Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • thyeby

    őstag

    válasz mdk01 #15082 üzenetére

    "Sztem ha van védőburkolat, egy kicsit felesleges plusznak tartom a motorféket egy daraboló gépre."

    Vannak esetek, amikor egy kicsit én is feleslegesnek tartom.

    "Itt sztem csak arról van szó hogy kopjon minél hamarabb a szénkefe hogy vegyen másikat és feltüntethessék a leírásba hogy motorfékes, mint első olvasásra pozitívum."

    Viszont erről azt gondolom, hogy egy kicsit összeesküvés elmélet szagú gondolatmenet.
    A darabológép köztudottan kifejezetten veszélyes üzem. Nagyon példásnak gondolom az olyan irányú versenyt, amikor a tét a kevésbé balesetveszélyes gép piacra dobása. A statisztikák csak számok. Ki gépen száll fölébe, annak térkép-e táj. A statisztika alanyai viszont hús-vér pórul járt emberek. Ha csak évente egy ember csonkul a soksokezer csonkulóból, akkor már üdvözlendő a törekvés, mert itt nem a gép áráról, feláráról van szó, hanem pénzben nem kifejezhető dologról, ami is értékesebb a pénznél.
    Ezek a gérvágók egyebek között üzemek számára is készülnek. Nem ritka, hogy akkora sorozatmunkára van ítélve a használója, ahol egyértelmű a monotonitás, és ugyanúgy egyértelmű az is, hogy ugyanakkor komoly tempó a követelmény. A gyors motorfék itt mutatja meg az igazi erejét.
    Egyik korábbi hozzászólásomban elmúlasztottam megemlíteni, hogy én mikor veszem igazán nagy hasznát a motorféknek:
    Jobb kezes ember ugye szereti bal oldalon ütköztetni a vágandó anyagot, amit aztán bal kézzel fogva tart mindaddig, míg vissza nem emelte a korongot. Ez egy általános felállás. Van azonban olyan eset, amikor nem jó kézzel odanyúlni leszorítani, mert túl kicsi a hely. (Rövid darab vágása. Sorozatvágása.) És van, amikor valami miatt jobb nem a bal oldalon ütköztetni - mondjuk, mert arról érkezik az alapanyag egy manufaktúrában. Ha az ember használja a leszorítót, ami üdvös dolog egyébként, akkor oda a tempó. (Nekem a DW-n igazán gyors szorító van, de az is rém lassú.) Szóval ilyen esetekben nem maradt más hátra, mint ütköztetni az anyagot, elvágni leszorítás nélkül az ütköző felőli darabot - leszorítani itt is kell a túloldalon persze - és benne hagyni a fűrészlapot mindaddig, míg az teljesen meg nem áll. Nem Neked részletezem alább, hogy miért kell benne hagyni a korongot, mert biztos vagyok benne, hogy szavak nélkül is tudod, miről van szó, de vannak itt olyanok, akikre ráfér egy kicsit szájbarágósabb gondolatsor.
    Szóval a lapot a következő miatt kell bennehagyni vágás után az anyagban, mert felemeléskor sérülne jobb esetben csak a fa, rosszabb esetben pedig a korong is, mégrosszabb esetben pedig a gép kezelője is. (Is? Itt az is már kicsit bugyuta logikai kapcsolat, mert ha a manus sérül, akkor kit érdekel már a darab fa, meg a sz@ros korong - még akkor is, ha az egy jobbféle Pilana.) S miért kell sérülnie felemeléskor valaminek mindenképp? A vidia - pláne a terpeszéssel együtt - szélesebb, mint a hordozóanyag, magyarul a korong, amire fel van forrasztva. Amint elvágtuk a fát, kicsike hézag marad tehát a munkadarab, és a fűrésztárcsa teste között. Itt a gép rezgésétől garantáltan ugrálni fog az anyag az ütköző és a fűrészlap között - s innentől csak a véletlen dolga, hogy mekkora pofont fog az kapni a pörgő vidiáktól, amikor emelnénk felfele.
    Nyilvánvaló, hogy igazán nagy volumenű termelésnél nincs ilyen esetről szó, mert ott már automaták tesznek-vesznek, de sok üzem nem nőhet meg az automatizáláshoz, ahol pedig jelentős termelés folyik.
    Szóval ilyen esetekben nincs mese, ki kell várni, amíg a lap megáll. És milyen jó ilyenkor a motorfék! S hogy ettől kopik a szénkefe? Ugyan már! Egy DW árához mérten két szénkefe ára (2.000 Ft) lepkefing. Ma már olyan magas minőségű szénkefékkel bírnak még a középkategóriás gépek is, hogy nekem hat esztendő alatt semmiben nem kellett eddig kicserélnem őket.

    De ismétlem, az esetek zömében magam is egy kicsit feleslegesnek gondolom a motorféket. Mégis: Olyan érzéssel írom le ezt, mint ha azt írnám: Az esetek oroszlánrészében teljesen feleslegesen van az autókban, repülőkben a biztonsági öv bekapcsolva. (Csak az a picike rész ne lenne ott az oroszlánon túl!)

    Több fa van, mint asztalos!

Új hozzászólás Aktív témák