Erre fejlődik tovább az AMD GCN architektúrája

Az AMD a partnerek számára elérhetővé tette a Sea Islands generációba tartozó, továbbfejlesztett GCN utasításarchitektúrájának leírását, melyből kiderül, hogy az új termékek az aktuálisan elérhető lapkákhoz képest milyen újításokat hoznak. Alapvetően a Southern Islands generációhoz képest főleg funkcionális újításokról van szó, vagyis ahogy várni lehetett, az AMD határozottan kitart a GCN alapjai mellett.

Az újítások között elsőként említhető meg, hogy a Sea Islands sorozat új fejlesztései teljes hozzáférést kapnak az AMD64-es címtérhez. Ehhez természetesen olyan PC kell, amelyen 64 bites operációs rendszer dolgozik, és olyan processzor, ami támogatja az AMD64-es utasításkészletet. Manapság ezek a követelmények már bőven teljesíthetők, hiszen a operációs rendszerek évek óta támogatják az AMD64-et, továbbá ez igaz minden kereskedelmi forgalomban kapható AMD, Intel és VIA processzorra is. Az egyetlen fennmaradt probléma az alkalmazás oldalán keletkezik, melyet mindenképp 64 bitre kell írni, de a fejlesztők ezt egyre inkább fontolóra veszik. Sőt, többen csak 64 bitben gondolkodnak a jövőt tekintve, gondolva itt arra, hogy a nagy ígéretének tartott Frostbite 2.0-s motor továbbfejlesztése nem támogatja majd a 32 bites módot.

Az AMD64-es címtér elérése egyébként főleg a Kaveri APU számára lesz előny, de technikai akadálya dedikált grafikus processzorokon keresztül sem lesz, csupán a PCI Express interfész igen magas késleltetése jelenthet problémát. Ugyanakkor ezt a változtatást mindenképp be kell vezetni, mivel az új generációs konzolok is ilyen irányba tartanak, így valamiféle alternatív megoldást PC-n is szükséges, mivel borítékolható, hogy nem minden játékos vesz majd Kaveri APU-t. Egyelőre azonban nagyon képlékeny, hogy a fejlesztők hogyan használják majd az új konzolokat, így az AMD törekvése a funkcionalitás PC-s hardvereken történő lefedésére még nem jelenti azt, hogy az adott játék PC-s portja nem tartalmazhat esetlegesen butításokat. A legnagyobb probléma kétségtelenül az, hogy az NVIDIA későbbi fejlesztései az AMD64-es címtérhez nem férhetnek hozzá, mivel a cég nem rendelkezik az ehhez szükséges licencekkel. A zöldek az ARM-os irányt választották ugyanezzel a koncepcióval, de a PC-s játékokat x86/AMD64-es processzorokhoz írják. Ez persze nem zárja ki, hogy később ARM-os portok is legyenek.

Számos változás éri a memóriacímzést. Többek között megjelenik egy memóriafigyelő, mellyel a shader észlelheti, ha egy memóriaterülethez hozzáférés történt. Bemutatkozik az eszköz egységes címzése is, amivel az adott kernel az LDS-t és a videomemóriát egyetlen címezhető memóriaként láthatja. Ehhez tartozik a FLAT, ami egy új utasításformátum, és az összes utasítás elérhető vele. Jelentősen javul a hardver debugolhatosága, mivel a debugger státuszbitekkel ruházhatja fel a wavefrontokat, így a kód egy része tetszőlegesen kihagyható vagy lefuttatható. Ez jelentősen leegyszerűsítheti a komplex programok debugolását. Mindezek mellett megjelenik a rossz memóriacímre való hivatkozás detektálása és jelentése, illetve az úgynevezett unaligned (illesztetlen) memóriaelérés támogatása.

A továbbfejlesztett GCN lényegi változása még, hogy lehetővé teszi, hogy a rendszer bármelyik processzormagja munkafolyamatot indítson egyetlen GPU-n. Ez jelenleg a szuperszámítógépekben használt, MPI-alapú párhuzamos rendszereknél lehet hasznos, ahol az aktuális hardverek nagy többségén csak egy MPI munkafolyamat lehetett aktív egyidőben. Ez könnyen vezetett a rendszer rossz kihasználtságához, ám az újításokkal 8 compute futószalag 8-8 darab bekötött szimultán munkafolyamata kezelhető, ami jóval jobb hatékonyságot tesz lehetővé az előző generációhoz viszonyítva. Hasonló technikát vezetett be az NVIDIA a GK110-es, Tesla kártyákba szánt GPU-ban, amit a cég Hyper-Q néven illetett.

A fejlesztések tehát főleg a funkcionalitásra és a nagyobb compute hatékonyságra helyezik a hangsúlyt, ami lényegében várható volt. Azt sajnos nem tudjuk, hogy mely grafikus processzorok kapják meg a Sea Islands sorozat újításait, de a Kaveri APU IGP-je biztosan a friss funkciókkal kiegészítve érkezik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés