Hirdetés
A GPU-k sebessége
Kategória | Funkciók | Intel G45/GM45 | Intel 5-ös széria (illetve a GPU a CPU-ban) |
Architekturális változások | Végrehajtók száma (unified shaderek) | 10 | 12 |
Hardveres vertexfeldolgozás | támogatott | továbbfejlesztett (clip/cull/setup) | |
Hierarchical Z és Fast Z Clear | nincs | támogatott | |
Specifikációk | Órajel | max. 800 MHz | max. 900 MHz |
Maximális videomemória | max. 768 MB | max. 1,7 GB | |
Támogatott DirectX verzió | 10.0 (SM4.0) | 10.0 (SM4.0) | |
Támogatott OpenGL verzió | 2.0 | 2.1 | |
Dinamikus órajelvezérlés (terhelésfüggő / TurboBoost) | nem támogatott | támogatott (de csak a mobil verzió) | |
Maximálisan támogatott felbontás | 2560x1600 | 2560x1600 | |
Dupla HDMI | nem támogatott | támogatott |
A G45-ös utódját, a Core i3/i5-ben megtalálható GMCH-t az Intel komolyan továbbfejlesztette. Azt azért tegyük hozzá, hogy volt honnan, hiszen a G45 nagyon gyengén sikerült. A fentebb látható táblázatban összegeztük a grafikus teljesítményt befolyásoló architekturális változtatásokat. Az első és a legszembetűnőbb eltérés a számolók számát érinti, ezt 10-ről 12-re emelték, ami akárhogy is nézzük, 20%-os különbség. Azonban mi úgy gondoljuk, hogy a GMCH ereje nem ebben rejlik, hanem a vertexfeldolgozás felgyorsításában és a Z buffer implementálásában, hiszen ezen funkciók meglétével óriási mennyiségű adat kiszámolása válik szükségtelenné, és így a fennmaradó sávszélességet más folyamatok használhatják fel. A Z-tömörítés a Radeon 256-ban már benne volt, a Fast Z Clear és a Hierarchical Z-puffer pedig a Radeon 7500/8500-ban debütált (HyperZ néven). Mikor is? Valamikor 2000 tájékán. Szóval éppen itt volt az ideje... A többi fejlesztés mondhatni a szokásos sémát követi, órajelemelések, újabb OpenGL verzió és két HDMI kimenet egyidejű támogatása, ami még új, de maga a chip továbbra is DirectX 10.0 kompatibilis (Shader Model 4.0).
Intel-féle grafikus „Control Center”: tetszetős [+]
A GMCH megjelenésével egyidőben megújult az Intel grafikus gyorsítóját kezelő alkalmazás is, ami az Intel Graphics and Media Control Panel nevet kapta. Őszintén szólva ez jobb, mint amire számítottunk, ez a program az AMD-féle Control Centerrel és az NVIDIA Control Paneljével említhető egy lapon, tetszetős és nem utolsósorban gyors, minden lényeges funkciót elérhetünk vele. Azonban látni kell, hogy a grafikus beállítások opcióinak sora kicsit rövidke lett, ez persze a GMCH képességeit ismerve nem lehet véletlen, nyilván nincs értelme az élsimítással és a különböző mipmap szintekkel variálni egy ilyen rendszeren.
Játékfronton a processzorba integrált VGA jól vizsgázott, jobban mint vártuk. A G45-öt simán veri, de ez már a specifikációk láttán egyértelmű. Ennél azonban meglepőbb, hogy a GeForce 9300-at is igencsak megszorongatta, sőt a netes játékok jeles képviselője, a Team Fortress 2 a GMCH-n futott a leggyorsabban. Azért van még mit csiszolni a meghajtóprogramon, ugyanis találkoztunk olyan játékokkal is, amelyek egyszerűen nem indultak el, ilyen volt a Colin McRae Rally: DiRT és a Race Driver GRiD is, talán csak ez a motor (DiRT: Neon, GRiD: Ego) fog ki rajta. A Mirror's Edge alatt elért 20 fps még játszható volt (ebben a játékban nem olyan lényeges az fps-szám), de a Far Cry 2-t már igencsak fogcsikorgatva képes megjeleníteni. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy az általunk tesztelt Core i5-661-ben a jelenleg kapható leggyorsabb GPU található, ami 900 MHz-en jár, a többi Core i3/i5 processzorban a GPU csak 733 MHz-es órajelet ér el, ez pedig közel 20%-os lemaradást jelent.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!