PC és konzol, avagy az új generációs játszma

Mi lesz a PC-vel?

Az előbbi oldalak olvasása után sokan tehetik fel azt a kérdést, hogy mi lesz a PC-vel? Az új konzolok kétségtelenül PC-s architektúrát használnak, de a lehetőségeket az API nem korlátozza, illetve az integráció mélysége is igen extrém. A szomorú valóság, hogy jelenleg nincs olyan PC-s konfiguráció, ami képes lenne az Xbox One és a PlayStation 4 technikai képességeivel vetekedni. Bizonyos korlátok ráadásul a PC-n igen sokáig megmaradnak, mivel nem a hardverrel van a gond, hanem a PC-s API-k fejlődésével.

Az egész helyzet egyébként rendkívül komikus, hiszen a hasonló alapok miatt most lehet a konzolokat a legjobban összehasonlítani az aktuális PC-s konfigurációkkal, így csupán a számokat figyelembe véve igen gyorsan le lehet vonni azt a következtetést, hogy ezek a konzolok nem is annyira gyorsak, főleg a processzormagok teljesítményét figyelembe véve. Viszont mélyebben vizsgálva a dolgokat – kilépve a számok bűvköréből – már látható, hogy a konzolok még sosem voltak ekkora előnyben a PC-khez képest. Ez persze tudásbeli és technológiai előny, de jelenleg erre van a legnagyobb szükség.

Amit a sajtó általánosan rebesget, hogy az AMD alapvető előnybe kerül a PC-s játékosok körében, hiszen a konzolokba is ők szállítják az architektúrát. Erre a cég persze rá is játszik, így minden nyilatkozatukban kiemelik ezt a tényt, de nem szabad ennyire mereven értelmezni a helyzetet. Természetesen logikus azt hinni és leírni, hogy a konzolra optimalizált programok az AMD-nek automatikusan előnyt jelentenek, de ez a gyakorlatban nem így működik.

Ami a legfontosabb ebből a szempontból, hogy az általánosítást el kell felejteni. A különböző PC-s portok között ugyanis sok eltérés lehet. Nem elhanyagolható módon az AMD ugyanúgy küzd a PC-s API-k által okozott korlátokkal, vagyis a PC-re mindenképp másképp kell optimalizálni.

Alapvetően a portolás szempontjából több esetet érdemes megkülönböztetni. A legrosszabb eshetőség, ha az adott játék kihasználja azokat az extrákat, amelyeket a konzolok esetében a mély integráció jelent. Ez PC-n ma lekövethetetlen. Sajnos bevallottan lesz ilyen játék, méghozzá a FIFA 14. Erről az EA Sports már el is mondta, hogy a PC-s verzió nem kapja majd meg az új Ignite motort, mivel a játékosok által birtokolt számítógépek jó része képtelen azt futtatni. A játék egyébként kisebb korlátozásokkal működésre bírható az AMD Trinity és Richland APU-kon, de a teljes értékű porthoz az év végén érkező Kaveri APU szükséges (modern VGA-val társítva), ami nem mellesleg pontosan azokat az újításokat vezeti be, amelyeket az új generációs konzolok APU-i kínálnak a fejlesztőknek. Sajnos a helyzet nem egyszerű az EA Sports számára, hiszen óhatatlan, hogy a játékosok üzleti megfontolást sejtenek a korlátozások mögött, de tulajdonképpen teljesen érthető, hogy a portolásnál azokat a gépeket veszik számításba, amelyekkel a játékosok zöme rendelkezik, így a PC-s FIFA 14 (az Xbox 360-hoz és a PlayStation 3-hoz hasonlóan) a régebbi motorra épül.

Kedvezőbb lehet a helyzet, ha az adott játék nem használja ki az új konzolok extra képességeit, hiszen ilyenkor a PC-s port sem lesz olyan problémás. Bizonyos dolgokat lehet, hogy át kell benne írni, de ez bőven vállalható minden érintett számára. Itt is elsősorban a grafikai effektekre kell gondolni, hiszen ha a konzolon a fejlesztő túlzásba viszi a compute shaderek használatát, akkor az a PC-s API-k esetében a korlátok átlépését jelentheti, így bizonyos algoritmusokat át kell dolgozni, vagy rosszabb esetben szimplán mellőzni kell az adott effektet. Ráadásul itt van is egy alapvető érdekellentét is a PC-s versenyzők között, hiszen az AMD nagyon szeretné, ha a fejlesztők a compute shadereket áthoznák PC-re, míg az NVIDIA például nagyon nem szeretné ezt. Ez is befolyásolhatja egy játék portolását.

Végül meg kell említeni azt is, ha a PC-s portot a fejlesztő félvállról veszi. Ezt egyetlen PC-s játékos sem szereti, de ma is van ilyen, és gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy a következő generációs konzolok esetében is lehet rá számítani. Ilyen esetben az AMD valóban előnyben lesz, mivel a PC-kbe szánt GCN architektúrára épülő Radeonok képességei megegyeznek a konzolos verzióval, ami nagyon kedvez majd a változtatások nélkül, vagy kis módosításokkal portolt shadereknek.

A konzol és a PC csatája humoros formában
A konzol és a PC csatája humoros formában [+]

Látható tehát, hogy az AMD előre beharangozott előnye nem általános, hanem a szituációktól függ. Attól tehát egyáltalán nem kell tartani, hogy a GeForce használhatatlan lesz a PC-s játékosok számára. Jó portok mellett lényegében senkit sem ér majd hátrány, a kifejezetten rossz portok pedig felfoghatók kivételnek, melyek erősíthetik a szabályt.

Ami kellemetlenebb helyzet, hogy a mély integrációt minden cégnek le kell követnie, mivel ha elsőre nem is, de a második hullámban számos játék kihasználhatja majd a konzolok extra képességeit ilyen téren. Szerencsére már tudni lehet, hogy nem csak az AMD tervez ilyen rendszert a Kaveri APU-val, hanem az NVIDIA is bejelentette, hogy a Maxwell kódnevű architektúrát kifejezetten a mély integrációhoz tervezi, igaz, ARMv8-as processzormagok mellé. Utóbbi viszont nem feltétlenül jelent rosszat, hiszen a Microsoft biztosan fejleszt hozzá megfelelő Windows operációs rendszert, illetve a fejlesztők számára sem jelenthet túl nagy befektetést az ARM-os portok elkészítése. Az Intel helyzete a legbonyolultabb, hiszen számukra a mély integrációt a néhai Larrabee utódjának tekinthető MIC architektúra beépítése jelenti. Információink szerint ez a 2015-ben érkező Skylake-ben megtörténik, viszont erről többet még nem lehet tudni.

Érdekes lehet az a szituáció is, amit az ARM-os Windows idézhet elő. Ha a Microsoft jól keveri a kártyákat az operációs rendszer fejlesztésével, akkor az ARM-os réteget teljesen rászabadíthatják erre a piacra, hiszen a Qualcomm, az ARM, illetve lényegében mindenki mély integráción dolgozik.

Ami biztos, hogy az előrendelési adatok alapján a Sony PlayStation 4 nagy sikerre számíthat, de úgy gondoljuk, hogy a Microsoft Xbox One is megtalálja majd a számításait, elsősorban az Egyesült Államokban. A vevőket természetesen az exkluzív tartalmak érdeklik majd, így hosszúra nyúlt cikkünkben a technikai részletek csak érdekességként hatnak, de túl nagy befolyásuk semmiképp sem lesz a konzolpiaci eladásokra.

Abu85

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés