Az egész PC-s játékipart kihúzhatja a gödörből az AMD új kezdeményezése

GPUOpen: fejlesztés nyílt formában

A GPUOpen kapcsán elsőként az AMD nyit. A konstrukció januárban kerül fel a GitHubra, és első körben számos, ma is elérhető fejlesztőkörnyezet és fejlesztőeszköz lesz hozzáférhető. Ezeket az alábbi kép fel is sorolja egy táblázatban.

Pár effekt is felkerül a GitHubra, amelyek elődjei korábban is elérhetők voltak a Radeon SDK keretében, de változik a licenckonstrukció, ami szabadabb felhasználást tesz lehetővé. Eddig úgy volt, hogy az effekt felhasználásakor az AMD-nek írni kellett egy elektronikus levelet, hogy melyik stúdió fogja felhasználni, melyik játékban. Ezt leszámítva persze szabad volt minden, így a forráskód módosítása is, de a módosítást már nem lehetett publikálni.


[+]

Az AMD ezt a licenckonstrukciót elvetette, és átállnak a MIT licencre. Ilyen formában a módosított kódok megoszthatóvá válnak, így az egész fejlesztés amolyan közösségi szájízt is kap. Bár arra korábban is volt példa, hogy az AMD a partnerek optimalizációit kiadta egy-egy effekt új verziójában, de a kiadást abszolút maguk intézték, és esetenként sokat csúszott. Az új licenckonstrukcióval a fejlesztések felgyorsíthatók, a GPUOpen ráadásul kötetlen, így az optimalizálásokat nem csak a fejlesztők, hanem a konkurens gyártók is biztosíthatják. Ez persze önkéntes jellegű, de a lehetőség adott.

Az effektek szempontjából a GPUOpen kezdetben négy eljárást kínál. A TressFX 3.0-t talán senkinek sem kell bemutatni, erre 2016-ban több játék is épít (bizonyos esetekben eltérő névvel, mint például PureHair). Persze a hajszimulálás nem az egyetlen opció, így lesz még GeometryFX, amiről sajnos még semmit sem tudni, illetve nyílt lesz az AOFX és a ShadowFX – utóbbi kettő, úgy tudjuk, a HDAO+ és a CHS+ effekteket jelölik, mindkettő megtalálható a DiRT Rally című játékban. Később új effektek kerülnek majd bele a csomagba, és itt jön a lényeg: ezeket nem csak az AMD szállíthatja. A vállalat csak elkezdte, és persze folytatni is fogják, de a GPUOpen igazi célja a közösség által fejlesztett eljárások megosztása, optimalizálása és alkalmazása a játékokban.

A GPUOpen független lesz az API-któl, így bár a startkor a DirectX 11 kap főszerepet, gyorsan jönnek majd a DirectX 12 és Vulkan API-hoz írt eljárások is. Itt viszont van egy megkötés: a GPUOpen egy iparági szabványokat követő kezdeményezés, tehát olyan kódok nem kerülhetnek fel, amelyek specifikus, nem szabványos API-kra épülnek.

A GPUOpen konstrukciót természetesen csak januárban, a GitHub portál megnyitásakor lehet ténylegesen megítélni, de leírása alapján évek óta ez az első kezdeményezés arra, hogy a PC-s játékpiacot újra értékelhető szintre emeljék, illetve lehetőség szerint megszabadítsák a felhasználókat az optimalizálatlan PC-s portoktól, amelyek az elmúlt egy-két évben nagyon durván elszaporodtak.

Abu85

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés