A játékosok keménymagját célozza a Radeon HD 7850 és 7870

A felsőkategóriás Radeon HD 7900-as és a népkártyának szánt HD 7700-as termékcsalád után az AMD most azokra a játékosokra gondol, akik nagy teljesítményű VGA-ra vágynak, de nem szeretnének nagyon zsebbe nyúlni, illetve a legerősebb új generációs VGA-k fogyasztása nem szimpatikus számukra. A vállalat DirectX 11.1-es, GCN architektúrájáról már beszámoltunk egy korábbi cikkünkben, melynek keretén belül részletesen vizsgáltuk az új rendszer felépítését és szolgáltatásait. A Radeon HD 7800-as sorozat a szolgáltatások terén ugyanazt nyújtja, amit az eddig megjelent két termékcsalád, ám teljesítményben és fogyasztásban az aktuális megoldások közötti űrt próbálja betölteni.

A Pitcairn cGPU blokkdiagrammja
A Pitcairn cGPU blokkdiagrammja [+]

A Radeon HD 7800-as széria a 212 mm²-es mérettel megáldott, Pitcairn kódnevű cGPU-ra épül, mely a TSMC 28 nm-es gyártósorain készül és nagyjából 2,8 milliárd tranzisztort tartalmaz. A lapkába összesen 20 darab CU került, melyek hat tömbbe lettek szervezve, emellett a rendszer két ACE és két setup motort kapott összesen 32 blending és 128 Z mintavételező mellett. A ROP blokkok az L2 gyorsítótárra kapcsolódnak, melynek mérete 512 kB. A Control Hubra alapozó memóriavezérlő 256 bites memóriabuszára 2 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória köthető.

AMD Radeon HD 7850
AMD Radeon HD 7850 [+]

A 860 MHz-es magórajelen üzemelő Radeon HD 7850 esetében a lapka 16 aktív CU-val dolgozik, ami 1024 shader részelemet és 64 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. A Radeon HD 7870 már 20 CU-val rendelkezik, ennek megfelelően a 1280 darab shader részelemhez 80 textúrázó csatorna tartozik, míg az órajel kereken 1 GHz-re nő. Az adatok alapján kiszámítható, hogy az előbbi modell 1,76 TFLOPS-os, az utóbbi pedig 2,56 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes. A GDDR5 szabványra épülő memórialapkák mindkét termék esetében 4,8 GHz-es effektív memória-órajelen ketyegnek.

AMD Radeon HD 7870 GHz Edition
AMD Radeon HD 7870 GHz Edition [+]

Az AMD a Radeon HD 7770 esetében vezette be a GHz Edition jelzőt, mely azt hivatott jelezni, hogy az adott termék grafikus processzora elérte, vagy meghaladta az 1 GHz-es magórajelet – gyári tuning alkalmazása nélkül. Ez a Radeon HD 7870 esetében is igaz, így a vállalat itt sem hagyta le ezt a jelölést.

Az új PCI Express 3.0-s csatolóba illeszthető termékek hátlapján egy dual-link DVI, egy 3 GHz-es HDMI 1.4a-s, valamint két mini DisplayPort 1.2 HBR2-es kimenet található. A termékek természetesen képesek a hatmonitoros Eyefinity konfigurációk meghajtására a DDM Audio használata mellett, mely minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot képes rendelni. A videók gyorsítását továbbra is az UVD 3.0-s motor látja el, mely a magas órajelen való működésnek köszönhetően a 4096x2160-as felbontású tartalmakkal is megbirkózik, emellett a H.264-es videók transzkódolását a VCE gyorsíthatja fel. A GCN architektúra új multimédiás utasításainak hála a nem kívánt kamerarángásokat redukáló Steady Video 2.0 eljárás is elérhető, de ez csak AMD processzor, vagy APU mellett aktiválható.

Az AMD a Pitcairn esetében szokás szerint a fogyasztást is kihangsúlyozta, mely ezen a teljesítményszinten bámulatosan jó lett a hivatalos adatok alapján. Az új VGA támogatja a Cayman esetében bevezetett PowerTune technológiát, így a maximális energiaigényt a felhasználó a Catalyst Overdrive menüjében képes szabályozni pozitív, illetve negatív irányban. A Radeon HD 7850 és 7870 alapértelmezett beállítások mellett rendre 130 és 175 wattos limittel rendelkezik. Az előbbi termék esetében egy 6 tűs PCI Express tápcsatlakozó használata szükséges, így a tuning melletti fogyasztás maximum 150 watt lehet, ám az utóbbi kártyára már két ilyen konnektor került, ami 225 wattos maximumot jelent. A terheléstől mentes időszakokban az újdonságok visszafogják magukat, és a fogyasztás ilyenkor kicsivel 10 watt fölött alakul, míg a ZeroCore Power szolgáltatás aktiválódása mellett mindkét megoldás beéri 3 wattal.

A Pitcairn funkcionalitásban is teljesen a Tahiti kódnevű megoldást másolja, így támogatja a DirectX 11.1-es, az OpenGL 4.2-es és az OpenGL ES 2.0-s API-t, emellett kezeli a C++ AMP-t és az OpenCL 1.2-es felületet, valamint a Partially Resident Textures kiterjesztést. Sőt, az AMD az új driverek érkezésével emeli a tétet, ugyanis a DirectX 9-es játékokra alkalmazott AutoLOD-SSAA DirectX 10-es, 10.1-es és 11-es API-t használó játékokban is aktiválható lesz. Ezen felül új MLAA algoritmus érkezik, ami egy DirectCompute API-n keresztül implementált szolgáltatás, ám egyelőre csak a GCN architektúrára épülő termékekre érhető el, mivel a korábbi VLIW-alapú rendszerek eltérő optimalizálást igényelnek a megfelelő sebességhez. Az MLAA 2.0 elődjénél élesebb textúrákat ad vissza, jelentősen jobb temporális stabilitást kínál, emellett jobban vigyáz a szövegekre, amelyeket a post-process élsimítások általánosan elmosnak. Az előbbi előnyöket eltolt mintavételekkel éri el az AMD, amivel a kinyert adatok jobban illeszkedhetnek a subpixel pozícióra. Természetesen a Catalyst morfológiai szűrése továbbra is kompatibilis minden 3D-s programmal, így azokra a játékokra is varázsolható élsimítás, amelyek nem támogatják az MSAA eljárást.


Dead Space élsimítás nélkül, MLAA-val és MLAA 2.0-val [+]

Az AMD Radeon HD 7850 249 dolláros, míg a HD 7870 GHz Edition 349 dolláros árcédulát kapott. Az utóbbi kártyát az AMD a GeForce GTX 570 ellen szánja, míg az előbbi a GeForce GTX 560 Ti ellenfele lesz. Az említett NVIDIA termékek teljesítményét az újdonságok túlteljesítik, téve mindezt kedvezőbb fogyasztás és több szolgáltatás mellett. Persze egy új generációs termékskálától ez elvárható. A Pitcairn cGPU gyártásának felfuttatásával párhuzamosan a Barts kódnevű lapka természetesen nyugdíjba vonul, de a rá épülő termékek még pár hónapig biztosan elérhetők lesznek.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés