Tények és konspirációs teóriák
Tények
A szórakoztatóelektronikai, és ezen belül is elsősorban a tévés iparágban sokáig megkerülhetetlen szerepet játszó Sharp 2010-11 környékére egyre nagyobb bajba került. Az elhibázott fejlesztési döntések, a rossz üzletpolitika, a gyenge marketing és a fukushimai atomerőmű katasztrófája miatt a vállalat alatt megrogyott a talaj. 2014 őszén a konszern végül eladta európai tévé és AV részlegét a pozsonyi székhelyű Universal Media Corporationnek. Az OEM beszállítóként ismert szlovák cég megkapta a technológiákat, valamint a névhasználati jogot, de eddig valamiért tetszhalott állapotban tartotta a márkát.
Próbáltuk velük felvenni a kapcsolatot 2015 első napjaiban, hogy megtudjuk, mik a terveik a Sharppal, de az érdeklődést elhárították. Most viszont a jelek szerint fordult a szél, ugyanis szeptember 3-án az UMC sajtótájékoztatót tart a technológiai szektor egyik legfontosabb éves eseményén, a berlini IFA-n. A rendezvény témája a Sharp európai jövője lesz; itt most azt próbáljuk előzetesen kitalálni, hogy vajon mit is fognak bejelenteni. Több elméletet is felállítottunk, próbáltunk párhuzamot vonni más márkákkal, a cikk végén pedig lehet szavazni arról, hogy melyik elmélet tűnik a legvalószínűbbnek, illetve természetesen a kommenteket is várjuk a fórumban. Lássuk akkor a szerintünk lehetséges Sharp jövőképeket!
1. Teljes leválás – cél a középkategória Grundig-módra
Amikor az Universal Media Corporation átvette a Sharp európai üzletágát, volt arról szó, hogy a jövőben az európai cég megkapja majd a japánok fejlesztéseit, és "csak" a gyártást, illetve a kommunikációt kell magára vállalnia. Ebben egy évvel ezelőtt még volt is némi ráció, azonban azóta sok minden megváltozott.
A Sharp nem tudott úrrá lenni a nehézségeken, így a gazdasági mélyrepülés tovább folytatódott az elmúlt egy évben. Többek között összezuhant a részvényárfolyam, megmaradtak a veszteségek, emiatt a cégnek meg kellett válnia egyébként jól teljesítő észak-amerikai tévés üzletágától, és elindultak a tárgyalások azzal kapcsolatban is, hogy értékesítenék az LCD panelgyártó üzemek egy részét.
A japán anyavállalat egyáltalán nem tűnik egy olyan, egészséges szervezetnek, amelynek jelen állapotában rendelkezésére állna az az ipari mennyiségű pénz, ami a kutatás-fejlesztéshez szükséges. Elnézve az idén, Japánban boltokba került készülékeket, megállapítható, hogy a Sharp mára lecsúszott az innovációs csúcskategóriáról. Ultra High Definition televízióik ugyan vannak, de nincs kvantumpontos technológiájuk, sem HDR támogatású panelük, a saját okostévérendszert teljesen elengedték, OLED-ben pedig nem is gondolkodnak.
Magyarul nem lenne sok értelme fenntartani egy ilyen együttműködést, úgyhogy első feltételezésünk az, hogy Berlinben az UMC be fogja jelenti, hogy az európai részleg függetlenítette magát. A tervek szerint a márkanevet nem építik le, a jövőben a cég innen-onnan vásárol, licenszel majd különféle technológiákat, és szép lassan egy stabil B kategóriás branddé válik, hasonlóan a mai Grundighoz vagy Thomsonhoz.
Ez a megoldás persze azt jelentené, hogy Európában teljesen más Sharp tévéket lehetne kapni, mint mondjuk Japánban. Ilyesmire jelenleg is van példa, például az észak-amerikai Philips nem a TPV, hanem a Funai kezében van, így azok a tévék különböznek a világ többi részén elérhető Philips televízióktól. (Ez az oka annak, hogy a CES-en nagy dérrel-dúrral bemutatott lézeres háttérvilágítású Philips készülékről Európában le kell mondani.)
Prohardver tipp: 35% esély
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!