Hirdetés

Az Intel-féle „Fusion” első verziója

Hirdetés

A GPU-k sebessége

Kategória Funkciók Intel G45/GM45 Intel 5-ös széria (illetve a GPU a CPU-ban)
Architekturális változások Végrehajtók száma (unified shaderek) 10 12
Hardveres vertexfeldolgozás támogatott továbbfejlesztett (clip/cull/setup)
Hierarchical Z és Fast Z Clear nincs támogatott
Specifikációk Órajel max. 800 MHz max. 900 MHz
Maximális videomemória max. 768 MB max. 1,7 GB
Támogatott DirectX verzió 10.0 (SM4.0) 10.0 (SM4.0)
Támogatott OpenGL verzió 2.0 2.1
Dinamikus órajelvezérlés (terhelésfüggő / TurboBoost) nem támogatott támogatott (de csak a mobil verzió)
Maximálisan támogatott felbontás 2560x1600 2560x1600
Dupla HDMI nem támogatott támogatott

A G45-ös utódját, a Core i3/i5-ben megtalálható GMCH-t az Intel komolyan továbbfejlesztette. Azt azért tegyük hozzá, hogy volt honnan, hiszen a G45 nagyon gyengén sikerült. A fentebb látható táblázatban összegeztük a grafikus teljesítményt befolyásoló architekturális változtatásokat. Az első és a legszembetűnőbb eltérés a számolók számát érinti, ezt 10-ről 12-re emelték, ami akárhogy is nézzük, 20%-os különbség. Azonban mi úgy gondoljuk, hogy a GMCH ereje nem ebben rejlik, hanem a vertexfeldolgozás felgyorsításában és a Z buffer implementálásában, hiszen ezen funkciók meglétével óriási mennyiségű adat kiszámolása válik szükségtelenné, és így a fennmaradó sávszélességet más folyamatok használhatják fel. A Z-tömörítés a Radeon 256-ban már benne volt, a Fast Z Clear és a Hierarchical Z-puffer pedig a Radeon 7500/8500-ban debütált (HyperZ néven). Mikor is? Valamikor 2000 tájékán. Szóval éppen itt volt az ideje... A többi fejlesztés mondhatni a szokásos sémát követi, órajelemelések, újabb OpenGL verzió és két HDMI kimenet egyidejű támogatása, ami még új, de maga a chip továbbra is DirectX 10.0 kompatibilis (Shader Model 4.0).


Intel-féle grafikus „Control Center”: tetszetős [+]

A GMCH megjelenésével egyidőben megújult az Intel grafikus gyorsítóját kezelő alkalmazás is, ami az Intel Graphics and Media Control Panel nevet kapta. Őszintén szólva ez jobb, mint amire számítottunk, ez a program az AMD-féle Control Centerrel és az NVIDIA Control Paneljével említhető egy lapon, tetszetős és nem utolsósorban gyors, minden lényeges funkciót elérhetünk vele. Azonban látni kell, hogy a grafikus beállítások opcióinak sora kicsit rövidke lett, ez persze a GMCH képességeit ismerve nem lehet véletlen, nyilván nincs értelme az élsimítással és a különböző mipmap szintekkel variálni egy ilyen rendszeren.

Játékfronton a processzorba integrált VGA jól vizsgázott, jobban mint vártuk. A G45-öt simán veri, de ez már a specifikációk láttán egyértelmű. Ennél azonban meglepőbb, hogy a GeForce 9300-at is igencsak megszorongatta, sőt a netes játékok jeles képviselője, a Team Fortress 2 a GMCH-n futott a leggyorsabban. Azért van még mit csiszolni a meghajtóprogramon, ugyanis találkoztunk olyan játékokkal is, amelyek egyszerűen nem indultak el, ilyen volt a Colin McRae Rally: DiRT és a Race Driver GRiD is, talán csak ez a motor (DiRT: Neon, GRiD: Ego) fog ki rajta. A Mirror's Edge alatt elért 20 fps még játszható volt (ebben a játékban nem olyan lényeges az fps-szám), de a Far Cry 2-t már igencsak fogcsikorgatva képes megjeleníteni. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy az általunk tesztelt Core i5-661-ben a jelenleg kapható leggyorsabb GPU található, ami 900 MHz-en jár, a többi Core i3/i5 processzorban a GPU csak 733 MHz-es órajelet ér el, ez pedig közel 20%-os lemaradást jelent.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés