Tervbe van véve a Mantle API megnyitása?

A tegnap megtartott GPU14 rendezvény legnagyobb eseményének a Mantle API bemutatása számított, melyről be is számoltunk a cikkünk utolsó oldalán. Időközben pár apróbb részlet is kiderült a jövőt érintő tervekről, azon belül is utalt rá az AMD, hogy az első verziók megjelenése után nyílt forráskódú megoldásként folytatja majd karrierjét az új grafikus API. Ez azt jelenti, hogy bármelyik konkurens hardver támogathatja a fejlesztést, ha megvan az ehhez szükséges tudás az adott architektúrában.

Az AMD minden Mantle-lel kapcsolatos részletről a november közepén esedékes APU13 rendezvényen fog beszélni, amikor is sokkal több adat kiderül róla, ideértve a gyakorlatban mérhető előnyöket a DirectX és az OpenGL API-khoz viszonyítva. A Mantle első körben csak Windows operációs rendszeren érhető majd el, viszont a jó öreg XP-re szinte kizárt, hogy készül implementáció, de a modernebb Windowsok nem maradnak ki a buliból. Később lesz Linuxra is, illetve nem kizárt, hogy Androidra is elérhetővé válik. Arról még nincs adat, hogy az esetleges megnyitás után ki fejleszti majd a Mantle API-t, de a HSA alapítványnak van a legnagyobb esélye.

Időközben felkerült a YouTube-ra Johan Andersson röpke előadása a Battlefield 4-ről és a Mantle API-ról, amit az alábbi videóban meg is lehet tekinteni:

A Mantle API John Carmack figyelmét is felkeltette, és elmondása szerint a SteamOS sokat nyerne vele, de ugyanakkor azt is megemlítette, hogy a Microsoft és a Sony nem biztos, hogy örül a létezésének. Utóbbi minden bizonnyal így van, mivel az Xbox One és a PlayStation 4 elsődleges fegyvere a fix hardver és a benne rejlő tudás direkt kihasználása, szemben a sok szempontból limitált PC-vel. A Mantle API viszont erősen felzárkóztatja a PC-t a képességek tekintetében, ami még a végén kevesebb konzoleladásban fog megnyilvánulni. Persze a kasszáknál valószínűleg nem az API befolyásolja majd a vásárlók döntését.

Lényegesnek tartjuk megjegyezni, hogy a Mantle technikailag az Xbox One és a PlayStation 4 konzolon is elérhető lesz, viszont nem olyan formában, ahogy PC-n. Rengeteg utalás van arra vonatkozóan, hogy a Mantle az Xbox One grafikus API-jának másolata a PC-s használathoz szükséges módosításokkal (információink szerint van pár számottevő eltérés, de ez az igények miatt alakulhatott így). Picit magasabb szinten helyezkedik el a szoftver és a hardver között, hiszen PC-n szükséges egy grafikus driver ahhoz, hogy a később érkező VGA-kon is fusson a Mantle API-t használó alkalmazás. Az azonban nem mindegy, hogy ez a driver milyen vékony, így az aktuális API-khoz képest az előrelépés jelentős. A PlayStation 4 is nagyon hasonló rendszert kapott csak a HLSL helyett PSSL-t használ, de a Sony korábban már említette, hogy utóbbit a HLSL-t figyelembe véve tervezték, tehát relatíve könnyű az átjárás. Utóbbi a PC-re is vonatkozik, mivel a Mantle elsődleges szempontja, hogy a fejlesztők a konzolokra írt kódot minimális módosítással átvihessék PC-re, sőt, akár az is elképzelhető, hogy bele sem kell nyúlni.

A Mantle támogatása még kérdéses. A Frostbite 3 biztos kamatoztatja a tudását, így az erre épülő játékok potenciálisan élhetnek az API előnyeinek kihasználásával. Az igazán nagy kérdés azonban, hogy mégis miként veszthette el annyira a Microsoft a kontrollt a PC felett, hogy a DICE az AMD-hez ment segítségért. Ez ugyanis nem feltétlenül jó a piacnak, még ha a Mantle nyílt alternatíva is lesz, akkor is olyan technológiai előnye van a GCN architektúrának, amit nem lehet gyorsan behozni. Tehát hiába lesz meg a lehetőség a konkurenseknek a támogatásra, ahhoz előbb hardverek kellenek, ami sok időbe telhet.

Nem szeretnénk kikiáltani egy bűnbakot a jelenlegi helyzetre, de Johan Andersson a fenti videóban megemlíti, hogy évek óta kéri a piac szereplőit, hogy álljanak elő egy megoldással. A Mantle API egy jó opció, de 5-6 éve azt is tehették volna az érintettek, hogy leülnek a fejlesztőkkel, és együtt kialakítanak egy hasonló API-t, amit esetleg ma a Khronos Group vagy más szervezet delegálna, és általánosan elfogadott opció lehetne a PC-s grafika problémáira, ráadásul élvezné az összes hardvergyártó támogatását, hiszen öt éves távlatban bármire építhető hardver. Egyszerűen felfoghatatlan, hogy miért kellett addig várni, amikor már késő egy átfogó megoldást bevezetni? Hiszen a cégeknél rengeteg szakembert csak azért fizetnek, hogy előre lássák, mi lesz pár év múlva a legnagyobb potenciális probléma, és dolgozzon annak orvoslásán. Véleményünk szerint a Mantle-nek már korábban meg kellett volna születnie, méghozzá egy átfogó, mindenki által támogatott projekt részeként, és nem egy grafikus vezérlőket fejlesztő cég jóvoltából.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés