük, míg az NVIDIA kártyáihoz a cégtől kapott 347.25-ös drivert telepítettük fel.

A képminőséget játéktól függően magasra (high) vagy maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást minden esetben az adott játékban aktiváltuk. Változás, hogy korábbi szavazásunk alapján mostantól ahol lehet, ott DirectX helyett a Mantle renderert választjuk ki a GCN-alapú Radeon kártyák esetében, azaz HD 7000-től felfelé.

Kivétel nélkül az összes kártyát a következő oldalon részletezett, gyári referencia órajelértékeknek megfelelően állítottuk be.

Játékok

  • Alien: Isolation (DirectX 11) – motor: CA Engine / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • GRID Autosport (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
  • Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk kissé. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért a Battlefield 4-et az Alien: Isolation váltotta, a GRID 2 helyét a GRID Autosport vette át, a Crysis 3-at a Sniper Elite 3, míg a Hitman: Absolution-t a Middle-earth: Shadow of Mordor című TPS-re cseréltük le.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, amit az Alien: Isolation esetében FRAPS-szel egészítettünk ki a minimum képkockaszám kinyerése okán. A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

A lekapcsolt, azaz alvó módban lévő megjelenítő mellett végzett méréseket leszámítva a GTX 960 büszkélkedhet a legalacsonyabb fogyasztással.

Hűtés

Mint említettük, a négy hőcsöves, dupla ventilátoros rendszer képes teljesen passzív üzemmódra is, amíg a maghőmérséklet meg nem haladja az 51 °C-ot. Ezt követően a ventilátor a hőmérséklet emelkedésével egyidejűleg kapcsol magasabb fokozatba egészen addig, hogy 60 °C alatt stabilizálja a GPU-t. A ventilátorok fordulatszáma 1400 fordulat/perces értékig emelkedett, de rendkívül halkan tették a dolgukat, az ASUS tehát ismét jó munkát végzett a DirectCU II hűtéssel.

Specifikáció

Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Kepler bevezetésével némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Az ASUS Strix GTX 960 OC gyári túlhajtást kapott, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a referenciaként megadott 1126/1178 MHz-es mag/turbo órajel helyett 1254/1317 MHz-et alkalmaztak az ASUS mérnökei, a GDDR5 memóriák pedig effektív 7200 MHz-re voltak húzva, ami 200 MHz-es plusz a 7000 MHz-es gyári ajánláshoz képest.

VGA megnevezése GeForce
GTX 960
GeForce
GTX 770

GeForce
GTX 760

AMD Radeon R9 280 AMD Radeon R9 280X
Kódnév GM206 GK104

GK104

Tahiti PRO Tahiti XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Maxwell

Kepler

GCN
Tranzisztorok száma 2,94 milliárd 3,54 milliárd 4,31 milliárd
GPU-lapka mérete 227 mm2 294 mm2 365 mm2
GPU/turbo max. órajele 1126/1178 MHz 1046/1085 MHz 980/1033 MHz 827/933 MHz 1000 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 202 MHz 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 1024 1536 1152 1792 2048
Textúrázók száma 64 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma

2 blokk (32)

4 blokk (32)

8 blokk (32)

Memória mérete 2048 MB 2048 MB 2048 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 128 bites crossbar 256 bites crossbar 384 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1752 MHz (GDDR5) 1750 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 135 MHz 162 MHz

150 MHz

Max. memória-sávszélesség 112 160 MB/s 224 000 MB/s 192 260 MB/s 240 000 MB/s 288 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11 11.2
Dedikált HD transzkódoló NVENC VCE
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3.0)
TDP ~120 watt ~230 watt ~170 watt ~250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés