Most már biztos, hogy saját GPU-t fejleszt az Apple

Az Imagination közleménye szerint valószínűleg két éven belül szakítanak velük az almások.

Az Imagination a tegnapi napon váratlanul kiadott egy közleményt, amely az Apple-lel kötött szerződésükre vonatkozik. Mint ismeretes, az almás cég saját fejlesztésű lapkáiban az Imagination által tervezett grafikus vezérlőket használ. Ezeket persze az utóbbi időben át is tervezik, hogy jobban illeszkedjenek az igényeikhez, de az alaptechnológia ettől nem változik, ahogy ennek beszállítója sem.

A friss közlemény alapján azonban az Apple nem kívánja megújítani az Imaginationnel való kapcsolatukat, ami azt is jelenti, hogy többet nem építenének aktuális partnerük technológiájára. Ez az Imagination szerint 15-24 hónapon belül bekövetkezik, ezzel pedig az Apple saját fejlesztésű grafikus vezérlőre áll át.

A licencszerződés megújításának visszautasítása azt is jelentené, hogy az Apple úgy gondolja, hogy az általuk tervezett új dizájn semmiben sem sérti az Imagination szellemi tulajdonát, de utóbbi vállalat erre bizonyítékot is kért, hiszen közismert, hogy rendkívül nehéz manapság olyan grafikus vezérlőt tervezni, amely nem sért bizonyos szellemi tulajdonokat, és itt nem csak az Imaginationre kell gondolni, hanem a hasonlóan gazdag szabadalmi portfólióval rendelkező többi cégre, megemlítve az ARM-ot, az AMD-t, vagy az NVIDIA-t.

Úgy néz ki, hogy nem lesz Furian architektúra az Apple termékeiben
Úgy néz ki, hogy nem lesz Furian architektúra az Apple termékeiben [+]

Az Imagination feltételezése már csak a PVRTC és a PVRTC2 miatt is megalapozott lehet, mivel az Apple eszközein ezek a textúratömörítések számítanak a leginkább hasznosítható megoldásoknak. Márpedig ha az Apple tényleg olyan GPU-t tervez, amelyben nem használnak Imagination technológiákat, akkor az iOS-re kiadott játékok többsége futtathatatlan lesz rajta, amíg azok tartalmát meg nem változtatják, illetve a kódot részben át nem írják a fejlesztőik. Persze az Apple kínál a szabványos ETC2 formátumra is támogatást, de ez a PVRTC/PVRTC2-nél rosszabb minőséget nyújt, így a fejlesztők többsége inkább az utóbbiakat választja. Gond addig nem lehet belőle, amíg PowerVR IGP-k vannak az Apple rendszerchipekben.

A fentiek miatt, illetve a több tucatnyi, iOS-be integrált, Imaginationtől licencelt technológiát figyelembe véve bőven elképzelhető egy későbbi jogi vita, ha a két cég nem tud egymással megegyezni más módon.

Az Apple egyébként a váltással óriási kockázatot vállal. A cég valószínűleg felbátorodott a CPU-kat tervező csapat eredményeit látván, de GPU-t tervezni nagyságrendekkel nehezebb, főleg olyat, ami jól skálázódik, keveset fogyaszt, illetve a teljesítmény tekintetében is a konkurencia előtt van, mindezt pedig a nulláról, bármilyen korábbi tapasztalat nélkül. Persze lehet azt mondani, hogy a pénz majd kisegíti a céget, illetve az elcsábított mérnökök is teszik majd a dolgukat, de az Intelnek is sok pénze volt, rengeteg komoly szakembert szívtak fel pár éve, viszont az ambiciózus, GPU-kra vonatkozó tervük mára sehol sincs. Pedig két és fél éve még arról beszéltünk, hogy lenyomják az AMD-t a grafikában, ehhez képest ennek az ellenkezője történt, leépítették a stratégiai fontosságú szoftveres részleget, illetve a korábban szerződtetett szakembereik is lassan elhagyták, elhagyják a céget. Pénznél és szakértelemnél tehát lényegesen több kell ahhoz, hogy egy vállalat meghatározó legyen ezen a területen.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés