Az AMD az integrációnak rendeli alá fejlesztéseit

Új vezetés és változó gondolkodásmód

Az AMD megtartotta az idei évre halasztott Financial Analyst Day rendezvényt, melyen szokás szerint ismertették a termékterveket, illetve előkerült némi ízelítő a 2013-as esztendőről, illetve a HSA-ról (Heterogeneous Systems Architecture). Utóbbi korábban Fusion System Architecture néven volt ismerhető, de több tényező következtében új nevet kapott. Ettől persze a tervek nem változtak.

Hirdetés

A 2012-es Financial Analyst Day üzenete lényegében az volt, hogy az új vezetés hallgat az igényekre, ezzel pedig alapvető változás lesz, hogy az AMD nem köti magát a saját technológiáihoz. A vállalat célja, hogy a felmerülő igényekre megoldást keressen, és ha jobb megoldást kínál egy konkurens vállalat, akkor azt a technológiát licencelik. Az egész koncepció mozgatórugója a HSA lesz, amiről később bővebben írunk, ám egyelőre csak megemlítjük. Az egész koncepció az, hogy az AMD teljes értékű platformokat kínáljon, melyek a felmerülő problémákra jelentenek megoldást.


[+]

A piac mobil irányba tolódását tekintve ez főleg APU-kat jelent majd, de az AMD a dedikált GPU-król sem szeretne lemondani, noha ezekre később úgy gondol majd a cég, mint az APU-k kiegészítői, azaz egyfajta koprocesszorok. A fejlesztések is ilyen irányba futnak, azaz lényegében az AMD kínál az adott platformmal egy szolgáltatáscsomagot. A jövő dedikált GPU-i természetesen más rendszerekben is alkalmazhatók lesznek, de csak úgy, mint egy hagyományos VGA, és nem úgy, mint egy platformszintű támogatást élvező koprocesszor. Ez lényegében azt jelenti, hogy a vásárló az adott generáció fejlesztéseinek összes szolgáltatását csak platform szintjén kaphatja meg. A VGA-k esetében persze állandó kérdés, hogy meddig tartható fent ez a piac. Erre nincs válasz, de az AMD egyelőre hisz a dedikált GPU-k jövőjében, noha az sem jelent majd tragédiát, ha a manapság igencsak szűkülő szegmens esetleg később összeomlik.

A felmerült szellemi tulajdon licencelése alapvetően felveti azt a kérdést, hogy ez konkrétan milyen technológiákat jelent. Erre nincs konkrét válasz jelenleg, illetve a csupán annyi, hogy amit a piac igényel. Ezen a ponton talán a legjobb példa az AMD stratégiája az USB 3.0-s vezérlő integrálásával. A vállalat idő hiányában nem fejlesztett saját megoldást, így egyszerűen licencelték a Renesas jelenleg is piacvezető megoldását. A dologgal alapvetően mindenki nyert, hiszen a vásárlók kaptak integrált USB 3.0 vezérlőt, az AMD elsőként kínált ilyen megoldást a piacon, míg a Renesas anyagilag járt jól. A licencelés stratégiája dióhéjban ezt jelenti.

Az egyelőre biztosnak látszik, hogy az AMD marad a saját CPU- és GPU-architektúrájánál, de a kiegészítőegységek esetében bármi megtörténhet. Egy kérdés erejéig felmerült az ARM processzormagok licencelésének lehetősége is, amire az AMD nem adott konkrét választ, de utaltak rá, hogy nem kötik magukat a saját megoldásaikhoz, ha az adott piac igényeit más technológiáival jobban le lehet fedni. Ezzel kapcsolatban természetesen lehet spekulálni, és láthatóan a média is ezt teszi, de egyelőre ez csak egy általános filozófia, azaz nem bejelentés. Az előadásokból kirajzolódott az a kép, hogy az AMD lényegében csak a saját GPU-architektúrájához ragaszkodik, ami tulajdonképpen nem meglepő, hiszen az új generációs Radeon technológiai fölénye jelenleg vitathatatlan.

Rengetegszer szóba került a rendezvényen a felhasználói élmény is, ami a stratégia szerint az AMD elsődleges fejlesztési szempontja, azaz a trendeket figyelembe véve kell kialakítani a rendszereket. Jelenleg a piacnak öt mozgatórugóját tartja számon a cég, melyekre egyre nagyobb az igény. A megújuló felhasználói felületek között ott a természetes felhasználói felület, vagy Natural User Interface (NUI), ami egyszerre jelenti az érintésérzékeny kijelzőket és a mozgás-, gesztus-, valamint hangfelismerést. Ennek élharcosa, úgy néz ki, a Microsoft Kinect lesz, de nyilván több cég is fejleszt hasonló technológiát. Ez a terület az AMD-nek nagyon értékes, mert a rendszerek működése jórészt a rögzített képkockák elemzéséből áll, ahol hihetetlenül jól hasznosítható a grafikus vezérlők masszív számítási kapacitása.

Szintén növekszik az igény felhasználói oldalon a több megjelenítőre, de maguk a kijelzők is egyre nagyobb felbontást kínálnak, vagyis összességében generációról generációra több pixel megjelenítése a követelmény. Növekvő piacot képeznek még a hétköznapi játékosok. Az AMD elmondta, hogy az úgynevezett hardcore réteg továbbra is fontos, de nem lehet elmenni amellett, hogy a komoly vásárlóerőt a hétköznapi emberek képviselik, akik szeretnének egyszerű játékokkal játszani, akár a böngészőből. A vállalat minden olyan technológiát támogat, ami ezt lehetővé teszi. Utóbbival tulajdonképpen eddig sem volt gond, mivel az AMD nagyon gyorsan reagált például a Flash 11 megjelenésére, sőt ha a konkurensekhez viszonyítunk, akkor jelenleg a piacon egyedüliként kínálnak hitelesített grafikus meghajtót az új Flash Player 11 összes szolgáltatására.


[+]

A növekvő területeknél kiemelt figyelmet kap még a számítási felhő, mely elsősorban az AMD szerverüzletágát érinti. Továbbá az Eyefinity fejlesztése is elsődleges szempont, amivel a vállalat nem titkolt célja kiváltani a manapság elterjedt, kifejezetten telekonferenciára fejlesztett rendszereket, melyek alapjai nem ritkán több ezer dollárért építhetők ki. Az Eyefinity 2.0 a DDM Audio funkcióval ugyanezt biztosítja jelenleg egy 500 dollár körül beszerezhető VGA-val. Itt a hosszútávú cél a telekonferenciák biztosítása az átlagfelhasználók számára, teljesen átlagos és olcsó PC-ken.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés