Heti okosság: blende, megatextúra, CI slot
Tudástárunk a héten négy friss anyaggal bővült!
Blende, rekesz
A fényrekesz (angolul diaphragm) egy nem átlátszó anyagból készült szerkezet, melynek feladata, hogy az érzékelőre eső fény mennyiségét szabályozza. Általában több lamellából épül fel, a lamellák száma és formája meghatározó a csúcsfények leképzésénél és a háttérelmosásnál.
Átmérője meghatározza a belépőpupilla méretét, azaz az objektív aktuális fényerejét. Az objektív fényereje és a rekeszérték rokon fogalmak, de amíg az első az objektív felépítéséből adódik, addig a második az aktuális belépőpupilla átmérőjéből fakad. Jelölése f/[érték]-kel történik. Pl. ha 1:4 fényerejű az objektív, akkor gyakran f/4-el jelölik, s így a legnagyobb rekeszérték is f4.
A Blende, rekesz tudástár bejegyzés folytatása ide kattintva olvasható!
Megatextúrázás
A virtuális textúrázás, vagy ismertebb néven a megatextúrázás alapjait John Carmack dolgozta ki. Az id Software motorprogramozója arra a problémára keresett megoldást, hogy a statikus terepre feszülő textúrák ismétlődnek, így a játékos folyamatosan ismert alakzatokkal találkozik. Ezt jó dizájn mellett szépen el lehet rejteni, de nem igazi ez a megoldás, mivel az úgynevezett tapétahatás akkor is érezhető. A megatextúrázás lényegében arra az egyszerű elvre épül, hogy sok pici textúra egymás mellé helyezése helyett legyen egy brutálisan nagy textúra, ami minden pontján egyedi, így a tapétahatás elvi szinten is eltűnik.
Az ötlet zseniális, de a megvalósítás nem problémamentes, mivel egy átlagos textúra helyigénye töredéke a megatextúráének.
A Megatextúrázás tudástár bejegyzés folytatása ide kattintva olvasható!
További friss bejegyzések:
- CI slot, Common Interface foglalat – megmutatjuk, mire jó a tévén lévő CI slot feliratú kártyahely;
- Intel Atom SoC-ok – az Intel energiatakarékos processzorainak összefoglalója.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!